Onko syytä aloittaa kiinteät ennen 6kk ikää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
jos vauva voi ja kasvaa hyvin täysimetyksellä eikä äiti koe mitään kiirettä tohon?

Mun vauva on nyt pari päivää yli 5kk ja olen kokoajan saanut kuunnella tuputtamista ensin korvikkeista ja nyt viimekuukaudet kiinteistä. 4kk jälkeen olen saanut ihan syyllistämistäkin siitä että lapsi tarvisi jo ehdottomasti muutakin syötävää ja pelottelua ettei tämä opi kunnolla syömään kiinteitä jos on puolivuotiaaksi asti pelkällä tissilllä.

Eilen viimeksi satuin lapsettomalle kaverilleni sanomaan että kuukauden päästä sitten vauvakin voi alkaa maistelemaan oikeita ruokia, niin tämä kaverikin tiesi valistaa että on lukenut uusista tutkimuksista minkä mukaan kiinteitä voi antaa jo 4kk ikäisestä. Mä totesin että voi tietty antaa mutta parempi odottaa sinne 6kk asti jos ei ole mitään syytä, mihin kaveri rupesi muistelemaan kuulleensa kuinka pitkä täysimetys voi aiheuttaa lapsille allergioita ja on itseasiassa huonompi juttu kun kiinteiden aloitus.

Neuvola ei ole paljoa imetykseen puuttunut, todennut vaan että hyvä kun onnistuu ja kannattanut aikomustakini täysiemttää 6kk.

Mutta onko mulla siis jotain syitä miksi mun nyt pitäisi aloittaa kiinteät ennen 6kk ikää? Olenko tosissaan pakkomielteinen imetyksen suhteen niin kuin äitini ja siskoni sanovat?

mä alotin vasta 6kk, mutta ei mua kukaan painostanutkaan. vauva kasvoi tosi hyvin, eikä osoittanut kiinnostuksen merkkejä ruokaa kohtaan. aattelin antaa silloin ku se on se suositus. oisin varmaan antanu aiemmin jos olis ollu joku syy. mä en ole kuullut että 6kk imetys lisäisi allergioita vaan, että jos ei ole aloittanut 8kk mennessä... en sitten tiedä, mikä on totta. kun en edes muista, mistä tuon olen kuullut... meillä ei ole allergioita onneksi.

Minä aloin antamaan kiinteitä vähän yli 4 kk ikäisenä. En sano onko toinen tapa parempi vai ei, meille tämä toimi tosi hyvin ja vauva oli tyytyväinen. Mutta eikös se ole niin, että jos maitoa riittää ja vauvan paino nousee ja hän on tyytyväinen, niin täysimetyksellä voi mennä?

Minusta ei ole syytä, kun vauva kasvaa hyvin rintamaidollakin.

Meidän poika oli 6½ kk aloittaessaan soseet. Kasvoi erinomaisesti: puolivuotiaana oli 73 cm pitkä ja painoi 10 kiloa.

Neuvola oli tosi iloinen siitä, että täysimetin noin pitkään.

Ihmettelyä ja jopa painostusta koin muutaman kaverin taholta, sellaisten jotka antoivat omille lapsilleen sosetta jo 2-3 kk iässä "eikä siitä mitään niille tullut". Jätin täysin omaan arvoonsa heidän tietämättömät kommenttinsa.

Pitkästä täysimetyksestä huolimatta soseiden syöminen alkoi sujumaan nopeasti. Muutama lusikallinen maisteltiin, sitten poika jo söi ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään;23762702:
jos vauva voi ja kasvaa hyvin täysimetyksellä eikä äiti koe mitään kiirettä tohon?

Mun vauva on nyt pari päivää yli 5kk ja olen kokoajan saanut kuunnella tuputtamista ensin korvikkeista ja nyt viimekuukaudet kiinteistä. 4kk jälkeen olen saanut ihan syyllistämistäkin siitä että lapsi tarvisi jo ehdottomasti muutakin syötävää ja pelottelua ettei tämä opi kunnolla syömään kiinteitä jos on puolivuotiaaksi asti pelkällä tissilllä.

Eilen viimeksi satuin lapsettomalle kaverilleni sanomaan että kuukauden päästä sitten vauvakin voi alkaa maistelemaan oikeita ruokia, niin tämä kaverikin tiesi valistaa että on lukenut uusista tutkimuksista minkä mukaan kiinteitä voi antaa jo 4kk ikäisestä. Mä totesin että voi tietty antaa mutta parempi odottaa sinne 6kk asti jos ei ole mitään syytä, mihin kaveri rupesi muistelemaan kuulleensa kuinka pitkä täysimetys voi aiheuttaa lapsille allergioita ja on itseasiassa huonompi juttu kun kiinteiden aloitus.

Neuvola ei ole paljoa imetykseen puuttunut, todennut vaan että hyvä kun onnistuu ja kannattanut aikomustakini täysiemttää 6kk.

Mutta onko mulla siis jotain syitä miksi mun nyt pitäisi aloittaa kiinteät ennen 6kk ikää? Olenko tosissaan pakkomielteinen imetyksen suhteen niin kuin äitini ja siskoni sanovat?

Mun vauva kasvaa hienosti rintamaidolla. Painoa tulee 1-0,7kg kuussa. Silloin tällöin on saanut maistella kiinteitä, varsinkin jos itselläni on menoa ja mies on vauvan kanssa. Korviketta vauva ei ole koskaan saanut, ei ole tarvetta eikä halua edes antaa. Vauva on 5kk ja taisi saada sosetta puolipurkkia viimeksi toissapäivänä, kun oli esikoisen kanssa asioilla.

Minun mielestä kiinteillä ei ole kiirettä, jos vauva ei tarvitse. Meillä isovanhemmilla on kova kiire saada syöttää vauvalle kaikki mahdollinen! Äitini käski yksi päivä antaa vauvan maistaa pullaa ja vadelmahilloa! :O En sentään antanut. :)

Neuvolassa sanottiin että hyvin voi täysimettää 6kk asti, jos vauvan paino nousee hyvin.
Ja ei, et ole pakkomielteinen imetyksen suhteen! Kuuntelet itseäsi ja vauvaasi tässä asiassa ja pistät äitisi ja siskosi neuvot toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

Mä olen ihmetellyt tuota tuputtamista kun ennen vauvan syntymää olin jos saanut käsityksen että se 6kk täysimetys olisi ihanne. Mä ymmärtäisin jos vauva ei kasvaisi hyvin tai jos mä vaikka itkisin läheisille sitä kuinka väsynyt olen imetykseen ja vauvassa kiinni olemiseen. Mä olen ihan yllättynyt kuinka hyvin kaikki on pienen kanssa mennyt ja haluan jatkaa imetystä pitkään.

Mun äiti ei ole imettänyt ketään lapsista 2kk kauempaa ja sisko imetti omiaan jotain 6kk, aloitti kiinteät 3kk iässä. Nyt ne on molemmat sitä mieltä että mä olen ihan pakkomielteinen imetyksen suhteen, väsytän itseni siinä ja masennun. Samaa saan kuulla kestoilusta enkä ole vielä uskaltanut sanoa että meinaan tehdä itse vauvan ruuat, sormiruokailukin kiinnostaa. Joka vierailulla ja puhelulla saan kuulla kuinka helppoa on kun vaan antaa vauvalle valmista purkkiruokaa ja korviketta päälle.

Ärsyttää vaan, en mä itse ole koskaan sanonut mitään kenellekään jotka on mun mielestä aloittaneet kiinteät turhan aikaisin.

Mä annoin ensimmäiset kiinteät (allergialääkärin ohjeesta) vasta 6.5kk iässä, koska kasvoi hyvin maidolla ja piti tehdä maitoaltistus ennen kiinteiden aloitusta.

Eli tilanne oli se, että meillä oli jo valmiiksi moniallergikko, olin tiukalla imetysdieetillä, joka kuitenkin myöhäisestä aloituksesta huolimatta alkoi heti syömään hyvin ja rajoituksiensa sisällä monipuolisesti. Nyt 1.5v iässä allergiat ovat paljon paremmassa jamassa ja kaveri edelleen syö monipuolisesti, ainoastaan maito ja kananmuna ovat vältettävien listalla.

Eli omasta kokemuksesta en näe käytännössä suurta haittaa kiinteiden aloituksessa 6kk iässä syömistottumuksien kannalta. Ja suositushan on 6kk ja se allergiariski kasvaa sen jälkeen.

[QUOTE="alkup";23762864]Mä olen ihmetellyt tuota tuputtamista kun ennen vauvan syntymää olin jos saanut käsityksen että se 6kk täysimetys olisi ihanne. Mä ymmärtäisin jos vauva ei kasvaisi hyvin tai jos mä vaikka itkisin läheisille sitä kuinka väsynyt olen imetykseen ja vauvassa kiinni olemiseen. Mä olen ihan yllättynyt kuinka hyvin kaikki on pienen kanssa mennyt ja haluan jatkaa imetystä pitkään.

Mun äiti ei ole imettänyt ketään lapsista 2kk kauempaa ja sisko imetti omiaan jotain 6kk, aloitti kiinteät 3kk iässä. Nyt ne on molemmat sitä mieltä että mä olen ihan pakkomielteinen imetyksen suhteen, väsytän itseni siinä ja masennun. Samaa saan kuulla kestoilusta [/QUOTE]

Tutulta kuulostaa...Mulle sanottiin mm. että et sä voi jatkaa tuota imettämistä, sehän kuihduttaa sut.
Mulla oli vauva, joka oli suorastaan ihanteellinen imetettävä. Osasi syödä missä tahansa: kotona, puistossa, kylässä. Istuen, maaten, kantoliinassa. Imi sen 10-15 minsaa 3-4 h välein ja siinä se. Yönsä nukkui hyvin havahtuen pari kertaa syömään muttei itkenyt vaan nukahti heti kun tissin suuhunsa sai, ja minäkin nukuin hyvin.
Olin elämäni kunnossa, niin pirteä äiti ettei tosikaan, vaikka vauvan lisäksi hoidin 2 v esikoisen käytännössä yksin.
Ja kyllä, kestoilin myös :D. Sitäkään en kokenut yhtään rankkana, vaikka asiasta tietämättömien mukaan se sitä kuulemma oli.
Äitini on itsekin imettänyt pitkään ja käyttänyt ainakin mulla kestoja, joten hänestä oli hienoa että imetin, mutta sitten nämä 1-2 kk osittaisimettäneet kaverit oli sitä mieltä että mä poltan itseni loppuun, näännytän vauvani, jne.
Paras kommentti oli yhden ystävän heitto siitä, että äidillä pitää olla muutakin elämää, lapset eivät saa olla elämän keskipiste. Minusta vauvan ja parivuotiaan kuuluu olla elämän keskipiste, ja hyvin mun elämään mahtui muutakin. Nykyään mulla on omaa aikaa ja elämää 10 x enemmän kuin tuon kommentin heittäneellä...

[QUOTE="zenn";23762890]
Eli omasta kokemuksesta en näe käytännössä suurta haittaa kiinteiden aloituksessa 6kk iässä syömistottumuksien kannalta.[/QUOTE]

Korjaus: Olin turhan diplomaattinen, en siis nähnyt MITÄÄN haittaa, jopa helpompaa.

Voi se on niin helppoa tissivauvan kans :heart: meillä poika nyt 4 kk ja alotettiin bataattia maistelemaan. Painoa ei ollu noussu kuin 100g niin sen takia tarvii jo kovasti muutaki sapuskaa. Mutta ilman muuta oisin jatkanu pelkän rintamaidon antamista siihen 6 kk ikään jos kasvais olis sillä kasvanu hyvin =)

Ei ole mitään syytä aloittaa kiinteitä alle 6kk jos lapsi kasvaa hyvin ja äiti on tilanteeseen tyytyväinen :) Omasta mielestäni imetys on niiiiiin paljon helpompaa kuin kiinteiden ja korvikkeiden kanssa puljaaminen, ei tule mitään tiskiä eikä sotkuja, ruoka on aina sopivan lämpöistä ja sitä voi antaa vaikka vauhdissa, ei tarvita mitään lisätarvikkeita, lista on pitkä... ;)

Ja tosiaan allergiariski kasvaa siinä vaiheessa, jos täysimetetään jonnekin 8kk, niin kuin joku jo sanoikin. Täysimetys 6-kuiseksi ei myöskään ehkäise allergioita, mutta sen avulla allergioiden puhkeamista voi lykätä, sillä useimmilla ne puhkeaa kiinteiden myötä (kuten omillakin lapsilla).

Itse olen 3 lasta ilolla täysimettänyt 6 kk enkä kyllä mitään painostusta muuhun ruokkimiseen ole kokenut (onneksi, ja toisaalta jos olisi moista ollut, niin olisivat saaneet kuulla takaisin).

Kai nyt aikuinen ihminen osaa päättää itse mikä on lapselleen parasta, sanoi muut mitä tahansa?

Me annettiin kiintietä 4 kk ja velliä 1,5 kk, koska meidän lapsi sitä tarvitsi. Te taas teette juuri niinkuin parhaaksi näette.

Tutulta kuulostaa...Mulle sanottiin mm. että et sä voi jatkaa tuota imettämistä, sehän kuihduttaa sut.
Mulla oli vauva, joka oli suorastaan ihanteellinen imetettävä. Osasi syödä missä tahansa: kotona, puistossa, kylässä. Istuen, maaten, kantoliinassa. Imi sen 10-15 minsaa 3-4 h välein ja siinä se. Yönsä nukkui hyvin havahtuen pari kertaa syömään muttei itkenyt vaan nukahti heti kun tissin suuhunsa sai, ja minäkin nukuin hyvin.
Olin elämäni kunnossa, niin pirteä äiti ettei tosikaan, vaikka vauvan lisäksi hoidin 2 v esikoisen käytännössä yksin.
Ja kyllä, kestoilin myös :D. Sitäkään en kokenut yhtään rankkana, vaikka asiasta tietämättömien mukaan se sitä kuulemma oli.
Äitini on itsekin imettänyt pitkään ja käyttänyt ainakin mulla kestoja, joten hänestä oli hienoa että imetin, mutta sitten nämä 1-2 kk osittaisimettäneet kaverit oli sitä mieltä että mä poltan itseni loppuun, näännytän vauvani, jne.
Paras kommentti oli yhden ystävän heitto siitä, että äidillä pitää olla muutakin elämää, lapset eivät saa olla elämän keskipiste. Minusta vauvan ja parivuotiaan kuuluu olla elämän keskipiste, ja hyvin mun elämään mahtui muutakin. Nykyään mulla on omaa aikaa ja elämää 10 x enemmän kuin tuon kommentin heittäneellä...

Tommosta mullakin on ollut. Mä olin jo etukäteen halunnut imettää pitkään ja vähän peloissani kuuntelin kommentteja siitä kuinka vaikeaa on löytää imuotetta ja kuinka maito loppuu kesken. Että tarvitaan tuntien ja taas tuntien imetysmaratoneja eikä kotona saa mitään tehtyä, ei kerkeä edes syömään ja vauva imee kaikki mehut äidistä. Imetys ei onnistu kodin ulkopuolella ja vauva sitten valvoo syöden kaikki yöt.

Tämä vauva oppi helposti imemään ja nopeasti saa sen ruokansa imettyä, maidon riittämisen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmaa. En mä ole tohon yhtään väsynyt, musta on ihanaa vaan istua rauhassa alas vauvan kanssa ja antaa tämän syödä siinä rinnalla. Eka vauva kun on niin ei tarvi edes miettiä mitä toinen tekee samalla. Perhepedissä nukutaan ja vauva syö nykyisin 1-2 kertaa yössä, nukahdetaan molemmat nopeasti uudestaan. Kaupungilla ja kylässä syöttämiset sujuu ja vauvan kanssa on helppo liikkua.

Mä olen pirteä ja hyvässä kunnossa, lenkkeilen vauvan kanssa ja nyt olen alkanut käydä salilla niin että mies on sen aikaa vauvan kanssa. Enempää omaa aikaa en vielä tarvi. Siksi tuntuu oudolta kun vieraatkin ihmiset päivittelevät kuinka rankkaa mulla täytyy olla ja kuinka vauva-aikana ahdistaa kun ei pääse yksin minnekään.

Hienoa, jos imetys riittää. Meillä poika oli pieni syntyessään, vähän etuajassa tulleena ja laitoksella jo sanottiin, että tulee antaa kiinteitä alkaen 4kk ->. Poika söi tissiä ja korviketta jo 2,5kk ikäisenä puolen tunnin välein, jota en vain enää jaksanut, rinnatkin olivat todella kipeät jatkuvasti ja pojan paino silti nousi huonosti. Aloiteltiin antamaan itsetekemää bataattituttelisekoitusta ja syöntiväli meni jopa 2h. Helpotti kovasti ja vauvakin alkoi kasvamaan. Neuvolassa oltiin hyvinkin tyytyväisiä päätökseen aloittaa kiinteämmät eväät. Nyt 4kk syö jo soseita ja imetys jatkuu myös. Tuttelista lähes tulkoon kokonaan luovuttu.

Uskon siihen, että jokainen äiti tehköön voimiensa mukaan ja muiden on siihen turha tulla urputtamaan. Me äidit olemme niin hyviä syyllistymään asioista, että ehtiihän sitä myöhemminkin huolehtia esmes koulumenestyksestä :). tärkeintähän tässä vaiheessa on se, ettei lapsi ole nälkäinen ja kasvaa hyvin!
Uskon vahvasti, w

joo tuosta allegiasta sanoisin minäkin että imetyksellä voi sitä mahdollisesti lykätä. Meillä aloin antamaan kiinteitä siinä 4 kk tietämillä esikoiselle ja eiköhän sitten alkanu oksentelut, iho meni huonoon kuntoon jne eli reagoi voimakkaasti eri ruokaaineisiin ja jouduttiinkin supistamaan aines valikoima pariin juttuun...kunnes 1 vuotiaan tienoilla ruettiin kokeileen uudestaan ja oireet oli enää lieviä ja jäivät pikkuhiljaa poies kokonaan. Näin jälkikäteen olen ajatellut että siltä pahimmalta vaiheelta oltas varmaan vältytty jos oltas ruettu antaan kiinteitä vasta puolen vuoden iässä...koska sietokyky kasvoi ajan myötä. Nyt tälle seuraavalla lapselle en aio kiirehtiä kiinteiden kanssa, vaan mielelläni vaan täysimetän puoli vuotiaaksi jos mahdollista.ds

Meillä aloteltiin kiinteät 5kk:n jälkeen, nyt 7kk ja syö soseita (liha/kasvis/marja) pari kertaa päivässä ja lisäksi puuron aamulla ja illalla. Maitoa tietysti myös. Hyvin on ehtinyt maistelemaan ja tykkää syödä kiinteitä. Yöt alkoi nukkumaan tosi hyvin kiinteiden alotuksen jälkeen. Mutta jos teillä kaikki sujuu hyvin ja lapsikasvaa kuten pitää, miksipä ei täysimetystä 6kk? :)

Mä en nähnyt tarpeelliseksi esikoisen kanssa aloittaa kiinteitä ennen puolenvuoden ikää ja tän toisenkin kanssa näyttää imetys onnistuvan niin mainiosti, että jos suinkin mahdollista niin jatkan pelkkää imetystä sinne 6kk asti.

Mun äitillä sen sijaan tuntuu olevan joku ongelma sen suhteen, etten aio kiinteitä vielä hetkeen lapselleni antaa. Kehuu kyllä 3kk tyttöä että uskomatonta miten hienosti voi pelkällä äidinmaidolla kasvaa ja heti perään kertoo miten aloitti mun isosiskolle kiinteät 2kk iässä neuvolan suosituksista HUOLIMATTA ja että sellanen täysimetys on ihan hörhöjen hommaa.
Osti tytölle kuukauden iässä 12 purkkia Muksun hedelmämössöjä ja hoki että "Kyllähän ne säilyy, olivat niin hyvässä tarjouksessa vaan" ja sitten kyselee että joko olette kokeilleet. Argh...

Joten jokainen mamma omalla vaistollaan kyllä tietää... Kyllä mekin siskon kanssa aikuisiksi ja kohtuu terveiksi kasvettiin, vaikka jotain maksapatee-mössöjä on syöty parin kuukauden ikäisestä =)

Ei ole syytä antaa kiinteitä, kun vauva kerran kasvaa hyvin eikä ole ongelmia :)

Mä jouduin alottamaan pakosta kiinteät ja korvikkeen kun vauvan koko iän jatkuvasti menneet ja tulleet rintaraivarit ja lakkoilut vaihtuivat ihan kunnon syömättömyyteen, ja oli jo oikeasti syytä olla huolissaan vauvan kasvusta ja terveydestä. Vauva oli tällöin 4kk vanha. En sanut rintapumpulle maitoa herumaan, niin eipä paljon vaihtoehtoja jäänyt. Sitten korviketta alkoi mennä ihan älyttömät määrät ja ruokailuvälit oli lyhyitä, niin päädyttiin soseisiin. Imettäminen oli koko imetysajan henkisesti tosi raskasta kun se oli ihan jatkuvaa itkua, huutoa ja sirkusta... Muuten korvikeruokinta onkin sitten mun mielestä paljon työläämpää. Kauppoihin on pitkä matka niin pitää aina kantaa autoon korviketta laatikkokaupalla, tuttipullot pitää pestä ja matkalle pitää muistaa ottaa pulloja mukaan, pitää etsiä mikro että saa lämmittää maidon...

Täysimetin 4kk ja nyt olen vajaan kuukauden antanut korviketta ja sosetta. Soseen syöttäminen on mukavaa ja vauva on siitä ihan innoissaan, mutta mun kokemuksella imetys on paljon vaivattomampaa, jos se vaan sujuu. Mä en sinuna antaisi vielä muuta kuin tissiä, vauva ei hyödy muusta ruuasta vielä niin kuin äidinmaidosta :)

[QUOTE="Pusse";23763079]
Osti tytölle kuukauden iässä 12 purkkia Muksun hedelmämössöjä ja hoki että "Kyllähän ne säilyy, olivat niin hyvässä tarjouksessa vaan" ja sitten kyselee että joko olette kokeilleet. Argh...
[/QUOTE]

:D Sympatiat!! Toi on NIIN rasittavaa :D

Yhteistyössä