Onko rintakumeista mitään haittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tämän näin pitänyt mennä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei tämän näin pitänyt mennä...

Vieras
Rinnanpäät menee verille, sattuu, on ihan kamalaa. Rintakumeista olisi tosi paljon apua, mutta onko niistä jotain haittaa? Voivatko ne esimerkiksi vaikuttaa siihen, että maito loppuu?

Apuja. Tekisi mieli heittää hanskat tiskiin, vaikka pieni vasta viikon vanha.

Mulla oli sama homma esikoisen kanssa. Terveydenhoitaja tuomitsi rintakumit heti ja sanoi, että maidontulo loppuu kuin seinään. Jotenkin kummasti sitä maitoa riitti (ja paljon!) liki 8kk, kun esikoista niiden avulla imetin!

Älä vielä heitä.

Kumeista voi olla sellaista haittaa kun mulla, että rinta ei tyhjentynyt ihan kokonaan, josta seurauksena todella pahat ja jatkuvat rintatulehdukset.
Ja aikaa myöden maidon tuotanto saattaa hiipua, mutta ei kaikilla.

Kannattaa sinnikkäästi yrittää siitä eroon. Sattuu ja suututtaa ja itkettääkin, mutta se palkitsee. Tai jos ylivoimaiseksi käy, niin pullollakin vauva elää.
Jaksamisia. =)

Minä käytin monta kuukautta rintakumia ja joka syötöllä. Muuten ei olis onnistunu kun vauva ei vain saanut otetta rinnasta. Kaikki meni hyvin. Yhtäkkiä pystyin imettämään ilman. Ei kait kumista (hih) muuta haittaa ole kuin että vauvalle saattaa mennä vähän enemmän ilmaa massuun. Käytä jos muuten ei onnistu!!

Täältä saat hyvää tietoa:

Imetystukipuhelin 041 528 5582

...on Imetyksen tuki ry:n vertaistukipalvelu, jota päivystävät vuorollaan koulutetut, riittävää imetystukikokemusta ja -tietoutta omaavat ryhmänvetäjät. Puhelimesta saa tietoa lähimmistä imetystukiäideistä ja -ryhmistä. Soittajien kanssa myös keskustellaan kaikenlaisista imetyskysymyksistä vertaistukiperiaatteella.
Puhelimeen voit soittaa anonyyminä.

6.10. 2008 alkaen Imetystukipuhelin palvelee:

tiistaisin kello 19.00-21.00
keskiviikkoisin klo 22.00-23.30
torstaisin kello 16.00-18.00
perjantaisin kello 10.00-12.00
lauantaisin kello 11.30-13.00
sunnuntaisin kello 16.00-17.30

Maanantaisin palvelu on suljettu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko imuote varmasti oikea? Kyllähän niistä pidemmän päälle haittaakin voi olla.

Ja anteeks nyt, mutta mitäköhän haittaa niistä voisi sitten olla???

Mä imetin koko ajan rintakumien kanssa, ja missään vaiheessa ei mitään haittaa ilmennyt.

:( Kivakiva terveydenhoitaja. veristä maitoako sitten pitäisi tarjota?

Ps. kauankohan tässä menee, että karastuisi nuo nännit? Kokemuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja sandoval harmaana:
Mulla oli sama homma esikoisen kanssa. Terveydenhoitaja tuomitsi rintakumit heti ja sanoi, että maidontulo loppuu kuin seinään. Jotenkin kummasti sitä maitoa riitti (ja paljon!) liki 8kk, kun esikoista niiden avulla imetin!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
:( Kivakiva terveydenhoitaja. veristä maitoako sitten pitäisi tarjota?

Ps. kauankohan tässä menee, että karastuisi nuo nännit? Kokemuksia...

Alkuperäinen kirjoittaja sandoval harmaana:

Typerä terkkari sulla :(
Mulla kesti pari kukautta ennen kuin pystyin imettämään ilman kumeja. Yhtenä päivänä päätin, että kokeilen ilman. Pyysin miehenkin siihen viereen, sillä arvelin itkeväni kivusta (niinkuin aikaisemmin ilman kumeja).

Auttaisko tuohon tyhjenemisasiaan se, että sitten vielä pumppailee lopuksi?

Alkuperäinen kirjoittaja papan mamma:
Älä vielä heitä.

Kumeista voi olla sellaista haittaa kun mulla, että rinta ei tyhjentynyt ihan kokonaan, josta seurauksena todella pahat ja jatkuvat rintatulehdukset.

Kannattaa sinnikkäästi yrittää siitä eroon. Sattuu ja suututtaa ja itkettääkin, mutta se palkitsee. Tai jos ylivoimaiseksi käy, niin pullollakin vauva elää.
Jaksamisia. =)

Alkuperäinen kirjoittaja rovva:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko imuote varmasti oikea? Kyllähän niistä pidemmän päälle haittaakin voi olla.

Ja anteeks nyt, mutta mitäköhän haittaa niistä voisi sitten olla???

Mä imetin koko ajan rintakumien kanssa, ja missään vaiheessa ei mitään haittaa ilmennyt.

Tulihan niitä syitä jo tuossa ylempänäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Auttaisko tuohon tyhjenemisasiaan se, että sitten vielä pumppailee lopuksi?

Alkuperäinen kirjoittaja papan mamma:
Älä vielä heitä.

Jaksamisia. =)

Voisi vaikka auttaakin. :)

Mä käytin kumeja kans aluksi, en nyt enää muista kuinka kauaa mut useamman viikon kuitenkin. Yritin aina välillä ilman kumia ja sit se siitä lähti onnistumaan. Mulla oli nännit niin "huonot" ettei poika saanut niistä otetta.

Ja mullekin tarjottiin kumeja jo laitoksella, en varmaan muuten olis sellasia edes tajunnu ostaa!

mä sain kanssa synnärillä rintakumit käyttöön. käytin niitä noin kuukauden. olin ihan varma, että vauva ei opi syömään ilman kumeja. pelkäsin kovasti, että maito loppuu tai käy liian vähiin.

mutta, kaksi päivää kun jaksoin sitkeästi tarjota rintaa ilman kumia niin homma alkoi toimia ja nyt olen imettänyt jo ilman kumeja 2kk. tarjosin vauvalle aina ensiksi rintaa ilman kumia. ja hiljalleen suostui syömään pelkkää rintaa. pidin lähettyvillä kumeja ja jos vauva oli tosi nälkäinen, väsynyt tai kärttyinen niin tarjosin rintakumin kanssa rinnan. muutaman päivän sitkeys tarvittiin. öisin käytin kumeja noin 1-2vkoa tämän poisoppimisen aikana.

nyt kun olen kokeillut niin vauva ei tajuu enää mitään rintakumeista :)

Imetä vaan rauhassa kumin kanssa jos silleen tuntuu parhaimmalta.. Voihan tuo rintojen verille meno olla ihan vaan sitäkin että ovat joutuneet kovalle koetukselle, mutta jos imettäessä koko ajan sattuu niin vauvan imuotetta vois tarkistaa, ihan jo pienet asiat kuten vaikka että pää on takakenossa eikä leuka rintaa vasten, vaikuttaa niin paljon.. Oikeassa imuotteessa nänni menee vauvan suussa kitalaen kovan osan taakse pehmeälle osalle (huonosti selitetty mutta omalla kielellä voi kokeilla omasta suusta) eli vauvan alettua imeä nännissä ei pitäis sattua mihinkään kohti..

Kahden lapsen imetyksen aloittanut kumeilla kun rinnanpäät rikkoutuivat. Toinen jätti kumin 4 kk vanhana ja toinen 5kk ja kumpikin söi tissiä vuoden ajan. Joten käytä kumia ihan rauhassa niin kauan siltä tuntuu.

Mä käytin myös kumeja koska vauvalla oli imuote väärä ja en olis muuten pysytynyt imettämään ollenkaan kun sattui aivan he*****.
Mutta seurauksena se että rinnat ei tyhjentynyt tarpeeksi ja sain pahat rintatulehdukset kumpaankin rintaan ja sen jälkeen vielä tukoksia.
Mutta minkäs teit.
En enää imettänyt ilman kumeja kun en uskaltanut edes kokeilla kun pelkäsin kipua, imetys loppui sitten kokonaan kun vauva oli 4kk.
(Niin ja synnäriltä asti olin osaimettänyt vain)

Pumppasitko lisäksi?

Alkuperäinen kirjoittaja karisma:
Mä käytin myös kumeja koska vauvalla oli imuote väärä ja en olis muuten pysytynyt imettämään ollenkaan kun sattui aivan he*****.
Mutta seurauksena se että rinnat ei tyhjentynyt tarpeeksi ja sain pahat rintatulehdukset kumpaankin rintaan ja sen jälkeen vielä tukoksia.
Mutta minkäs teit.
En enää imettänyt ilman kumeja kun en uskaltanut edes kokeilla kun pelkäsin kipua, imetys loppui sitten kokonaan kun vauva oli 4kk.
(Niin ja synnäriltä asti olin osaimettänyt vain)

meillä käytettiin rintakumeja 11kk, ei suosutunut sinnikkäistä harjoituksista huolimatta syömään ilman kumia. Meille ei ollu siitä mitään haittaa, pieni vaiva vain kantaa mukana ja pestä ja keitellä välillä...

tsemmpiä vaan!

Täällä myös yksi onnellinen rintakumeilla imettänyt. Ei ollut mitän ongelmia niiden käytön kanssa. Lisäksi myös pumppasin silloin tällöin, jotta sain rinnat varmasti tyhjäksi. Katsotaan miten sujuu tämän seuraavan tulokkaan kanssa, mitään stressiä en tälläkään kertaa aio ottaa.

Yhteistyössä