Itse aikoinaan, kun hain lukion jälkeen, hain paikkaan, jossa olivat alkujaankin ilmoittaneet, että ei tarvitse olla kokemusta, he opettavat.

Ja niin opettivat. Opin kaikki perusasiat siellä (erilaisia lautasliinojen taitteluita, kolmen ja viiden lautasen kantamisen, perusdrinksut, miten katetaan, tilaukset, kassan + muut hommat). Eli siis alkujaan sain paljon anteeksi, kun he tiesivät, että en tiedä.
Toiseen paikkaan, kun hain, kerroin myös, että ei ole koulutusta, mutta tuo toisen paikan vuoden mittainen työkokemus oli tietty eduksi. Alkujaan meinasivat, että ei musta varmaan ole kuin blokkaajaksi ja siksi ottivat, mutta heti ekassa työvuorossa totesivat, että osaathan sä muutakin ja siitä sitten "ylenin". Ekan parin viikon jälkeen hoidin jo ihan samoja hommia kuin muutkin tarjoilijat, ja loppuvuosina mä sain (?) jo opastaa niitä taloon uutena tulevia koulutettuja tarjoilijoita.

Meillä myös muut tarjoilijat tiesi, kellä on koulutusta ja kellä ei ja jos tuli vastaan joku drinksu, mitä ei osaa, niin aina joku neuvoi (toki kun perusjutut on hallussa, niillä pärjää jo aika pitkälle), mutta muuten ihan tasa-arvoisia oltiin.
Mun yks kaveri, joka aloitti silloin samassa paikassa kuin minä (suoraan lukiosta sekin) on sittemmin tehnyt hommia Viking Linellä ja Siljalla (tarjoilijana edelleen).
Mutta meillä tämä on ollut sivutyö eli opiskellaan koko ajan toista alaa tässä sivussa.