Onko pyykinpesuLÄMPÖTILALLA merkitystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyykkimari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pyykkimari

Vieras
Onko lämpötilalla merkitystä et mitkä lukemat koneeseen väännän kun pesen pyykkiä? Toki ymmärrän et liian kuuma pilaa villan yms.erikoiskuidut mut onko pesutuloksen/hygieenisyyden kannalta merkitystä pesenkö vauva/taaperoperheen tekstiilit vesijohtolämpöisellä eli "kylmällä" vedellä vai veivaanko 40 vai 60 astetta?

Miten saan hedelmätahrat erik. appelsiinin ja banaanin vaatteista pois? Oon kokeillu tahranpoistajaa orgaanisille tahroille mut ei pelitä. Sama geeli poistaa hien mustaamat kaulukset, nurmikkotahrat...Valkoisista vaatteista kaikki lähtee kloorilla tietenkin. :wave:

Ainakin sen mie olen lukenu, että lakanat pitäisi pestä 60 asteessa, koska vasta siinä se tali ym. lähtee pois, jota pölypunkki käyttää ruuakseen.

Myös koneen ittensä puhtauden kannalta se pitäis välillä pyöräyttää (vaikka tyhjiltään) sillä 90 ohjelmalla.

Pyykki pitää pestä aina suosituslämpötilassa eli mikä on pesulapussa kerrottu. Mm. R-collectionin t-paidoissa on 60 astetta ja jos niitä pesee esim. 40 asteessa, niin värit haalistuu. Heti ei näin uskois, mutta se on itse koettu ja nähty.

Joo, sen muistan et Marimekon kankaita suositeltiin pestäväks 60:ssa asteessa siksi, koska värit voi levitä ja alemmissa lämpötiloissa ne jää valkoisiin kohtiin kiinni ne levinneet värit mut kuudessakympissä peseytyy samointein pois.

Kestovaippaharsot???

Yhteistyössä