Onko täällä sähkötupakan käyttäjiä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipunen

Jäsen
23.04.2011
858
0
16
Tässä nyt punnitsen miten saan tupakoinnin lopetettua, mutta mistään ei löydy mitään faktatietoa. Terveydenhoitaja sanoi, että voi ihan huoletta käyttää raskaanakin, kun parempi sekin mitä normaali tupakka jossa PALJON enemmän myrkkyjä... Mutta se nyt tässä mietityttää, että oon lukenut paljon kritiikkiäkin tuosta sähkötupakista, että siinäkin voisi olla haitallisia aineita?!

Että uskaltaako tässä nyt sitten polttaa sitä vai ei... :(

Mullakin oli, mutta niin vaan pääsin eroon. Nyt kohta 3 kk polttamatta eikä ihan oikeasti tee mieli!
Lähin lukemaan "tästä ei varmasti oo mitään hyötyä" -asenteell, mutta halu lopettaa oli kova.

Linkki: http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2458-11-786.pdf
Instanssi: Italia, Università di Catania
Julkaistu: 2011, BioMed Central
Tutkimuskohde: E-savukkeen toimivuus tupakoinnin vähentämisessä/lopettamisessa. 6-kuukauden pilottitutkimus.
Yhteenveto: Tutkimukseen kutsuttiin 40 tavallista tupakoitsijaa. Valintakriteereinä ikä 18-60, perusterve, vähintään 10 vuoden tupakointihistoria jonka aikana keskimäärin poltettu vähintään 15 tehdassavuketta päivässä sekä haluttomuus lopettaa tupakointia lähiaikoina. (ei halua lopettaa tupakointia vähintään seuraavaan 30 vuorokauteen). Lääketieteelliseltä puolelta seulottiin hakijoista pois he, joilla todettiin esimerkiksi korkeaa verenpainetta, diabetes, pahoja allergioita, sydäninfarktihistoriaa jne.

Koehenkilöt kävivät tutkimuksissa viisi kertaa: kokeen alussa, viikolla 3, viikolla 8, viikolla 12 sekä viikolla 24.
Ensimmäisellä kerralla kartoitettiin kunkin henkilön tupakointihistoriaa sekä esim. mielialaa käyttämällä BDI:n kuuluisaa masennustestiä. Näiden lisäksi henkilöiltä mitattiin myös hiilimonoksidin määrä heidän uloshengitysilmasta ja lopuksi annettiin käteen ilmaiset e-savukepaketit sisältäen kaksi akkua, laturin, kaksi atomisoijaa sekä 4 viikon käyttöön lasketun määrän 7.4mg vahvuisia esitäytettyjä patruunoita, joiden nikotiinipitoisuus oli tarkistettu pistokokein laboratoriossa ennen käyttöä ja selitettiin rautalangasta vääntäen laitteen toiminta, patruunan vaihto jne sekä annettiin puhelinnumero johon soittaa mikäli laitteisto hajoaa tai henkilöllä esiintyy negatiivisia terveysvaikutuksia.

Seurantakäynneillä heiltä sitten kyseltiin tupakointitapojen muuttumisesta, e-savukkeen käytöstä sekä kerättiin pois käyttämättä jääneet nestepatruunat ja annettiin uusi laatikko seuraavan 4 viikon tarpeisiin. Koska kokeen tarkoituksena oli nimenomaan seurata henkilöitä, jotka eivät halunneet lopettaa tupakointia, henkilöitä ei kannustettu lainkaan e-savukkeen käyttöön tai tupakoinnin kokonaiseen lopettamiseen, eikä heitä palkittu mitenkään tupakoinnin vähenemisestä.

27 (67,8%) henkilöistä kävivät jokaisessa seurantatilaisuudessa kokeen loppuun asti ja tuloksista havaittiin seuraavaa: tupakoinnin määrässä koehenkilöiden keskuudessa tapahtui yhteenlaskettuna keskimäärin 80% väheneminen.

13/40 (32,5%) henkilöistä vähensi tupakointiaan kokeen aikana pysyvästi n. 50%, heidän tupakankulutuksen yhteenlaskettu keskiarvo kokeen alussa oli n. 25 savuketta päivässä ja kokeen loputtua n. 6 savuketta päivässä.

Näistä vähentäjistä viiden (12,5%) katsottiin vähentäneen tupakointiaan rajusti (yli 80%) kokeen aikana. Heidän keskiarvonsa tupakankulutuksessa olivat kokeen alussa n. 30 savuketta päivässä ja lopussa n. 3 savuketta päivässä.

27 koehenkilöstä 9 lopettu tupakointinsa kokonaan kokeen aikana, joista 2 lopetti myös e-savukkeen käytön kokonaan ennen viimeistä seurantakäyntiä.

Sivuvaikutuksista henkilöt raportoivat suun limakalvojen ärsyyntymistä (20,6%), kurkun ärsyyntymistä (32,4%) sekä kuivaa yskää (32,4%). Nikotiinin vieroitusoireet (masennus, ahdistus, unettomuus, ärtyneisyys, nälkä jne) loistivat poissaolollaan. Myöskään vakavampia sivuoireita ei esiintynyt tutkimuksen aikana laisinkaan, yksikään koehenkilöistä ei tarvinnut ylimääräistä käyntiä tutkimuslaitoksella terveysoireiden takia.

Lopputuloksena tutkimuksessa todettiin e-savukkeen käytöllä olevan merkittävä vaikutus tupakoinnin vähenemiseen eikä siihen siirtyminen kokonaan/osittain aiheuttanut ilmeisiä vieroitusoireita koehenkilöille. Kaikenkaikkiaan kokeen aikana tupakoinnin lopetti 9 henkilöä, joka on 22.5% kokeen loppuun suorittaneista. Tätä pidettiin yllättävänä, sillä henkilöt oli valittu sen perusteella, että heillä ei ollut motivaatiota lopettaa tupakointia. E-savuketta tullaan kokeilemaan seuraavaksi "klassisissa tupakoinninlopettamiskokeissa", joihin osallistujilla on myös halu luopua tupakoinnistaan.

Jos vaihtoehdot on raskaana ollessa sähkötupakka tai normitupakka, niin ei montaa sekuntia tarvitse miettiä.

Mitä sä menetät jos kokeilet? Muutaman kympin (4 askia röökiä) ehkä. Netistä löytyy paljon keskusteluja mitä tilata ja mistä.

Mun mies polttaa sähkötupakkaa. Aikaisemmin kokeillut suurinpiirtein kaikkia mahdollisia nikotiinikorvaustuotteita ja tullut niistä vaan ihan helvetin kiukkuseksi ja sortunut alta aikayksikön tupakkaan. Tupakkia on mennyt reilu aski päivässä. Sähkötupakan ostin hänelle joululahjaksi, ja siis nikotiinipitoisia nesteitä höyryttelee. Eipä tuo tunnu yhtään haikailevan oikeaa tupakkaa. Sitä en tiedä, onko päivittäinen nikotiinimäärä vähentynyt, mutta eipähän enää ime häkää ja tervaa keuhkoihinsa.

[QUOTE="kojootti";25958024]Mun mies polttaa sähkötupakkaa. Aikaisemmin kokeillut suurinpiirtein kaikkia mahdollisia nikotiinikorvaustuotteita ja tullut niistä vaan ihan helvetin kiukkuseksi ja sortunut alta aikayksikön tupakkaan. Tupakkia on mennyt reilu aski päivässä. Sähkötupakan ostin hänelle joululahjaksi, ja siis nikotiinipitoisia nesteitä höyryttelee. Eipä tuo tunnu yhtään haikailevan oikeaa tupakkaa. Sitä en tiedä, onko päivittäinen nikotiinimäärä vähentynyt, mutta eipähän enää ime häkää ja tervaa keuhkoihinsa.[/QUOTE]

Kerro heti, mistä ostit. Tai laita yksäriä.

rops

Alkuperäinen kirjoittaja lähettäjä;25958244:
Ei toimi, kokeiltu sekin konsti. Olen polttanut useamman vuosikymmenen.

Tuo sähkötupakka kyllä kiinnostais.

Kyllä toimii! Ikinä en, eikä kukaan muukaan ois uskonu, että minä, ketjupolttaja, pystyn lopettamaan! Olin polttanut 30 vuotta ja yli askin päivässä. Nyt neljä vuotta polttamatta ja voin paremmin kuin koskaan! Ja kuulemma näytänkin paljon paremmalta, terveemmältä ja nuoremmalta :)

Kyllä toimii! Ikinä en, eikä kukaan muukaan ois uskonu, että minä, ketjupolttaja, pystyn lopettamaan! Olin polttanut 30 vuotta ja yli askin päivässä. Nyt neljä vuotta polttamatta ja voin paremmin kuin koskaan! Ja kuulemma näytänkin paljon paremmalta, terveemmältä ja nuoremmalta :)

Voin kyllä kertoa, että ei toimi kaikilla. Me ollaan kaikki erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja lähettäjä;25958960:
Voin kyllä kertoa, että ei toimi kaikilla. Me ollaan kaikki erilaisia.

Tekosyy. Erittäin huono sellainen. Paska keino, ei toimi, lähtis röökille. Kun ei ole halua, ei ole keinoa. Silloin ei toimi mikään.

Käy keuhko-osastolla mutka. Katsele, kun ihmiset vähitellen kuolee hinkuen. Toimisko sekään, ei, KUN ei ole riittävää halua.

[QUOTE="vieras";25958980]Tekosyy. Erittäin huono sellainen. Paska keino, ei toimi, lähtis röökille. Kun ei ole halua, ei ole keinoa. Silloin ei toimi mikään.

Käy keuhko-osastolla mutka. Katsele, kun ihmiset vähitellen kuolee hinkuen. Toimisko sekään, ei, KUN ei ole riittävää halua.[/QUOTE]

voin myöntää kuuluvani noihin tekosyy ihmisiin, alitajunnassa tiedän, että jos sen päättäisi lopullisesti että lopettaa niin kyllä sen pystyisi ilman mitään apujakin lopettamaan. Mutta nuo vieroitusoireet ajaa minut monesti tupakille ja se tapa! Se on mulle vähän samanlainen rituaali kuin huonona esimerkkinä vessassa käynti. Se tupakki jo kuuluu vähän kuin elämään yhtenä osana, vaikea tuota on kenellekään selittää...

Mutta nyt olen jo vähentänyt ja lupaan että lopetan kokonaan.

Mun tutut haukkui eilen sähkötupakin ihan kauheaksi ja sanoivat, että se on kamalaa kun sitä höyryä vetää henkeen ja alkaa yskittää... Mutta pitää nyt itse kokeilla, ennen kuin tuomitsee koko homman. Välillä teen niin, että laitan pelkän filtterin suuhun ja menen muka tupakille :D Kuulostaa ja näyttää typerälle, mutta ihme kyllä toimii :D

Ei kannata uskoa kaikkea paskaa mitä sähkötupakasta kirjoitetaan. Ajattelehan minkä etu on se, että sähkötupakan sijaan ostetaan nicoretteja ym. tuotteita? Keiltä sähkötupakan menekki on pois? Aivan, lääketeollisuudelta, minkä tarkoitus on pitää ihmiset siinä nikotiinipurkkakierteessä.

Ehdottomasti suosittelen, samoin suosittelee kaikki ketkä ovat e-tupakan ostaneet.

Kertokaas minulle jotka tupakoinnin haluatte lopettaa, miksi ei voi käyttää nikotiininkorvaustuotteita apuna ? Purkkaa, laastaria, mitä nyt on..
Aina valitetaan että niihin jää koukkkuun, joka ei pidä paikkaansa ja vaikka joku siinä koukuttumisessa onnistuisikin,miten se eroaa aiemmasta tilanteesta? Paitsi ettei saa niitä poltettuja myrkyjä lisäksi sisäänsä?

En ole ikinä ymmärtänyt röökaajien nicorette-vastustusta, ehkä se selitys on ettei aidosti haluta eroon siitä tupakasta.

[QUOTE="vieras";25960702]Kertokaas minulle jotka tupakoinnin haluatte lopettaa, miksi ei voi käyttää nikotiininkorvaustuotteita apuna ? Purkkaa, laastaria, mitä nyt on..
Aina valitetaan että niihin jää koukkkuun, joka ei pidä paikkaansa ja vaikka joku siinä koukuttumisessa onnistuisikin,miten se eroaa aiemmasta tilanteesta? Paitsi ettei saa niitä poltettuja myrkyjä lisäksi sisäänsä?

En ole ikinä ymmärtänyt röökaajien nicorette-vastustusta, ehkä se selitys on ettei aidosti haluta eroon siitä tupakasta.[/QUOTE]

Haista nyt vittu ääliö, äläkä tule höpisemään asioista mistä et tiedä paskan vertaa mitään. Miksei alkoholisti voi vaan juoda mehua? Miksei heroinisti voi vaan vetää vitamiinipilleriä?

Sähkötupakasta ei muuten saa niitä myrkkyjä mitä tupakasta, on täysin verrattavissa muihin nikotiinikorvaustuotteisiin. Paitsi että purkat eivät toimi kenelläkään, sähkötupakka lähes kaikilla.

[QUOTE="vieras";25960722]Paitsi että purkat eivät toimi kenelläkään, sähkötupakka lähes kaikilla..[/QUOTE]

Jeeee! Mä olen tilastollinen poikkeus. :)
Tiesin olevani jotenkin spesiaali, aina uskonut niin. :D

Ja röökin vertaaminen johonki heroiiniriippuvuuteen ja muihin blaablaa on uskomatonta sontaa jota tupakoitsijat itselleen syöttää.

[QUOTE="vieras";25960786]Jeeee! Mä olen tilastollinen poikkeus. :)
Tiesin olevani jotenkin spesiaali, aina uskonut niin. :D

Ja röökin vertaaminen johonki heroiiniriippuvuuteen ja muihin blaablaa on uskomatonta sontaa jota tupakoitsijat itselleen syöttää.[/QUOTE]

Ja toki kaikki tutkijatkin ovat väärässä, sinä vaan oikeassa. Edelleen, mene pätemään asioista mistä oikeasti tiedät jotain, dorka.

3kk oon polttanut nyt pelkkää sähkötupakkaa, ei tee tupakkaa yhtään mieli (ekat pari päivää teki hieman), tekee mieli SÄHKÖTUPAKKAA :D

Ihan huippu vehje.. Meillä ois yks ylimääräinen, mut täällä ei vissiin saa myydä mitään :S

Yhteistyössä