Onko sinulla hyvin syövä lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häh

Vieras
Eli siis syö tai edes maistelee lähes tulkoon kaikkea mitä tarjotaan? Ei kitise ja kiukuttele jatkuvasti ruokapöydässä ettei syö sitä eikä tykkää tosta.. Itse olen pk:ssa töissä ja ihmettelen miten huonosti nykylapset syö. Mikään ei kelpaisi ja jatkuvaa kiukuttelua ruokapöydässä. Mistä näitä huonosti syöviä lapsia sikiää ja miksi?

Kuopukselle ei kelpaa mikään. Tai no, pinaattilettuja se syö, ja leipää, ja banaanijugurttia missä ei missään nimessä saa olla mitään kökköjä. Päiväkodissa hän syö kaikkea, ja hakee usein lisääkin.

Juu, meiltä löytyy myös kolme kappaletta hyvin syöviä lapsia. Uusia makuja maistelevat ihan mielellään muttei ihan kaikesta ihan jokainen tykkää. Eikä tarvitsekaan :)
Mutta saman olen huomannut pk:ssa..lapset on todella nirsoja ja esim. puuro on tosi monelle lapselle suorastaan oksettavaa ruokaa :O

Mun poika syö kotona tosi hyvin mutta tarhassa oikeastaan vain puurot ja leipä menee alas. En kyllä ole huolissani, tanakka ja hyväkuntoinen lapsi tuo on. Mä luulen että siellä on niin paljon hälinää että ei oiken pysty keskittymään syömiseen, aamuisin eri puuron kanssa kun on vaan murto-osa lapsista aamupalalla. Ei kyllä kuulemma koskaan kiukuttele asiasta, ilmoittaa vaan selkeästi "ei" kun ei halua syödä.

On. Mutta on myös lapsi, joka ei syö juuri mitään.

Tiesitkö, että tottumuksen lisäksi ennakkoluulo ruokia kohtaan on osin myös synnynnäinen ominaisuus? Liittyy lasten temperamenttieroihin.

Esikoinen söi pienenä melkein mitä tahansa kananmunaa lukuunottamatta. Nykyään on sitten hyvin nirso murkku. Kakkonen on ollut ikänsä sihtikurkku ja kolmonen oikea murheenkryyni, leivällä eläisi jos itse saisi valita.

Alkuperäinen kirjoittaja 4.n äiti ja päiväkodin täti;22589408:
Ja ihan kysymykseen vastaus: on ja ei, riippuu lapsesta ja riippuu kausista.

On oma lapsi joka syö kaikkea siksi ihmettelenkin onko meillä vain käynyt tuuri kun ollaan saatu hyvin syövä lapsi vai onko vika kuitenkin siellä koti päässä näillä ei-niin-hyvin syövillä ?

NO EI OLE, vaan niitä _kovin_ nirsoja 2 kpl. Enkä käsitä miksi, minä ja mies syömme kaikkea ja kaiken!

Mutta sen jälkeen kun siivosin parit oksennukset, niin en ole lapsen suuhun lykännyt väkisin mitään. Siis ihan alle 2-vuotiaana jo "osasi" sen ,että jos jtn vastentahtoisesti suuhun laitetiin, niin oksensi vatsallisen. Minusta silloin ei ole kyseessä kiukuttelu, kyllä oksentaminen on niiin karseaa hommaa!

Alkuperäinen kirjoittaja häh;22589434:
On oma lapsi joka syö kaikkea siksi ihmettelenkin onko meillä vain käynyt tuuri kun ollaan saatu hyvin syövä lapsi vai onko vika kuitenkin siellä koti päässä näillä ei-niin-hyvin syövillä ?

Joillakin on varmasti kyse siitä, että lapset saavat liiaksi herkkuja ja saavat niistä niin paljon energiaa ettei ruoka maistu. Tiedän tämän ihan siitä, että juuri siksi en omilleni anna herkkuja kuin harvoin. Jos käydään esim. mummolassa ja saadaan kaikkea hyvää, niin seuraavana päivänäkään ruoka ei tahdo maistua. Ja lapselle tulee niin helposti annettua vaikka pari keksiä ja mehulasillinen, ilman että huomaa kuinka paljon se vaikuttaa ruokahaluun. Varsinkin, jos lapsi alkaa luottaa siihen että kun kuitenkin saa ne pari keksiä, niin tätäkään ruokaa ei kannata syödä.

Kaikilla ei tietenkään ole kyse tästä. Mutta joillakin tuntemillani lapsilla on selvästi.

[QUOTE="vieras";22589427]On. Mutta on myös lapsi, joka ei syö juuri mitään.

Tiesitkö, että tottumuksen lisäksi ennakkoluulo ruokia kohtaan on osin myös synnynnäinen ominaisuus? Liittyy lasten temperamenttieroihin.[/QUOTE]

Ihanko totta? Olen 4 vuotta opiskellut alaa yliopistossa enkä ole koskaan kuullut tällaisestä temperamentti piirteestä. Toki toiset lapset ovat kovempia pompottelemaan ja jos vanhemmat siihen mukaan lähtevät ja kannustavat lastaan tuomaan tätä temperamentti piirrettään esiin. Ootko sä sitä mieltä ettei lapsen tarvitsekkaan syödä ja on ok 3-4vuotiaan kiukutella ruuasta joka ikinen päivä kun se nyt vain sattuu kuulumaan hänen temperamenttiinsa?

Meidän lapset kaikki syö hyvin, ja paljon. Menee sekä perusruuat, hampurilaiset, kasvikset, suolaiset ja makeat tarjottavat :) lieneekö sitten hyvä vai huono, usein toivon etteivät söisi ihan niin paljon tai olisi ihan niin persoja makealle!

[QUOTE="vieras";22589427]On. Mutta on myös lapsi, joka ei syö juuri mitään.

Tiesitkö, että tottumuksen lisäksi ennakkoluulo ruokia kohtaan on osin myös synnynnäinen ominaisuus? Liittyy lasten temperamenttieroihin.[/QUOTE]

Juu saattaa olla myös lapsikohtaista, mutta nykypäivänä on myös tosi paljon perheitä jossa ei syödä paljoakaan arkena tavallista kotiruokaa vaan eletään jugurtilla ja leivällä illat ja herkkuruoalla viikonloput. Ei siinä sit paljoo auta päikkytätien sanoa et kun pitäis kasviksia ja tavallista soosia kyl syödä edes siellä päiväkodissa tai vastaavasti koulussa!
Ja meillä on kyllä kolme kovin erillaista lasta ja yhtälailla ne kaikki ruokaa syö ja uusia makuja maistelee..et en mä sitten tiedä, mistä se kenelläkin kiikastaa..

Alkuperäinen kirjoittaja häh;22589468:
Ihanko totta? Olen 4 vuotta opiskellut alaa yliopistossa enkä ole koskaan kuullut tällaisestä temperamentti piirteestä. Toki toiset lapset ovat kovempia pompottelemaan ja jos vanhemmat siihen mukaan lähtevät ja kannustavat lastaan tuomaan tätä temperamentti piirrettään esiin. Ootko sä sitä mieltä ettei lapsen tarvitsekkaan syödä ja on ok 3-4vuotiaan kiukutella ruuasta joka ikinen päivä kun se nyt vain sattuu kuulumaan hänen temperamenttiinsa?

Oletko kuullut aistiyliherkkyyksistä, meillä hoitohenkilökunta uskoo sen olevan selitys huonosyöntisyyteen, tietyt ruoka-aineet eivät vaan mene :headwall: vaikka kuinka yrittäisi syöttää. Suutuntumalla tuntuu olevan hyvin suuri merkitys, sama ainesosa menee erilailla laitettuna hyvinkin alas, mutta toisessa muodossa sitä pyöritetään suussa edestakaisin.

Oletko kuullut aistiyliherkkyyksistä, meillä hoitohenkilökunta uskoo sen olevan selitys huonosyöntisyyteen, tietyt ruoka-aineet eivät vaan mene :headwall: vaikka kuinka yrittäisi syöttää. Suutuntumalla tuntuu olevan hyvin suuri merkitys, sama ainesosa menee erilailla laitettuna hyvinkin alas, mutta toisessa muodossa sitä pyöritetään suussa edestakaisin.

Mulla keskimmäinen on aistiyliherkkä, keskosena syntynyt. Silti syö kaikkea mahdollista vaikka muuten aistiyliherkkyys oireileekin. Mutta osaltaan voi pitää paikkansa muttei selitä koko totuutta.

Mulla keskimmäinen on aistiyliherkkä, keskosena syntynyt. Silti syö kaikkea mahdollista vaikka muuten aistiyliherkkyys oireileekin. Mutta osaltaan voi pitää paikkansa muttei selitä koko totuutta.

Tuon lisäksi pienillä lapsilla voi taustalla olla allergiaakin, jolloin he voivat vaistomaisesti kieltäytyä syömästä sitä, mikä ei sovi eli kannattaa hieman kiinnittää huomiota siihenkin. Veljeni kieltäytyi pienenä syömästä yhtä ruoka-ainetta, myöhemmin sitten osasi kertoa, että se pistelee suussa. Mutta kaikkea syömättömyyttä ei kannata heti suoraan allergian piikkiin laittaa, mutta kannattaa seurailla tuleeko muitakin oireita ja katsoa miten käy samaisen jutun kanssa muilla kerroilla.

[QUOTE="vieras";22589542]Tuon lisäksi pienillä lapsilla voi taustalla olla allergiaakin, jolloin he voivat vaistomaisesti kieltäytyä syömästä sitä, mikä ei sovi eli kannattaa hieman kiinnittää huomiota siihenkin. Veljeni kieltäytyi pienenä syömästä yhtä ruoka-ainetta, myöhemmin sitten osasi kertoa, että se pistelee suussa. Mutta kaikkea syömättömyyttä ei kannata heti suoraan allergian piikkiin laittaa, mutta kannattaa seurailla tuleeko muitakin oireita ja katsoa miten käy samaisen jutun kanssa muilla kerroilla.[/QUOTE]

Tää pitää paikkansa kyllä. Mun siskonpoika ei suostunut kirveelläkään syömään banaania. Myöhemmin allergiatesteissä todettiin sille pahasti allergiseksi.

kuopus syö mitä vaan tarjotaan, paitsi osaa itse olla syömättä mille on allerginen (tomaatti, paprika,herneet).

esikoinen taas on semmoinen että saa vähän houkutella maistamaan uusia ruokalajeja mutta yleensä kyllä syö hyvin.

Tää pitää paikkansa kyllä. Mun siskonpoika ei suostunut kirveelläkään syömään banaania. Myöhemmin allergiatesteissä todettiin sille pahasti allergiseksi.

juu näin juuri. meillä kuopus on ollut pienestä pitäen allerginen tomaatille, paprikalle, sitrukselle ja herneille (iho reagoi, suu tulee kipeäksi ja mahaan sattuu varsinkin herneet). hyvin tuo sivuuttaa jos lautaselle eksyy reaktioita aiheuttavia ruoka-aineita, hernekeittoa ei suostunut isovanhemmilla edes maistamaan. eivät siis muistaneet että saa siitä mahansa todella kipeäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;22589468:

No on kyllä mennyt nyt ala vähän pieleen jos 4 vuotta olet opiskellut (niin mitä , ravitsemusterapeutiksiko? ), ja luulet että on vain lasten temppuilusta kyse.
Minulla itselläni on 4 lasta joista yksi syö ihan mitä vaan, seuraavalla on Aspergerin syndrooma ja läjä aistiyli- ja aliherkkyyksiä, söi varsinkin alle kouluikäisenä vain tietynlaisia syötäviä, kolmas nirsoilee nyt vasta kouluiässä koska kuuluu vähän niorsoilla ja neljäs ei yksinkertaisesti syö lainkaan jos ei ole tiettyjä tarkkoja ruokia (muutamaa lajia) ja juu, on joutunut kerran nenämahaletkuruokintaankin....

että kyllä niissä tempperamenteissakin eroja löytyy..

Kuumimmat

Yhteistyössä