Onko täällä ketään, jolla vaihdevuodet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun kuukautiset ekan kerran myöhästyvät niin kauan menee vielä siihen, että vaihdevuodet alkavat "oikeasti"? Itselläni menkat 2 viikkoa myöhässä ja tein raskaustestinkin - en ole raskaana. Ikää nyt 43v. Hikoillu olen jo vuosia ennen menkkoja ja PMS-oireet ovat pahat noin henkisesti. Olen raivoissani ja ahdistunut pari päivää ennen menkkoja ja ikävä kyllä näistä raivareista kärsii perheeni. Kertokaa te, joilla jo vaihdevuodet päällä, että miten kaikki alkoi ja miten vaihtarit etenevät. Pitääkö mun käydä nyt gynellä? Pitääkö vaihtarit jotenkin varmistaa?

Minulla on ennen menkkoja myös noita yöhikoiluja. Joskus tosi harvoin päivälläkin saattaa tulla kuuma aalto. Mutta en ainakaan itse ole huomannut mitään raivareita tai ahdistumisia. Jos sinä itse tai perheesi mielestäsi kärsii, kannattaa varmaan mennä gynelle. Omat oireeni ovat vielä mielestäni niin lieviä, ettei ole syytä. Yhdet menkat olivat myöhässä, mutta nyt ovat taas tulleet säännöllisesti. Ja ikää minulla 52v. Ei vaihtareita tarvitse varmistaa, mutta jos tarvitset apua oireisiin, mene ihmeessä lääkäriin.

Yhteistyössä