Onko sulla kasvo- vai nimimuisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap...

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että mulla on kyllä kasvomuisti. Muistan ihmisten kasvot hyvin mutta nimiä en niinkään. Toisaalta päässa pyörii monia nimiä, mutta en osaa yhdistää niitä oikeaan henkilöön...

Mutta siis, onko sinulle kasvo-vai nimimuisti, muistatko paremmin kasvot vai nimen?

Mulla kasvomuisti.

[QUOTE="vieras";28855286]Mä taas muistan nimet hyvin, mutta kasvoja en ollenkaan.[/QUOTE]

Samoin. Mutta nimimuistista ei ole oikein mitään hyötyä, kun ei osaa nimiä yhdistää kasvoihin. Mun miehellä taas on ilmiömäinen kasvomuisti. Mä en oikeasti voi tajuta, miten se muistaa jopa kymmenien vuosien takaa jonkun kasvot, kun itse en tunnista ketään.

Kumpikin on heikko, enkä pysty tapahtumiakaan oikein yhdistämään kehenkään, sekotan parhaisen ystävienkin elämänvaiheet välillä ja en muista kuka opiskeli ja mitä vaikka kysyn vaivihkaa asiaa joka kerta. Häiritsevää, tuntuu että kaikki ajattelee etten vain ole kiinnostunut joten piilottelen asiaa. Muistan ehkä viiden koulutuksen/työn per 50 läheistä.

Jos pitäisi valita kumpi on parempi niin se riippuu missä yhteydessä? Läheisimmissä parempi kasvomuisti, mutta en taas voi katsoa elokuvia joissa pääosassa esim neljä eri miestä, kun en heitä toisistaan erota kuitenkaan. Nimet taas saatan muistaa, eli tässä leffassa oli nimeltään tämä ja tämä, ketä sitten lienevätkään noista.

Kumpikin on heikko, enkä pysty tapahtumiakaan oikein yhdistämään kehenkään, sekotan parhaisen ystävienkin elämänvaiheet välillä ja en muista kuka opiskeli ja mitä vaikka kysyn vaivihkaa asiaa joka kerta. Häiritsevää, tuntuu että kaikki ajattelee etten vain ole kiinnostunut joten piilottelen asiaa. Muistan ehkä viiden koulutuksen/työn per 50 läheistä.

Jos pitäisi valita kumpi on parempi niin se riippuu missä yhteydessä? Läheisimmissä parempi kasvomuisti, mutta en taas voi katsoa elokuvia joissa pääosassa esim neljä eri miestä, kun en heitä toisistaan erota kuitenkaan. Nimet taas saatan muistaa, eli tässä leffassa oli nimeltään tämä ja tämä, ketä sitten lienevätkään noista.

Sama täällä.. Kuin sanasta sanaan minun kirjoitus. Olen antanut itselleni diagnoosiksi kasvosokeuden kun nykyisin kaikkeen pitää olla diagnoosi :D Tein kerran netissä kasvosokeiden yhdistyksen (usalainen) kasvojen tunnistus testin. Suoriuduin siitä erittäin loistavasti jos asiaa katsotaan kasvosokeiden kantilta. :D

Paremmin kasvot, mutta ei oo nimimuistikaan ihan huono. Oikeassa elämässä. Elokuvien ja julkisuuden henkilöiden nimet ei jää niin hyvin mieleen.

Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa, että mun mielestä koko kysymys on aika hassu. Ikäänkuin ihmisellä olisi ominaisuutena joko-tai jonkinsortin muistityyppi. Toki oppimista tapahtuu eri tavoin, joten ihmisen saattaa muistaa eri syistä. Muistaminen on kuitenkin yhdenlaista oppimista ja sitä voi harjoitella, kuten mitä tahansa muutakin opittavaa asiaa.

Disclaimer: Jätetään tästä nyt pois ne oikeasti neurologisia vaivoista, vammoista ja sairauksista kärsivät, kuten kasvosokeat jne.

Mä muistan asiat, jotka kuulen. Luetut haihtuu paljon helpommin mielestä ja numeroiden muistamispakko on ärsyttävyyden huippu. Koulussa inhosin yli kaiken historiaa, koska siinä piti sekä lukea itse että painaa mieleen vuosilukuja.

Yhteistyössä