Onko "suullinen" työsopimus pätevä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työntekijä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työntekijä.

Vieras
Eli siis olen toimnut sijaisena hoitoalalla, ja minulle luvattiin sieltä kesätöitä kuukaudeksi. 9.4.2012 on tuon määräaikaisen kesätyön tarkoitus alkaa, ja työpaikan työntekijöiden toimiston seinällä on työvuoro listat, joissa näkyy jo nimeni ja huhtikuun työvuoroni.

Ongelmana onkin se, että pomo ei anna minun vielä allekirjoittaa työsopimusta, koska viime kuussa olin 2vk ajan sairaana, ja hän on sanonut että saan työsopimuksen allekirjoitettavaksi vasta tuolloin 9.2.2012, jotta hän voi siihen asti seurata tuleeko minulle lisää sairaslomaa. Jos sairaslomia siis tulee ennen sitä, niin hän ei anna minun allekirjoittaa työsopimusta.

Kysymys siis kuuluu: Jos työ on jo minulle luvattu, ja työvuoronikin laitettu valmiiksi listalle, ja pystyn tämän todistamaan (esim. ottamalla kopion työvuoro listasta itselleni) niin voiko työnantaja perua enää työsuhdetta? Mielestäni sairauspoissaolot eivät ole pätevä syy siihen, minulla kuitenkin on niistä lääkärintodistukset.

Jossain sanotaan, että suullinen työsopimus on pätevä, mikäli sen pystyy todistamaan. Inhottavaa, kun työnantaja tietentahtoen lykkää työsopimuksen allekirjoittamista.

Ota nyt äkkiä kopio siitä listasta.

Suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen tosin sen todistaminen on vaikeampaa mutta tuon listan luulisi siihen käyvän.

Itse olin vähän samanlaisessa tilanteessa pari vuotta sitten. Minulla oli vuorot sovittuna ja ne näkyi työvuorolistassa, mutta yhtenä päivän pomo soittikin ettei minua enää tarvita (olin ollut sairaslomalla muutaman päivän). Otin ensin yhteyttä liittoon jossa käskettiin keskustella pomon kanssa asiasta ja liiton mukaan sovitut vuorot on sovittu ja työantaja joutui sitten maksamaa niistä palkan vaikka en töissä ollutkaan.
Ja tämä oli siis myös hoitoalalla.

Juu minulla oli viimevuonna myös samantyylinen tilanne, silloin olin tosin jo allekirjoittanut työsopimusen, ja työsuhde oli kesken. Kunnes ilmoitettiin ettei minua tarvita, ja sain palkan koko tuolta ajalta.

Nyt vain hieman mietityttää, että eikö minulla ole oikeus saada jo nyt kirjallinen työsopimus. Kiva jos nyt tulisinkin sairaaksi, ja sen takia pomo peruisi tuon työsuhteen. Taidankin heti huomenna käydä ottamassa kopion tuosta työvuoro listasta.

Yhteistyössä