Onko sillä mitään merkitystä antaako äidinmaitoa rinnasta vai pullosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sivusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sivusta

Vieras
Siskoni, jolla on 3kk vanha vauva, on todella väsynyt kun joutuu heräämään monta kertaa yössä ruokkimaan vauvaa. Hänen miehensä on työtön, joten voisi hyvin myös välillä herätä syöttämään. Eikö olisi siis ihan sama, jos siskoni pumppaisi maitoa pulloon ja miehensä syöttäisi siitä sitten öisin?

Fiksu ratkaisu muuten paitsi siltä osin että jos yöimetyksen/yöllä pumppaamisen jättää pitemmäksi aikaa kokonaan väliin maidon tulo hiipuu. Minulla hiipui muutenkin siitä syystä että maitoa ei herunut rintapumpulle samalla tavalla kuin vauvan syödessä.

[QUOTE="vieras";27864623]Fiksu ratkaisu muuten paitsi siltä osin että jos yöimetyksen/yöllä pumppaamisen jättää pitemmäksi aikaa kokonaan väliin maidon tulo hiipuu. Minulla hiipui muutenkin siitä syystä että maitoa ei herunut rintapumpulle samalla tavalla kuin vauvan syödessä.[/QUOTE]
No ei toi maidontulon hiipuminenkaan mikään takuu ole. On vauvoja jotka eivät koskaan syö öisin tai lopettavat sen ajoissa, eikä imetys siihen lopu.

Itseasiassa tässä on jotain eroa. Itse pumppasin, koska rinnan rakenne teki vauvalle imemisen todella vaikeaksi. Silloin selvittelin asiaa. En enää muista miksi on eroa, ainakin läheisyys/ vuorovaikutus. Mutta olisiko ollut joku bakteerijuttukin.

Mutta juu, äidin jaksamisen kannalta erittäin hyvä idea, paitsi että joskus äidin jaksamiselle voi olla tärkeintä että saa toimia kuten itse parhaaksi näkee.

Yöimetys lisää prolaktiinihormonia imetyksen alkutaipaleella. 3kk:n iässä muutenkin imetetyillä tulee taas uusi tiheänimunkausi. Jos isä on kerta työtön, hän kai voisi mennä vauvan kanssa vaikka kävelylle, ottaa vaipanvaihdot vastuulleen tms. jotta äiti saisi nukkua kunnon päikkärit?

[QUOTE="Hiphei";27864650]Itseasiassa tässä on jotain eroa. Itse pumppasin, koska rinnan rakenne teki vauvalle imemisen todella vaikeaksi. Silloin selvittelin asiaa. En enää muista miksi on eroa, ainakin läheisyys/ vuorovaikutus. Mutta olisiko ollut joku bakteerijuttukin.

Mutta juu, äidin jaksamisen kannalta erittäin hyvä idea, paitsi että joskus äidin jaksamiselle voi olla tärkeintä että saa toimia kuten itse parhaaksi näkee.[/QUOTE]

"voisi hyvin myös VÄLILLÄ herätä syöttämään"

Ei oo merkitystä "bakteerijutuilla" eikä läheisyydellä jos isä JOSKUS herää syöttämään, tai vaikka syöttäisi koko yön....

Tossa tilanteessa vois olla ihan fiksua,vaikka edes yhden yön ajan isä hoitais syöttämiset.. Tai tilanteesta riippuen sekin saattais auttaa äidin jaksamiseen jos isä hoitais vaikka osan yösyötöistä,esim niin että äiti sais edes yhden 4 tunnin yhtenäisen unipätkän. Sekin jo auttaa jos saa edes yhen vähän pidemmän yhtenäisen pätkän nukkua,a jos pumpulle heruminen ei tuota ongelmia niin tuskin häiriintyy maidontulo siitä että lapsi syö esim 1-3 kertaa vuorokaudessa pulloa..

Tää on taas niitä kysymyksiä et voi moro... maalaisjärki?

Jokainenhan tekee niin kuin parhaaksi kokee. Mun mielestä ap miettii ihan asiaa, eikä maalaisjärjellä ole mitään sen kummempaa tekemistä tämän kanssa. Se pullosta syöttäminen ei vaan aina ole niin yksinkertainen juttu.

- Jotkut vauvat vaan ei huoli sitä pulloa, tai sitten ihastuvat niin kovin, että hylkäävät rinnan.
- Ja kuten joku tuossa edellä kirjoittikin, niin imettämättä oleminen vähentää maidon tuotantoa, joillakin herkemmin ja joillakin taas ei niinkään.
- Lisäksi siinä lypsämisessä ja pullojen pesemisessä on oma hommansa.
- Jostain muistan lukeneeni, että ne maidon bakteerit yms kärsivät säilytyksestä ja lämmityksestä.
- Onhan se väsyttävää herätä imettämään sitä vauvaa, mutta me kokeiltiin tätä apn ehdottamaa asiaa mihen kanssa ja minä heräsin kuitenkin aina kun vauvakin eikä unesta kiinni saaminen ollut helppoa. Onneksi mä pystyn nukkumaan samalla kuin vauva imee tissistä.

No pullo on pullo, tissi on tissi. Oikeasti tuollaisessa tilanteessa voi hyvin tarjota pulloakin joskus, tai hörpyttää. Ja ei ne päikkäritkään vaan oo sama asia kuin se että saisi edes joskus yöaikaan nukkua sen pitemmän pätkän. Yöuni vrt päiväuni taas todellakin on eri asia.

Bakteerit ei ole tässä mikään vaara, kun huolehtii hygieniasta pumpatessa, sekä välineet puhtaat /keitetyt ja ottaa selvää miten äidinmaito säilyy. Itse muutaman kerran pumppasin juuri ennen nukkumaanmenoa, äidinmaito säilyy ainakin sen 6 h huoneenlämmössä, joten isän ei tarvinnut yöllä edes lämmittää kun maito oli valmiina pullossa.

Eikä se maidontulo seinään lopu, vaikka joku imetys jää välistä. Suurempi vaara on saada tiehyttukos kun rinta pakkautuu.

[QUOTE="vieras";27864623]Fiksu ratkaisu muuten paitsi siltä osin että jos yöimetyksen/yöllä pumppaamisen jättää pitemmäksi aikaa kokonaan väliin maidon tulo hiipuu. Minulla hiipui muutenkin siitä syystä että maitoa ei herunut rintapumpulle samalla tavalla kuin vauvan syödessä.[/QUOTE]

Mulla nukkui poika jo 3 vkon iässä melkein täydet yöunet, siltikin imetin 10kk. Yöllä rinnat oli ihan kiveä alussa varsinkin, mutta väsymys voitti enkä jaksanut pumppailla, rinnat ajanmittaan vaan tottui siihen ettei yöllä imetetty ja maito riitti silti.

Eli ei sen takia tarvitse yöllä imettää puolikuolleena väsymyksestä, kyllä se maito silti voi riittää ihan hyvin.

En siis tarkoittanut niinkään huonojen bakteerie lisääntymistä, vaan hyvien menetystä. Tosin pumpattu äidinmaito on taatusti parempi vaihtoehto kuin korvike, joka on sekin ihan hyvä vaihtoehto :)

Jos tämä järjestely on perheelle ok niin, kuulostaa oikein hyvältä. Itse tietää, että kaipaa läheisiltään tukea omiin ratkaisuihin, ei välttämättä uusia ideoita.

Jokainenhan tekee niin kuin parhaaksi kokee. Mun mielestä ap miettii ihan asiaa, eikä maalaisjärjellä ole mitään sen kummempaa tekemistä tämän kanssa. Se pullosta syöttäminen ei vaan aina ole niin yksinkertainen juttu.

- Jotkut vauvat vaan ei huoli sitä pulloa, tai sitten ihastuvat niin kovin, että hylkäävät rinnan.
- Ja kuten joku tuossa edellä kirjoittikin, niin imettämättä oleminen vähentää maidon tuotantoa, joillakin herkemmin ja joillakin taas ei niinkään.
- Lisäksi siinä lypsämisessä ja pullojen pesemisessä on oma hommansa.
- Jostain muistan lukeneeni, että ne maidon bakteerit yms kärsivät säilytyksestä ja lämmityksestä.
- Onhan se väsyttävää herätä imettämään sitä vauvaa, mutta me kokeiltiin tätä apn ehdottamaa asiaa mihen kanssa ja minä heräsin kuitenkin aina kun vauvakin eikä unesta kiinni saaminen ollut helppoa. Onneksi mä pystyn nukkumaan samalla kuin vauva imee tissistä.
Ymmärsin aloituksen niin että kannattaisiko kokeilla. Joten nää sun listaamasi asiat ei vastaa.

Jos vauva ei suostu syömään pulloa niin ei syö, jos äiti vaan vaistonvaraisesti herää niin sitten herää (paitsi että voi koittaa vaikka nukkumista eri huoneessa). Mutta yrittänyttä ei laiteta.

Yhteistyössä