Onko tää jotain ikään kuuluvaa (4v) vai mitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt taistelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt taistelemaan

Vieras
Lapsi koittaa pompottaa JOKA asiasta. Pari esimerkkiä:

Ruokana oli makaronilaatikkoa,otin ketsupin kun sitä aina haluaa. ilmoitti että "en ota ketsuppia" sanoin että sitten et enää saa kun pistän pois. Laitoin kaappiin takasin ja lapsi alkaa huutaa että tahtookin ketsuppia. Sanoin että ei käy,kun sanoit että et ota. Alkaa töniä lautasta pois ja huutaa ja lähtee pöydästä pois riehumaan..

Toinen illalla kun oltiin luettu iltasatu,lapsi oli pitämässä kirjan sängyssä,sanoin että kirjaston kirjoja ei pidetä sängyssä. Haki sitten ei-kirjaston kirjan ja kävi makaamaan. Sitten alkoi vaatimaan heti että "vie tuo kirja pois" sanoin että itse viet kerran otitkin. ja taas alkaa kiljuminen ja huuto.

Siis tää on tätä JOKA ASIASTA. Koittaa pompottaa ihan älyttömästä. Ja saa kamalat raivarit kun ei mene esiat hänen tahtonsa mukaan,kiljuu,huutaa,potkii,heittelee tavaroita.. Kiusaa myös pienempää sisarusta kokajan,vie lelut kädestä,estää menemästä johonkin,ottamasta jotain. Ihan älytöntä toimintaa. Ei jaksa kohta enää tätä..

Ihan tuttua ollut meillä varmaan puolitoista vuotta, ja nyt on jo 6-vuotias. Ehkä jo vähän helpottamaan päin.. Pitää vaan yrittää olla tiukkana mutta sit joissain asioissa taas katsoa läpi sormien.. Ei sitä jaksa kaikesta taistella.

Tsemppiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Meillä 5v. temperamenttinen neiti ja JUURI kuvaamasi kaltainen. Joka pikku asiasta käydään väsyttävää taistelua...

Kiva kuulla että muillakin samanlaista :)
Tänään viimeksi kävi mielessä että voiko tuo olla enää edes normaalia. Muutenkin on päälle vielä ihan hyper-aktiivinen,kokoajan pomppimassa,juoksemassa sun muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä lapsi on nyt 4v. ja tuollaista oli silloin kun lapsi oli 2½v. Onko uhma teillä myöhässä ehkä? :)

On ollut uhmassa kyllä alle 2 vuotisesta. Välillä muistaakseni hieman helpompia vaiheita,nyt taas pahempaan päin..

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt taistelemaan :

Ruokana oli makaronilaatikkoa,otin ketsupin kun sitä aina haluaa. ilmoitti että "en ota ketsuppia" sanoin että sitten et enää saa kun pistän pois. Laitoin kaappiin takasin ja lapsi alkaa huutaa että tahtookin ketsuppia. Sanoin että ei käy,kun sanoit että et ota. Alkaa töniä lautasta pois ja huutaa ja lähtee pöydästä pois riehumaan..

Toinen illalla kun oltiin luettu iltasatu,lapsi oli pitämässä kirjan sängyssä,sanoin että kirjaston kirjoja ei pidetä sängyssä. Haki sitten ei-kirjaston kirjan ja kävi makaamaan. Sitten alkoi vaatimaan heti että "vie tuo kirja pois" sanoin että itse viet kerran otitkin. ja taas alkaa kiljuminen ja huuto.

Siis tää on tätä JOKA ASIASTA. Koittaa pompottaa ihan älyttömästä. Ja saa kamalat raivarit kun ei mene esiat hänen tahtonsa mukaan,kiljuu,huutaa,potkii,heittelee tavaroita.. Kiusaa myös pienempää sisarusta kokajan,vie lelut kädestä,estää menemästä johonkin,ottamasta jotain. Ihan älytöntä toimintaa. Ei jaksa kohta enää tätä..

Varmaan väsyttävää.

Jos et ole ollut tarpeeksi tiukka ja johdonmukainen, niin testaa edelleen... eli kuinka paljon annat periksi esim. väsyneenä, kyllästyneenä? Jaksatko aina pysyä päätöksessäsi vai kuinka usein luistat niistä...?

Millainen lapsi on muuten? Onko esim. erityisen herkkä? Riitelettekö te vanhemmat lapsen kuullen esim.? Tämä olisi oiva tapa purkaa pelkoa siinä tapauksessa, tai esim. joku uusi siirtotapahtuma lapsen elämässä, päiväkodin aloitus, vaihto, muutto uuteen kotiin tms.?

Jotkut lapset vain ovat uhmakkaampia, ei ne sen huonompia ole kun kiltit kullannuputkaan. :heart:

Kuulostaa ikään kuuluvalta. Ennakoi eli kiinnitä ajoissa lapsen huomio muualle/ toisiin asioihin, että unohtaa jo orastaneen ajatuksensakin aloittaa homma taas. Anna vaihtoehto eli valita parista jutusta (ajoissa). Eläkä itsekään tee asioista tahtojen taistoa :) Ota rennosti ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan tuttua ollut meillä varmaan puolitoista vuotta, ja nyt on jo 6-vuotias. Ehkä jo vähän helpottamaan päin.. Pitää vaan yrittää olla tiukkana mutta sit joissain asioissa taas katsoa läpi sormien.. Ei sitä jaksa kaikesta taistella.

Tsemppiä :)

Olen kans miettinyt että ymmärrän toisaalta yhtäkin tuttua joka katsoo melkein kaiken läpi sormien kun lapsi riehuu. Pääsee itse paljon helpommalla. Mutta sille tielle en silti tahdo lähteä,varmasti kostautuu vanhempana. Pidän siis kiinni siitä mitä sanon vaikka siitä seuraakin pahimmillaan monta kohtausta tunnissa :/

Meillä tyttö 4v on alkanut viime aikoina hyvin ap:n kuvaaman laiseksi. Joka asiasta pitää saada sanoa vastaan ja mielellään mahdollisimman tiuskimalla. Tuntuu, ettei kaunista puhetta tule enää missään välissä, kun koko ajan vain yrmyttää. Rasittavaa ja hyvin tarttuvaa. On kiinnitettävä omaa puhetapaan huomiota, ettei vaan lähde tytön kanssa samalle linjalle.

Kuulostaa täsmälleen samalta kuin meillä. Jopa ketsupin kanssa temppuilu on samanlaista. Meidänkin poika on 4-vuotias. Uhmaa oli 2-vuotiaana mutta enemmän sellaista minä-ite tyyppistä. On aina ollut hurjan kiltti ja vaatimaton joten olen vain tyytyväinen että se oma tahto vihdoin löytyi sieltä=)

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt taistelemaan :

Varmaan väsyttävää.

Jos et ole ollut tarpeeksi tiukka ja johdonmukainen, niin testaa edelleen... eli kuinka paljon annat periksi esim. väsyneenä, kyllästyneenä? Jaksatko aina pysyä päätöksessäsi vai kuinka usein luistat niistä...?

Millainen lapsi on muuten? Onko esim. erityisen herkkä? Riitelettekö te vanhemmat lapsen kuullen esim.? Tämä olisi oiva tapa purkaa pelkoa siinä tapauksessa, tai esim. joku uusi siirtotapahtuma lapsen elämässä, päiväkodin aloitus, vaihto, muutto uuteen kotiin tms.?

Jotkut lapset vain ovat uhmakkaampia, ei ne sen huonompia ole kun kiltit kullannuputkaan. :heart:

Yritän ainakin kovasti pitää kiinni niistä mitä sanon. Välillä tuntuu että liikaakin.. Mutta jonkun takiahan tuo nyt testaa ja kovasti.
Lapsi on aika herkkä. Pelkää esim ihan outoja asioita,mopoja,imuria..
Tosi sosiaalinen,mutta silti arka monissa asioissa.
Ja TOSI kovapäinen..
Hoidossa ei ole alottanut,mutta päivät on pidentynyt työjuttujen takia lähiaikoina. Eikä hänen kuullen riidellä suuremmin. Lapselle kyllä tulee liikaa huudettua kun osaa niin käydä hermoille :/

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
meidän 3v ja 4,5v on ihan samanlaisia ja tekevät tuota vielä kumpikin samaan aikaan....eikä mene hermot...ei...ja taitaa pahentua vaan.

Odotan vaan jos pienempi alkaa samanlaiseksi.. siitä se vasta riemu alkaa :D

samanlainen 5v. tyttö. Erittäin uhmakas ja omapäinen ollut aina, mutta toisaalta hyvinkin omatoiminen ja taitava (on aina HALUNNUT TEHDÄ ITSE). Miellän sen vain hieman vaikeaksi temperamentiksi. Periksi en anna, joten väännöt käydään läpi ja tämän lapsen kanssa ei voi edes neuvotella. Jos neuvottelulinjalle lähtee niin taatusti homma karkaa käsistä. On erittäin herkkä luonteeltaan ja jopa ujokin vaikka ei myrskyisästä luonteesta heti näin voisi päätelläkään :) En tiedä, koska tämä helpottaa. Pojat olleet säyseitä ja uhma vain lievää verrattuna tähän kuopukseen, huh huh...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä tyttö 4v on alkanut viime aikoina hyvin ap:n kuvaaman laiseksi. Joka asiasta pitää saada sanoa vastaan ja mielellään mahdollisimman tiuskimalla. Tuntuu, ettei kaunista puhetta tule enää missään välissä, kun koko ajan vain yrmyttää. Rasittavaa ja hyvin tarttuvaa. On kiinnitettävä omaa puhetapaan huomiota, ettei vaan lähde tytön kanssa samalle linjalle.

Oisko tää sitten kuitenkin sitä kuuluisaa 4v uhmaa? Sillon vois edes lohduttautua että joskus helpottaa. Vaikka nyt ei siltä kyllä tunnu.

Ap, varmaan pian helpottaa. Voisin samastua lapseen ja ajatella, että kun mulle huudetaan niin paljon, niin rakastaakohan ne mua, mä testaan, testaan, testaan kunnes olen varma. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Ap, varmaan pian helpottaa. Voisin samastua lapseen ja ajatella, että kun mulle huudetaan niin paljon, niin rakastaakohan ne mua, mä testaan, testaan, testaan kunnes olen varma. :heart:

Niinpä,voi olla jo tuotakin :/ Pitää yrittää itseään tsempata ja olla huutamatta. Se on vaan tosi vaikeeta kun itsellä lyhyt pinna ja kun kokoajan jatkuvalla syötöllä koetellaan.

lapsi päivähoidossa kun teet pitkää päivää? Voisko hoidossa olla asiat jotenkin huonosti ja lapsi temppuilee kotona? tai sitten temppuilee äidin ikäväänsä :/ Yleensä huonolla käytöksellä on jokin syy...

lapsi päivähoidossa kun teet pitkää päivää? Voisko hoidossa olla asiat jotenkin huonosti ja lapsi temppuilee kotona? tai sitten temppuilee äidin ikäväänsä :/ Yleensä huonolla käytöksellä on jokin syy...

Yhteistyössä