Onko tää elämää? Työtä väliajalla 05-19.30

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Aamulla herätys 05 ja sitten töihin. Kotona olin 15.30 ja sitten ruoanlaittoa ja lapsen iltatoimia 19.30 asti.
Olen ihan rätti :(
Miesystävä hoiti lasta töissäoloni aikana, mutta muun ajan hoidin itse.
Joskus mietin vain että onko reilua..? Oma on lapseni, mutta silti. Yhteistä arkea mennään ja tarkoitus olis yhdessä tehdä ja jaksaa. Päävastuu kaikesta on kuitenkin minulla. Kun ovesta astuin kotiin tuntui että työ vaan jatkuu

Miten muissa huusholleissa? Hoitaako äiti eniten kotia ja lapsia, eli melkein aina kun on kotona?

Minä olen naimisissa yrittäjän kanssa-tarkoittaa sitä että nousen töihin 6.10, haen lapset (3kpl) töitten jälkeen 16.30 ja hoidan ne yksin kunnes menevät nukkumaan (noin 20.30) jonka jälkeen vielä yritän hoitaa kotityöt. Mies vie lapset aamuisin mutta on lähes poikkeuksetta myöhään töissä. Jos joskus tulee aikaisemmin niin hoitaa firman paperihommia tai on rättiväsynyt. Minäkin välillä mietin onko tämä nyt sitten sitä elämää...

Musta on ihan kohtuullista, että sinä hoidat pääasiallisesti lasta. Jos miesystäväsi olisi lapsen isä, asia olisi eri. Mutta nyt minusta on häneltä jo paljon ja tosi kivasti tehty, että hän hoitaa lastasi työpäiväsi ajan!

Sensijaan jos asutte yhdessä, niin hänen kuuluisi kyllä omassa kodissaan tehdä osansa kotitöistä. Jos mies on työtön ja sinä työssäkäynnilläsi elätät osaltaan häntäkin, niin minusta siinä tapauksessa hänen kuuluisi tehdä jopa suurempi osuus kotitöistä "hyvitykseksi" siitä, että sinä joudut käymään töissä. Ihan siis riippumatta siitä, vaikkei talouteen kuuluisi ollenkaan lapsia.

täh. No tuliko sinulle yllätyksenä että lastenhoito on työtä 24/7? anna adoptioon. Omani eivät ole vielä tähn pivään saakka nukahtaneet koskaan ennen 21-22-. Eli oikeasti lyhyt päivä sinulla. Ja pääset todella helpolla kun saat vain lhteä , vaikka sinulla on lapsia. Moni joutuu roudata niitä moneen paikkaan, sen sijaan että sanoo vain heihei lapselle, joka jää kotiin.

No eikö toi nyt ole tota ihan samaa kaikilla pienten lasten vanhemmilla, oli sitten kotiäitinä tai töissä. Sitä se on, jatkuvaa työntekoa, ei vaan voi mitään. Helpottaa kun lapset kasvaa.

[QUOTE="vieras";22609313]Musta on ihan kohtuullista, että sinä hoidat pääasiallisesti lasta. Jos miesystäväsi olisi lapsen isä, asia olisi eri. Mutta nyt minusta on häneltä jo paljon ja tosi kivasti tehty, että hän hoitaa lastasi työpäiväsi ajan!

Sensijaan jos asutte yhdessä, niin hänen kuuluisi kyllä omassa kodissaan tehdä osansa kotitöistä. Jos mies on työtön ja sinä työssäkäynnilläsi elätät osaltaan häntäkin, niin minusta siinä tapauksessa hänen kuuluisi tehdä jopa suurempi osuus kotitöistä "hyvitykseksi" siitä, että sinä joudut käymään töissä. Ihan siis riippumatta siitä, vaikkei talouteen kuuluisi ollenkaan lapsia.[/QUOTE]

Tänään oli poikkeus päivä. Eskari ei ollut auki eikä päiväkodit...piti palkata joku. Maksan hänelle niinkuin ystävälle avusta.
Normaali arkena vien itse lapsen aamulla hoitoon ja haen töistä tultua matkalla.
Hän on työttömänä. Silloin tällöin n. kerta viikkoon laittaa ruokaa tai muita kotitöitä.

[QUOTE="just";22609333]täh. No tuliko sinulle yllätyksenä että lastenhoito on työtä 24/7? anna adoptioon. Omani eivät ole vielä tähn pivään saakka nukahtaneet koskaan ennen 21-22-. Eli oikeasti lyhyt päivä sinulla. Ja pääset todella helpolla kun saat vain lhteä , vaikka sinulla on lapsia. Moni joutuu roudata niitä moneen paikkaan, sen sijaan että sanoo vain heihei lapselle, joka jää kotiin.[/QUOTE]

Luepas jatko...

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;22609345:
No eikö toi nyt ole tota ihan samaa kaikilla pienten lasten vanhemmilla, oli sitten kotiäitinä tai töissä. Sitä se on, jatkuvaa työntekoa, ei vaan voi mitään. Helpottaa kun lapset kasvaa.

Juuri näin. Se on 20-30 vuotta duunia (riippuen lasten määrästä), jos on lapsia tehnyt. Aina. Yötä päivää. Joillakin on välillä lepoa, jos on hyvät mummot lapsilla, jotka hakevat yökylään ja joihin voi luottaa hoitajina. Toisilla ei olekoskaan lepoa, ennen kuin lapset voi jättää vaikka kouluikäisinä ja lähteä käymään yksin kaupassa.

Kyllä miehenkin pitää ottaa vastuuta kotitöistä ja lasten hoidosta, meille se on onneksi itsestään selvyys, mies tekee lähes poikkeuksetta aina ruuan, pesee pyykkiä ja siivoaa...

Tänään oli poikkeus päivä. Eskari ei ollut auki eikä päiväkodit...piti palkata joku. Maksan hänelle niinkuin ystävälle avusta.
Normaali arkena vien itse lapsen aamulla hoitoon ja haen töistä tultua matkalla.
Hän on työttömänä. Silloin tällöin n. kerta viikkoon laittaa ruokaa tai muita kotitöitä.

Siis mies asuu kuitenkin samassa taloudessa? :O Pistä äijä ruotuun tai viskaa pihalle vielä kun voit. Mä en kattois hetkeekään tollasta että toinen vaan makaa kotona kun mä käyn töissä ja maksan lystin.

[QUOTE="just";22609347]ja miten ruoanlaittoa ja yhden lapsen iltatoimia voi kestää monta tuntia?[/QUOTE]

Tuo aika sisältää iltaruoan ja iltapalan, lapsen iltapesut, sadut, siivoomiset, tiskaamiset ja seuraavan päivän vaatteet valmiiksi.
...niin... No pakollisia juttuja nuo minusta ovat jotta arki pyörii

onhan toi ihan elämää, eikä mielestäni edes kovin raskaan tuntuinen, anteeksi vaan.. :(
Ei saisi alkaa tappelemaan että kenellä on raskaampaa jne kun ihmiset tuntevat eri tavoin, mutta esimerkkinä voin antaa omasta "arjestani kuvauksen:
mies kaksivuorotyössä, eli 6-14 tai 14-22..
lapsia kaksi,1 ja 2 vuotiaat.
Itse käyn töissä yöllä, jaan varhaislehtiä..lopun ajan "hoidan" lapsia..eli herätys n 03.30 ja sitte töihin..kotiin enne kuutta, sitte nukun tunnin ja sen jälkeen hoidan kotia pääsääntöisesti. Lapset nukkumaan n 20.
Että..

Kun pääsisikin noin helpolla, työt alkvat aamulla 5.30 ja loppuvat noin 17.30, sen jälkeen kotiin kaupan ja tarhan kautta sitten kotityöt, tätä on joka arkipäivä ja joskus viikonloppuna.

Meilläkin alkaa päivä siinä seiskan kasin välillä ja lapsi menee nukkumaan n. klo 20 jonka jälkeen monesti vielä tiskaan ja raivaan huushollia seuraavaa aamua varten. Mies on töissä ja tällä hetkellä kotiäitinä pyrin hoitamaan kaikki (tai rankkoina päivänä suurimman osan) kotitöistä. Kun mieheni oli työtön hän hoisi kaikki kotityöt (ennen lapsen syntymää) ja näin mun mielestä kuuluu ollakkin.

Välillä pelottaa ajatella kuinka sitä jaksaa ja miten saadaan huusholli pidettyä jossain kuosissa kun menen töihin...Sitten kyllä jaetaan tasan kotityöt.

Tuo aika sisältää iltaruoan ja iltapalan, lapsen iltapesut, sadut, siivoomiset, tiskaamiset ja seuraavan päivän vaatteet valmiiksi.
...niin... No pakollisia juttuja nuo minusta ovat jotta arki pyörii

No huh. siis 3 henkeä syömässä. aika ruhtinaallisesti saa 2 aikuista menemään ruoanlaittoihin ja perustjuttuihin, kun noin pieni perhekin. Luitko koko kirjaston kirjat? meillä luetaan 5 minuuttia. Jos useampia lapsia, niin ei onnistu tehdä kaikkea pitkän kaavan kautta.

ja siis sulla jo eskarilainen joka on jo aika omatoiminenkin..ehkä sun kannattaa miettiä mikä arjessa mättää sillä MINUN mielestäni yhden eskarilaisen kanssa ei voi olla noin rankkaa jos kaikki kunnossa..

Alkuperäinen kirjoittaja työssäkäyvä kotiäiti;22609396:
onhan toi ihan elämää, eikä mielestäni edes kovin raskaan tuntuinen, anteeksi vaan.. :(
Ei saisi alkaa tappelemaan että kenellä on raskaampaa jne kun ihmiset tuntevat eri tavoin, mutta esimerkkinä voin antaa omasta "arjestani kuvauksen:
mies kaksivuorotyössä, eli 6-14 tai 14-22..
lapsia kaksi,1 ja 2 vuotiaat.
Itse käyn töissä yöllä, jaan varhaislehtiä..lopun ajan "hoidan" lapsia..eli herätys n 03.30 ja sitte töihin..kotiin enne kuutta, sitte nukun tunnin ja sen jälkeen hoidan kotia pääsääntöisesti. Lapset nukkumaan n 20.
Että..

En ymmärrä miten jaksat...
Juuri tuota kadehdin suorastaan. Tekisin enemmän itsekin jos vain jaksaisin mutta oikeesti tuntuu etten pärjää näin. Joka päivä sitä miettii jaksaako vielä hengittää ja jatkaa.
Millä ihmeellä te tuon teette?

en tiedä, mutta ei noin iso tarvitse äidin tissiä koko ajan kotona. eihän 3 hengellä tule paljon tiskiä tai sotkua normaalisti jos koko perhe syö vain iltapalan ja päivällisen kotona. 2 aikuista tekemässä hommia ja 1 lapsi. Ei pitäisi olla kovaa työtä aamusta iltaan.

[QUOTE="just";22609402]No huh. siis 3 henkeä syömässä. aika ruhtinaallisesti saa 2 aikuista menemään ruoanlaittoihin ja perustjuttuihin, kun noin pieni perhekin. Luitko koko kirjaston kirjat? meillä luetaan 5 minuuttia. Jos useampia lapsia, niin ei onnistu tehdä kaikkea pitkän kaavan kautta.[/QUOTE]

Niin...ei tarvitsisi ikävästi sanoa kuitenkaan :(
Yhden sadun luemme. N. 10 min. Ruoan teen itse, kolmelle hengelle kyllä.
....
Sairastaako sinun lapsesi syöpää ja on erityislapsi toiminnan suhteen?

Miksi pyritään aina ilkeilemään?

Eikä siis mun mielestä tämä meidän arki ole raskasta, tunnin ei vaan meinaa riittää hoitaa kotia tällä hetkellä kun lapsi on 9kk.

Ettet ap olisi jotenkin masentunut? Tarvisit ehkä jonkin henkireijän elämään tai jotain mikä piristäisi ja auttaisi jaksamaan..Tietysti toiset vaan väsyy helpommin, mutta jos kuitenkin saa nukkua suunnilleen yönsä eikä ole tosi fyysinen työ niin luulisi jaksavan.

Yhteistyössä