Onko se ilman autoa liikkuminen jotenkin tosi ihmeellistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on auto, mutta sitä käytetään hyvin vähän, vain "pakollisiin" menoihin, kuten pitkiin harrastusmatkoihin ja isossa supermarketissa käydessämme. Meitä 5 henkinen perhe, joten kauppakassia kertyy monta kerrallaan. Saamme myös ihmetystä osaksemme, työmatkat kuljetaan pyöräillen ja julkinen liikenne toimii sen verran hyvin, että käytämme sitä pääasiassa. Tämä on meiltä ekologinen sekä taloudellinen valinta. Bensan hinta on niin järjetön nykyään, että jokaista pikkumatkaa lähikauppaan (2,5km) ei kuljeta autolla maitopurkkia hakemaan, vaan sekin mennään pyöräillen/kävellen. Tuleepa samalla hyötyliikuntaa.
Ihmettelen ihmisiä (lähinnä pienten lasten äitejä), jotka tämänkin matkan kulkevat autolla kauppaan vaikka esim. lastenvaunuilla täällä pääsee ilmaiseksi bussilla!

Mua usein ihmetellään, kuinka jaksan 3 alle 5-vuotiaan kanssa kulkea jalkaisin ja julkisilla joka paikkaan. No pakkohan se on, kun en aja autoa ja perheen ainoa auto on miehen käytössä päivisin. Ei ole isossa kaupungissa mitään ongelmaa kun busseja kulkee muutaman minuutin välein ja rattaiden kanssa pääsee jopa aikuinen ilmaiseksi matkustamaan. Sikälikin kätevää, ettei tarvitse etsiskellä parkkipaikkaa ja maksella älyttömiä parkkimaksuja keskustassa.

Ei jalkaisin ja bussilla kulokeminen kuitenkaan mitään harvinaista täällä ole, mutta moni katsoo ehkä vähän ihmetellen sitä, että joku viitsii niin monen pienen kanssa kulkea joka paikkaan jalan. Neuvolassakin täti yritti, että ryhtyisit nyt vaan autolla ajamaan, kuinka pystyt lasten kanssa liikkumaan ilman autoa...Sitten hetken kuluttua valittaa, kuinka nykypäivänä vanhemaat kuskaavat lapsiaan autolla joka paikkaan, jopa siinä määrin että alkaa jo vaikuttaa lapsen motoristen taitojen kehittymiseen. Että ei näköjään mikään ole hyvä...

Olisi luksusta, jos työmatkat, koulumatkat ja matkat päiväkotiin olisivat lyhyitä. Eipä tarttis autoa. Mutta eipä oikein viitsi kuluttaa sitä 30min. - 1h. pyörällä/jalkasin. Muutenkin olisi varmaan turvaton olo, jos vaikka lapsi sairastuu kesken päivän ja pitää viedä lääkäriin kiireellisesti. :O
Olenkin juurtunut auton rattiin. :D

Meillä ei ole autoa, ja mun pyörä pöllittiin viime kesänä, joten julkisilla kuljetaan pääasiassa. Mies polkee keväästä syksyyn työmatkat. Teen myös viikko-ostokset neljälle hengelle + koiralle julkisilla, joskus yksin, yleensä lasten kanssa. Kyllähän se välillä rassaa, ja kun joskus saadaan auto lainaan ja sillä kauppaan niin luksukselta tuntuu. Varmaankin käytäis myös useammin ihmisillä kylässä, jos ei tarvis kuluttaa pitkiä aikoja julkisilla liikkuessa tai kinuta joltain autoa lainaan. Mutta ei mua kyllä juurikaan kiinnosta huolehtia kaikista niistä maksuista, jotka auton omistamiseen liittyy. Se on kerran koettu, ei kiitos enää.

Mä kaipaan sitä pienessä kaupungissa asumista, kun joka paikkaan pääsi jalkaisin/pyörällä, siis välimatkat oli inhimillisiä. 6km kovassa pakkasessa, kaatosateessa tai auraamattomalla tiellä kyllä menee ihan ruutiinilla, kun siihen on tottunut. Julkisia ei oikein kulkenut, joten niihin ei voinut turvautua. Pysyin hoikkana ja olin hyvässä kunnossa, kun ihan työssäkäynnistä, kauppareissuista ym. tuli reippaasti liikuntaa viikon aikana.

Välimatkojen, lasten kuskaamisten, ison perhekoon ym. takia ymmärrän auton, mutta jos asuu lähellä kaikkea ja/tai niin että julkiset kulkee hyvin, en itse missään nimessä haluaisi edes pitää autoa.

Mun oli muutenki tarkootus ruveta taas pyöräälemään talven mentyä, mutta sitte huomasin tänään tämän.
Teuva - Ajankohtaista

Ekan merkinnän kävin jo tekemäs lähimmällä laatikolla ja ku yskä menee täysin ohitte, niin rupian tekemään pidempiä lenkkejä. Kaukaisin noista laatikoista on yli 20km pääs, en tiä tarkalleen kilometrimäärää.

Meillä naapurin 8v. poika oli sitä meiltä, että kaupassa ei voi käydä ilman autoa ja tämän pojan oman isän ole vielä koskaan 8-vuoden aikana nähnyt poistuvan tästä meidän rivarin pihasta kävellen, aina on auito persiin alla. Meillä ei taas ole autoa ja kerron kyllä pojalle, että käydäänhän mekin kaupassa, ei siihen autoa tarvitse, itse asiassa olin juuri lähdössä kauppaan kävellen, kun tuo keskustelu käytiin.

Onhan se monelle aikamoinen ihmetys, ettei 4-henkinen perhe omista autoa, mutta meille ei. Autoa me tarttettais lähinnä kesällä, että pääsis mökille ja uskaltaisi olla siellä lasten kanssa ja nyt olen harkinnut auton vuokraamista vaikka viikoksi kesällä, että pääsen lasten kanssa mökille ilman äitini apua.

Jos hommaa asunnon ja työpaikat niin ettei auto ole välttämätön, niin ilman autoa pärjää ihan hyvin ja säästää aika paljon rahaa, sen voin sanoa. Ei tartte maksaa kaskoa, bensaa, sakkoja, parkkimaksuja, katsastus- ja huoltomaksuja, uusia rankaita, pesumaksuja jne..., eikä ottaa autolainaa.

Voi olla, että harvassa on sellaiset, jotka viitsii noinkin pitkiä matkoja pyöräillä. Hyväähän se vaan tekee. itsellä ei tule juuri pakollisia reissuja pyöräiltyä, koska on niin monta pientä lastakin tässä, jotka kulkee usein mukana. Ja joka paikkaan on se 10-20km.

Tänään piti mennä pyörällä töihin n. 15 km matka, kun autoon vaihdettiin jarrulevyt. Tulee hiki ja aikaa menee reilusti enemmän kuin autolla. Jos auto joka tapauksessa on, niin kyllä sitä kannattaa käyttää aina tarvittaessa. Polttoaine on vielä niin halpaa, ettei ole kustannuskysymys. Toki CO2:ta syntyy n. 140g kilometrillä, mutta muutoin melko ekologinen elämäntapa tasaa sen vaikutuksen.

musta olis ihana fillaroida töihin, moni lähempänä asuva työkaveri tekeekin niin. Tuo 46 km per suunta vähän rajottaa :snotty: ja kun tuun töistä, ajan usein suoraan kauppaan ja sit vasta kotiin. Lihat ym säilyy kylmänä.

Kyllä voisin ihan mielelläänkin kulkea pyörällä töihin jos työmatka olisi edes lyhyempi, nyt 110km. Lähimpään kauppaan 8km joten harvemmin tulee sielläkään fillarilla käytyä. Töissä kuitenkin liikun paljon ja kotona käyn iltaisin/viikonloppuisin kävelyllä ja se saa riittää.

Mulla ei ole korttia, eikä ole näin ollen autoakaan. Kaikki asiani hoidan kävellen. Eli kävelen melki joka päivä. Kaupassa käyn kävellen ja tytär kulkee mulla mukana ja on kova tyttö kävelemään. Tytär siis 3v ja kävelee toisinaan hurjiakin matkoja, mutta mulle toi on ollu lapsuudesta saakka tuttua touhua. Mun äitilläkään ei ollu/ole korttia, eikä myöskään autoa. Kuljettiin aina jalan 10km matka mummin luo, eli en osaa oikein pitää minään tota kävelemistä paikasta toiseen. Jos on oikein pitkä matka, niin meen kesällä rullaluistimilla ja lapsena kuljin aina pyörällä koulumatkat. Nyt olis hommattava pyörä, kun mun entinen pyörä varastettiin :(. Pääsis kätevästi kulkemaan pitkät matkat pyöräillen ja tosin taitaisin käydä pyöräilemässä ihan muutenkin vaan :). Mua kanssa huvittaa nää jotka päivittelee, että miten jaksan nähä vaivaa aamusin, että kävelet pitkän matkan, miten ihmeessä jaksat kävellä tollasen matkan kauppaan ja takas kotiin, jopa kahenkin kauppakassin kanssa... Jaa-a, sisulla ehkä ja senkin takia, että nautin kun saan liikkua. Tosin talvella ärsyttää, jos täällä meillä päin ei ole teitä aurattu, viime talvena nilkkoja myöden, kulin aamusta auraamattomia teitä ja sukat ja kengät märkänä, hieman otti päähän. Muuten nautin kyllä liikkumisesta paljon.

Mulla ei ole korttia, eikä ole näin ollen autoakaan. Kaikki asiani hoidan kävellen. Eli kävelen melki joka päivä. Kaupassa käyn kävellen ja tytär kulkee mulla mukana ja on kova tyttö kävelemään. Tytär siis 3v ja kävelee toisinaan hurjiakin matkoja, mutta mulle toi on ollu lapsuudesta saakka tuttua touhua. Mun äitilläkään ei ollu/ole korttia, eikä myöskään autoa. Kuljettiin aina jalan 10km matka mummin luo, eli en osaa oikein pitää minään tota kävelemistä paikasta toiseen. Jos on oikein pitkä matka, niin meen kesällä rullaluistimilla ja lapsena kuljin aina pyörällä koulumatkat. Nyt olis hommattava pyörä, kun mun entinen pyörä varastettiin :(. Pääsis kätevästi kulkemaan pitkät matkat pyöräillen ja tosin taitaisin käydä pyöräilemässä ihan muutenkin vaan :). Mua kanssa huvittaa nää jotka päivittelee, että miten jaksan nähä vaivaa aamusin, että kävelet pitkän matkan, miten ihmeessä jaksat kävellä tollasen matkan kauppaan ja takas kotiin, jopa kahenkin kauppakassin kanssa... Jaa-a, sisulla ehkä ja senkin takia, että nautin kun saan liikkua. Tosin talvella ärsyttää, jos täällä meillä päin ei ole teitä aurattu, viime talvena nilkkoja myöden, kulin aamusta auraamattomia teitä ja sukat ja kengät märkänä, hieman otti päähän. Muuten nautin kyllä liikkumisesta paljon.

Ja mikä parast ei tarvitse erikseen lähteä lenkkeilemään jos ei halua.
Vaan se hoitoo siinä ihan itsestään.

Inhoan julkisia..hrrrrr. Nyt vauvan kanssa on muutama kerta tullut kuljettua sellaisilla, ja pelkkä ajatuskin puistattaa. AINA joku äiti käy lätisemään jotain, ja kuunnella muiden muksujen parkumisia tai lässytyksiä...hrrrrrrrr. Ei kiitos.

Omalla autolla on mukava huristella. Niin pitkät kuin lyhyetkin matkat. Kuntoilla voi sitten muilla ajoilla.

Meillä ei niinkään autottomuutta ihmetellä, vaan sitä ettei meillä kummallakaan ole edes ajokorttia. Elämä on sitten järjestetty sen mukaan, että miehellä on kävely-/pyöräilymatka töihin, itse teen kotoa käsin töitä ja pystyn hoitamaan omat menoni pyörällä, kävellen tai julkisilla. Tarpeen vaatiessa taksinkin voi ottaa.

Mun äidillä ei ole koskaan ollut ajokorttia ja yksinhuoltajana puljasi meidät pyörällä tai vaikka pulkalla tarhaan. Kummallakaan veljelläni ei myöskään ole korttia, veljen 1-vuotias kulkee yleensä Manducassa.

Ei pummailla kyytejä keneltäkään, mitä nyt pari kertaa kesässä joku sukulainen kuskaa mökille "vie mennessäs, tuo tullessas" -tyylillä.

Kun mä hommasin wanhoilla päivilläni ajokortin ja kuljen nyt muutamana päivänä viikossa autolla työmatkat, ihmettelen hiljaa mielessäni: miksi, oi miksi miksi miksi en mennyt nuorempana autokouluun?
Se työmatka ei ole mikään kamalan pitkä(n. 11km) kuljen sen yleensä junalla/bussilla, MUTTA sen myötä tulee myös tytön päiväkotiin viennit/hakemiset ja kaupassa käynnit suurelle perheelle. Kun pääsen klo 16 töistä ja kuljen julkisilla, olen kotona pahimmillaan kuuden kieppeillä. Autolla tuohon menee pahimmillaankin alle tunti.(sis. pk + kauppa)

Itse en ole oikein tuosta pyöräilystä innostunut ikinä vaikka olen työmatkoja ym kokeillut useammankin kerran sillä taittaa, mun mielestä se on ihan kamalaa. Kävelystä sen sijaan yleisesti ottaen tykkään, mutta mielummin käyn huvikseen kävelyllä kuin hyötymatkoja taitan. Julkisilla olen kyllä näppärästi liikkunut aina ja paljon (päivittäin useita matkoja) niillä tulikin mentyä kunnes 3kk sitten hankittiin auto :) nyt tulee suurin osa matkoista taitettua autolla koska se on niin helppoa verrattuna siihen bussiaikataulujen mukaan elämiseen ja ei tarvitse lähteä sovittuihin menoihin hurjasti etukäteen kun ei koskaan tiennyt mahtuuko bussiin jne. Vuorokaudessa on paljon enemmän tunteja kun ei joka matkaan mene vähintään tunti per suunta.. (me liikutaan usein moneen paikkaan päivän aikana ympäri kaupunkia eli arki ei rajoitu vain kodin ja kaupan välille tmv) Helsingissä asutaan ja ilman autoakin kyllä pärjättäisiin helposti.

Talvella toivoin autoa kovasti kun sillä pääsee tänne mäen päälle saakka, siinä lumisohjossa kun työntää jättimäkeä rattaita ylös joka päivä alkuraskauden oloissa niin tuli kyllä tirautettua parit itkutkin siinä matkalla.. Toki täälläkin aura-autoja käy, mutta se niiden työnjälki oli kyllä yhtä tyhjän kanssa ja kiroan sitä joka ikinen talvi. Kesällä nyt ei ole onneksi noita ongelmia, mutta nyt taas on kävely tosi hankalaa liitoskipujen takia. No sitten kun raskaus on ohi ja arki lähtee uudenkin perheenjäsenen kanssa taas rullaamaan niin eiköhän mekin aleta taas liikkumaan vähän enemmän jalkapatikallakin silloin tällöin. En ole kyllä koskaan ollut mitenkään erityisen urheiluhenkinen tyyppi vaan päinvastoin aika mukavuudenhaluinen.. Kesäisin tulee kuitenkin liikuttua paljon enemmän kuin talvella ja säät kyllä vaikuttaa ihan hirveästi mulla siihen lähdenkö ulos ovesta ollenkaan.

Mun äiti kuuluu muuten niihin jotka tykkää työmatkaa taittaa pyörällä vaikka tosi pitkiäkin matkoja on olleet ja muutenkin kävelee ja liikkuu tosi paljon, musta on tosi hienoa että edes jotkut jaksaa, itsellä vaan ei tällä hetkellä riitä motivaatio.

Yhteistyössä