onko sinulla (vakavaa) sairautta, joka ei välttämättä näy ulospäin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackDahlia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nivelrikko, skolioosi, osteopenia, migreeni, endometrioosi, atopia, ruoka-aineallergia. Kivun kanssa eläminen kuuluu jokapäiväiseen elämään jo kahdenkymmenen vuoden ajan. Mikä helpottaa? Jooga, hyvä naprapaatti ja lääkkeet välillä, kun kivut käy liiallisiksi.
Näillä mennään, hymyä huuleen :-)

miula on reuma, mutta koska se ei mitenkään näy ( esim. sormet eivät ole turvonneet) monikaan ei tajua miksi en käy töissä, miksi saatan pyytää apua limsatölkin avaamiseen, miksi olen väsynyt.. lisäksi nyt miula on pitkän aikaa ollut valkosoluarvot sun muut leukosyytit koholla ja syytä ei tiedetä, lääkityksen suurentaminen ei ole auttanut. arvot ovat kuulemma "kuin syöpäpotilaalla". alaselässäni on paha notko, mikä on lisäksi ruman näköinen myös kipeä ja siihen päälle vielä reumaa selkärangassa

lisäksi miula on outoja oireita, joille ei löydy selitystä. en ole pitkään aikaan voinut nukkua selälläni, koska tuntuu kuin mahan päälle painettaisiin levyä tms.
kurkussa ja rinnassa on eilisillasta asti tuntunut kummalta, en saa henkeä kunnolla mutten aio päivystykseen koska tuskin se on keuhkoveritulppa tälläkään kertaa !
(olen kerran ollut vastaavan hengenahdistuksen vuoksi ensiavussa, mitään ei löytynyt). ja miula on ollut nuorempana panikkihäiriöitä, siitä ei ole kyse

ihme rytmihäiriöitä on, välillä luulen nukkumaan käydessäni etten enää herää kun sydän rupeaa yhtäkkiä vetämään tuhatta ja sataa tai jättää lyöntejä väliin.
tätä on ollut nyt n. 4 vuotta.. . ja tämäkään ei ole mikään paniikkikohtaus-juttu, vaan vaiva on kokoajan päällä.
joskus, kun mies on töissä & olen lasten kanssa kaksin mietin kelle ehdin soittaa ennen kuolemaani, että lapset eivät jää yksin. asiaa ei ole sen kummemmin tutkittu, mitä nyt miulta on otettu verikoe kilpirauhas-arvojen tutkimiseksi, koska tuon lisäksi on kuumotusta & ajoittaista näön sumenemista. testi oli kuitenkin umpikuja, kilpirauhanen toimii hyvin

olen myös myös käynyt muutama vuosi sitten neurologisissa testeissä elohiirien & nielemisvaikeuksien takia, syytä ei vain löytynyt, mutta ms- tauti se ei kuulmemma ainakaan ole. päässäni oleva varjokin osoittautui vain synnyiseksi ja vaarattomaksi kystaksi, jota ei tarvitse poistaa. ei kuulemma aiheuta noita oireita eikä päänsärkyjä..

tuohon päälle vielä paha atooppinen ihottuma, jonkinsortin stressivatsa & virallista diagnoosia vailla oleva ad/hd :ashamed: voi vain kysyä, missä on Dr House kun tarvitaan |O

millaisia sairaskertomuksia teiltä löytyy
?

paljonko sun leukosyytit on koholla? Mulla on ollut 6vuotta arvo vaihdellen 11-14 välillä ja syytä ei ole löytynyt. Lekuri sanoi, että lakkaa miettimästä veriarvojasi, kun niistä ei mitään syytä löydy.

Lisäksi mulla on aurallinen migreeni, niska-hartiaseudun kipuja ja kulumaa rangassa.

Tosi paljon sairauksia kaikilla. Olen yllättynyt.

Itse olen terve, ei ainkaan mitään oo todettu eikä oireita mihinkään.

Mulla on varmastu onnekkaita läheisiä ja ystäviä, koska en tunne hyvin ketään näin sairasta ihmistä.
Muutama migreenipotilas, astmaatikko, atoopikko ja vanhuksilla verenpainetta yms. juttuja, mutta ei kellään kovin montaa sairautta päällekäin.

[QUOTE="Mari";27922201]Onpas teillä joillakin kovasti sairauksia :( Tulipa tässä mieleeni että auttaako liikunta noiden sairauksien hoidossa? Eli esim. reumasairaat, harrastatteko liikuntaa?[/QUOTE]
Mulla ainakin auttoi. Sain aikoinaan nivelreumadiagnoosin muutamaa kuukautta sen jälkeen, kun olin ottanut isokokoisen koiran. Kysyin silloin reumalääkäriltä, että olikohan vikatikki. Lääkäri totesi, että luultavasti parasta, mitä reumani hoitamiseen saatoin tehdä. Ja tosiaan reumani pysyi varsin hyvin kurissa, kun joka ainoa päivä, satoi tai paistoi, jalat tönkköinä oli lähdettävä koiran kanssa ulos. Kun koiruli kesällä 2011 kuoli, alkoi myös reuman oireet taas pahentua.

Välilevynpullistumia, liika notko, skolioosi, nikamavälimadaltumaa (kaiketi johtuu välilevyjen pullistumisesta). Lisäksi mulla on jotakin neurologista häikkää, jota on kohta puolisen vuotta tutkittu, mutta vielä olen varmaa diagnoosia vailla. Kevään aikana selvinnee, että mikä vialla.

Nämä kaikki pystyn meko pitkälle ns. peittämään. Jos en selkääni valita, ei sitä huomaa muutoin, kuin liikkeellelähdöissä, joka siis sujuu h i t a a s t i ja kankeasti. Neurologistakaan häikkää ei kukaan ole suoranaisesti koskaan huomannut, mutta olen kyllä vuosien varrella jonkinlaista vitsailua saanut kuulla siitä, että onkohan kaikki ihan ok :)

Lähipiiri on jopa mua sairaampi ja monesti vitsaillaankin, että meillä on ihan oma inside-piiri :) Yhdelle kaverille diagnosoitiin viikko sitten syöpä ja leikkaus on ylihuomenna. Saatiin siis juuri uusi "jäsen kerhoomme".

Viimeksi muokattu:
Jep c-hepatiitti on. Muutama lähipiirissä tietää, mutta esim vanhemmilleni en ole sanonut. Ei tää oirehdi mitenkään, tää vain on. Muistona menneestä.
Raskausaikana pelkäsin että vauvakin saa tän mut onneks ei saanut. Pystyin imettämään 1,5 vuotta ja kun lopetin sen, otettiin lapselta verikokeet ja terveeksi todettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja anonyymi syystäkin;27922369:
Jep c-hepatiitti on. Muutama lähipiirissä tietää, mutta esim vanhemmilleni en ole sanonut. Ei tää oirehdi mitenkään, tää vain on. Muistona menneestä.
Raskausaikana pelkäsin että vauvakin saa tän mut onneks ei saanut. Pystyin imettämään 1,5 vuotta ja kun lopetin sen, otettiin lapselta verikokeet ja terveeksi todettiin.

Eikö tähänkin ole joku hoito?

Tunsin aikoinaan erään ihmisen, jolla oli ollut c-hepatiitti ja hän mielestäni kertoi raskaista hoidosta jotka hän oli käynyt läpi.

Eipä multa mitään vakavaa löydy, mutta migreeni, tarkkaavaisuushäiriö ja syömishäiriö löytyy. Ilmeisesti ovat kai jotenkin yhteydessä toisiinsa :/

Ai niin, ja onhan mulla vikaa selässä, joku välilevyn pullistuma/rappeuma/tyrä. En pysy enää kärryillä kun terveyskeskuksessa mua heitellään lääkäriltä toiselle ja joka kerta se diagnoosi vaihtuu.

Viimeksi muokattu:
Eikö tähänkin ole joku hoito?

Tunsin aikoinaan erään ihmisen, jolla oli ollut c-hepatiitti ja hän mielestäni kertoi raskaista hoidosta jotka hän oli käynyt läpi.

On hoito olemassa mutta mulla sitä ei aloiteta, koska sairaus ei vaikuta elämään mitenkään. Hoidot olis tosi raskaat.

Ja mun mulle tää on tavallaan epämieluisana muistona menneestä, eikä siinä oo mitään nauramista.

Tosi paljon sairauksia kaikilla. Olen yllättynyt.

Itse olen terve, ei ainkaan mitään oo todettu eikä oireita mihinkään.

Mulla on varmastu onnekkaita läheisiä ja ystäviä, koska en tunne hyvin ketään näin sairasta ihmistä.
Muutama migreenipotilas, astmaatikko, atoopikko ja vanhuksilla verenpainetta yms. juttuja, mutta ei kellään kovin montaa sairautta päällekäin.

Ei tällä hetkellä vakavia sairauksia itselläni. Pidän itseäni ihan huipputerveenä, jotain pientä, ehkä vielä korjattavissa olevaa löytyy kyllä.

Pari kertaa olen ollut lähellä kuolemaa, ensimmäisen kerran allergian takia.
Nyt kuvittelisin, että olen täysin parantunut allergiasta.

Lähipiirissä on monisairas henkilö, jolla terveys hataralla pohjalla, sydän, aivot, muutakin on leikattu. Liikuntarajoitteinen, mutta auton ajaminen sujuu kyllä, minun suureksi onnekseni.
Suvussa lisäksi ihan "nuoria ja terveitä, hyvinvoivia, onnellisia" viisikymppisiä, jotka saaneet yhtäkkiä vakavia sydäntapahtumia. Loppuelämä on sitten niitä lääkkeitä ja
asian kanssa elämistä.
Nämä sydäntapahtumat järisyttävät aina kovasti minun mielenrauhaani, koska äitini menehtyi sydänperäisen äkkikuoleman viemänä, täysin varoittamatta.

Arvostan terveyttä erittäin paljon, kiitän joka päivä (monta kertaa :) ) siitä, että saan olla terve, sillä se on pääoma, jota ei mitenkään voi korvata.

Terve olen minäkin, liekkö entisellä huippu-urheilutaustalla merkitystä. Omassa lähipiirissäkään ei juuri kukaan (alle 60v) nuori ihminen sairasta allergioita ja polvivammoja lukuunottamatta.

Olisi jännä tietää yhdistääkö teitä paljon sairastavia, jokin tietty muu tekijä. Kuten vaikka ammatti/entinen ammatti tai asuinkaupunki. Jos on yksi perussairaus se varmaan vetää muitakin sairauksia puoleensa.

No atopiaa tai jotain lieviä allergioitani en lue edes sairauksiksi. Enkä sitä migreeniäkään joka todella harvoin oireilee. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ja sen lisäksi rytmihäiriöitä. Kaksi kertaa hoidettu katetriablaatiolla synnynnäinen ylimääräinen johtorata.

Muutamasta aivokasvaimesta olen kärsiny, on leikattu ja sädetetty, selästä on poistettu myös kaks kasvainta. Epilepsia ja joku muuki aivoperäinen sairaus johon ei vielä kunnon diagnoosia ole keksitty.
Allergioita on pitkä liuta, iho on atooppinen, iskias on jokapäivänen kaveri... Nuitten aivojuttujen kans on puhekyky kärsiny välistä, kuten nytki, vasen jalka ei toimi kunnolla ja jouvun pitämään lastaa siinä paljon etten katkase koko koipea, ensin oli oikea jalka mut se on kuntoutunu. Samoin vasen käsi on paljon lastotettuna samasta syystä, kyynärvarresta ranteeseen, tunto-ongelmia ja lihasten toimintahäiriöitä.. Kyllähän nuo tietenki ulospäin näkkyy, mut ei sillain että kukkaan oikeastaan varmaan aattelis minun vakavista kärsivän :D Kainalosauva on käytössä aamusin ko en yön levon jäljiltä ole kovin vetreänä. Lääkitykset on kovat ja se voi luonteessa näkyä.

Ei unoheta myöskään vakavaa muistisairautta.

Tämmönen pakkaus täällä. Ja silti ihan hilpeä :xmas:

miula on reuma, mutta koska se ei mitenkään näy ( esim. sormet eivät ole turvonneet) monikaan ei tajua miksi en käy töissä, miksi saatan pyytää apua limsatölkin avaamiseen, miksi olen väsynyt.. lisäksi nyt miula on pitkän aikaa ollut valkosoluarvot sun muut leukosyytit koholla ja syytä ei tiedetä, lääkityksen suurentaminen ei ole auttanut. arvot ovat kuulemma "kuin syöpäpotilaalla". alaselässäni on paha notko, mikä on lisäksi ruman näköinen myös kipeä ja siihen päälle vielä reumaa selkärangassa

lisäksi miula on outoja oireita, joille ei löydy selitystä. en ole pitkään aikaan voinut nukkua selälläni, koska tuntuu kuin mahan päälle painettaisiin levyä tms.
kurkussa ja rinnassa on eilisillasta asti tuntunut kummalta, en saa henkeä kunnolla mutten aio päivystykseen koska tuskin se on keuhkoveritulppa tälläkään kertaa !
(olen kerran ollut vastaavan hengenahdistuksen vuoksi ensiavussa, mitään ei löytynyt). ja miula on ollut nuorempana panikkihäiriöitä, siitä ei ole kyse

ihme rytmihäiriöitä on, välillä luulen nukkumaan käydessäni etten enää herää kun sydän rupeaa yhtäkkiä vetämään tuhatta ja sataa tai jättää lyöntejä väliin.
tätä on ollut nyt n. 4 vuotta.. . ja tämäkään ei ole mikään paniikkikohtaus-juttu, vaan vaiva on kokoajan päällä.
joskus, kun mies on töissä & olen lasten kanssa kaksin mietin kelle ehdin soittaa ennen kuolemaani, että lapset eivät jää yksin. asiaa ei ole sen kummemmin tutkittu, mitä nyt miulta on otettu verikoe kilpirauhas-arvojen tutkimiseksi, koska tuon lisäksi on kuumotusta & ajoittaista näön sumenemista. testi oli kuitenkin umpikuja, kilpirauhanen toimii hyvin

olen myös myös käynyt muutama vuosi sitten neurologisissa testeissä elohiirien & nielemisvaikeuksien takia, syytä ei vain löytynyt, mutta ms- tauti se ei kuulmemma ainakaan ole. päässäni oleva varjokin osoittautui vain synnyiseksi ja vaarattomaksi kystaksi, jota ei tarvitse poistaa. ei kuulemma aiheuta noita oireita eikä päänsärkyjä..

tuohon päälle vielä paha atooppinen ihottuma, jonkinsortin stressivatsa & virallista diagnoosia vailla oleva ad/hd :ashamed: voi vain kysyä, missä on Dr House kun tarvitaan |O

millaisia sairaskertomuksia teiltä löytyy
?

Mulla oli viime vuoden lopusta kesään asti kaikkia outoja oireita (mm. sydän oireita, näköhäiriöitä, puutumista, kaikkea muuta pienempää ja isompaa). Noi tuli sen jälkeen ku mulle tehtiin sektio, vauva joutu viikoksi keskolaan, 6 viikon päästä mä jouduin pahan tulehduksen takia leikkaukkseen ja viideksi päiväksi sairaalaan, pelkäsin kuukausia että tulehdus uusii. Pelkäsin tolla välillä myös kuolevani yhtäkkiä ja että lapset jää yksin tänne toheltamaan.
Jatkuvien pelkojen takia menin keväällä mielenterveystoimistoon ja sain serotoniini lääkityksen. Parissa kuukaudessa suurin osa epämääräisistä selittämättömistä oireista hävis. En tarkota että sulla johtuis korvien välistä vaikka mulla johtuikin mutta ehkä kannattais sekin mahdollisuus ottaa huomioon. Niin ja mun erittäin huonossa kunnossa ollut suolentoimintakin (jatkuva ripuli) on ton lääkkeen ansiosta nyt melko hyvä.

Syömishäiriö alkoi teini-iässä ja jatkunut vaihtelevasti tänne asti, olen jo yli kolmekymppinen. Nykyään kyllä hoitosuhteessa, ollut jo joitakin vuosia. Syömishäiriön seurauksena tullut sitten muutama muukin oiken "kiva" kaveri; vakava masennus joka nykyään kuitenkin jo paljon parempana, peräpukamat joita hoidettu lekurilla jo pari vuotta ja jatkuu yhä, kuiva ja kutiava iho paikka paikoin.

Vakava sairaus mutta ulkopuolinen ei sitä kyllä päälle päin minusta näe koska en ole ollut alipainoinen vuosikausiin. Muistan eräänkin kerran kun olin jossain syntymäpäivillä ja siellä eräs ihminen joka tietää sairaudestani sanoi että sinähän näytät niin terveeltä ja hyvältä, että et varmaan ole enää masentunut. Noh, olihan se kiva kuulla että näytän hyvältä mutta tuli vaan silloin mieleen että aika moni sairaushan ei näy ulospäin, ehkä sitä ei vain monetkaan tule ajatelleeksi.

[QUOTE="Kikka";27921707]Mulla on MS. Tauti näky välillä..kait..[/QUOTE]
Miten näkyy? Kauanko sinulla on ollut ja miten sait diagnoosin. Anteeksi olen utelias. Itselläni vain on ollut näköhermon tulehdus ja nämä asiat alkoi sen jälkeen kiinnostaa.

Yhteistyössä