Onko sinulla lipputanko? Jos ei, laittaisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaulin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaulin

Vieras
Yleisönosastolla usein marmatetaan, kun nykynuoret eivät viitsi nostaa lippua salkoon juhlapyhinä.

Onko sinulla lipputanko? Jos on, käytätkö sitä? Jos ei, laittaisitko?

Minä en laittaisi, vaikka maksettaisiin. En aio nousta pyhäaamuna lipun takia pakkaseen palelemaan kunnioittamaan maatamme.
Pidän kyllä Suomesta, ja olen onnellinen että saan asua täällä. En silti näe mitään järkeä siinä, että se kunnioittaminen pitää tehdä tuolla tavalla. Mielestäni jokainen voi kunnioittaa maataan haluamallaan tavalla.

Mikäs sen lipun estää vetämästä sitten kun herää, ei kai sitä varten erikseen tarvitse nousta ylös.
Ja itse kysymykseen, ei ole ja tuskin tulee. Kunnioitan juhlapäivää ja isänmäätä muilla tavoin.

Ei ole lipputankoa enkä sellaista halua. Täytyisi sitten kyetä aina olemaan kotona ja hoitamaan se lipunnosto ja lasku asianmukaisesti. Me ei olla paljoa kotosalla, joten en koe tarpeelliseksi.

Kunnioitan kyllä maatani mutta koen että siitä olisi liikaa vaivaa. Ja kenelle siitä lipusta nyt sitten on niin paljon iloa? Kenelle tuottaa mielipahaa etten ole maksanut itseäni kipeäksi lipputangon takia.

[QUOTE="mä";25177246]Mikäs sen lipun estää vetämästä sitten kun herää, ei kai sitä varten erikseen tarvitse nousta ylös.
[/QUOTE]

Itseasiassa lipunnostoon ja -laskuun on tarkat säännöt ja kellonajat. Koska tahansa ei voi lippua vetää salkoon.

Meillä on taloyhtiössä lipputanko ja jos siinä ei ole lippua liputuspäivänä, niin kyllä harmittaa. Mun lapset on oppinu kaikki vuoden liputuspäivät, kun ollaan kierrelty laskemassa aina liputuspäivänä lähitalojen lippuja ja kyllä oon ylpeä, kun 4v. voi kaupassa paukauttaa huomenna että "tänään on Sibeliuksen päivä" kun muut ihmettelevät miksi tänään taas liputetaan.

Joten kyllä laittaisin tangon ja lipun, jos olisi omakotitalo, mutta joka päivä en pitäisi parvekkeella suomen lippua, niin kuin jotkut näyttää tekevän, en nyt niin isänmaallinen ole, mutta yleissivistykseen ainakin tuo liputtaminen vaikuttaa positiiivisesti.

Meillä on lipputanko, mutta ei lippua. Pitäis ensin mitata tanko jotta vois ostaa oikean kokoisen lipun. Tosin musta ei ole liputtajaksi, koska kunnioitan lippua ja haluaisin että liputus menisi oikein sääntöjen mukaan ja se taas on liian sitovaa ja siinä on ihan liikaa muistettavaa.

Pitäis hävittää toi tanko, mutta mihinkäs sen lykkäis?

[QUOTE="mä";25177246]Mikäs sen lipun estää vetämästä sitten kun herää, ei kai sitä varten erikseen tarvitse nousta ylös.
[/QUOTE]

Et oo tainnu koskaa asua taloyhtiössä jossa on talkkarivuorot ja lipputanko? :D

Ei nimittäin käy ihan noin helposti vaan noihin on tosiaankin säädetty omat sääntönsä ja se ei käy päinsä et sä liputtelet miten sattuu..

Ja alkuperäiseen, ei ole eikä tule..

Itseasiassa lipunnostoon ja -laskuun on tarkat säännöt ja kellonajat. Koska tahansa ei voi lippua vetää salkoon.
Et oo tainnu koskaa asua taloyhtiössä jossa on talkkarivuorot ja lipputanko? :D

Ei nimittäin käy ihan noin helposti vaan noihin on tosiaankin säädetty omat sääntönsä ja se ei käy päinsä et sä liputtelet miten sattuu..
Ei voi vai "ei voi". Ihan helposti voi kun vain laittaa voimaan. Sama koskee kerros- ja omakotitaloa. Tietenkin osalla eläkeläisistä menee herne nenään, mutta asiat ovat melko hyvin heilläkin, jos suurin murhe on, että onko se lippu salossa klo 9 vai klo 11.

Meillä on taloyhtiön lipputanko ja jokaisella asukkaalla liputusvuorot, meillä oli onneksi eilen. Oli ihanaa nostaa lippu tankoon aamuhämärissä.

Jos olis omakotitalo, haluaisin varmaan lipputangon. Eihän siitä liputtamisesta tarvi sellasia paineita ottaa että pitäs olla kotona - jos nyt on vaikka itsenäisyyspäivänä lähdössä juhliin niin sitten ei kannata nostaa sitä lippua aamulla jos tietää, ettei ole illalla laskemassa sitä. Ei sen kummempaa.

[QUOTE="mä";25177373]Ei voi vai "ei voi". Ihan helposti voi kun vain laittaa voimaan. Sama koskee kerros- ja omakotitaloa. Tietenkin osalla eläkeläisistä menee herne nenään, mutta asiat ovat melko hyvin heilläkin, jos suurin murhe on, että onko se lippu salossa klo 9 vai klo 11.[/QUOTE]

No mikäs järki siinä lipputangossa ja liputuksessa sitten on, jos sitä ei viitsisi edes kunnolla tehdä?

meidän vanhassa talossa oli lipputanko mutta ei me koskaan liputettu. Suomi oli joskus varmasti ihan ok maa, nykyisin tää on korruptoitunut paska jossa eliitti kahmii itselleen etuja ja heikompien olot vain kurjistuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25177395:
No mikäs järki siinä lipputangossa ja liputuksessa sitten on, jos sitä ei viitsisi edes kunnolla tehdä?
Onko ihminen huono, jos kunnioittaa juhlapäivää nostamalla lipun salkoon klo 10? Onko juhlapäivä sitten pilalla ja ele pikemminkin loukkaus kuin kunnioitus?

Ja itse kysymykseen, ei ole ja tuskin tulee. Kunnioitan juhlapäivää ja isänmäätä muilla tavoin.[/QUOTE]

Viralliset ohjeet ovat kanssasi toista mieltä:

"Liputuksessa tulee noudattaa liputusaikoja. Voimassa olevan asetuksen mukaan Suomessa liputus alkaa aamulla kello 8 ja päättyy auringon laskiessa, kesällä kuitenkin viimeistään kello 21.

Juhannusaattona liputus alkaa kello 18 ja päättyy juhannuspäivänä kello 21.

Itsenäisyyspäivänä ja sellaisena vaalipäivänä, jolloin äänestys päättyy auringonlaskun jälkeen lippu lasketaan kello 20.

Valtion virastojen ja laitosten johdolla on mahdollisuus poiketa näistä kellonajoista, jos siihen on erityistä syytä."

[QUOTE="mä";25177449]Onko ihminen huono, jos kunnioittaa juhlapäivää nostamalla lipun salkoon klo 10? Onko juhlapäivä sitten pilalla ja ele pikemminkin loukkaus kuin kunnioitus?[/QUOTE]

No itse asiassa varmaankin se on pikemminkin loukkaus. Suomen lippu on kuitenkin aika arvokas kangas, eikä sitä saa muutenkaan käsitellä miten sattuu.

[QUOTE="vieras";25177453]Viralliset ohjeet ovat kanssasi toista mieltä[/QUOTE]
Sodassa vartin hyökkäykseen lähdöstä myöhästyneen sotilaan kannattaa lähteä kotiin, sillä hänen avustaan ei ole enää mitään hyötyä?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25177483:
No itse asiassa varmaankin se on pikemminkin loukkaus.
Syystä että?

Suomen lippu on kuitenkin aika arvokas kangas, eikä sitä saa muutenkaan käsitellä miten sattuu.
Tämä oli oma tulkintasi, en ole sanonut käsitteleväni lippua huolimattomasti. Onneksi siihen saavat kuitenkin urheilijat niistää nenänsä maaliintulon jälkeen suurina sankareina.

No itse asiassa varmaankin se on pikemminkin loukkaus. Suomen lippu on kuitenkin aika arvokas kangas, eikä sitä saa muutenkaan käsitellä miten sattuu.
No kankaana se kyllä ei mitään arvojasta ole, vaan tekokuitua useimmiten.

[QUOTE="mä";25177509]Syystä että?

Tämä oli oma tulkintasi, en ole sanonut käsitteleväni lippua huolimattomasti. Onneksi siihen saavat kuitenkin urheilijat niistää nenänsä maaliintulon jälkeen suurina sankareina.[/QUOTE]

Olenko sanonut, että sinä käsittelisit lippua huolimattomasti, mutta yhtä lailla se on lipun huolimatonta käsittelyä, jos tahallaan rikkoo liputussääntöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25177571:
...mutta yhtä lailla se on lipun huolimatonta käsittelyä, jos tahallaan rikkoo liputussääntöjä.
Eli vaikka olisin miten isänmaallinen ihminen hyvänsä, en saa nostaa liputuspäivänä lippua salkoon haluamani kellonaikana ilman, että se on loukkaus päivää ja sen arvoja kohtaan?
Tulkintahan se on tuokin. Omani menee niin, että jokainen tekee parhaansa kunnioittaakseen lippua, isänmaata, juhlapäivää ja sen arvoja.

[QUOTE="mä";25177598]Eli vaikka olisin miten isänmaallinen ihminen hyvänsä, en saa nostaa liputuspäivänä lippua salkoon haluamani kellonaikana ilman, että se on loukkaus päivää ja sen arvoja kohtaan?
Tulkintahan se on tuokin. Omani menee niin, että jokainen tekee parhaansa kunnioittaakseen lippua, isänmaata, juhlapäivää ja sen arvoja.[/QUOTE]

No en minä ole näitä sääntöjä keksinyt. Eikä se ole mitään tulkintaa, koska Suomen lipusta on ihan lakikin olemassa. En vain ymmärrä, miksi ihmeessä kukaan haluaisi varta vasten lipputangon ja kunnioittaa itsenäisyyspäivää liputtamalla, jos kuitenkin haluaa rikkoa niitä liputtamisen sääntöjä.

Sinä voit minun puolestani vaikka laittaa lipun puolisalkoon itsenäisyyspäivänä, mutta pakkohan sinun on ymmärtää, ettei se ole sopivaa ja korrektia ja että se on vastoin sääntöjä.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus

Yhteistyössä