Onko normaalia synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitiiii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitiiii"

Vieras
Nyt synnytyksestä on 3,5 viikkoa ja olo on vieläkin aika "outo". Itkettää vähän joka asiasta, erityisesti niinkin pinnallinen asia, että tunnen itteni ja vartaloni niin rumaksi, saa silmät kostumaan. Väsyttää vaikka nukun hyvin. Monesti päivisin odotan vain että olisi ilta, vois olla tekemättä yhtään mitään ja mennä nukkumaan. Hermostun esikoiselle koko ajan kaikesta turhasta, pinna ei yhtään kestä sen uhmaikäkiukuttelua ja pelleilyä. Tuntuu jotenkin että kaikki on pielessä vaikka järjellä ajateltuna kaikki on hyvin. Mies on isoksi avuksi täällä, kauhulla odotankin että hän lähtee kohta takaisin töihin. Lapset ovat terveitä, minä olen äiti ja mun pitäisi nauttia lasteni seurasta jne... nautinkin esimerkiksi vauvan kanssa oleskelusta ja esikoisen kanssa vaikkapa lukemisesta, mutta jotenkin tuntuu etten jaksaisi tehdä mitään. Huolehdin kyllä kodista ja lapsista mutta muu ei oikein kiinnosta. En mä tiiä mikä tässä on vikana. Onko tää vaan sitä synnytyksen jälkeen olevaa hetkellistä hormonihuurua?

[QUOTE="äitiiii";26790478]Onko tää vaan sitä synnytyksen jälkeen olevaa hetkellistä hormonihuurua?[/QUOTE]
On.
Tai ehkä lievää/alkavaa synnytyksen jälkeistä masista?

Kuulostaa ihan normaalilta :) Mut jos asia vaivaa sinua niin ole herkästi yhteydessä neuvolaan, sieltä saat apua ja tukea jos kyseessä on alkava synnytyksenjälkeinenmasennus.

Itselläni tuli lievä synnytyksenjälkeinenmasennus melkein vuosi kolmannen lapsen syntymän jälkeen, onneksi tajusin mennä lääkäriin kun huomasin ettei oloni ollutkaan enää normaali. Olin useamman viikon tosi väsynyt, en jaksanut tavata ystäviä ja lapsetkaan eivät tuoneet sitä normaalia iloa arkeen.

Sain keskusteluapua, osasin puhua tilanteesta mieheni kanssa ja asiat alkoivat palaamaan normaaliksi. Koko perheellä panostimme siihen, että sain tarpeeksi omaa aikaa liikunnan ja levon parissa. Tapasin myös ystäviäni ilman, että lapset olivat mukana.

Tsemppiä ja jaksamista <3

Yhteistyössä