Onko sektio nyt muodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hyi:
Itse en koskaan halua sektiota. Eihän se ole edes luonnollinen tapa synnyttää ja tämän takia äidin ja lapsen välille ei tule sidettä.:( Kaikki tuntemani sektioäidit ovat sanoneet, että tunneside omaan lapseen jäi puuttumaan sektion takia.:(

NO JUST!!! :/
Tän haluisin kyllä tietää et miten hitto se synnytystapa vaikuttaa tunnesiteeseen??? Mä olen kaksi lasta saanut suunnitellusti sectiolla ja mielestäni tunnesiteet on erinomaiset. Alatiesynnytys ei tullut kyseeseen ahtaan lantion takia... Lääkäri siis totesi että vauvalla ei mitään mahdollisuuksia mahtua alateitse syntymään, vaan sektio on ainut mahdollisuus säilyttää sekä äiti että lapsi hengissä!

Itse en koskaan halua sektiota. Eihän se ole edes luonnollinen tapa synnyttää ja tämän takia äidin ja lapsen välille ei tule sidettä.:( Kaikki tuntemani sektioäidit ovat sanoneet, että tunneside omaan lapseen jäi puuttumaan sektion takia.:(

Jep jep. Kyllä se tunneside on vahva, jos on luotu äidiksi synnytystavasta riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja H:
Mitä pahaa siinä on jos joku saa sektion "vaan koska itse haluaa". Eikö se oo saatana jokaisen oma vartalo siinä kyseessä. Siis itse oon yhen alakautta synnyttänyt ja samoin meinasin toisenkin synnyttää mutta ihmettelen vaan mitä toisten sektiot muille kuuluu.

Lääketieteen etiikan kannalta voisi ajatella, että lääkärin velvollisuus on toimia potilaan parhaaksi. Jos sektio näyttää merkittävästi suuremmalta riskiltä kuin alatiesynnytys, lääkäri voi käsittääkseni kieltäytyä sitä tekemästä. Suomessa tosin moraalinen ongelma on väistetty siten, että katsotaan synnytyspelko hyväksyttäväksi syyksi pitää sektiota parempana vaihtoehtona. Ja mikäpä siinä, suurimmassa osassa tapauksista riskit ovat varsin pienet molemmissa vaihtoehdoissa.

Mutta ei kukaan voi vaatia lääkäriä tekemään asioita sillä perusteella, että "omapa on kroppa". Tai no tietenkin rahalla löytyy aina joku yksityislääkäri, joka tekee toimenpiteen kuin toimenpiteen. Michael Jacksonkin löysi aina jonkun, joka suostui leikkelemään nenää tai kirjoittamaan lisää troppeja, kun potilas niin tahtoi.

Suomessa ei tehdä yksityisesti sektioita missään.

Eikä monia muitakaan leikkauksia.

Lähinnä tehdään silmä-, korva-nenä-kurkku- ja ortopedisia leikkauksia ja jotain pieniä kauneusleikkauksia. Ei mitään isompaa, ei sektioita esimerkiksi. Se vaatisi niin monen erikoisalan ympärivuorokautisen päivystysvalmiuden että tässä maassa ei maksajia näille löytyisi!

Kyllähän Kuopiossa tehtiin yksityisiä sektioita suunnitellusti ainakin vielä jonkin aikaa sitten. Hinnat vain olivat sellaiset, ettei kauhean moni mahdollisuutta käyttänyt - varsinkin, kun julkisellakin puolella suunniteltuun sektioon pääsee pelon perusteella.

Viestini ydinsanomasta lienet samaa mieltä: lääkärin velvollisuus on toimia potilaan parhaaksi, mutta maailmalta rahalla saa mitä vain.

Tsiisus mikä pönttö.

Kyllähän Kuopiossa tehtiin yksityisiä sektioita suunnitellusti ainakin vielä jonkin aikaa sitten. Hinnat vain olivat sellaiset, ettei kauhean moni mahdollisuutta käyttänyt - varsinkin, kun julkisellakin puolella suunniteltuun sektioon pääsee pelon perusteella.

Viestini ydinsanomasta lienet samaa mieltä: lääkärin velvollisuus on toimia potilaan parhaaksi, mutta maailmalta rahalla saa mitä vain.

Mulla nyt vaan sattuu olemaan työni kautta ensi käden tietoa tästä ja voin kertoa ettei Suomessa tehdä mukavuussektioita yksityissaairaaloissa, kuten ei muitakaan sektioita. Ja tästä asiasta on turha väittää vastaan. Ellei sitten halua puhua paskaa ja valehdella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

NO JUST!!! :/
Tän haluisin kyllä tietää et miten hitto se synnytystapa vaikuttaa tunnesiteeseen??? Mä olen kaksi lasta saanut suunnitellusti sectiolla ja mielestäni tunnesiteet on erinomaiset. Alatiesynnytys ei tullut kyseeseen ahtaan lantion takia... Lääkäri siis totesi että vauvalla ei mitään mahdollisuuksia mahtua alateitse syntymään, vaan sektio on ainut mahdollisuus säilyttää sekä äiti että lapsi hengissä!

Sektio ei vaikuta tunnesiteen kehittymiseen millään tavalla. Sektioon johtaneet syyt (pitkittynyt alatiesynnytysyritys ja sen aihauttamat rajut kivut ja niistä puolestaan johtuva väsymys sekä sektioon joutumisen aiheuttama järkytys ) voivat täysin luonnollisesti hidastaa äidin jaksamista heti vauvan ensi hetkinä mutta muutoin se ei tunnesiteen kehittymiseen vaikuta. Ja tämä on faktaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulla nyt vaan sattuu olemaan työni kautta ensi käden tietoa tästä ja voin kertoa ettei Suomessa tehdä mukavuussektioita yksityissaairaaloissa, kuten ei muitakaan sektioita. Ja tästä asiasta on turha väittää vastaan. Ellei sitten halua puhua paskaa ja valehdella.

Valehtelijoita on sitten esimerkiksi tuolla aika monta. Ja vielä erityisen kylmäverisiä, kun ihan nimeltä mainitsevat yksityissairaaloiden henkilökuntaa.

http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?start=60&t=6116

Sitä en tiedä, tehdäänkö enää. Mutta en ole sitä missään vaiheessa väittänytkään.

minulta lääkäri kysyi haluanko sektion, kun vauva oli väärinpäin... pohdin asiaa ja vaikka olisinkin halunnut kokea alatie synnytyksen, niin pelotti ajatus puskea vauva ulos perse edeltä... ! vaikka minulla miten olisi ihannelantio...:D ja lopulta homma sitten meni hätäsektioon raskausmyrkytyksen takia...

Yhteistyössä