Onko täällä asuntovelallisia, kenellä EI ole lainalleen takaajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiukkuperse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, ei ole koskaan takaajia meidän lainoissa ollut. Nyt euroaikaan haettiin lainaa jotain 170 000 kun rakennettiin ok -talo. Tosin lyhennettiin heti lainaa kun myytiin vanha. Eli talon arvo oli jotain 300 000 mutta lainaa vaan 100 000, eli talo riitti vakuutena. Tulot jotain 4500e brutto koko perheeltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiukkuperse:
millaisilla tuloilla olette hakeneet lainaa ja paljonko olette sitä saaneet? Mistä pankista?

Meillä. n. 2300e tulot yhteensä, 90 000 lainaa nordeasta. Omatakaus ostettiin sille lainan osalle joka piti taata. maksoiko se toista tonnia.

millaisilla tuloilla olette hakeneet lainaa ja paljonko olette sitä saaneet? Mistä pankista?

Meillä on ns. oma takaus joka maksoi jonkin verran sekä kesämökkimme+tontti vakuutena, mutta ei siis henkilötakaajia.
Lainaa otimme 177 000 asuntoon, + 25 000 muuta lainaa.
Tulomme ovat nettona ehkä 4200e/kk, tosin silloin kun lainan otimme olivat ne alemmat; jotain 3600e/kk.

Ei ole takaajia. Rakennusajan oli mun isän nimi paperissa, mutta senkin sai pois kun talo vähän valmistui. Mutta rakentaminen onkin vissiin eri juttu, kun talon arvo on huomattavasti suurempi kun laina.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Meillä on ns. oma takaus joka maksoi jonkin verran sekä kesämökkimme+tontti vakuutena, mutta ei siis henkilötakaajia.
Lainaa otimme 177 000 asuntoon, + 25 000 muuta lainaa.
Tulomme ovat nettona ehkä 4200e/kk, tosin silloin kun lainan otimme olivat ne alemmat; jotain 3600e/kk.

Ja pankki Nordea.

ei ole takaajia. Ja silloin kuin saatiin laina niin mies oli opiskelija ja minä töissä 2300 euron kuukausituloilla ja odotin esikoista eli jäin pian äitiyslomalle ja tulot hiukan tippuivat.

Lainaa otettiin 107 000 euroa. Sampo-pankista.

Meillä oli tarkpoitus ottaa laina ilman takaajia. Tapiolasta ei sellaista ollut mahdollista saada ollenkaan, Nordeasta ja Osuuspankista olisi kyllä saanut, mutta olisi tullut niin kalliiksi ettei kannattanut, takauslainassa kun olisi ollut eri korko kuin varsinaisessa asuntolainassa.

ok.. ku mietin, että meidän tulot on ennen veroja n. 4000e, molemmilla vakipaikat, mutta ei takaajia.. :snotty:

pankeitsahan saa sen täystakauksen... siitä joutuu maksamaan mutta ei tarvitse silloin omaa omaisuutta eikä henkilötakaajia

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Meillä oli tarkpoitus ottaa laina ilman takaajia. Tapiolasta ei sellaista ollut mahdollista saada ollenkaan, Nordeasta ja Osuuspankista olisi kyllä saanut, mutta olisi tullut niin kalliiksi ettei kannattanut, takauslainassa kun olisi ollut eri korko kuin varsinaisessa asuntolainassa.

ei me vaan tarvittu osuuspankista erikseen mitään takauslainaa, sammosta sellainen olis tullut joten päädyttiin op:n ja maksettiin takaussumma joka oli jotain 1000-2000 euroa ja yksi laina yhdellä korolla. sammosta olisi pitänyt ottaa itse laina ja takauslaina erikseen, ensin maksaa toinen pois ja sitten vasta toista, hankalaa

Ensiasuntoonhan saa ostettua sen valtiontakauksen, muistaakseni sen lisäksi pitää omia säästöjä olla 15% vai oliko 10%? Moni pankki voi myöntää myös maksullisen täystakauksen, mutta kannattaa selvittää ne hinnat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ei me vaan tarvittu osuuspankista erikseen mitään takauslainaa, sammosta sellainen olis tullut joten päädyttiin op:n ja maksettiin takaussumma joka oli jotain 1000-2000 euroa ja yksi laina yhdellä korolla. sammosta olisi pitänyt ottaa itse laina ja takauslaina erikseen, ensin maksaa toinen pois ja sitten vasta toista, hankalaa

siis tuolla takaussummalla ostettiin se takaus lainalle takasko sen nyt valtio vai pankki...

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Ensiasuntoonhan saa ostettua sen valtiontakauksen, muistaakseni sen lisäksi pitää omia säästöjä olla 15% vai oliko 10%? Moni pankki voi myöntää myös maksullisen täystakauksen, mutta kannattaa selvittää ne hinnat.

joo meillä oli just toi valtiontakaus muistaakseni, muttei kyllä omia säästöjä yhtään

Meillä op:sta sanottiin, että pitää ottaa erikseen takauslaina jossa oli isompi korko kuin asuntolainassa. Mutta Op:ssahan on konttorikohtaisia eroja ja saattaahan tuo oll amuuttunut siitä kun me lainaa haettiin.

Meillä op:sta sanottiin, että pitää ottaa erikseen takauslaina jossa oli isompi korko kuin asuntolainassa. Mutta Op:ssahan on konttorikohtaisia eroja ja saattaahan tuo oll amuuttunut siitä kun me lainaa haettiin.

Juu meillä ollut laina pari vuotta.

Lohduttavaa. Pitää mennä kyselemään taas lainaa, kunhan mies palaa opintovapaalta töihin (ja jos töitä on, mihin palata). Mulla ei ole vakisopimusta, mutta töitä on tähän asti riittänyt.

Olen jo haudannut omakotitalohaaveet, mutta jos sen rivarin edes saisi irti....

siis tuolla takaussummalla ostettiin se takaus lainalle takasko sen nyt valtio vai pankki...

Mitä teillä sitten on vakuutena? Me ostettiin osake, joten sitä ei saa kokonaan vakuudeksi ja sille loppuosalle valtiontakauksen jälkeen piti sitten saada joko muuta omaisuutta, henkilötakaaja tai lisää lainaa vakuudeksi ja tuo laina sitten olisi ollut erikseen ja korkeammalla korolla.

No meillä ei ole perheen ulkopuolisia takaajia. Mies takaa mun asuntolainani ja minä hänen vissiin, mutta tämä johtunee siitä meillä on lainat samaan taloon eri pankeissa. Samasta pankista otettaessa tätä ei tartteta. Mutta niinhän aviopuolisot ovat muutenkin yhteislainassa koko osuudesta vastuussa.

yhteensä lainaa 170000e ja varmasti riittävästi tuloja siihen nähden, meillä oli ihan käteistäkin.

Yhteistyössä