Onko sopiva määrä lahjoja? Miksi kyselette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minskii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin no luulis että jokainen osais ite sanoa mikä määrä omalle lapselle ois sopiva ja mitkä sopivia lahjoja..Toki saa vinkkejä kysellä jos sais uusia ideoita mut nuo "onko nää nyt sopivia lahjoja", "onko näitä nyt tarpeeksi" kysymykset ihmetyttää kyl..

Minäkin vähän ihmettelen. Ja usein näillä kysyjillä on kasa kallista krääsää lapsilleen.

Yritetäänkö sillä pönkittää egoa? Saada huomioita? Saada muut kateellisiksi? Aiheuttaa kilpailua? Luuleeko jotkut oikeasti, että lapsella pitää olla kasa lahjoja tai muuten siitä tulee onneton aikuinen?

Vanhemmuudesta on tullu suorittamista monelle. Täytyy olla tiettyjä vaatteita, leluja, määrätty läjä paketteja ja määrätynlaisia jne....Muut tietävät aina paremmin edes tuntematta toista. Tiedetään oman lapsen perusteella muidenkin lasten systeemit. Eipä itelle oo tullu mieleen täälä kysellä ja luetella lapsen lahjasuunnitelmia. Ne ovat ok vaikkei palstalta olekaan siunausta asialle. Minä tunnen lapseni ja mieltymykset.

• Tykkää
Reactions: Minskii
Mä sain itse lapsena lahjan tai enintään kaks, joinakin jouluina en yhtään. Ei siksi, ettei olisi ollut varaa vaan vanhemmat olivat pihejä, ei meillä ollut muutenkaan leluja. Omien lapsien kanssa menisin helposti toiseen ääripäähän, ostaisin kymmeniä lahjoja, kun muistan miltä tuntui, kun ei lahjoja saanut. Mulla ei oikein ole käsitystä, mikä on normaali/järkevä määrä.

Niin..jotenkin luulisi, että vanhemmat tuntisivat omat lapsensa parhaiten ja siten myös tietäisivät, mikä on se sopiva määrä. leijona76 kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että vanhemmuudesta on tullut kilpailua nykypäivänä, joulunakin siis pitää päästä pätemään ja pönkittämään omaa epävarmaa egoaan. Tunnenkin perheitä joissa jouluna kilpaillaan siitä, kumpi perheistä osti lapsilleen kalliimmat lahjat ja eniten - ihan pähkä hullua! JA se kilpailu vain huipentuu silmissä sarastavaan uuteenvuoteen, jolloin sohitaan raketeilla - kummalla kestää show pitemään ja kummalla on se kovaäänisin kuti...meni OTksi, sori.

Tähän pätenee niin kulahtanut sitaatti: kukin omalla tyylillään ja se on hyvä se :).

• Tykkää
Niin..jotenkin luulisi, että vanhemmat tuntisivat omat lapsensa parhaiten ja siten myös tietäisivät, mikä on se sopiva määrä. leijona76 kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että vanhemmuudesta on tullut kilpailua nykypäivänä, joulunakin siis pitää päästä pätemään ja pönkittämään omaa epävarmaa egoaan. Tunnenkin perheitä joissa jouluna kilpaillaan siitä, kumpi perheistä osti lapsilleen kalliimmat lahjat ja eniten - ihan pähkä hullua! JA se kilpailu vain huipentuu silmissä sarastavaan uuteenvuoteen, jolloin sohitaan raketeilla - kummalla kestää show pitemään ja kummalla on se kovaäänisin kuti...meni OTksi, sori.

Tähän pätenee niin kulahtanut sitaatti: kukin omalla tyylillään ja se on hyvä se :).

Tää on nykyään aika hullua menoa, en tiiä minkälaista oli äidilläni kun olin lapsi. Eihän tää joulu ole ainoa mistä kilpaillaan. Harrastuksista kilpaillaan, kenellä on hienoin ja kallein vappupallo ja ja ja :whistle: Onneksi en ole sortunut/joutunut/ajautunut tuollaiseen..

Mitä ruuaksi, mitä päälle pk:hon, mitä lahjaksi, mitä tehdä parisuhteelle.. Onhan näitä. Joskus parasta on laittaa kone kiinni ja mennä tutustumaan perheeseensä, sen jäseniin ja heidän toiveisiin ja tarpeisiin :D

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27660115]Mä sain itse lapsena lahjan tai enintään kaks, joinakin jouluina en yhtään. Ei siksi, ettei olisi ollut varaa vaan vanhemmat olivat pihejä, ei meillä ollut muutenkaan leluja. Omien lapsien kanssa menisin helposti toiseen ääripäähän, ostaisin kymmeniä lahjoja, kun muistan miltä tuntui, kun ei lahjoja saanut. Mulla ei oikein ole käsitystä, mikä on normaali/järkevä määrä.[/QUOTE]

Me saatiin aina hyvin kohtuudella, vanhemmilta muutama ja suvuilta jne joitain. Ehkä 10pakettia max yhteensä. Aina tuli joku toive tai pari. Joskus vähemmän. En itse osaisi ajatella että mitä enemmän paketteja sen parempi. Enkä halua lastakaan siihen kasvattaa että määrä ratkasee. Toivelista on pojalla aikas lyhyt ja odottaa lähinnä saavansa sen hartaimman toiveensa. Sanosin että 5 tosi kivaa lahjaa on parempi kun 30 kaikenmaailman krääsää ja roinaa.

Onhan täällä myös tyylinä kehuskella sillä, miten VÄHÄN lahjoja ostaa. Ja leimataan samalla kaikki jotka ostavat yhdenkin lahjan enemmän materialisteiksi. Ja haukutaan miksi kukaan ostaa kasan muovileluja jne.
Tuo yksikin ketju, jossa ketjun ap haukkui että eräs yh yrittää korvata lahjoilla ydinperheen. Wtf?

• Tykkää
juuri samaa ihmettelen. Ihmettelen myös sitä että lapsella voi olla ihan selvästi lääkäriä (ja useimmiten vielä pikaista) vaativa vaiva niin tullaan kysymään täältä että pitäisikö mennä lääkäriin. Eikö olisi järkevämpää vaikka soittaa päivystykseen ja kysyä asiaa sieltä?

Yhteistyössä