Onko sosiaalitoimistolla velvollisuus auttaa yli täysi-ikäistä koditonta saamaan koti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="rrr";29046014]SUN ON MENTÄVÄ SINNE OMAN PAIKKAKUNNAN SOSSUUN. JA TERVEYSKESKUKSEEN/MIELENTERVEYSTOIMISTOON. JA TYÖKKÄRIIN. JA SIT SOITTELUA OMAN KUNNAN VUOKRA-ASUNNOILLE.

Oulun sossua kiinnostaa lähtökohtaisesti auttaa oululaisia kiireellisessä asunnontarpeessa olevia, ja sen kokoisessa kaupungissa niitä varmasti riittää.

Kaikki ymmärretään että haluaisit sinne nythetitänään, mutta se on käytännössä mahdotonta.[/QUOTE]

Aivan näin :) eikä ap voi asioida Oulun sosssussa koska ei ole oululainen. Eikä voi tulla oululaiseksi ennenkuin on asunto ko. kaupungissa. Ei siis voi muuttaa sinne kirjoille jos ei ole sillä osoitetta.

ja jos tämä perkeleen oulu on nyt sinun pelastus ja pakko niin kun haet sitä APUA niin yhdessä voitte miettiä jopa sitä sinun muuttamistakin jos se on sinulle pakollista tai vaikka jos onnistut sieltä työtä tai koulua saamaan. mutta noilla sinun konsteilla ja täällä vouhkaamisella ei ole mitään hyötyä!

[QUOTE="rrr";29046014]SUN ON MENTÄVÄ SINNE OMAN PAIKKAKUNNAN SOSSUUN. JA TERVEYSKESKUKSEEN/MIELENTERVEYSTOIMISTOON. JA TYÖKKÄRIIN. JA SIT SOITTELUA OMAN KUNNAN VUOKRA-ASUNNOILLE.

Oulun sossua kiinnostaa lähtökohtaisesti auttaa oululaisia kiireellisessä asunnontarpeessa olevia, ja sen kokoisessa kaupungissa niitä varmasti riittää.

Kaikki ymmärretään että haluaisit sinne nythetitänään, mutta se on käytännössä mahdotonta.[/QUOTE]

Miksi vitussa oman kunnan????

Eiks täältä nevör pääse niinku pois?

Voi jeesus... Kun ymmärtäisitkö, mulla ei ole mitään syytä olla täällä!

[QUOTE="vieras";29046402]Miksi vitussa oman kunnan????

Eiks täältä nevör pääse niinku pois?

Voi jeesus... Kun ymmärtäisitkö, mulla ei ole mitään syytä olla täällä![/QUOTE]

no kuule mietippä sitä, et miks oman KOTIkunnan sossusta pitää sitä apua hakea :kieh:

Mullakin saattaa jossain vaiheessa lähteä asunto pois...(sukulaisen alivuokralaisena nyt)...pelottaa mennä johonkin yömajaan (mikäli täällä sellaista edes on) koska mulla käsitys että niissä alkoholisteja pääosin ja itse en käytä alkoholia.

Aikuinen ihminen ottaa itse vastuun omasta elämästään. Ei liene yllätys. Kukaan ei tule silittämään päätä, eikä paapomaan, se on ihan vissi ja varma.Sut voidaan ohjata oikeaan suuntaan, mutta loppu on ihan itsestäsi kiinni.

Joo, ihan itte mä lähdin kotoa 19-vuotiaana. Ensin hankin työpaikan, sitten kämpän ja sinne kaikki tavarat ihan tyhjästä. Ahdistava koti, jossa tyranniäiti ja joojooisä.

Lukion jälkeen lähdin kotoa, pidin välivuoden ja olin töissä ja hain sitten yhteishaussa kouluun. Nyt valmistunut ja oma asunto (tai siis pankin) missä nyt asutaan lapsen kanssa kaksin, tämänkin asunnon ihan itse hankin eron jälkeen.

Ihan itte.

[QUOTE="vieras";29046510]tarkotinkin niitä vuokraasuntoja...[/QUOTE]

Tottakai sinä voit hakea toiseesta kunnasta vuokra-asuntoa. Sitä ei kuitenkaan todennäköisesti saa jos ei ole likvideettiä eli pitää olla opiskelu tai työpaikka siinä kunnassa mistä sitä asuntoa kyselet.

Sinulla on oikeus hakea vuokra-asuntoa ihan mistä tahansa. Oulusta, Helsingistä, Pihtiputaalta, Moskovasta, Lontoosta...ihan mistä vain. Yleensä vuokra-asunnon saaminen edellyttää säännöllisiä tuloja. Näitä ovat tavallisimmin
- palkka (jos olet töissä)
- opintotuki + opintolaina (jos olet opiskelija) -> haetaan Kelasta
- äitiyspäiväraha tai kotihoidontuki (jos olet hoitamassa omaa tai puolisosi alle 3-vuotiasta lasta kotona) -> haetaan Kelasta
- työttömyyspäiväraha (jos olet työtön) -> haetaan työvoimatoimiston kautta Kelasta
- sairaspäiväraha (jos olet pitkällä sairaslomalla) -> haetaan Kelasta
- kuntoutusraha (jos olet vajaakuntoinen ja esim opiskelemassa sopivammalle alalle) -> haetaan Kelasta
- eläke (jos olet pysyvästi, määräaikaisesti tai osa-aikaisesti eläkkeellä) -> haetaan Kelasta

Jos tulosi ovat pienet, voit hakea lisäksi Kelasta asumistukea (ensin pitää olla se asunto) sekä sen paikkakunnan sosiaalivirastosta, jossa olet kirjoilla, toimeentulotukea.

Vuokra-asuntoja voit kysellä mm VVO:lta, Satolta, yksityisiltä vuokranantajila (löytyy esim etuovi.comista) sekä sen kunnan , johon haluat muuttaa, asuntotoimistosta.

[QUOTE="vieras";29045382]Sossu järjestää aina asunnon vain lapsiperheille.[/QUOTE]

Ei järjestä. Tuntemani perheen lapseet huostaanotettiin, ja aikuiset majoitettiin asuntolaan.

Eivät ole velvollisia, eivätkä autakaan siinä yhtään. Ystävänikin oli 3kk kodittomana, kun tältä seudulta vain ei tunnu asuntoja löytyvän, vaikka kuinka etsii.