Onko täällä Pariisissa käyneitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milja"

Vieras
Ollaan lähdössä kolmeksi yöksi Pariisiin, melkoinen miniloma siis noinkin suuresa kaupungissa varsinkin kun nähtävää on paljon.
Meillä on hotelli Louvren vieressä, joten sinne ajattelimme suunnata ensin. Mutta onko Louvren läheisyydessä muita nähtävyyksiä, joihin ehtisi saman illan aikana?

Haluaisimme nähdä siis Eiffel-tornin, Versaillesin linnan, Riemukaaren, Notre-Damen, Pere Lachaisen hautausmaan ja Montmarten kukkulan.

Onko ihan toivotonta? Olemme kyllä valmiita olemaan liikkeessä aamusta iltaan.
Mitkä noista paikoista olisi lähellä toisiaan eli miten matka kannattaisi suunnitella?
Osaisko joku neuvoa? Kiitän suuresti.

Niin ja lentomme on siis päivällä perillä ja lähtö kolmantena päivänä vasta illalla eli kolme kokonaista päivää on aikaa kierrellä.

Tosin haluaisimme myös nauttia ja syödä hyvin, että huh... Kaikkea saa kai suunnitella :D

Kaikki on todella kaukana toisistaan.. taksi on kallista, kannattaa ottaa selvää metroista, ne on todella sokkeloiset mutta loppuen lopuks helppo käyttää.. kannattaa välipalaksi syödä niitä ihania patonkeja joita saa pikku kojuista.. ei oo kalliita ja todella täyttäviä ja hyviä..

Mihin kohtaan viikkoa matkanne sijoittuu? Louvre on tiistaisin suljettu, noista muista en tiedä. Etsi netistä tietoa, hommaa lippuja etukäteen, jos mahdollista, ettei tarvi jonottaa. Jätä aikaa myös vain kuljeskeluun, kävelyyn ja kahviloissa istumiseen :)

[QUOTE="mamma";28149895]Kaikki on todella kaukana toisistaan.. taksi on kallista, kannattaa ottaa selvää metroista, ne on todella sokkeloiset mutta loppuen lopuks helppo käyttää.. kannattaa välipalaksi syödä niitä ihania patonkeja joita saa pikku kojuista.. ei oo kalliita ja todella täyttäviä ja hyviä..[/QUOTE]

Kiitti vinkeistä. Metrolla ajattelimme kulkea, emmeköhän siitä sleviä, aiemmin tosin vain Prahassa ja Budapestissä metroa käyttäneenä ja huomasin että Pariisissa metrolinjoa on 15 eli melkoisesti isompi kaupunki on kuin mistä meillä on aiempaa kokemusta. Mutta eiköhän se siitä :)

[QUOTE="vieras";28149906]Mihin kohtaan viikkoa matkanne sijoittuu? Louvre on tiistaisin suljettu, noista muista en tiedä. Etsi netistä tietoa, hommaa lippuja etukäteen, jos mahdollista, ettei tarvi jonottaa. Jätä aikaa myös vain kuljeskeluun, kävelyyn ja kahviloissa istumiseen :)[/QUOTE]

Ollaan matkassa pe-ma. Nettiä olen kovasti jo tietoa kaivellutkin, kannattaakohan Louvreenkin ostaa liput etukäteen, kun luin että lippuautomaateilla ei siellä juuri ole jonoa?

[QUOTE="Tiksu";28149921]Versailles on hieman kauempana, ja todella iso alue, siellä menee kyllä yksi päivä.[/QUOTE]

Mä jsotain syystä luulin, että Versailles on Eiffel tornin takana. Pitäisi varmaan hankkia nyt ajoissa Pariisin kartta jotta saisi hahmotetua.
Kiitos :)

[QUOTE="Milja";28149926]Ollaan matkassa pe-ma. Nettiä olen kovasti jo tietoa kaivellutkin, kannattaakohan Louvreenkin ostaa liput etukäteen, kun luin että lippuautomaateilla ei siellä juuri ole jonoa?[/QUOTE]

Me mentiin autoparkkihallin kautta, kun auto jätettiin sinne, sieltä kautta ei ollut jonoa ollenkaan sunnuntaiaamuna. Mutta olen kuullut, että jos menee sieltä lasipyramidin kautta, voi joutua jonottamaan pitkäänkin. Luulisin, että ajatettuja lippuja saa ostaa. Me otettiin sellainen pikakäynti siellä, suunnistettiin ohjeen mukaan tärkeimmät teokset, mutta jos olisi ollut aikaa enemmän, olisi ollut ihana vain vaellella siellä. :)

[QUOTE="Milja";28149934]Mä jsotain syystä luulin, että Versailles on Eiffel tornin takana. Pitäisi varmaan hankkia nyt ajoissa Pariisin kartta jotta saisi hahmotetua.
Kiitos :)[/QUOTE]

Hih, onhan se tavallaan sen takana, kaikki on :) Mutta tosiaan, hommaa kartta ja merkkaa siihen paikat jossa tahdot käydä, niin voit hahmottaa mihin on aikaa.

Hyvin kerkeätte, metro on hyvä ja helppo :)
Montmarten vieressä (alhaalla) on sit Mouling Rouge jos kiinnostaa !
Notre damiin pääsee metrolla kans suoraan.
Suosittelen katakombeja lämpimästi!

[QUOTE="Hiphei";28149984]Me myös käveltiin riemukaarelta Louvreen, siinä välissähän on Champs Elyseekin..
Mukavaa puistoaluetta ym :)[/QUOTE]

Okei kiva tietää eli tuo voisikin olla ensimmäisen iltapäivän/ illan ohjelma :) Kun tosiaan kentältä siihen Luovreen viereen hotellille saavutaan.
Ihanaa, kiitti vinkistä :)

Me oltiin aikoinaan Pariisissa miniloma torstaista sunnuntaihin ja kaikki nuo muut nähtävyydet käytiin katsomassa paitsi Versaillesin linna ja tuo hautausmaa. Ja lisäksi käytiin vielä monessa muussakin nähtävyydessä (mm. katakombeissa, jotka joku jo mainitsi).

Metro on helppo ja näppärä. Muakin oltiin peloteltu, että on sokkeloinen, mutta mun mielestä oli helppo ja looginen sekä opasteet erinomaiset. Taksilla ei menty koskaan vaan ainoastaan metrolla. Junalla kai tuonne Versaillesiin pääsee kätevästi... Ja kävellenkin liikuttiin; meillä oli hotelli punaisten lyhtyjen alueella ihan muutaman sadan metrin päässä Moulin Rougesta, joten yhtenä iltana tehtiin kävellen lenkki Sacre-Coeurille ja nähtiin siinä matkan varrella paljon muutakin.

Louvre on ihan tajuttoman iso ja sinne kyllä kannattaa varata koko päivä melkein, jos sen kokonaan haluaa kiertää :) Mitään kovin kummoisia jonoja ei ollut tuonne Louvreen silloin mutta toki siellä muita ihmisiä oli (ja suurin osa siellä Mona Lisan luona :D ) Ja koska oltiin molemmat silloin alle 25v. niin päästiin Louvreen ilmaiseksi.

Ja ehdittiin toki syödä kunnolla myös reissun aikana! :)

Versaillesiin en lähtisi noin lyhyellä lomalla, pitkä matka. Suosittelen Maraisin aluetta syömiseen ja shoppailuun ja siellä centre pompidoun katselemista edes ulkoapäin, on hieno. :)

Mä olin raskaana kun käytiin ja käveltiin Louvre, riemukaari ja eiffeli samana päivänä ja parit kaupatkin ja vielä ravintolassa viimeseks katsomassa jalkapalloa :D , joten etteköhän te kerkiä! Versaillesiin ehkä ottaisin ihan oman päivän. Jos on tottunu kävelemään niin ei ole homma eikä mikään.
Mutta ottakaa OIKEASTI hyvät kävelykengät mukaan, ei mitään korkkareita! Mulla oli ihan hyvät kengät, mutta silti ne alko hiertää ja kesken tuon pisimmän kävelyreissun aikana piti poiketa ostamaan uudet kengät, jotka on kiva muisto vieläkin :D

Suosittelen valitsemaan Louvresta vain osan. Itse kävin Mona-Lisan ja Milon Venuksen ja joitakin muita osastoja niin ei mennyt koko päivää ja ehti muutakin.

Versaillesissa menee koko päivä jos sinne menee koska palatsi ja sen puutarhat ovat valtavat, ihana ja kiehotva paikka kyllä.

Ei Louvrea pysty edes kokonaisessa päivässä käymään läpi, jos vähänkin haluaa taideteoksiin perehtyä! Aivan liian iso läpijuostavaksi. Toiseksi siinä tulee "ähky" Ai Mona Lisa, kato Milon Venus, hohhoijaa mikä se tuokin... Evvk. Valitkaa joku osasto ja katsokaa se. Loput toiste paremmalla ajalla. Ottaisin musee d'Orsayn Louvren tilalta ennemmin.
Versaillesia ei kannata tuolla aikataululla edes ajatella.

Olen ollut Pariisissa 2x viikon enkä ole vieläkään ehtinyt Versaillesiin asti :D

Voi vitsi, mikä ikävä tuli ... tahdon nähdä taas Louvren ja tahdon kuulla katedraalien kellot ja nunnakuoron, tahdon kiipeillä Montmartrella ja ajella metrolla nähtävyydestä toiseen ja sitten sukeltaa jonnekin Montparnassen kujalle kuvittelemaan, että asun siellä aina.

Metro on muuten kätevä, suht edullinen ja sen oppii nopeasti ja sen avulla kerkeää ainakin ne kuuluisimmat nähtävyydet nähdä.

Olin mieheni kanssa Pariisissa kolmen päivän minilomalla ja ehdittiin hyvin tehdä kaikki mitä aioimme eli kävimme Eiffel-tornissa (itse asiassa kahtena päivänä), Notre Damessa, Louvressa, Riemukaarella, Champs Elyseellä ja Versaillessa. Liikkeellä toki oltiin aamusta iltaan.

Yhteistyössä