Onko syytä huoleen? Meidän 1v ei syö itse, ei käy potalla eikä puhukaan juuri mitään... HUOLI ON KOVA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Eli poikamme on 12kk vanha. Potalle olen yrittänyt opettaa 9kk iästä asti mutta lapsi pelkää potalla istumista eikä halua. Välillä aina kokeilen mutta en viitsi pakottaa. Mistä lie johtuu?

Sama on syömisen kanssa. Syö hienosti leipää haukkailee. Mutta lusikalla ei edes yritä syödä ja oikein puistattaa jos ruokaa menee käsiin (olen siis itse auttanut kastamaan lusikkaa ruokaan ja siitä valuu) mutta puhdasta lusikkaa vie oikein mallikkaasti suuhun. Paloja ei laita käsin suuhun vaan viskaa ne lattialle, ei ole ikinä syönyt myöskään roskia lattialta ym mutta tosiaan leipäpaloja ei esim voi pilkkoa valmiiksi koska ei itse laita niitä suuhun. Ottaa kyllä ja syö jos laittaa ne hänelle suuhun.

Puhumisen kanssakin olen huolissani. Omaa sölkötystä tulee ja sanoo esim pappaa, ättää mutta aiemmin sanottu vauva on unohtunut ja sitten on omia nimityksiä asioille joita käyttää.

Onko normaalia? Olen huolissani kun tuntuu että kaverin tyttö oli tässä iässä jo paljon omatoimisempi. Meidän poika on tosi arka kaiken suhteen ja tuo tyttö taas enempi rämäpää, voisiko tämä olla syynä? Vai onko oikeasti syytä huoleen?

Meidän 10kk lapsi taas tykkää potasta se hassu kapistus, sinne on kiva laittaa leluja ja istua ilman vaippaa ja katsella mikä kumma kapistus tuo pippeli on. Meille se on leikkiä ja oppii kun oppii, ei jaksa tressata moista.

Syöminen on yhtä leikkiä myös, ei sitäkään jaksa tressata.

Meitin vaavi puhuu kyllä sitten kun on asiaa, ihan varmasti tavalla tai toisella.

Meillä tyttö oppi syömään itse 1v ja 4kk. Mutta autettava oli pitkään vielä sen jälkeenkin. :)
Potalle rupesi 2 vuotiaana ja sen jälkeen oppi kuivaksi. Potalla kävi kyllä ennen sitäkin ihan vaan joskus.

Ensimmäisen sanan kyllä sanoi vuoden ikäisenä ja on kyllä sen jälkeen oppinut hyvin höpöttämään.

No ilmeisesti mulla ei sitten ole syytä huoleen :) Itse mielelläni paapon meidän vauvaa vielä mutta neuvolassa viimeksi tuli aika kovaa tekstiä 9kk iässä kun käytiin, yöimetykset olisi pitänyt lopettaa ja nyt vuoden iässä imetys kokonaan ja laittaa omaan sänkyyn nukkumaan (poika nukkuu vieressä). Ajattelin että minkähänlaisen saarnan nyt saan.. Olen kyllä yrittänyt mutta en pakottaa voi!

Ei vuoden vanhan kuulukkaan vielä osata mitään noista.
Anna lapsen olla rauhassa lapsi ja rauhassa vauva.
Mitä järkeä yrittää vauvaa potalle jaitse syömään? Oletko niin laiska, että haluat lapsen äkkiä omatoimiseksi?

ei nyt huolissaan tarvii olla...
rauhallisesti vaan yrität potalle houkutella,siinä voi yhdessä katella kirjoja,laulella ja lorutella hetken aikaa,ensin ihan vaan totutella.
oppii kyllä aikanaan itse syömään,meilläkään ei tuon ikäisenä,mutta yhtäkkiä 1v2kk alkoi itse syömään,välillä ei tarvii edes avustaa.
harvat noin pienet oikeita sanoja montaakaan sanovat,ei tarvii tuostakaan olla huolissaan,jos ei vielä 2vee sano paljon mitään oikeita sanoja sekin on ihan normaalia.

no jo on teillä sitten kummallinen neuvolatäti. Meidän tyttö on nyt 1v2kk ja alkanut vasta lusikoimaan pikkuisen ruokaa itse suuhun.tykkää enemmin sormilla napostella kaikkea ruokaa.leipä menee kokonaisena ja haukkaa paloja siitä. Tyttö sanoo pappa,äiti,tyttö,sitten meidän koiran nimen,minun nimeä alkanut myös sanomaan. Potalla tyttö käy päivällä pari kertaa ja välillä itsee hakee potan vessasta.

Kaikki lapset ovat erilaisia,joten en huolehtuisi.Kaikki lapset oppii aikanaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mitä järkeä yrittää vauvaa potalle jaitse syömään? Oletko niin laiska, että haluat lapsen äkkiä omatoimiseksi?

Oisit lukenut tosta ylempää. Tosin viestistäsi paistaa että enempi on tarkoituksesi loukata kuin oikeasti kysellä.

Minä siis mielelläni vielä hoidan ja autan, siitä ei ole kysymys. Mietin vain kun tuntuu että se kaverin lapsi on paljon omatoimisempi ja ajattelin että jos meillä on kehitys viivästynyt tms. Mutta ei ilmeisesti :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Juu, ei mitään huolta :D Ei meidänkään ipana tehnyt varmaan mitään noista kun oli 1 vee.

Tai no joo, sanoi varmaan sen 20 sanaa 1-vuotiaana, mutta ne hävisi kaikki kun pikkusisko syntyi. Nyt poika on 1v8kk ja sanavarastossa ehkä 10 selkeää sanaa jos sitäkään.

No nuo on asioita erikseen, mitä neuvolassa on sanottu. Mutta sinulla on vielä vauva. Ei sen tarvitse vielä osatakaan noita asioita. Meillä 2-vuotias vasta opettelee potalla käymistä oikeasti, puhuu joitain sanoja, mutta enemmän on hölpötystä jne. Nauti vielä vauvastasi:)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
No ilmeisesti mulla ei sitten ole syytä huoleen :) Itse mielelläni paapon meidän vauvaa vielä mutta neuvolassa viimeksi tuli aika kovaa tekstiä 9kk iässä kun käytiin, yöimetykset olisi pitänyt lopettaa ja nyt vuoden iässä imetys kokonaan ja laittaa omaan sänkyyn nukkumaan (poika nukkuu vieressä). Ajattelin että minkähänlaisen saarnan nyt saan.. Olen kyllä yrittänyt mutta en pakottaa voi!

No on varmaan hyvä idea laittaa omaan sänkyyn nukkumaan, näin varovaisesti ajattelisin. Mutta saat toki tehdä niin, kuin hyvältä tuntuu. Tuon neuvola-asian olen itse ratkaissut niin, että vastaan sielä suunnilleen niin, kuin ne tahtovat kuulla. Hieman kaunisteltua totuutta siis.
Lapsesi asiat tuntuvat olevan kaikin puolin kunnossa!

kyllähän sitä aina vertailee,vaikkei kyllä pitäis,niin eri tahtiin kehittyvät. tytöt ovat monesti enemmän sellaisia "minä ite" ja yrittävät ,kun pojat taas tykkäävät palvelusta.

Taitaa olla provo. Ei kai nyt 12kk ikäinen käykään vielä potalla, puhu tai syö itse. Toki tapauksia on joissa näin voi olla, mutta harvemmin kuitenkaan. Jos puhetta ei kaksivuotiaana ole, voidaan neuvolassa miettiä syitä. Syömisen opettelelulle ei ole kiirettä, rauhassa harjoittelua, herkkyyskausi tulee siihenkin ajallaan, kuten pottaharjoitteluihinkin. Se, että lapsi harjoittelee vuoden vanhana potallaistumista, ei mitenkään nopeuta kuivaksi oppimista, lapsi oppii sitten kun se on fyysisesti ja henkisesti lapselle mahdollista.

Ihan normaalilta 1 vuotiaalta kuulostaa, joten ihan turhaan oot huolissasi. Jotkut neuvolan ohjeet voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, kuten tuollaiset mitä mainitsit.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja m:

Oisit lukenut tosta ylempää. Tosin viestistäsi paistaa että enempi on tarkoituksesi loukata kuin oikeasti kysellä.

Minä siis mielelläni vielä hoidan ja autan, siitä ei ole kysymys. Mietin vain kun tuntuu että se kaverin lapsi on paljon omatoimisempi ja ajattelin että jos meillä on kehitys viivästynyt tms. Mutta ei ilmeisesti :)

No ei sun pelkistä kysymyksistä tarvitse loukkaantua.
Sitä vaan miettii syitä siihen, miksi lapsen pitäisi ihan vauvana jo olla niin omatoiminen.

Siis hei, miksi ihmeessä te rasitatte itseänne huolehtimalla 1 vuotiaan potalla käymisestä ja puhumisesta? Lapset kehittyy omaan tahtiinsa. Meillä on 1,5v joka ei viitsi potalla istua, on siis täysin vaipoissa. Ei puhu yhtään sanaa. Syö kyllä itse, joten ei kai mun tartte huolehtia;)

Alkuperäinen kirjoittaja gt:
Nooh, mun lapsi on jo 2,5v eikä oikein vieläkään osaa puhua eikä syödä kunnolla itse, joten sinuna en huolestuisi. Melkein vauva sulla vielä!

:D :D :D
Joo, ei kannata yks vuotiaan kanssa vielä olla huolissaan! :D
Meil kans 2 v tyttö ei paljon puhele, eikä istu potalla, syö kyllä itse mutta sotkua siitäkin edestä... :D

meillä poika oppi syömään itse hieman alle vuoden ikäisenä mikä on TOSI aikaisin. Älä siis huolehdi jos 1-vuotias ei vielä osaa!

Ei kai 12kk-vanha vielä osaakaan puhua?

Potalle opitaan yleensä, kuten yllä onkin jo mainittu, noin 2 v. iässä, eikä tämäkään ole mikään sääntö. Miehen siskontyttö käytti vaippoja vielä 3-vuotiaana.

Yhteistyössä