onko täällä pienituloista perhettä joilla on alle 17 vee ammattikoulussa ? Neuvoja tarvitaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Exän 15 vee poika hyväksyttiin haluamaansa oppilaitokseen, ja koska on vanhempansa luona asuva lapsilisää saava, ei voine saada opintotukea?? Jos noi Kelan sivut oikein ymmärsin.
Pojan isällä on tuloina vaan työmarkkinatuki, äiti ei pidä yhteyttä ollenkaan, ja mä taas asun nykyään erillään omien lasteni kanssa, ei olla siis perhe enää.
Exä käyttää edelleenkin suuren osan rahoista (työmarkkinatuki+lpoikien lapsilisät+elarit) tupakkiin, kaljaan ja peleihin, joten miehen hyvin tuntien olen aika varma jääpi kirjat pojalle ostamatta...
Nyt poika on masentunut ettei pääse opiskelemaan kun ei ole rahaa, tietääkö kukaan kannattaisiko pojan isän kysyä sossusta apua, tai olisiko joku muu keino rahoittaa opinnot.
Itselläni on vaan pieni sv-päiväraha nykyään ja siitä ei hirveän paljon autella kun on nämä omatkin lapset.

Kannattaa kysyä sossusta apua.Onhan pojan päästävä opiskelemaan.
Meillä poika aloittaa syksyllä kolmannen vuoden raksapuolella ja tähän mennessä on tarvinnut ostaa peräti 2 kirjaa.
Tyttö aloittaa 11.8 catering linjalla ekan vuotensa ja hänen kirjansa tulevat ekanan vuonna maksamaan 295?.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
opintotukea saa vasta kun lapsilisä loppuu.eli 17 täytettyään.
kannattaa sossusta kysyä tukea kirja,työpuku jne hankintoihin.

mitenkähän ne sossussa suhtautuu sitten kun tulot heillä, vaikka pienet onkin, menee jonkun verran yli normien...ja huomioko ne ollenkaan oppimateriaali kustannuksia menoina.

Olen itse opiskelija ja surulliseksi tulee lukea, jos jonkun isä käyttää mieluummin rahaa tupakkaan ja viinaan kuin oman pojan koulutukseen. Miten oma äiti ei pidä yhteyttä lapseensa? Luulisi, että edes hän on kiinnostunut oman poikansa auttamisesta.
En tiedä, miten nämä tuki asiat teillä menee, mutta kannattaa kysyä monelta suunnalta mm. sosiaalitoimistosta ja Kelalta, että saisiko apua. Kyllähän poika kouluun tarvitsee päästä, kun on vielä motivaatiotakin.
Toivon, että joku osaisi vastata täällä teille!

Työssäoppimisjaksoilta ( jos ei voi käydä koululla syömässä ) maksetaan täällä opiskelijalle ruokarahaa ja näitä ruokarahoja kertyi jo ekana vuonna pojalle niin, et niillä kustannettiin esim työkalupakki+työkalut ja koulu joutui vielä pikkasen maksaan pojan tilillekkin rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miimuska:
Olen itse opiskelija ja surulliseksi tulee lukea, jos jonkun isä käyttää mieluummin rahaa tupakkaan ja viinaan kuin oman pojan koulutukseen. Miten oma äiti ei pidä yhteyttä lapseensa? Luulisi, että edes hän on kiinnostunut oman poikansa auttamisesta.
En tiedä, miten nämä tuki asiat teillä menee, mutta kannattaa kysyä monelta suunnalta mm. sosiaalitoimistosta ja Kelalta, että saisiko apua. Kyllähän poika kouluun tarvitsee päästä, kun on vielä motivaatiotakin.
Toivon, että joku osaisi vastata täällä teille!

ajattelin kysäistä sossun lastensuojelun puolelta myös, kun tiettävästi heillä on määrärahoja lasten harrastuksiinkin, niin voisi kai ne tukea opintojakin...
kun ovat lastensuojelun asiakkaita jo nuoremman pojan rötöstelyn takia

Mun mielestä toi olisi kokonaisudessaan sosiaalitoimen asia. Jos tunnet pojan hyvin ja haluat auttaa, menkää yhdessä sosiaalitoimeen keskustelemaan. Voisi esim. olla mahdollista, että lapsilisä ja jokin pieni avustus tulisi suoraan pojan tilille. Tähän tarvittasiin varmasti isän suostumuskin.

Lastensuojelu puoli saattaa antaa harkinnanvaraista tukea :) jos on inhimillinen sossu. Mut eikö sossun ole mahdollista "takavarikoida" lapsilisiä sille lapselle? Jos ne siis menee kaljaan ja tupakkaan? Toivottavasti saatte apua :)
Kurja tilanne tollanen, itse olen valmis tinkimään vaikka mistä että lapsi pääsee mihin kouluun haluaa ja että saa sen minkä tarvii päästäkseen hyvään ammattiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mun mielestä toi olisi kokonaisudessaan sosiaalitoimen asia. Jos tunnet pojan hyvin ja haluat auttaa, menkää yhdessä sosiaalitoimeen keskustelemaan. Voisi esim. olla mahdollista, että lapsilisä ja jokin pieni avustus tulisi suoraan pojan tilille. Tähän tarvittasiin varmasti isän suostumuskin.

ongelmana on vaan se ettei äitipuolenakaan ollessa ollut oikeuksia mitään poikien asioita hoitaa, vaikka yhdessä asuttiin, ja nyt vielä vähemmän...isä pitäisi olla mukana...joka aina myöntelee juu-juu mutta toimii aina päinvastoin
Ja arvaan ettei isä suostu siihen että lapsilisä maksetaan pojalle suoraan

nii ja opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot kunnes täytät 20.

tosin tuossa tapauksessa en usko et vaikuttaa edes.

Entä onko pojalla kummeja, jotka voisivat tukea opiskelussa. Siis edes vähän. Tiedän omassa suvussani monen kummin auttavan omia kummilapsia mm. maksamalla opiskelukuluja.
Tiedän tämäkin riippuu kummeista ja siitä onko henkilöllä kummeja.

Eikö sossu jo tiedä että mies käyttää rahat ed.mainittuihin? Jos ei,niin nytpähän selviää et mihin menne,jos opiskeluun ei oo varaa.Saattaapi saada satikutia isäntä.

opintolainaa sitte kun sitä voi saada ja kyselemään löytyiskös hommia vaikka mäkkäristä.kurja homma ettei pysty jelppimään opiskeluissa.toiv.saatte asiat jotenkin toimimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja miimuska:
Entä onko pojalla kummeja, jotka voisivat tukea opiskelussa. Siis edes vähän. Tiedän omassa suvussani monen kummin auttavan omia kummilapsia mm. maksamalla opiskelukuluja.
Tiedän tämäkin riippuu kummeista ja siitä onko henkilöllä kummeja.

itseasiassa on kaksikin kummia...toinen ehkä voisi jollain tapaa tukea, toinen tuskin koska on äidin hyvä ystävätär ja kun äiti ei ole tekemisissä pojan kanssa ei ole kummitätikään

Vaikka ei oliskaan lapsen omainen niin onhan tossa jo ihan selkeet lastensuojelun perusteet olemassa, jos nuori ei saa opiskelutavikkeita koska tuet menee kurkusta alas vanhemmilla. Onpa mukava lukee sun juttuja että jaksat hoitaa tuollaista asiaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:

mitenkähän ne sossussa suhtautuu sitten kun tulot heillä, vaikka pienet onkin, menee jonkun verran yli normien...ja huomioko ne ollenkaan oppimateriaali kustannuksia menoina.

kyllä huomioi opiskelutarvikkeiden hankinnat menoina.
jos tilanne se,että lapsilisä ja elarit menee muuhun kuin pojan hyväksi pojalle haetaan edunvalvoja.
ota yhteyttä sossuun ja kerro tilanne,että poika saa apua ja pääsee opiskelemaan

Jospa ne myöntäis harkinnanvaraista esim. johonki kirjakauppaan et pääsis kirjat ostaa tai mitä nyt tarviiki ni jotenki ostokuponkeina tjtn. ettei oikee raha mee väärään osotteeseen :/ kannattaa tuoda tollaset pointit julki sille sossulle. Mun mielesteä tossa voi hyvinki tulle sellanen mielee, et menee harkinnan varainenki tuki kurkkuun iskällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
opintolainaa sitte kun sitä voi saada ja kyselemään löytyiskös hommia vaikka mäkkäristä.kurja homma ettei pysty jelppimään opiskeluissa.toiv.saatte asiat jotenkin toimimaan.

itse asiassa poika hankkikin itelleen kesätyöpaikan, tosin vaan kolmeksi viikoksi sai, mutta kuitenkin...varmaan niistä tuloista yrittää venyttää kirjahankintoihin, mutta ei sekään oikein ole että ton ikäisen pitäis kaikki kirjatkin itse maksaa, jos ne tienestit edes riittääkään

Sossuun vaan poika kainalossa ja selittämään tilanne. Vahva tunne on että auttavat. Ei ne kirjat välttämättä niin kauheesti maksa ja kannattaa katsella onko koululla esim. ilmotustaulua jossa usein myydään halvemmalla edellisen vuoden kirjoja.

Pidän peukkuja jotta poika saa tarvitsemansa avun. Onneksi hänellä on sinut :flower: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:

kyllä huomioi opiskelutarvikkeiden hankinnat menoina.
jos tilanne se,että lapsilisä ja elarit menee muuhun kuin pojan hyväksi pojalle haetaan edunvalvoja.
ota yhteyttä sossuun ja kerro tilanne,että poika saa apua ja pääsee opiskelemaan

niin onhan niiden kuunneltava mua vaikka heillä onkin vaitiolovelvollisuus eli eivät voi kertoa pojan asioista mulle (vaikka tilanteen tiedänkin yhtä hyvin kuin omat taskuni)
pahus kun meni tonne ukkosen ilmaan ulos

:/ katsottiin näes yhdessä kelan sivuja netistä, ja oli tosi pettynyt kun sai tietää ettei saakaan opintotukea ja paineli ulos...kännykin jäi tuohon pöydälle :(

Kyl se on isä jonka kuuluisi opiskeluun liittyvät hankinnat tehdä.Elareilla ja lapsilisillä täytyis jo lapsillekkin saada jotakin.
Jos ei pääse kouluun, niin poika voi turhautua ja lähteä väärälle polulle.
Voisitko sä itse sanoa pojan isälle että olis parempi löytää rahaa opiskeluun, tai otat yhteyttä sossuun? Parempi nostaa kissa pöydälle vaan reippaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Kyl se on isä jonka kuuluisi opiskeluun liittyvät hankinnat tehdä.Elareilla ja lapsilisillä täytyis jo lapsillekkin saada jotakin.
Jos ei pääse kouluun, niin poika voi turhautua ja lähteä väärälle polulle.
Voisitko sä itse sanoa pojan isälle että olis parempi löytää rahaa opiskeluun, tai otat yhteyttä sossuun? Parempi nostaa kissa pöydälle vaan reippaasti.

tästä puhuttiin jo silloin kun poika haki opiskelemaan, mutta eihän sille exälle mikään mene perille

Vaikka et ole pojan omainen niin kyllä voit silti toimia hänen edustajanaan hänen pyynnöstään :) Ja tottakai sulla on oikeus kertoa mitä asiasta tiedät. Hyvä että pojalla on sinut.

Yhteistyössä