Onko poliisilla vaitiolovelvollisuus? Olen ainakin luullut niin. Mihin voi tehdä kantelun? Syyttäjälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viranomaisongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viranomaisongelma

Vieras
Tiivistän sakkotarinani:

Ajoin viikko sitten yöllä n. klo 3.30 hakemaan miestäni firman saunaillasta. Ajoin 101km/h 80km/h nopeusrajoituksella liikkuvan poliisin tutkaan. LUULIN TODELLA, että rajoitus oli 100km/h. Mutta en kiistänyt ylinopeuttani, kyllähän nyt poliiseihin uskon. Se nyt ei ole se ongelma. Eli tämä yk (ylempi konstaapeli?) poliisi siinä sitten jutteli niitä näitä ja tuli puheeksi, että sieltä saunaillasta haen miestäni. Hän sitten kertoi tuntevansa tämän työntekijän, jonka kotona saunailta järjestettiin ja sanoi vielä vieneensä alkuillasta kaksi miestä sinne. No ei siinä mitään, ajattelin sen olevan hauska sattuma, niinkuin senkin, että se ainut maija oli 30km matkalla ainut auto joka tuli minua vastaan!

No, nyt perjantaina töissä miehelleni tuli kaksi työkaveria kuittailemaan vaimon ylinopeussakosta!!! Kummatkin olivat siellä saunaillassa. Mies sitten kyseli, että mistä sellaista olette kuulleet niin sanoivat, että ***** kertoi. Eli se työntekijä, jonka luona saunailta pidettiin!! Kummallisinta tässä on se, että ainoat jotka sakostani tiesivät olivat minä, aviomieheni sekä kaksi poliisia. (ja varmaan siellä poliisiasemalla muitakin viranomaisia).

Kysymys kuuluukin: Mistä muualta nämä työkaverit olisivat saaneet asian tietoonsa ellei siltä poliisilta, joka tunsi tämän *****:n???? :o

Mitä teen nyt? Maanantaina asemalle vai kihlakunnan syyttäjälle?? Eihän ne voi tollasta tehdä??? :o

Niin, kannattaako tehdä kärpäsestä härkänen. Jos asia vaivaisi minua, soittaisin ko poliisille ja sanoisin siitä. Tuosta ei kyllä mitään seuraa, vaikka asiasta virallisen tekisitkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ööööh:
voi miten järkyttävää! mitä väliä sillä oikeesti on jos poliisi onkin sakoistas jollekin kertonut???? meneekö maine vai?

Periaate kysymys. Itse olen pankissa töissä vaitiolovelvollisuuden alaisena etkä varmaan pitäisi asiasta jos kertoisin pankkiasioistasi, veloistasi yms. joka toiselle?? Tai vaikka vaan hyvälle kamulleni?

Alkuperäinen kirjoittaja äö:
Niin, kannattaako tehdä kärpäsestä härkänen. Jos asia vaivaisi minua, soittaisin ko poliisille ja sanoisin siitä. Tuosta ei kyllä mitään seuraa, vaikka asiasta virallisen tekisitkin.

Eli onko heillä vaitiolovelvollisuutta? Se on rikos rikkoa sitä!

voi miten järkyttävää! mitä väliä sillä oikeesti on jos poliisi onkin sakoistas jollekin kertonut???? meneekö maine vai?

En usko että ap:sta tämä on aivan järkyttävä asia, mutta onhan tuo periaatekysymys. Ja uskoisin että perustuu ihan lakiinkin, että ei tuolla tavalla asioista puhuta eteenpäin.

no voin ihan suoraan sanoa, että ei mua haittais vaikka lainoistani kertoisit kaverilles! Ei ole mikään salaisuus että mulla on lainaa, näkeehän sen jokainen jos on omakotitalo alle 25-vuotiaalla! ellei sitten isi oo maksanu, mutta enemmän se mua hävettäis kun kertoa laina määräni.
ja tämä poliisi ei ole tainut sakostasi kertoa jokatoiselle vaan kaverilleen........

Kyllä minä ilmottaisin asiasta johonkin eteenpäin. Tuo sinun juttusi nyt ei ehkä ole maailmaa kaatava, mutta entä jos nämä samaiset poliisit levittelevät vielä henkilökohtaisempiakin asioita vain siksi, että "piirit on pienet". Todellakin on poliiseilla vaitiolovelvollisuus, eikä ole oikeutta kertoa muille muiden asioista, olkoonkin asia kuinka pieni vain!

no voin ihan suoraan sanoa, että ei mua haittais vaikka lainoistani kertoisit kaverilles! Ei ole mikään salaisuus että mulla on lainaa, näkeehän sen jokainen jos on omakotitalo alle 25-vuotiaalla! ellei sitten isi oo maksanu, mutta enemmän se mua hävettäis kun kertoa laina määräni.
ja tämä poliisi ei ole tainut sakostasi kertoa jokatoiselle vaan kaverilleen........

Kerto poliisi sitten yhdelle kaverilleen tai koko maailmalle, niin väärin teki silti!

43 §
Vaitiolovelvollisuus

Poliisin henkilöstöön kuuluvan virkamiehen vaitiolovelvollisuudesta on voimassa, mitä valtion virkamieslain (750/94) 17 §:ssä säädetään. Sama vaitiolovelvollisuus on sillä, joka on työsopimussuhteessa poliisiin, ja sillä, joka hänelle myönnettyjen poliisivaltuuksien nojalla tai muutoin suorittaa poliisitehtävää.

Poliisin henkilöstöön kuuluva tai muu 1 momentissa tarkoitettu henkilö ei saa tehtäviensä hoitoon kuulumattomalla tavalla käyttää hyödykseen eikä luvatta muille ilmaista sellaisia henkilön yksityisyyteen kuuluvia seikkoja, jotka hän on saanut tässä tehtävässään tietoonsa ja joiden ilmitulo voi aiheuttaa henkilölle vahinkoa tai haittaa.

Vaitiolovelvollisuus ei kuitenkaan estä asian ilmaisemista viranomaiselle tai julkista tehtävää hoitavalle yhteisölle, jolla säädetyn tehtävänsä vuoksi on tarve saada tieto muutoin salassa pidettävästä seikasta taikka henkilön luotettavuudesta tai sopivuudesta. Tietoja turvallisuuden kannalta merkittävään tehtävään pyrkivän tai siinä olevan henkilön luotettavuuden varmistamiseksi voidaan tarpeellisessa laajuudessa luovuttaa myös yksityiselle yhteisölle tai henkilölle.

Vaitiolovelvollisuus ei estä ilmaisemasta sellaisia tietoja, joiden ilmaiseminen on yksittäistapauksessa tarpeen hengelle tai terveydelle vaarallisen tapahtuman, vapauteen kohdistuvan rikoksen taikka huomattavan ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon välttämiseksi taikka valtion turvallisuuden varmistamiseksi. (15.7.2005/525)

Mitä 1, 2 ja 4 momentissa säädetään, on voimassa myös palvelussuhteen poliisissa päätyttyä.

Poliisin henkilörekisteriin talletettujen tietojen luovuttamisesta toiselle poliisiyksikölle ja muille viranomaisille teknisen käyttöyhteyden avulla tai konekielisessä muodossa ja ulkomaille säädetään henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetussa laissa sekä henkilörekisterien käyttämisestä turvallisuusselvityksiä annettaessa turvallisuusselvityksistä annetussa laissa (177/2002 begin_of_the_skype_highlighting 177/2002 end_of_the_skype_highlighting). (15.7.2005/525)

Eli hänen olisi pitänyt pitää suunsa supussa.

Alkuperäinen kirjoittaja nea:
mua hävettää sun puolesta jos alat tosta jotain juttua tekemään!!

???? Siis miksi?? Se poliisi rikkoi vaitiolovelvollisuuttaan!! Ja mä maksoin jo sen sakon, heti seuraavana päivänä. se oli mun ensimmäinen sakko 12 vuoden aikana!!! On kai mullakin oikeuksia?

Ja ne kaverit on kertonut eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä minä ilmottaisin asiasta johonkin eteenpäin. Tuo sinun juttusi nyt ei ehkä ole maailmaa kaatava, mutta entä jos nämä samaiset poliisit levittelevät vielä henkilökohtaisempiakin asioita vain siksi, että "piirit on pienet". Todellakin on poliiseilla vaitiolovelvollisuus, eikä ole oikeutta kertoa muille muiden asioista, olkoonkin asia kuinka pieni vain!

Kiitos! Näin minäkin asian näen. Ja mielestäni varsinkin silloin kun on pienet piirit niin poliisien kuuluisi ymmärtää olla hiljaa. Milloinkaan tämä tosin ei ole suotavaa.