Onko sinun mielestäsi ADHD ylidiagnosoitu ja turha "vaiva"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen huomannut että tietyissä piireissä näitä "ADHD"-lapsia on enemmän, ehkä viisikymppinen isoäiti liikkuu niissä enemmänkin?
Omissa piireissä ADHD -diagnoosit on aika harvinaista, vaikka jotakin lasta voisikin tutkia enemmälti.

Omien kokemuksien mukaan jos jotakin erityisyyttä ei voi tarkalleen päältä päin nähdä tai verikokein todeta, tutkitaan lasta todella tarkkaan. Diagnooseja ei jaella heppoisesti, koska terapiat, lääkekorvaukset, vammaistuet, itse tutkimukset polttavat rahaa ja nykyään ennemmin säästetään kuin annetaan turhia diagnooseja.

Meidän lapsen ADHD-oireet on monta ammattilaista paperille todenneet, myös koulusta ollaan samaa mieltä. Tutkimukset kestävät kuukausia/vuosia ja ovat raskaita perheelle. Miksi ihmeessä kukaan haluaa ADHD-diagnoosin turhaan?

Ja mitä joku kirjoitti diagnoosin tuomasta painolastista. Meidän lapsen erityisyydet ei häviä minnekään vaikka joku diagnoosin pyyhkisikin hoitotiedoista.
Itse koen avun saamisen ja ymmärryksen lisääntyneen diagnoosin myötä. Mm. koulussa osataan antaa lapselle oikeanlaista tukea ja lapsen itsetunto on kehittynyt huimasti.

Ad/hd on ylidiagnosoitu, koska hyvin monet lääkäritkin tarjoavat tuota diagnoosia ihan joka ongelmaan, vaikka oikeasti olisi kyse ihan muusta. Lisäksi tuo on reilusti ylilääkitty vaiva, koska 99% ad/hd potilaista, lähinnä lapsista, hyötyisi ihan muusta tuesta ja avusta kuin siitä että heidät huumataan rauhalliseksi rauhoittavilla ja amfetamiinilla (kyllä, amfetamiinilla hoidetaan ad/hd:ta).
.

Stimulantteja, kuten amfetamiinia, käytetään adhd/add:n hoidossa siksi, että näiden aivot käyvät alikierroksilla. Alikierrosten vuoksi adhd/add joutuu stimuloimaan itseään joka voi näkyä esim. motorisena levottomuutena. Kun adhd saa stimulanttinsa alkavat välittjäaineet surramaan aivoissa normi-ihmisen tavoin ja adhd:n ei tarvitse käyttää paukkujaan itsensä stimuloimiseen pysyäkseen vireänä, ja pystyy keskittymään ihan eri tavalla oikesiin asioihin.

• Tykkää
Reactions: Jätkä

Yhteistyössä