Kuuluuko kotiäidin passata miestä, mikäli mies ei elätä perhettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
Palstalla on vallalla sellainen mielipide, että kotona olevan vaimon tulee siivota, tehdä ruoka ja hoitaa lapset, kun mies on päivän töissä tienaamassa rahaa. Ja ei siinä mitään, olen periaatteessa samaa mieltä, että kotona oleva hoitaa suurimman osan hommista (mutta ei toki kaikkia). Tämä periaate toimii erityisen hyvin silloin, kun töissä oleva maksaa suurimman osan talouskuluista, eli markkinataloudellisesti ajatellen ns. "maksaa" saamistaan koti- ja lastenhoitopalveluista. :)

Mutta mitä mieltä olette tilanteesta, jossa kotona oleva vaimo maksaa kaikki talousmenot, sähköt, veden, etc omista tuloistaan. Eli mies ei maksa pahemmin mitään kyseisistä menoista, sillä hänen tulonsa menevät omiin lainoihinsa ja osamaksuihin (vaimo on jo omat lainansa ja autonsa maksanut ;)).

Eikö tällöin miehen tulisi sitten ainakin omalla kotityöllään osallistua jossain määrin perheen kuluihin? Periaatteella, että velkaisena hänen tulee sitten tehdä ns. kahta työtä?

Meillä on aika lailla kyseinen tilanne. Minä maksan kodin ja lasten kulut, sillä miehen rahat menee omiin kuluihin ja kaiken maailman hilavitkuttimiin...

Vaikea sanoa, koska meillä kotona oleva saisi korvausta ansiotulomenetyksestä töissäkäyvältä ja kaikki maksetaan puoliksi (myös siivous). Ei ole sellaista vaihtoehtoa, että vain toinen maksaisi kulut.

Mutta koska se on yksi ja hailee, mitä muut ovat mieltä tai miten muut taloutensa järjestävät, suosittelen ihan puhumaan kotona asiasta.

Mun mielessä yhteisessä taloudessa KENENKÄÄN EI PIDÄ passata KETÄÄN.
Maksupuolen ja kotitöiden hoitamisen pitäisi jakautua tasapuolisesti suhteessa siihen, kenellä minkäkin verran on rahaa tai aikaa käytettävissä.

Täällä melkein sama tilanne, paitsi ettei miehellä ole ollenkaan tuloja potkujensa takia:( Olen jo pitkään maksanut kaiken yksin ja koen joka päivä että se on niin väärin! Sun tapauksessa sen miehen kyllä pitäs sulle maksaa vähintäänkin kotitöillä, korjauksilla tms.

Sama täälä, maksoin pitkään kaikki muut menot paitsi talonlainan lyhennyksen, mies sitten myös osteli itselleen koko ajan jotain vempeleitä...tilanne muuttui kun keskusteltiin ja sanoin että ei hoitorahalla ja lapsilisällä sentään koko perheen menoja kateta...nyt mies on sitten osallistunut yhteisiinkin menoihin.

No mä oon kyllä kans sitä mieltä että kotona olija ei "passaa ketään" vaan hoitaa perushommat siks kun on kotona. Ja mä oon huomannu että meillä on pakko hoitaa hommat saman tien... Jos mä päättäisin että "en passaa" miestä niin mies tulis kotiin jossa esikoinen olis leikkiny likaisilla astioilla tiskialtaassa, kuopus syöny kaikki imuroimattomat lehdet ja muut ulkoota kulkeutuneet lehdet.. Joten jo ihan sillä siivoon täällä että pääsis ite helpommalla :D

En voi ymmärtää tuommoista tilannetta. Mielestäni Oy Perhe Ab on yritys, mitä molempien pitää yhteisillä rahoilla hoitaa ja kustantaa.
Voisitte toimia vaikka näin: olette laskeneet, että teillä menee 1500e kuussa talouden menoihin. Kumpikin laittaa sovitun rahasumman yhteiselle tilille (suhteessa tuloihin) eli vaikka toinen 1000e ja toinen 500e ja sieltä tililtä sitten hoidetaan talouden laskut, yhteiset lainat ja menot. Ei sen yksinkertaisemmin asiaa voisi hoitaa. Jos toinen osapuoli ei tämmöiseen järjestelyyn suostu, niin silloin on jotain vialla ja "perheyrityksessä" on vakavan keskustelun paikka!

No ei tietenkään kuulu. Siis olet nyt sekoittanut kaksi eri asiaa. On ihan eri juttu, jos toinen tuo leivän pöytään ja toinen tekee kotityöt. Näinhän sitä tehdään monissa opiskelija-työssäkäyvä-perheissäkin. Eli jos toinen opiskelee, niin hän tekee enemmän kotitöitä. Ja jos toinen käy työssä, niin hän tekee vähemmän. Sitten kun opiskelija valmistuu ja saa töitä, niin homma tasaantuu.

Jos toinen on työtön, niin sitten tekee kotityöt. Jos toinen on kotiäiti ja toinen työtön, niin sittenhän ne voi jakaa tai sitten niin, että toinen työtön tekee kotityöt. Mutta tosaa pitää ottaa huomioon, että isähän varmasti myös osallistuu koti-isän roolissa hommiin, joten nehän voi laittaa fifty-fifty.

En ymmärrä, miksi ihmisille kotityöt on niin vaikeita. Tehkää itsellenne sopiva sopimus. Onko se nyt hirveää, vaikka kumpikin tienais saman verran ja toinen tekee enemmän kotitöitä? Ei minusta ainakaan. Itsehän tykkään tehdä kotitöitä, ihan turha tulla mulle sanomaan että tee niitä vähemmän =D Huvittais.

Meillä mies ajattelee, että jos hän ois työtön kotona, niin hän tekisi kaikki kotityöt. On sellainen ihminen, että tykkää kans tehdä kotitötiä ja meillä on ihan selkeet nää. Ei koskaan ole tarvinnut näistä mitään poikkipuolista sanaa sanoa kummankaan. Siivotahan saa vaikka toiseen kertaan saman päivänä, jos siltä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti :
Palstalla on vallalla sellainen mielipide, että kotona olevan vaimon tulee siivota, tehdä ruoka ja hoitaa lapset, kun mies on päivän töissä tienaamassa rahaa. Ja ei siinä mitään, olen periaatteessa samaa mieltä, että kotona oleva hoitaa suurimman osan hommista (mutta ei toki kaikkia). Tämä periaate toimii erityisen hyvin silloin, kun töissä oleva maksaa suurimman osan talouskuluista, eli markkinataloudellisesti ajatellen ns. "maksaa" saamistaan koti- ja lastenhoitopalveluista. :)

Mutta mitä mieltä olette tilanteesta, jossa kotona oleva vaimo maksaa kaikki talousmenot, sähköt, veden, etc omista tuloistaan. Eli mies ei maksa pahemmin mitään kyseisistä menoista, sillä hänen tulonsa menevät omiin lainoihinsa ja osamaksuihin (vaimo on jo omat lainansa ja autonsa maksanut ;)).

Eikö tällöin miehen tulisi sitten ainakin omalla kotityöllään osallistua jossain määrin perheen kuluihin? Periaatteella, että velkaisena hänen tulee sitten tehdä ns. kahta työtä?

Meillä on aika lailla kyseinen tilanne. Minä maksan kodin ja lasten kulut, sillä miehen rahat menee omiin kuluihin ja kaiken maailman hilavitkuttimiin...

Eipä muuta voi sanoa kuin että oletpa pösilö!

mikä se sellanen suhde on jossa tarvii edes miettiä kuka tekee mitäkin ja kuka "joutuu" tekee tuota ja tätä ja tota ja kuka ei ja kuka maksaa mitäkin ja kuka istuu enemmän perseellään.
luulis että tasapainoisessa ja hyvässä suhteessa kummallakin on se ihan oma vapaaehtoinen halu ja tahto tehdä asioita - joskus enempi, joskus vähempi.

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoja:
En voi ymmärtää tuommoista tilannetta. Mielestäni Oy Perhe Ab on yritys, mitä molempien pitää yhteisillä rahoilla hoitaa ja kustantaa.
Voisitte toimia vaikka näin: olette laskeneet, että teillä menee 1500e kuussa talouden menoihin. Kumpikin laittaa sovitun rahasumman yhteiselle tilille (suhteessa tuloihin) eli vaikka toinen 1000e ja toinen 500e ja sieltä tililtä sitten hoidetaan talouden laskut, yhteiset lainat ja menot. Ei sen yksinkertaisemmin asiaa voisi hoitaa. Jos toinen osapuoli ei tämmöiseen järjestelyyn suostu, niin silloin on jotain vialla ja "perheyrityksessä" on vakavan keskustelun paikka!

Näin juuri. Itse olen opiskelija ja laitan suoraan miehen tilillet puolet kaikista kuluista. Myös ruokakuluista. Näin meillä sitten mies aina maksaa ruuat kaupasa ja vuokrat ym, ite maksan omalta tililtä enää omat puhelinlaskut ja muut.

Jos meille tulee isompia menoja, niin mies yleensä ne ostaa, koska hän on se työssäkäyvä ja yleensä myös haluaakin jotain extraa. Vaikkapa uuden sängyn. Eikä meidän ole koskaan tarvinnut tästäkään asiasta riidellä tai mitään, kun tämähän on ihan selvä peli.

Jos itse kävisin täyspäiväisesti töissä, mies opiskelisi, niin sitten roolit ois toisin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Vaikea sanoa, koska meillä kotona oleva saisi korvausta ansiotulomenetyksestä töissäkäyvältä ja kaikki maksetaan puoliksi (myös siivous). Ei ole sellaista vaihtoehtoa, että vain toinen maksaisi kulut.

Mutta koska se on yksi ja hailee, mitä muut ovat mieltä tai miten muut taloutensa järjestävät, suosittelen ihan puhumaan kotona asiasta.

Kyllä meillä on asiasta puhuttu ja ei siis ole mitään riitaa päällä. :) Ajattelin vain kysellä muiden mielipidettä, sillä tilanne on mielestäni hieman "hassu". Onneksi tilanne ei ole vielä kauaa jatkunut, mutta pidemmän päälle homma voisi alkaa veetuttaan.

Meillä mies on siis peruslaiska ja mielellään itseään 6-0 passauttaisi. Ns. "oikeus" tähän on mielestäni kuitenkin mennyt viimeistään, silloin kun ei enää edes omaa osuuttaan kodinmenoista ole maksanut. Sen verran korjaan, että mies ei siis ole tietoisesti ns. siivellä eläjä (eli aikaisemmin maksoi kyllä osansa), mutta nyt vain hänellä ovat tulot puolituneet, mutta ne omat menot eivät.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mikä se sellanen suhde on jossa tarvii edes miettiä kuka tekee mitäkin ja kuka "joutuu" tekee tuota ja tätä ja tota ja kuka ei ja kuka maksaa mitäkin ja kuka istuu enemmän perseellään.
luulis että tasapainoisessa ja hyvässä suhteessa kummallakin on se ihan oma vapaaehtoinen halu ja tahto tehdä asioita - joskus enempi, joskus vähempi.

Niinpä. En voi sietää sitä ajatusta, että "tuossa on sun sukka, tuossa mun..voin vaan nää mun omat sukat laittaa kaappiin". Tuollainen mun ja sun ajattelutapa YHTEISESSÄ kodissa on tosi erikoista. Kaikki hommat on yhteisiä.

Monilla naisilla on tämmönen ajattelutapa, ikävä kyllä.

Mun mielestä kotona oleva tekee sen mitä ehtii ja jaksaa. Kurja se on miehen/vaimon tulla töistä, jos toinen on vain makoillut kotona (joskin sairauksien kohdalla ymmärrettävää). Mä en vain keksi yhtään syytä, miksi ottaisisin omaan talouteen ap:n miehen kaltaista elättiä.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Niinpä. En voi sietää sitä ajatusta, että "tuossa on sun sukka, tuossa mun..voin vaan nää mun omat sukat laittaa kaappiin". Tuollainen mun ja sun ajattelutapa YHTEISESSÄ kodissa on tosi erikoista. Kaikki hommat on yhteisiä.

Ja vielä useammalla miehellä on ikävä kyllä tällainen ajattelutapa... :) Ainakin meillä mies ehkä joskus korjaa ne omat sukkansa, mutta ei taatusti minun tai lasten.

Siis jos toinen opiskelee ja toinen käy töissä.. opiskelija tekee enemmän kotitöitä? :o Kyllä ne menis meillä tasan.
Meneekö sit niin kumpi tienaa vähemmän töissä nii tekee enemmän kotitöitä vai? :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Kyllä mää vaan ajattelen, että tossa on mun sukka ja tossa on ukon. En halua pistää sen sukkia omaan jalkaani :laugh:

Miksi asioista ei voi sopia, esim vaikka mikä on kummankin kotityöt? Miksi niistä ei voisi puhua, vaan hiljaisesti vaan pitää tehdä kotitöitä. Miksi se olisi kamalaa ja kertoisi tasapainottomasta parisuhteesta ja yhteiselosta. Samalla tulee huomattua, kuinka paljon kaikennäköistä työtä kotona on :)

Juu ja meillä korjataan omat sotkut. Miten minä voisin tietää, mihin mies haluaa laittaa jonkun paperinsa?

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä kotona oleva tekee sen mitä ehtii ja jaksaa. Kurja se on miehen/vaimon tulla töistä, jos toinen on vain makoillut kotona (joskin sairauksien kohdalla ymmärrettävää). Mä en vain keksi yhtään syytä, miksi ottaisisin omaan talouteen ap:n miehen kaltaista elättiä.

Noh, ei nyt kyse ole ollut "elätistä" vasta kun muutaman kuukauden, eli kyllä jonkun aikaa vielä katselen. Koska meillä miehen tulot siis menevät omiin menoihinsa olen muuten ottanut asiakseni vahtia hänen rahankäyttööään. Niin kauan, kun rahaa ei kotiin tule, vahdin kuin haukka mitä hän ostelee, vaikka rahat ovat siis hänen. Mitäs mieltä siitä olette? Eli meidän Py Perhe Ab:n muodostaa laiska elätti ja vahtaava kyylä... :D

minä olen kotona, mutta en passaa miestäni. Teen toki ruoan, mutta sitä syövät kyllä minä ja lapset myös. Viikonloppuisin ja iltoisin hommat menevät tasan puoliksi.
Raha-asioissa ei minkäänlaista ristiriitaa, koska yhteinen tili ja yhteiset rahat.
Meille sekin asia on ollut alusta lähtien itsestäänselvyys.

Yhteistyössä