Onko siitä jotain haittaa lapselle, jos toinen vanhempi ei halua nähdä toista enää koskaan eron jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Eikä myöskään puhua puhelimessa. Kaikki yhteydenpito lapsen asioista hoidetaan meilitse tai tekstarein, ja lapsen vaihdot tapahtuvat päiväkodin kautta, niin että vaihtopäivänä toinen vie, toinen hakee. Lapsi on viisivuotias, erosta vuosi.

Ajatuksia?

Enemmän siitä olisi haittaa, jos vanhemmat riitelisivät joka kerta tavatessaan. Parempi siis laiha sopu kuin lihava riita.

Anna asian olla. Sinä et voi toisen käytöstä muuttaa. Nähtävästi kuitenkin toinen haluaa tavata lasta ja se onnistuu noinkin. Parempi sekin lapselle kuin olla kokonaan tapaamatta toista vanhempaa.

Enemmän siitä olisi haittaa, jos vanhemmat riitelisivät joka kerta tavatessaan. Parempi siis laiha sopu kuin lihava riita.

Anna asian olla. Sinä et voi toisen käytöstä muuttaa. Nähtävästi kuitenkin toinen haluaa tavata lasta ja se onnistuu noinkin. Parempi sekin lapselle kuin olla kokonaan tapaamatta toista vanhempaa.

Joo, siis minä olen tosiaan joka haluaisi olla väleissä, mies ei, koska minä olin aloitteentekijä erossa, vaikka meillä oli vuosia ollut vaikeaa.

Uskon että olet oikeassa, ehkä parempi vaan tyytyä, tosiaan laiha sopu parempi kuin lihava riita, ja olemme saaneet todella hyvin sovittua huoltajuus/tapaamisasiat yms. lapsen asiat.

[QUOTE="a p";30575063]Eikä myöskään puhua puhelimessa. Kaikki yhteydenpito lapsen asioista hoidetaan meilitse tai tekstarein, ja lapsen vaihdot tapahtuvat päiväkodin kautta, niin että vaihtopäivänä toinen vie, toinen hakee. Lapsi on viisivuotias, erosta vuosi.

Ajatuksia?[/QUOTE]

Olet kysynyt tätä aiemminkin ja silloinkin vastaukset olivat että ei ole haitallista. Lapselle haitallista on jatkuva riitely, painostava ilmapiiri ja manipulointi. Lapsi ei tarvitse vanhempiensa kanssakäymistä, lapselle on tärkeää vain se että hänellä on kaikki kunnossa molempien vanhempien kanssa ja elämä on huolivapaata. Ja jos hinta siitä on se että vanhemmat eivät näe toisiaan mutta silti lapsesta huolehtiminen toimii sähköpostitsekin niin kaikkihan on hyvin. :)

[QUOTE="Ninni";30575260]Mites tarhan joulujuhlat, valmistujaiset, ripillepääsyt ym. Vastaavat tilanteet, eikö niihinkään voi osallistua molemmat?[/QUOTE]

Ei voi, mies ei kuulemma tule mihinkään minne minä tulen. Ei edes tärkeään vasu-keskusteluun maaliskuussa, missä pitäisi nimenomaan molempien vanhempien kuulemma olla.

[QUOTE="a p";30575324]Ei voi, mies ei kuulemma tule mihinkään minne minä tulen. Ei edes tärkeään vasu-keskusteluun maaliskuussa, missä pitäisi nimenomaan molempien vanhempien kuulemma olla.[/QUOTE]

Anna olla. Tuntuu että itse vielä pahennat tilannetta painostamalla miestä jolloin hän vielä varmemmin päättää olla tulematta. Sopeudu ajatukseen, hänellä ei ole mitään velvollisuutta sinua nähdä kunhan lapsenne asiat hoidatte hyvin.

[QUOTE="a p";30575324]Ei voi, mies ei kuulemma tule mihinkään minne minä tulen. Ei edes tärkeään vasu-keskusteluun maaliskuussa, missä pitäisi nimenomaan molempien vanhempien kuulemma olla.[/QUOTE]

Anna ajan kulua,jos hän tosiaan haluaa jäädä pois kaikista ko juhlista niin oma on häpeänsä, mutta minä kyllä epäilen että hetken päästä osaa ajatella asiaa lapsen kantilta.

Jos meili ja tekstarit kulkee niin eihän teidän oikeasti tarvitse nähdä, vasut yms voi varmasti tehdä erikseen.

Anna olla. Tuntuu että itse vielä pahennat tilannetta painostamalla miestä jolloin hän vielä varmemmin päättää olla tulematta. Sopeudu ajatukseen, hänellä ei ole mitään velvollisuutta sinua nähdä kunhan lapsenne asiat hoidatte hyvin.

Tänään asia oli tapetilla kun otin sen puheeksi, ja aloin ajatella kanssasi samoin. Jos pöly joskus laskeutuu, se laskeutuu ilman että painostan. tai sitten ei. Pääasia tosiaan että lapsi voi hyvin, ja hän voi, huonompi hänellä oli olla kun olimme yhdessä, koska mekin voimme huonosti.

• Tykkää
Reactions: Blue
[QUOTE="a p";30575376]Tänään asia oli tapetilla kun otin sen puheeksi, ja aloin ajatella kanssasi samoin. Jos pöly joskus laskeutuu, se laskeutuu ilman että painostan. tai sitten ei. Pääasia tosiaan että lapsi voi hyvin, ja hän voi, huonompi hänellä oli olla kun olimme yhdessä, koska mekin voimme huonosti.[/QUOTE]

Hienoa ap. Ja kuten nedra sanoi niin todennäköisesti hän jossain vaiheessa muuttaa mielipiteensä kun tajuaa ettei halua missata lapsen tärkeitä juttuja sen takia että kiukuttelee sinulle. Lapsi on kuitenkin tärkein ja tärkeää on myös sinun uusi elämäsi. Keskity siihen ja jätä vanha taakse. Tsemppiä!

Erosta on meillä nyt 7 kuukautta, emme pidä mitään yhteyttä toisiimme. Lapsia hän näkee 2 viikonloppua kuukaudessa.
Lapset ovat 7 ja 5 vuotiaat, eivätkä kyllä erityisemmin ole "kärsineet" tästä.
Lapset menevät meidän alaovelle odottamaan isiä, joskus olen mukana.
Lapsista vastaan minä, mutta jos tulee jtn asiaa miehellä tms niin tekstarilla.

Olen kuullut suosituksen, että vaihdokset olisi pienten lasten kohdalla paras hoitaa kädestä käteen. Hoitopaikan kautta vastuu vaihdettaessa lapsi on kuulemma turvattomassa tilassa sen aikaa, kun toinen vanhempi on hänet sinne jättänyt eikä toinen vielä ottanut vastuulleen.

Mutta suositus koskee varmasti lähinnä tilanteita, joissa vanhemmat pystyvät sovussa kohtaamaan. Ettei ihan muuten vaan kannata hoitaa vaihdoksia noin. Varmasti laiha sopu on parempi kuin lihava riita, kuten edellä todettu.

Eiköhän mies sitä paitsi jossain vaiheessa lepy. :) Asiaa voisi edesauttaa se, jos hän löytää uuden kumppanin. Saanko arvata, että sinulla on jo uusi mies, mutta miehellä ei vielä ainakaan vakavaa uutta suhdetta?

Meille tulee käymään juuri noin, tai itse asiassa en aio olla miehen kanssa eron jälkeen tekemisissä edes tekstareilla tai sähköpostilla. Onneksi kuopus on jo 12, joten hänenkään takia ei tarvitse mieheen yhteyttä pitää. Luulen, ettei lapsikaan halua olla enää koskaan isänsä kanssa missään tekemisissä.

Kyllä itse tunnen montakin aikuista ihmistä, jotka muistavat kuinka inhottavaa oli kun piti järjestää kahdet rippijuhlat, kahdet yo-juhlat jne. koska vanhemmat eivät voineet olla samassa tilassa. Mutta muuten sillä ei varmasti ole haittaa lapselle.

Höpöhöpö. Me ollaan yhtenäinen perhe, muttei olla koskaan käyty yhdessä miehen kanssa vasuissa tai neuvoloissa, eikä siitä ole mitään haittaa seurannut, kunhan vain ne tärkeät asiat on tiedotettu myös toiselle vanhemmalle.

Jos mietin omalta kantilta, on todella mukava että mun vanhemmat ovat aina mahtuneet samaan huoneeseen ja välit näyttäis olevan ihan hyvät. Ei tarvinnut monia juhlia laittaa vaan äidin laittamat kelpas isällekin ja sen puolen suvulle.

Minun ja eksän lapset vaihdetaan joko tarhasta (pidennän maksimaalisesti viikonloppuvapaata kun pe vien ja ma haen :) ) tai jos vkonloppu jostain syystä lyheneen niin tulee kyllä hakemaan ihan sisältä (usein lapset haluaa, että isä auttaa pukemisessa). Mulle on tärkeetä, että me ollaan väleissä ja joitain pieniä myönnytyksiä olen tuon takia antanut (esim. nyt on matkalla 2 vkoa vaikka arkenakin pitäisi olla lapset hällä yötä), tosin itsekin olen sitten viimeisenä lapsenvahtivaihtoehtona saanut jo sovitun yön vaihdettua viimetingassa toiseen yöhön.

Lasten harrastusten päättäjäisiin "velvotan" osallistumaan. Hän ei tule sinne minun takia vaan lapsen takia, joten sietää kärsiä katsella minua juhlan ajan. Kaikki muut virallisemmat asiat hoitelenkin sitten minä, joten ei liene paljon vaadittu. Ehkä sillä, että kaikkeni teen, ettei x häviä lasten elämästä, on jotain tekemistä asian kanssa, että itselläni on todella hatarat muistikuvat isäajasta ennen kuin lähempänä murrosikää (erosivat kun olin 4v).

Olen kuullut suosituksen, että vaihdokset olisi pienten lasten kohdalla paras hoitaa kädestä käteen. Hoitopaikan kautta vastuu vaihdettaessa lapsi on kuulemma turvattomassa tilassa sen aikaa, kun toinen vanhempi on hänet sinne jättänyt eikä toinen vielä ottanut vastuulleen.

Mutta suositus koskee varmasti lähinnä tilanteita, joissa vanhemmat pystyvät sovussa kohtaamaan. Ettei ihan muuten vaan kannata hoitaa vaihdoksia noin. Varmasti laiha sopu on parempi kuin lihava riita, kuten edellä todettu.

Eiköhän mies sitä paitsi jossain vaiheessa lepy. :) Asiaa voisi edesauttaa se, jos hän löytää uuden kumppanin. Saanko arvata, että sinulla on jo uusi mies, mutta miehellä ei vielä ainakaan vakavaa uutta suhdetta?

Juurikin näin on.

Höpöhöpö. Me ollaan yhtenäinen perhe, muttei olla koskaan käyty yhdessä miehen kanssa vasuissa tai neuvoloissa, eikä siitä ole mitään haittaa seurannut, kunhan vain ne tärkeät asiat on tiedotettu myös toiselle vanhemmalle.

Ehkä tämä meidän keskustelumme on eri juttu? Kyseessä erityislapsi, ja ko. vasussa ratkeaa missä lapsi tulee aloittamaan eskarin, erityisryhmässä, integroidussa ryhmässä vai ns. tavallisessa ryhmässä. Lapsella keskivaikea kielellinen erityisvaikeus.

Yhteistyössä