Onko se tosiaan niin, että äitien väsyminen vauvojen/lasten kanssa on osin itse aiheutettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuli vaan mieleen noista "äiti on väsynyt" -ketjuista, kun mikään ehdotus ei tunnu kelpaavan väsyneelle äidille. Mulla ainakin on muutama sellainen äiti lähipiirissä, jotka tekee asiat jotenkin tosi vaikeesti, ihan kuin ne lapset olis jotain pommeja.

Siis tyyliin kun puolivuotias on hereillä, on se leikkiaikaa ja äidin on konkreettisesti leikittävä se 2 tuntia vauvan kanssa ihan 100prosenttisesti eli ei voi laittaa pyykkiä kuivumaan tai juoda kahvia siihen aikaan, saati kyläillä ikinä (koska muut ajat se nukkuu);kun lapsi nukkuu, ei saa puhua tai katsoa telkkaria; mummu saa olla lapsen kanssa 2 h kuussa; kaikki ruoka ja soseet on AINA tehtävä itse; AINA on käytettävä kestovaippoja; jos on miehen kanssa sovittu, että torstaisin on lasten kylpypäivä, sen on väkisin oltava AINA torstaisin; joulupukki ei saa tulla, jos 2-v pelästyy ym.

Kyllä tollanen he....tinmoinen ressaminen kävis ainakin mun hermoon. Toki rutiinit pitää olla, mutta voi sitä äitikin elää "itselleen" hetken (ja vaikka karata lapsilta vähäksi aikaa tänne palstailemaan;).

Poissulkien koliikkivauvat ja esim. moniallergikot jotka itkevät, itkevät ja itkevät....

Kyllä, on se hyvin pitkälti itse aiheutettua aika monessakin tapauksessa mun mielestä.

Kuten olen niin monta kertaa sanonut: asiat on juuri niin vaikeita kuin ne itse tekee. Ilmeisen monelta äidiltä puuttuu/häviää terve maalaisjärki kun lapsi syntyy.

jos naisella on esim masennusta, se on sairaus, eikä kukaan sitä tieten tahtoen valitse. silloin on väsynyt, eikä näe ratkaisuja. monestihan siinä sitten vielä mies kääntää veistä haavassa. tukiverkkoja kun ei vain ole.

Joo kun jättää turhat hössötykset ja pätemiset pois niin elämä rentoutuu! Kyllä niistä muksuista varmasti kasvaa ihan kunnon ihmisiä vähemmälläkin hosumisella. Eli mielestäni olet aivan oikeassa!

Alkuperäinen kirjoittaja tuulen sydän:
mut onneks se äitiyden rima varmaan suurimmalla osalla ainakin hieman madaltuu ihan käytännönkin syistä, kun syntyy lisää lapsia esikoisen jälkeen ;)

Totta. Kuopuksen kohdalla minäkin tajusin jo ihan alusta asti, että vauvaa ei ole pakko pitää sylissä aina kun se on hereillä. Esikoisen kanssa tuon hoksaamiseen meni aika kauan :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos naisella on esim masennusta, se on sairaus, eikä kukaan sitä tieten tahtoen valitse. silloin on väsynyt, eikä näe ratkaisuja. monestihan siinä sitten vielä mies kääntää veistä haavassa. tukiverkkoja kun ei vain ole.

Näinpä. Ja univajettakin ihmiset sietävät eri tavalla. Ei sitä väsyneenä ole kaikkein innokkaimmillaan muuttamaan omia rutiinejaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Poissulkien koliikkivauvat ja esim. moniallergikot jotka itkevät, itkevät ja itkevät....

Kyllä, on se hyvin pitkälti itse aiheutettua aika monessakin tapauksessa mun mielestä.

Komps.

Näin.

Tietysti tuo masennus on myös yksi mihin ei sitten voi itse oikein vaikuttaa..

Mulla on vuoden ikäinen poika, ja stressaamatta ollaan menty etenpäin. Jos kotona on sotkuista, sitten on. Siivotaan kun keretään. Poika leikkii mielellään yksin ja kun suhteellisen usein käyn tsekkaamassa että kaikki kunnossa, saan aivan helposti hoidettua tiskikoneet, pyykit, siivoukset... Ei ole tullut univelkaa eikä päänpakotusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Mulla on vuoden ikäinen poika, ja stressaamatta ollaan menty etenpäin. Jos kotona on sotkuista, sitten on. Siivotaan kun keretään. Poika leikkii mielellään yksin ja kun suhteellisen usein käyn tsekkaamassa että kaikki kunnossa, saan aivan helposti hoidettua tiskikoneet, pyykit, siivoukset... Ei ole tullut univelkaa eikä päänpakotusta :)

Onnea sulle.

Yhteistyössä