Onko sinunkin lapsesi aamupala energiajuoma ja karkkipussi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mää en tajua.
Jos on itse rehellinen ja luotettava ihminen, eikä valehtele, niin ei lapset valehtele.

Ei elämässä mikään voi perustua siihen, että ihmisia vahditaan.

Ei se onnistu. Ihmiselle pitää vanhempien kasvattaaa moraali ja arvot ja kunnioitus muita kohtaan.

Ei niiden kanssa tarvitse olla koko ajan. -riittää että sovitaan että niitä ei osteta.

:laugh: :laugh: :laugh:

Näinhän se menee. Jos äiti ei ole koskaan varastanut niin lapsikaan ei koskaan hairahdu mieron tielle. Oliskin lasten kasvatus just noin helppoo.

Joo, mää ymmärrän, että sää et oikein tajua.

Tässä kun on viittaus siihen, että kaupalla on oikeus valita asiakkaansa. Täytyy kuitenkin muistaa se, että vaikka asiakkaansa saa valita syrjiminen on kielletty.

Vastuu lapsista on kuitenkin vanhemmalla. Vanhemman velvollisuus on hoitaa tämä energiajuoma-asia, jos sen katsoo aiheelliseksi. Ei tästäkin asiasta vastuuta voi syytää jollekin muulle taholle, tässä tapauksessa kaupalle.

juuri näin vastaa myös maa- ja metsätalousministeriö:

Lasten ja nuorten ruokailutottumusten terveen kehityksen ohjaaminen ja tukeminen on ensisijaisesti huoltajien ja muiden lasten ja nuorten kasvatukseen osallistuvien aikuisten vastuulla.
Nuorten ravitsemukseen voidaan parhaiten vaikuttaa muuttamalla ympäristöä terveellisiä valintoja suosivaksi. Yhteisölliset keinot ovat osoittautuneet tehokkaiksi. Monet koulut ovat sitoutuneet Valtion ravitsemusneuvottelukunnan Kouluruokailusuosituksen (2008) periaatteisiin siitä, että virvoitus-, energia- ja urheilujuomat eivät kuulu kouluympäristöön eikä näiden tuotteiden myynti esim. automaateista kuulu kouluihin.

Tiedossamme ei ole, että missään EU-jäsenvaltiossa olisi kielletty energiajuomien myynti tai asetettu myynnille ikärajoja. Tanskassa vitamiineja ja kivennäisaineita sekä eräitä muita aineita sisältävien energiajuomien markkinoille saattaminen edellytti aikaisemmin kansallisen viranomaisen lupaa, mutta lupakäytännöstä luovuttiin vuonna 2009. Tanskassa on enimmäismäärä kofeiinin käytölle elintarvikkeissa. Energiajuomia on saanut Tanskassa markkinoida enintään 250 ml pakkauksissa, mutta keskustelua on käyty 330 ml pakkausten sallimisesta. Saksa ja Espanja ilmoittivat vuonna 2010 kansalliset säädösehdotukset, joilla esitettiin asetettavaksi enimmäismäärä kofeiinille virvoitusjuomissa. Norjassa kofeiinin käytölle elintarvikkeissa on asetettu enimmäismäärä.

Energiajuomien merkintöjä koskevia vaatimuksia pidetään riittävinä erityisesti asetuksen (EU) N:o 1169/2011 uusien vaatimusten myötä. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviraa kannustetaan kehittämään edelleen lapsille ja nuorille suunnattua kuluttajainformaatiota.

Eduskunta - valtiopäiväasiakirjat

Kyllä mä kaupan kassana jouduin myymään lapsille energiajuomaa. Pahaa teki sitä niille myydä, mutta minkäs teet. Jos mä saisin päättää, niin energiajuomista tulis k18.

Olis tehny myös mieli jättää myymättä kaljat niille, jotka heti ysiltä oli sitä tölkeittäin ostamassa - joka aamu. Ja kaikki ne karkit ja limut lapsille. Se on kuulkaa sydämelle vaarallinen työ tuo kaupan kassalla olo!

[QUOTE="a p";27191030]Meillä ainakin vanhemmat kertoi mitä saa tehdä ja mitä ei. Sitten luottivat että toimimme oikein, ja sitä luottamusta emme me lapset halunneet rikkoa. Tottakai välillä hölmöiltiin, mutta hyvin harvoin.

Mä olen jo aloittanut 7-vuotiaalle valistuksen terveysasioista ja energiajuomien haitallisuudesta. Ehkä se tuottaa jotain hedelmää teininä.[/QUOTE]

Niin. 7-vuotias on ihan sama asia kuin yläasteikäinen teini.

[QUOTE="a p";27191030]Meillä ainakin vanhemmat kertoi mitä saa tehdä ja mitä ei. Sitten luottivat että toimimme oikein, ja sitä luottamusta emme me lapset halunneet rikkoa. Tottakai välillä hölmöiltiin, mutta hyvin harvoin.

Mä olen jo aloittanut 7-vuotiaalle valistuksen terveysasioista ja energiajuomien haitallisuudesta. Ehkä se tuottaa jotain hedelmää teininä.[/QUOTE]Kannattaa valistaa ajoissa. Ja joissain asioissa kannatan pientä pelottelua! Itse ainakin muistan kun kuulin jutun että joku yritti kuoria itseensä kun oli käyttänyt jotain huumetta. Se riitti ainakin mulle. Juuri sain lapset tajuamaan että saksen teriä pidetään kämmenen sisässä, kun joskus muksuna eräs kaverini kompastui ja sakset ottassa. Muksujen ilmeet oli hyviä kun kuunteli kauhistuneena. Mutta varmasti menee perille!

En tajua mitä niissä energiajuomissa on niin paha. Kahvissa on yhtä paljon kofeiinia ja silti vanhemmat ovat vain lapsilleen "sinun iässäsi join jo kahvia juo sinäkin niin kasvat"

Yhteistyössä