Onko sinulla lipputanko? Jos ei, laittaisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaulin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole tankoa ja ei tule, koska samat ihmiset olisivat kellon kanssa katsomassa, että koska on salossa, kuin Silvia Modigin puvusta valittajat. Jos lähtisi pois kotoa, niin pitäisi hommata varmaan lippuvahti, joka suorittaisi vaadittavat toimenpiteet, ettei Isänmaan kunniaa tahrattaisi tyhjällä tangolla.

Samoin ja vaikka olen reserviläinen, olisi varmaan parempi jättää myös osallistumatta mahdolliseen sotaan, kun en kai osaisi olla tarpeeksi kunniallinen sotilas isänmaatani kohtaan.

[QUOTE="mä";25177634]Samoin ja vaikka olen reserviläinen, olisi varmaan parempi jättää myös osallistumatta mahdolliseen sotaan, kun en kai osaisi olla tarpeeksi kunniallinen sotilas isänmaatani kohtaan.[/QUOTE]

Miksi otat tämän niin henkilökohtaisesti? Minä en ole noita sääntöjä keksinyt, enkä itse näe toisten liputtamisia ongelmana, mutta ihmettelen miksi ihmeessä kukaan haluaa liputtaa, jos ei ole edes aikomusta ja halua tehdä sitä oikeaoppisesti.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25177664:
Miksi otat tämän niin henkilökohtaisesti? Minä en ole noita sääntöjä keksinyt, enkä itse näe toisten liputtamisia ongelmana, mutta ihmettelen miksi ihmeessä kukaan haluaa liputtaa, jos ei ole edes aikomusta ja halua tehdä sitä oikeaoppisesti.
En ota henkilökohtaisesti, käytin itseäni esimerkkinä. Enkä kyllä näe asiaa niin yksisilmäisesti, että tässäkin on vain yksi mahdollinen tapa kunnioittaa isänmaataan oli se säädetty virallisissa liputusohjeissa tai ei.

Se että pyrkisin liputtamaan parhaani mukaan tarkoittaa itselleni, että teen parhaani isänmaan puolesta siinä asiassa ja itselleni se riittää. Ikävää, jos joku muu siitä loukkaantuu, nähdäkseni se ei kuitenkaan poista tekoni kunniallista pyrkimystä.

[QUOTE="mä";25177690]En ota henkilökohtaisesti, käytin itseäni esimerkkinä. Enkä kyllä näe asiaa niin yksisilmäisesti, että tässäkin on vain yksi mahdollinen tapa kunnioittaa isänmaataan oli se säädetty virallisissa liputusohjeissa tai ei.

Se että pyrkisin liputtamaan parhaani mukaan tarkoittaa itselleni, että teen parhaani isänmaan puolesta siinä asiassa ja itselleni se riittää. Ikävää, jos joku muu siitä loukkaantuu, nähdäkseni se ei kuitenkaan poista tekoni kunniallista pyrkimystä.[/QUOTE]

Mutta minä en ymmärrä sitä, että liputtaminen on jollekin niin kauhean tärkeää, että haluaisi lipputangon ehdoin tahdoin (jos joku siitä kuitenkin voi loukkaantua) mutta ei sitten kuitenkaan niin tärkeää, että pitäisi yksinkertaisista säännöistä kiinni. Jos se oikeasti on niin tärkeää, niin ei pitäisi olla mahdotonta edes yrittää kunnioittaa niitä siihen liittyviä sääntöjä.

Mä en välittäisi. Mies tahtoisi. Mutta ehtona lipputangon hankkimiselle on että mies
myös hoitaa nuo liputukset. Minä en niitä "taakakseni" ota siis lähinnä muistaa että
pitää vetäistä se salkoon, ei se fyysinen puoli paha ole.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;25177730:
Mutta minä en ymmärrä sitä, että liputtaminen on jollekin niin kauhean tärkeää, että haluaisi lipputangon ehdoin tahdoin (jos joku siitä kuitenkin voi loukkaantua) mutta ei sitten kuitenkaan niin tärkeää, että pitäisi yksinkertaisista säännöistä kiinni. Jos se oikeasti on niin tärkeää, niin ei pitäisi olla mahdotonta edes yrittää kunnioittaa niitä siihen liittyviä sääntöjä.
Kenties siihen lipputankoon voi olla muunlainen suhde, kuten vaikkapa se sattuu olemaan taloyhtiön yhteinen tai omakotitalon pihassa entisen asukkaan jäljiltä, eikä ole nähnyt tarpeelliseksi ottaa pois. Toisaalta en ymmärrä miksi sekään olisi vähemmän kunnioittavaa, että hankkisi lipputangon itse, mutta ei välttämättä liputtaisi kaikkien taiteensääntöjen mukaisesti.

Laajemmin asiaa voisi tarkastella niin, että miten oman isänmaan ja siihen liittyvän symboliikan kanssa pitäisi käyttäytyä. Lipputatuoinnit, leijonakorut, -leijonatatuoinnit, symbolit paidoissa ja niin edelleen. Kuka meistä on määrittelemään kuka noita saa kantaa ja kuka ei. Eikä lippua saisi heittää hikisen urheilijan niskaankaan, vaikka hän kilpailun voittaisikin, jos virallisten ohjeiden mukaan. Usein näissä tapauksissa lippu myös koskee maahan, mikä on kiellettyä...

Siksi en parhaalla tahdollakaan ymmärrä, miksi lipun nostaminen salkoon liputuspäivänä pari tuntia myöhässä on loukkaava ele. Ymmärrän kyllä kuinka joku siitä voi loukkaantua, mutta suosittelisin näillekin ihmisille hieman avoimempaa katsomusta isänmaan kunnioittamiseen. Siihen kun on jokaisella oma tapansa.

Taloyhtiön (ja naapuriyhtiön) lipputanko tällä hetkellä.
Jos olisi omakotitalo, niin luulisin, että lipputanko olisi pihalla. Kun huoltoyhtiö hoitaa liputuksen, niin kellonajat eivät aina ole niin viimesen päälle, kun ei ole henkilökuntaa joka lipunnostoon erikseen. Mukavaa on, jos sattuu ikkunasta huomaamaan, että nyt sitä lippua nostetaan/lasketaan :)

Minua ei nypi siis kellonajat. Mutta sen verran marmatan, että suruliputuksen soisin hoituvan "sääntöjen" mukaan, eli ei puolitankoon, vaan lippu 1/3 alaspäin lipputangon huipusta (jos siis maassa seisova tanko) Ja ensin nostetaan ylös asti, ja sitten lasketaan se 1/3 osa alaspäin. Ja laskiessa nostetaan ensin ylös, ja sitten vasta alas.

Tulevassa kodissa on lipputanko. Ja mä veikkaan, että se katoaa pihasta viimeistään ensi kesänä..
En oikeasti halua sitä vastuuta, että pitäisi tietää milloin ja miksi liputetaan, kun itse viitsisin nostaa lipun salkoon vain itsenäisyyspäivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25177781:
Mun mielestä jos jollain on lipputanko, niin se saa vetää siihen ihan mitä rättiä tahtoo, ihan millon tahtoo.

Niin minunkin puolestani, mutta kun tästä kuitenkin on olemassa viralliset säännöt ja ihan laillakin säädetään, niin ei se ole pelkästään mikään fiilisjuttu ole.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25180038:
Niin minunkin puolestani, mutta kun tästä kuitenkin on olemassa viralliset säännöt ja ihan laillakin säädetään, niin ei se ole pelkästään mikään fiilisjuttu ole.
No joo. Onneksi mitään rangaistuksia ei ole kumminkaan säädetty. Sillon jos työkseen liputtelee, ne ajat onkin tosi tärkeitä, koska asiakkaat kyllä tietää tasan, millon pihalla on se lippu nostettu ja laskettu. Itsenäisyyspäivä on varmaan tärkein päivä liputtaa ja jos sen mokaa jotenkin, onkin kauhee selittäminen...

Meillä kävi kerran niin, kun oltiin annettu liputus semmosen tyypin hoidettavaksi, joka ei sitä hoitanutkaan. Se heräsi siihen aikaan, kun ihmiset alkoi raivoissaan soitella, ettei lippuja ole nostettu. Ikimuistoinen itsenäisyyspäivän liputus. Huh! No se tyyppi ei sit enää saanutkaan mitään hommia hoidettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25180038:
Suhtaudutko vastaavalla vakavuudella jokaiseen säädökseen ja määräykseen?

Meillä on lipputanko, mutta vuosi takaperin talven tuiskuissa siitä katkesi naru. Mies joutui kiipeämään tikkaita pitkin tangon nokkaan, jotta sai lipun alas. Ei ole liputettu sen jälkeen...

[QUOTE="vieras";25180329]Suhtaudutko vastaavalla vakavuudella jokaiseen säädökseen ja määräykseen?[/QUOTE]

Kyllä, jos tiedän että joku saattaa näiden uhmaamisesta loukkaantua. En tunne mitään pakottavaa tarvetta uhmata tällaisia vain sen takia, että "minähän saan tehdä mitä huvittaa, hajotkaa siihen".

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25180470:
Kyllä, jos tiedän että joku saattaa näiden uhmaamisesta loukkaantua. En tunne mitään pakottavaa tarvetta uhmata tällaisia vain sen takia, että "minähän saan tehdä mitä huvittaa, hajotkaa siihen".
Onko tässä joku uhmannut sääntöjä vain sen vuoksi, että kokee saavansa tehdä mitä huvittaa vai pyrkinyt kunnioittamaan liputusta omalla tavallaan?

[QUOTE="vieras";25180652]Onko tässä joku uhmannut sääntöjä vain sen vuoksi, että kokee saavansa tehdä mitä huvittaa vai pyrkinyt kunnioittamaan liputusta omalla tavallaan?[/QUOTE]

No kyllä tuossa mielestäni aika monessa viestissä nimimerkki "mä" tarkoitti nimenomaan tahallista sääntöjen uhmaamista, koska haluaa itse tehdä juuri niin eikä ymmärrä että joillekin ne säännöt merkitsevät jotain. Miten se ei olisi uhmaamista, jos tiedostaa jotkin säännöt, mutta silti tekee vastoin niitä

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25180678:
No kyllä tuossa mielestäni aika monessa viestissä nimimerkki "mä" tarkoitti nimenomaan tahallista sääntöjen uhmaamista, koska haluaa itse tehdä juuri niin eikä ymmärrä että joillekin ne säännöt merkitsevät jotain. Miten se ei olisi uhmaamista, jos tiedostaa jotkin säännöt, mutta silti tekee vastoin niitä
Mutta uhmasiko vain sen vuoksi, että haluaa kapinoida sääntöjä vastaan vai pyrkikö tekemään oman parhaansa?

Yhteistyössä