Onko sinulla aikaa/jaksatko leikkiä lapsesi kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja astrid
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

astrid

Vieras
Ja kuinka kauan päivittäin? JA KESKITYTKÖ SILLOIN VAIN JA AINOASTAAN LEIKKIMISEEN? Vai kuuluuko vanhemman leikkiä lapsen kanssa?

Tuntuu välillä ettei edi missään välissä, tai toki nytkin ehtisin, mutta olen sen verran itsekäs että haluan pitää hetken "omaa aikaa" ja poika kattoo piirrettyjä....sitten taas loppupäivä on ruoanlaittoa, kaupoilla käyntiä ym. kotihommia....*huokaus* Tunnen välillä itseni huonoksi äidiksi....
 
Joskus juttelin tästä neuvolassa ja neuvolan täti oli sitä mieltä, että aikuisen ei tarvitse leikkiä lapsen kanssa.

Itselläni puuttuu halua, motivaatiota ja kykyä leikkiä lasten kanssa.. Niin siksi kyselin.

No nyttemmin olen toisinaan huomannut istuvani duplolaatikon ääressä ja rakentavani eläimiä tai taloja poikien hajoitettavaksi..Että se siitä sitten..

Nuorempana vaan tuntui, ja yhden lapsen kanssa, että kaikki on niin kiireistä ja ei millää pysty jäämään siihen paikoilleen leikkimishommiin... En tiiä...

Niin siis mutta meillä nlan täti sitä mieltä, että ei tarvitse leikkiä.


LISÄYS:

Sensijaan lapset osallistuvat kodin askareisiin. Esikoinen 5v siivoaa mukana, moppaa lattioita ja imuroi huoneensa, pienimies 11kk auttaa astianpesukoneen tyhjennyksessä..Ja molemmat saavat osallistua ruanlaittoonkin omien kykyjensä mukaan; Esikoinen kattaa, hämmentää tms..Ja pienempi saa esim pidellä porkkanaa kädessään kun leikkelen toisista porkkanoista palasia.. Semmosta "leikkiä" meillä.
 
Mä en tykkää leikkimisestä. sen sijaan puuhataan pihalla kukkapenkkien kanssa, käydään kävelyllä, löhötään ja höpötellään, askarrellaan joskus ja luetaan. En mä ainakaan suostu nimeämään itseäni huonoksi äidiksi vaikka en leiki.
 
Mun mielstä lapsen omalle mielikuvitukselle pitää jättää tilaa, eikä sen tarvi kokoajan puuhata jotain aikuisen ohjelmoimaa, eli en leiki.
Joskus harvoin osallistun askarteluun tai vesiväreillä maalaamiseen, mutta pääsääntöisesti lapset leikkii keskenään.
Hommia tehdään sitten yhdessä, ripustetaan pyykkiuä, siivotaan jne...mikä kyllä kävis nopeammin ilman sitä pikku apulaista...
 
menen leikkimään jos tyttö 2 vee pyytää.

toki välillä tehdään palapelejä,piirretään,tehdään legoilla torneja ja muuta pientä....
mutta hyvin tuo viihtyy yksinkin leikkimässä =)
 
Leikin jonkunverran, ja silloin keskityn vain leikkimiseen. En jaksa kauaa kerralla, tyttö on niin vauhdikas ettei äiti tahdo oikein perässä pysyä. =) Mutta tehdään yhdessä kotitöitä, se käy tytölle leikistä, kutitellaan toisiamme ja nauretaan pitkin päivää, en minä tiedä tarvitseeko äidin sen kummemmin leikkiä.
 
Minä en ole varsinaisesti leikknyt lasten kanssa, mitä nyt joskus legoilla rakentanut tai palapeliä kaverina tehnyt, mutta luen mielelläni heille kirjoja.

Kyllä lapset tulevat kaveria hakemaan, jos tarvitsevat, mutta ainakin meillä leikkivät joko yksin tai keseknään.
 
Ehdin ja leikin, mutta meillä pakkaa usein käymään niin että lapset leikkii keskenään ja minä olen vaan "sivusta seuraaja" ja "taputtaja" (tekevät siis paljon ns. esityksiä yms. joita pitää seurata...). lautapeleihin ja legoleikkeihin kelpaan ihan kunnolla mukaan:) Ja jos/kun koitan tunkea esim. barbileikkeihin, pyörittelevät tytöt silmiään ja mulkoilevat toisiaan naurua pidätellen... Elikkäs en taida olla mikään loistava leikkikaveri;)
 
Silloin tällöin leikin. Meidän lapset osaavat leikkiä kyllä itsekseenkin, mutta toki joskus puuhataan yhdessä. Askareisiin muuten saavat osallistua kykynsä ja halunsa mukaan. Vanhempi ojentaa pyykkikoneesta pyykkejä ja purkaa tiskikoneesta aterimia laatikkoon. ;)
 
Minä mieluummin leikin kuin kuuntelen sitä itkua ja kitinää. En kyllä tiiä mitä haittaakaan siitä voi olla. Lähinnä rakennan legoista ja poika hajottaa tai heittelen pojan kans palloa. :xmas:
 
Mä en enää ole leikki-iässä ja niin tylsä kuin olenkin niin olen sen myös lapsille tehnyt selväksi! Mutta alkuun saatan leikin laittaa lasten kanssa, esim. rakentaa junarataa tai legoja tms.
Mutta jos sanon aivan suoraan niin musta leikkiminen on vaan kauhian tylsää!
 

Similar threads

Yhteistyössä