onko sillä loppujen lopuksi merkitystä milloin kiinteät alottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja #ap#
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

#ap#

Vieras
Vauva täysimetyksellä. Paino nousee hyvin, mutta en jaksa kun vauva on tisdissä kiinni vähintään tunnin välein ympäri vuorokauden. Ajattelin aloittaa kiinteet heti kun 4kk on täynnä.. Onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä onko vauva 4kk vai 6kk kun sitö perunaa aletaan maistelemaan?

Mulla lapsi vähän päälle 4kk. Täysimetyksellä on ollut mutta parin viikon ajan olen miettiny saako tarpeeks kun nukkuu nykyään huonommin kun ennen ja syö varsinkin öisin useammin kun ennen. Tänään neuvolassa todettiin pituuskasvun hidastuneen ja lääkäri suositteli kiinteiden aloitusta. Eli meilläkin painoa on tullu kyllä ihan tasasesti kokoajan,mutta pituuskasvu on "notkahtanut".

Lienee aika yksilöllistä! Mutta suolisto on huomattavan paljon kehittyneempi 6 kuin 4kk iässä, joten se puhuisi tuon puolen vuoden täysimetyksen puolesta. Vauvan tarpeiden mukaan, eiköhän se painonousu ja kasvu oo kuitenkin tärkeintä..

Pituuskasvu notkahtaa lähestulkoon kaikilla täysimetetyillä 4kk iässä, nousee sitten taas. Näin meillä jo neljä kertaa, eikä olla aloitettu kiinteitä - on noussut hyvin seuraavassa neuvolassa sekä paino että pituus.

Minkä ihmeen takia neuvolassa kehotetaan aloittamaan kiinteät 4kk iässä jos pituuskasvu hidastuu??? Ihme touhua, oon kuullu tätä jo monelta suunnalta..
Jos suositus on täysimettää 6kk asti niin miksi näin, koska juurikin monella täysimetetyllä pituuskasvu hidastuu 4kk iässä. Ihmettelen lähinnä siksi, että moni äiti saattaa hämmentyä näistä neuvoista vaikka voisivat tai haluaisivat imettää sinne 6kk asti ilman kiinteitä.
Itse oon myös täysimettänyt 4kk ja ihan omasta halusta aloitettiin kiinteiden maistelu jo nyt. Myös meillä vauvan pituuskasvu notkahtanut, mutta ei kuitenkaan neuvolasta saatu ohjetta antaa kiinteitä (enkä ois aloittanutkaan, mutta itse halusin), muualta tällaista kuitenkin kuulee paljon.

Yhteistyössä