Onko täällä ketään, jolla olisi lapsia sodassa olleen miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sisko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sisko"

Vieras
Minkälainen isä on lapselleen?
Ja minkälainen on teidän suhde?

Itse vasta nyt jotenkin herännyt koko asiaan. Tiennyt toki, mutta tajunnut, että syy eroomme ja suurimmalle osalle ongelmista oli tuossa sodassa jossa oli sotilaana.
On niin vaikeata edes ajatella mitään, kun ei ole sodassa ollut.
Mutta kun olen aiheesta lukenut niin juuri sellaista käytöstä kuin meidän sodista palanneilla miehillä aikanaan.

Jatkan kirjoittelua tovin päästä, mutta jos jollain kokemusta niin kirjotelkaa ajatuksianne. Kiitos.

Minun isäni oli sodassa sotimassa, eikä puhunut siitä juurikaan ennenkuin vasta sitten kun tiesi kuolevansa (54vuotiaana syöpään).
Vaikutti paljon, isä oli maailman kiltein ja oikeudenmukaisin ihminen, sanoi ettei sota ole kenenkään paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30357025:
Minun isäni oli sodassa sotimassa, eikä puhunut siitä juurikaan ennenkuin vasta sitten kun tiesi kuolevansa (54vuotiaana syöpään).
Vaikutti paljon, isä oli maailman kiltein ja oikeudenmukaisin ihminen, sanoi ettei sota ole kenenkään paikka.

Vaikka se kovin oudolta tuntuu, niin kyllä monet viihtyvät sodassa. Jotkut sotivat koko elämänsä.

Mitä (ammatti)sotilaita tunnen, yhdenkään sellaisen kanssa en perustaisi perhettä. Yksi traumatisoitunut riittää per suhde. Ja minun kanssani seurustellessa se olen minä.

Miten nykyaikana kenelläkään voi olla lapsia sotilaiden kanssa, kun sotia ei ole enää ollut jotain 70-100vuoteen? En nyt tarkkaan muista, että koska esimerkiksi ne talvisota ja toinen maailmansota olivat, mutta niiden loppumisesta on paljon aikaa eli sodissa hengissä säilyneet miehet ovat jo vanhuksia.

Miten nykyaikana kenelläkään voi olla lapsia sotilaiden kanssa, kun sotia ei ole enää ollut jotain 70-100vuoteen? En nyt tarkkaan muista, että koska esimerkiksi ne talvisota ja toinen maailmansota olivat, mutta niiden loppumisesta on paljon aikaa eli sodissa hengissä säilyneet miehet ovat jo vanhuksia.
Ja Suomi on koko maailma?
Kyllä minun isäni soti vuonna 1970, ollessaan 20 vuotias itse.

Siinä olet oikeassa, että Suomessa viimeisin sota loppui 1945 eli ensi vuonna tulee se 70 vuotta täyteen. Tokihan täällä on ihmisiä jotka kykenee kertomaan miten mahdollinen sota on omaan isään vaikuttanut ja isä suhteeseen.

Mutta onhan muualla maailmassa sotia, ap on voinut tehdä lapsen ulkomaalaisen kanssa tai sitten suomen kansalaisen joka on ollut YK joukkojen mukana sota-alueilla.

Siinä olet oikeassa, että Suomessa viimeisin sota loppui 1945 eli ensi vuonna tulee se 70 vuotta täyteen. Tokihan täällä on ihmisiä jotka kykenee kertomaan miten mahdollinen sota on omaan isään vaikuttanut ja isä suhteeseen.

Mutta onhan muualla maailmassa sotia, ap on voinut tehdä lapsen ulkomaalaisen kanssa tai sitten suomen kansalaisen joka on ollut YK joukkojen mukana sota-alueilla.

Ja yk joukkojen lisäksi on olemassa ihan palkkasotilaita olevia suomalaisia...

Ei sotia ole ollut enää moneen kymmeneen vuoteen!

Siskoni mies on ollut lapsisotilaana. On impulsiivinen ja agressiivinen mutta kuitenkin hyvä isä. Heillä on 1,5-vuotias lapsi. Parisuhde heillä on yhtä myrskyä.

Oma isäni on myös ollut sodassa ja äidin puheiden mukaan isä oli agressiivinen ja purki agressionsa meidän kissaan ja koiraan. Isällä on myös alkoholiongelma. Olin aika pieni kun vanhempani erosivat (siskollani on eri isä kuin minulla) ja isä "katosi" eli ei halunnut edes minuun pitää yhteyttä. Eli minulla ei ole mitään muistikuvaa isästäni, en tiedä onko Suomessa tai onko elossakaan.

Jos oma mieheni olisi ollut sodassa, olisin pakottanut hänet terapiaan ennekuin edes suunniteltiin lapsentekoa.

Yhteistyössä