Onko synnytyksen käynnistämisessä etuajassa jotain haittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulkomailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulkomailla

Vieras
Heips! Asun kaukana Suomesta ja meinaan synnyttää täällä. Olen käsittänyt, että täällä yksityisillä klinikoilla hyvin mielellään käynnistetään synnytys jopa äidille siitä kertomatta! Kaverillenikin alettiin laittaa oksitosiinia suoneen ilman, että hän tiesi, mitä sinne suoneen meni! Synnytys siis käynnistyi ennen aikojaan, mutta meni hyvin. Epsiotomian lääkäri teki myös lupaa kysymättä, josta kaverini on vieläkin pahoillaan. Tämä oli kaverini eka synnytys, eikä hän osannut pyytää mitään, vaan luotti vain lääkäriin. Nyt hän sanoi, että seuraavan kanssa hän meinaa sanoa, mitä tahtoo.

Mietin vain sitä, kun minä olen pieni ihminen ja synnytyspelkoinen, niin mitä jos synnytykseni käynnistettäisiin hieman aikaisemmin, jotta vauva olisi pienempi...Minulla on jotenkin sellainen olo, että gyne voi hyvinkin ehdottaa sellaista. Täällä käynnistetään usein synnytykset, jotta ne voivat tapahtua lääkärin virka-aikoihin. Onko tästä haittaa vauvalle tai äidille tai onko synnytys kivuliaampi tms? Jos synnytys käynnistetään, niin ehditäänkö siinä tapauksessa antaa epiduraali? Vai voiko käydä niin, että synnytys alkaa ihan räjähtämällä, eikä piikkia ehditä tuikata?

Minä en tiedä näistä synnytysasioista juuri mitään ja mietinkin, mitä minä sille lääkärille sanon, jos hän kysyy omia toiveitani. Tahdon vain mahdollisimman vähäkipuisen synnytyksen.

Voi siitä olla haittaa vauvalle. Vauva syntyy sitten kun on valmis. Mitä aiemmin syntyy, sitä kehittymättömämmät elimet ovat, mm. keuhkot, ruuansulatus jne... Jos synnytystä aletaan käynnistää liian aikaisin, n., epäkypsästä tilanteesta, se yleensä kestää päiviä, ja on myös paljon kivuliaampi kun itsekseen käynnistynyt. Puudutettakaan ei voida antaa ennekuin synnytys on kunnolla käynnissä.

Btw. pienikokoisten äitien on muuten on helpompi synnyttää, kun heillä on joustavammat luut kuin isokokoisilla. Tiedän useamman pienikokoisen naisen (150-160cm) synnyttäneen helposti yli 4-kloisia vauvoja

Vauvan keuhkot eivät ole välttämättä vielä kypsyneet tarpeeksi, jos mennään liian aikaisin käynnistelemään. Tosin suunnitelluissa sektioissa niitä voidaan kypsytellä etukäteen.

Ja ehtii sen epiduraalin antamaan, ei se niin hetkessä tapahdu. Jos on siis sopiva henkilö paikalla sen antamaan oikeaan aikaan.

no aina se on niin, että kun lääkkeillä lähdetään pelaamaan niin sitä ei koskaan voi arvata miten menee. Useat kyllä sanoo, että käynnistetty synnytys on usein kivuliaampi, koska elimistö ei ikäänkuin pysy matkassa endorfiinituotannossakaan (hyvänolonhormooneissa) kun synnytys käynnistetään kehon ulkopuolisin menetelmin.

tietysti myös tarvittavat lääkemäärät on yksilöllisiä, samoin kun ne vaikutukset, joillain synnytys räjähtää käyntiin ja toisilla ei meinaa tapahtua mitään lääkkeistä huolimattakaan.

kaikenkaikkiaan taitaa käynnistyneissä synnytyksissä joutua useammin esim sektioon kuin itsestään käynnistyneissä.

No voi apua, mitä pelotteluvastauksia on jo tullut. :(

Ensiksikin voit ihan varmasti kysyä lääkäriltäsi, miltä tilanne vaikuttaa ja mitä lääkäri tuumaa synnytystavan jne. suhteen.

Sikiö on täysiaikainen 38 raskausviikon jälkeen, eikä raskauden jatkumiselle tämän jälkeen ole "välttämätöntä syytä". Tietysti tämän täysiaikaisuudenkin lääkäri arvioi jokaisen kohdalla erikseen. Samoin raskauden ei ole hyvä mennä "liian pitkälle": Jossain kohdin istukka saattaa olla jo merkittävästi kalkkeutunut ja sikiö siksi huonommalla hapetuksella. "Liian iso" sikiö on alttiimpi syntyessään vammautumaan (esim. olkavarsi lähtee sijoiltaan tai hermopinne) tai aiheuttamaan vammoja äidille.

Luonnollisesti alkanut synnytys on useimmiten äidille lempeämpi, eli käynnistettäessä supistukset tulevat heti alkuun rajumpina. Eiköhän niissä maissa, joissa käynnistyksiä paljon tehdään, synnyttäjän kivunlievityskin ole aika toimivaa. :)

Suunniteltuja käynnistyksiä tehdään paljon siellä, missä ei ole ympärivuorokautista tasokasta lääkärihoitoa tarjoilla (niin kuin toivottavasti meillä Suomessa ainakin monessa sairaalassa vielä on...). Silloin on turvallisempaa niin äidille kuin sikiöllekin, että synnytys käynnistetään sopivaksi katsottuna hetkenä lääkärin työpäivän aluksi. :)

Minulla käynnistettiin synnytys, kun laskettuun aikaan olisi ollut vielä 23 päivää. Vauvan keuhkot eivät olleet vielä valmiit, joten hän joutui keskolan happikaappiin. Korvat olivat karvaiset ja silmissä irikset näyttivät kuin olevan irtonaiset. Hän joutui päivittäin olemaan myös jonkin aikaa valokaaressa bilirubinien eli keltaisuuden vuoksi. Mutta ajan kanssa kaikki OK.

Yhteistyössä