Onko poliisilla vaitiolovelvollisuus? Olen ainakin luullut niin. Mihin voi tehdä kantelun? Syyttäjälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viranomaisongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihme vastauksia! Minä ymmärrän, että kyseessä on periaatekysymys. Te joiden mielestä ap on nolo kun valittaa asiasta: olisiko teistä myös ok, jos minä hoitajana kertoisin esim. peräpukamistanne/alapääongelmistanne kavereilleni? Samanlaisesta lain velvoittamasta vaitiolovelvollisuudesta on kyse.

Valita mielummin sille poliisille suoraan kuin oikeusasiamiehelle, koska jälkimmäiselle valittavat niin monet ties mistä aiheista ja kaikki on pakko tutkia. Tämä johtaa siis siihen, että oikeasti vakavien asioiden käsittely luultavasti venyy.

Ja sitten asiaan: Kyllä mielestäni ärsyttävä tilanne, kun asioitasi on levitelty, eikä poliisi tietenkään olisi niin saanut tehdä. Ehkei kuitenkaan kannata kamalaa meteliä asiasta nostaa.

Te kenen mielestä poliisien toiminta on ihan ok, niin sopisiko teille, että teitä hoitava henkilökunta terveyskeskuksissa, sairaaloissa ym paikoissa kertoisi teistä eteenpäin asioita?

Jos puhun sille poliisille suoraan niin mitä se hyödyttää? Hän pyytää anteeksi ja jatkaa saman lailla? Ehkäpä jopa kertoo jatkoa tälle "meidän tarinalle" eli kuinka olin ottanut yhteyttä ym. Mites olis tän poliisin esimies? Sais ainakin nuhtelut tää poliisi?

Mitä te jotka kuittailette ap:lle ajattelette jos lääkäri kertoisi juttujanne eteenpäin? Työkaverit tulisivat naureskelemaan et aijaa, sulla on tippuri, heh! Tai kyselisivät että kärsit kuulemma mielenterveysongelmista! Ette varmaan olisi yhtä suopeita vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen.

Onhan täälläkin useesti kauhisteltu että pph:t kertoo perheistä toisilleen vaikka on vaitiolovelvollisuus. Nyt onkin yhtäkkiä ihan ok että poliisi kertoilee asiakkaistaan pitkin maita ja mantuja.

Ap, ymmärrän periaattees, mutta minusta valituksen tekeminen olis tässä tapauksessa aika turhaa. Olis eri asia, jos kyseessä olis jokin vakavampi juttu, mutta kun nyt on kyse harmittomista ylinopeussakoista, niin ihan turhaa tehdä kärpäsestä härkänen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos puhun sille poliisille suoraan niin mitä se hyödyttää? Hän pyytää anteeksi ja jatkaa saman lailla? Ehkäpä jopa kertoo jatkoa tälle "meidän tarinalle" eli kuinka olin ottanut yhteyttä ym. Mites olis tän poliisin esimies? Sais ainakin nuhtelut tää poliisi?

Ensin sille poliisille itselleen,jos ei vaikutusta hänen esimiehelleen ja vasta sitten juttua eteenpäin jos ei esimieskään ota kantaa.

Ota vain esimieheen yhteyttä!

Jooh, maanantaina käyn keskustassa poliisiasemalla. Kyllä mä haluan selvityksen asiaan vaikka kuinka "mitätöntä" olisi. Ei kai sen väliä ole onko kyse ylinopeussakosta kuin vaikka yliajosta? Siis sama periaate tässä rikkoutui, poliisi ei ollut hiljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ota vain esimieheen yhteyttä!

Munkin mielestä kannattaa. Ihme asenne toi, että kannattaa vain olla hiljaa kun on kyse pienestä asiasta. Niin ehkä onkin, mutta enemmän kyse on periaattesta.

Paska juttu sille tiedon levittäneelle poliisille, mutta kyllä se niin on, että rikosilmoitus asiasta on paikallaan - ihan siis periaatteesta. Vihat ja mulkoilut saat kyllä osaksesi usealta taholta ja hulluna sua tullaan poliisipiireissä pitämään, mutta oikeudet ne on sullakin. Pää pystyssä vaan!

T.poliisin vaimo ja kaikkea kuullut

Alkuperäinen kirjoittaja lotta:
Paska juttu sille tiedon levittäneelle poliisille, mutta kyllä se niin on, että rikosilmoitus asiasta on paikallaan - ihan siis periaatteesta. Vihat ja mulkoilut saat kyllä osaksesi usealta taholta ja hulluna sua tullaan poliisipiireissä pitämään, mutta oikeudet ne on sullakin. Pää pystyssä vaan!

T.poliisin vaimo ja kaikkea kuullut

Sekin tuli mieleen, että jos teen esim. kantelun, niin uskookohan se poliisi vai kertooko siitäkin sitten tälle todella luotettavalle kaverilleen. En meinaan halua että mies saa kuulla siitä töissä. Mutta kyllä silti alan selvittämään asiaa, ei voi mitään.

Kun teet siitä ilmoituksen se ei pysy enää salassa vaan sen sitten tietävät kaikki kelle tämä kantelun kohteena oleva sen haluaa kertoa. Pysy kuitenkin kovana ja periaatteillesi uskollisena!

Niin ja kuinka tää vaikuttaa sitten tulevaisuudessa? Jos tarvitsen poliisin apua, otetaanko mua tosissaan? Tai JOS joskus mut pysäytetään vaikka pimeänä olevan ajovalon takia tms. minkälaisesti mua rangaistaan? Ihan vaan kiusan takia... Ja kyllä niitäkin poliiseja löytyy....

Alkuperäinen kirjoittaja lotta:
Kun teet siitä ilmoituksen se ei pysy enää salassa vaan sen sitten tietävät kaikki kelle tämä kantelun kohteena oleva sen haluaa kertoa. Pysy kuitenkin kovana ja periaatteillesi uskollisena!

No eiköhän se olisi kuitenkin levinnyt. Ja kyllä mä pidän pääni tässä. Kiitos sulle! =)

Kyllä minä ilmottaisin asiasta johonkin eteenpäin. Tuo sinun juttusi nyt ei ehkä ole maailmaa kaatava, mutta entä jos nämä samaiset poliisit levittelevät vielä henkilökohtaisempiakin asioita vain siksi, että "piirit on pienet". Todellakin on poliiseilla vaitiolovelvollisuus, eikä ole oikeutta kertoa muille muiden asioista, olkoonkin asia kuinka pieni vain!

Kiitos! Näin minäkin asian näen. Ja mielestäni varsinkin silloin kun on pienet piirit niin poliisien kuuluisi ymmärtää olla hiljaa. Milloinkaan tämä tosin ei ole suotavaa.

ja on varmaa että sä et ole sanonut miehelles asista kun sitä hait niin että joku olis kuullu? myöskin se että onko poliisi maininnut kaverilleen sakottaneensa yhtä naista silloin ja siellä josta kaveri on tehnyt omat päätelmät.. vai onko poliisi kertonut että juuri tämän henkilön puoliso sejase sai sakot näin kovasta ylinopeudesta ja sakkojen summa oli sitten XXX?

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Kyllä minä ilmottaisin asiasta johonkin eteenpäin. Tuo sinun juttusi nyt ei ehkä ole maailmaa kaatava, mutta entä jos nämä samaiset poliisit levittelevät vielä henkilökohtaisempiakin asioita vain siksi, että "piirit on pienet". Todellakin on poliiseilla vaitiolovelvollisuus, eikä ole oikeutta kertoa muille muiden asioista, olkoonkin asia kuinka pieni vain!

Kiitos! Näin minäkin asian näen. Ja mielestäni varsinkin silloin kun on pienet piirit niin poliisien kuuluisi ymmärtää olla hiljaa. Milloinkaan tämä tosin ei ole suotavaa.

ja on varmaa että sä et ole sanonut miehelles asista kun sitä hait niin että joku olis kuullu? myöskin se että onko poliisi maininnut kaverilleen sakottaneensa yhtä naista silloin ja siellä josta kaveri on tehnyt omat päätelmät.. vai onko poliisi kertonut että juuri tämän henkilön puoliso sejase sai sakot näin kovasta ylinopeudesta ja sakkojen summa oli sitten XXX?

vaitiolon kannalta ei ole oleellista se, että kerrotko antaneesi sakot sille ja sille siellä ja siellä siksi ja siitä summasta vaan sekin riittää, että kerrot siitä niin, että toinen on siitä tunnistettavissa.

Kyllä se vaan niin on,että jos vaitiolovelvollisuuttaan rikkoo niin seuraamukset on kestettävä.Rohkeaa ap:ltä lähteä viemään asiaa eteenpäin.Itsellekin kyllä tuli mieleen,että olisiko mahdollista jos otat ensin yhteyttä kyseiseen poliisiin ja jos asia hoituisikin ihan pahoitteluille.Jos siis koet,että anteeksipyyntö riittäisi.

Pikkujuttuhan toi on ja itse en varmaankaan jaksaisi alkaa vänkkäämään asiasta mutta vaitiolovelvollisuuden piirissä työskentelevien on osattava pitää suunsa kiinni. Vaikka sitten olisikin kyse mammasta ja kaasujalasta.
Ei pankinjohtaja saa kertoa lainoista tai pk-täti äidin masennuksesta.

Joten vaikka en itse jaksaisi nujakoida niin lämpimästi suon tukeni ap:lle mikäli hän näin aikoo toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja ööööh:
no voin ihan suoraan sanoa, että ei mua haittais vaikka lainoistani kertoisit kaverilles! Ei ole mikään salaisuus että mulla on lainaa, näkeehän sen jokainen jos on omakotitalo alle 25-vuotiaalla! ellei sitten isi oo maksanu, mutta enemmän se mua hävettäis kun kertoa laina määräni.
ja tämä poliisi ei ole tainut sakostasi kertoa jokatoiselle vaan kaverilleen........

Kerto poliisi sitten yhdelle kaverilleen tai koko maailmalle, niin väärin teki silti!

Peesi, ilman muuta poliisi teki väärin, valitusta vaan kehiin.