meillä oli yhteinen tili kunnes kyllästyin sampoon ja vaihdoin pankkia.
mutta rahat ovat yhteisiä ja oikeastaan minä tuhlaan ne kaikki :/ B)
mutta rahat ovat yhteisiä ja oikeastaan minä tuhlaan ne kaikki :/ B)
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Mä taas en ymmärrä että kohkotetaan tasa-arvosta miten miehen pitää tehdä puolet kotitöistä ja tehdä ruokaa yms. yms. mutta kun tulee puhe rahasta niin miehen pitää automaattisesti jakaa rahansa vaimonsa kanssa.
Se minua ihmetyttää, että aina oletetaan, että mies on se suurempipalkkainen. Meillä on nyt aika tasan tulot, mutta yhteiselomme aikana on vaihdellut se kumpi on ollut perheen päätienaaja ja aina on silti ollut yhteiset rahat.
Ajatus, että jakaa menot suhteessa tuloihin on ihan ok, mutta totuus on, että suurempituloiselle jää silti euromääräisesti enemmän huvitteluun. Eli onko sitten reilua, että toinen lähtee viikoksi Karibialle toisen käväistessä miniristeilyllä Tukholmassa (noin kärjistetysti)?
Meillä on mies parempituloinen, minulla taas isompi omaisuus. Ylimääräinen, mitä kultakin on jäänyt, on mennyt suurimmaksi osaksi perheen hyväksi (asunnon lyhentämiseen, kalusteisiin jne). Välillä toisella on pyyhkinyt paremmin, välillä toisella.
Ollaan toteutettu myös omia haaveitamme enkä näe siinä mitään ongelmaa. Minusta sekin on toisen kunnioittamista, että antaa tilaa ja mahdollisuuden tehdä myös itsenäisiä päätöksiä rahojensa suhteen eikä vaadi, että kaikesta pitäisi olla yhteinen päätös. Silloinhan ei ole luottamustakaan toiseen ja hänen rahankäyttöönsä. Tämä tietysti edellyttää toimivaa suhdetta ja toimivaa rahankäyttöä.
Jos tilanne olisi esimerkkisi kaltainen, parisuhteen suurin ongelma on varmasti muualla kuin taloudessa eikä siinä ole tulevaisuutta muutenkaan.
Itse asiassa esimerkki ei välttämättä ole niin kaukaa haettu. Kaverini nousi opiskellessa puoli viideltä siivoamaan ja sen jälkeen kouluun, jotta rahat riittäisivät, kun taas hänen kihlattunsa, avopuolisonsa, pisti sataakin euroa kerralla peliautomaattiin. Mielestäni myös parisuhteessa ongelma, mutta itse he eivät kokeneet asiaa siten... Samaten tuttavapiirissä on perhe, jossa aina tarkasti omat rahat - jopa ulkona syödessä 50 sentin tarkkuudella.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Joo, nämä ovat juuri esimerkkejä siitä, että ongelma on ihan muualla kuin taloudessa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:naimisissa ollaan mut erilliset rahat... vituttaa kituutella khtuella kun miehen tulot on kymmenkertaiset...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:naimisissa ollaan mut erilliset rahat... vituttaa kituutella khtuella kun miehen tulot on kymmenkertaiset...