onko ravintolatyöntekijöitä/tarjoilijoita paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kiinnostaisi kokeilla millaista olisi olla baarissa töissä, lähinnä kiinnostaa karaokebaari. Onko ravintolatyö millaista, hyvät ja huonot puolet, entä perheelliselle kuinka rankkaa? alan koulutusta minulla ei ole, mahtaako päästä töihin ihan kouluttamaton, ja millainen on työ tilanne... kiitos, jos joku viitsii vähän valottaa asiaa...

vastauksia:

rankkaa, p**a, onhan noita perheellisiä, pääsee ja riippuu kaupungista.

Hyviä puolia ...joskus kivoja asiakkaita.

Huonoja puolia ..rankkaa, kiukkusia kokkeja, suht' pieni palkka.

Toki riippuu ravintolasta. :)

Et pääse tarjoilemaan jos et alkoholilainsäädännön testiä oo suorittanut.. blokkaamaan ei sitä tartte, mut se on aika hikistä hommaa, siltikin mäkin oon menossa ihan blokkaamaan, rahaa tulee paremmin yöllä kuin päivällä kun on niitä lisiä..

Alkuperäinen kirjoittaja online:
Et pääse tarjoilemaan jos et alkoholilainsäädännön testiä oo suorittanut.. blokkaamaan ei sitä tartte, mut se on aika hikistä hommaa, siltikin mäkin oon menossa ihan blokkaamaan, rahaa tulee paremmin yöllä kuin päivällä kun on niitä lisiä..

Pääseepäs. Mulla ei ole mitään alan koulutusta, vain työkokemusta. Lukiosta suoraan oon menny raflaan töihin.

T. Kolme vuotta tarjoilijana ollut. :)

kui pääsit blokkaamaan? otitko yhteyttä ite jotenki vai oliko paikka avoinna?
kiinnostais kans testata sitä alaa =) mut en oikeen tiiä onko blokkareille tarvetta täällä...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Pääseepäs. Mulla ei ole mitään alan koulutusta, vain työkokemusta. Lukiosta suoraan oon menny raflaan töihin.

no ei kyllä ainakaan nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:

no ei kyllä ainakaan nykyään.

Ihan kyllä nykyäänkin. ;)

Oon ollu kahdessa eri raflassa, kahdessa eri kaupungissa, kolmanteenkin oisin päässy, mut otin vastaan toisen työn. :)

Hmm... se menee jotenkin niin, että paikalla pitää työvuorossa olla yks, jolla on koulutus. Kaikilla ei tarvi olla. (molemmissa rafloissa, missä oon ollu, on ollu sekä-että porukkaa. Osalla on, osalla ei eli en ole edes mitenkään ainoa. Työpaikan oon saanu vastaamalla työkkärin haku ilmoitukseen.)

Tekisi mieli ilmoittautua työkkäriin, hirvittää oppiiko työn...? kokemusta on vain asiakkaana olosta ja sekin harvakseltaan... :) kertokaa "konkarit" onko se aluksi vaikeaa...?

Mulla ei ole alan koulutusta ja olen nyt ollut vajaa kaks vuotta osa-aikaisena baarissa. Sitä ennen olen ollut koulun sekä työkkärin kautta työharjoittelussa samassa baarissa, yhteensä 12kk.

Tekemällä mä olen tuon homman oppinut. Mä ainakin tykkään olla tuossa paikassa töissä vaikka välillä onkin asiakkaat vähän :kieh: :headwall: Siinä saa kuulla haista vittua, mutta mä ainakin sanon vain "kiitos samoin" :whistle: :D

Mulla on yksi lapsi, joka on yleensä isällään silloin kun olen töissä. Mutta mulla on äiti, sisko, isä ja exän sisko joista on tarvittaessa apua.

Itse aikoinaan, kun hain lukion jälkeen, hain paikkaan, jossa olivat alkujaankin ilmoittaneet, että ei tarvitse olla kokemusta, he opettavat. :) Ja niin opettivat. Opin kaikki perusasiat siellä (erilaisia lautasliinojen taitteluita, kolmen ja viiden lautasen kantamisen, perusdrinksut, miten katetaan, tilaukset, kassan + muut hommat). Eli siis alkujaan sain paljon anteeksi, kun he tiesivät, että en tiedä.

Toiseen paikkaan, kun hain, kerroin myös, että ei ole koulutusta, mutta tuo toisen paikan vuoden mittainen työkokemus oli tietty eduksi. Alkujaan meinasivat, että ei musta varmaan ole kuin blokkaajaksi ja siksi ottivat, mutta heti ekassa työvuorossa totesivat, että osaathan sä muutakin ja siitä sitten "ylenin". Ekan parin viikon jälkeen hoidin jo ihan samoja hommia kuin muutkin tarjoilijat, ja loppuvuosina mä sain (?) jo opastaa niitä taloon uutena tulevia koulutettuja tarjoilijoita. :D Meillä myös muut tarjoilijat tiesi, kellä on koulutusta ja kellä ei ja jos tuli vastaan joku drinksu, mitä ei osaa, niin aina joku neuvoi (toki kun perusjutut on hallussa, niillä pärjää jo aika pitkälle), mutta muuten ihan tasa-arvoisia oltiin. :)

Mun yks kaveri, joka aloitti silloin samassa paikassa kuin minä (suoraan lukiosta sekin) on sittemmin tehnyt hommia Viking Linellä ja Siljalla (tarjoilijana edelleen).

Mutta meillä tämä on ollut sivutyö eli opiskellaan koko ajan toista alaa tässä sivussa. :)

Yhteistyössä