Onko täällä sosionomeja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sosionomiksi haaveileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei! Sosiomillahan riippuu työpaikka siitä, että mihin opinnoissa suuntaa. Itse olen sosionomi ja sain vihdoinkin pitkien sijaisuuksien jälkeen vakituisen lastentarhaopen paikan. Jee! Olen suuntautunut varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan.

Muita sosionomi kavereita on töissä lastenkodeissa/perhekodeissa, erilaisissa projekteissa ja aika paljon päiväkodeissa sekä lastentarhanopena että lastenhoitajina. Mutta sosionomillahan on pätevyys olla lastentarhanopena 0-5-vuotiaiden parissa ja eskarissa olla se toinen ope, jos toisella on se esi-ja alkuopetus. Se esi-ja alkuopetus on evätty sosionomeilta, mikä on todella harmillista. Sillä moniammatillista tiimiä tarvitaan. Itse haluan niin, että jos ryhmässä on kaksi lastentarhanopee niin toinen on sosinomi ja toinen yliopiston lastentarhanope.

Onnea valitsemallesi tielle ja aurinkoista kesää!

mulla on sosiaaliohjaajan virka (aikuissosiaalityössä sosiaalitoimistossa), mutta tällä hetkellä virkavapaalla omasta virastani ja teen sosiaalityöntekijän sijaisuutta.Eli toimeentulotukipäätöksiä, päihdehuollon päätöksiä, aktivointi- ja kuntoutussuunnitelmia, kotikäyntejä, kriisiasiakkaita jne. Todella monipuolinen työnkuva. Rankkaa, mutta myös antoisaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
Eli perhepäivähoitajastakin voi tulla lastentarhanope. :)

No ei voi...

Kyllä voi. Arvasin sen järkyttävän joitakuita! :D

perusteleppas.

Perustelen mielelläni. Olen käynyt perhepäivähoitajan ammattitutkinnon. Halutessani voin pyrkiä sisään ammattikorkeaan opiskelemaan sosionomiksi. Lopun voit sitten päätellä itse. :D

No ei voi...

perusteleppas.

No tottakai voi, voihan esim siivoojastakin tulla lääkäri, kun vaan lähtee opiekelemaan ;)

:laugh: :laugh:
Hyvä huomio :D

No niin, mitäs täällä sit pullikoidaan ja vastaan sanotaan kun kerroin, että perhepäivähoitajsta voi tulla lastentarhanope?!? Oikeassa olin.

että pph voi alkaa lastentarhaopeksi niiltä sijoiltaan ilman koulutusta.

No ei voi...

perusteleppas.

Perustelen mielelläni. Olen käynyt perhepäivähoitajan ammattitutkinnon. Halutessani voin pyrkiä sisään ammattikorkeaan opiskelemaan sosionomiksi. Lopun voit sitten päätellä itse. :D

Eikös perhepäivähoitajan tutkinto kestä vuoden??? Ammattikorkeaan hakiessa täytyy olla suoritettuna lukio tai 3-vuotinen ammattikoulututkinto.

Alkuperäinen kirjoittaja sosionomi:
Hei! Sosiomillahan riippuu työpaikka siitä, että mihin opinnoissa suuntaa. Itse olen sosionomi ja sain vihdoinkin pitkien sijaisuuksien jälkeen vakituisen lastentarhaopen paikan. Jee! Olen suuntautunut varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan.

Muita sosionomi kavereita on töissä lastenkodeissa/perhekodeissa, erilaisissa projekteissa ja aika paljon päiväkodeissa sekä lastentarhanopena että lastenhoitajina. Mutta sosionomillahan on pätevyys olla lastentarhanopena 0-5-vuotiaiden parissa ja eskarissa olla se toinen ope, jos toisella on se esi-ja alkuopetus. Se esi-ja alkuopetus on evätty sosionomeilta, mikä on todella harmillista. Sillä moniammatillista tiimiä tarvitaan. Itse haluan niin, että jos ryhmässä on kaksi lastentarhanopee niin toinen on sosinomi ja toinen yliopiston lastentarhanope.

Onnea valitsemallesi tielle ja aurinkoista kesää!

Uusilla sosionomeilla ei ole esiopettajan pätevyyttä, mutta meillä ennen v. 2002 valmistuneilla se on. Itse kävin 15 ov Joensuun yliopiston alaisuudessa ja sain esiopen pätevyyden :)

Perhepäivähoitaja ei ole korkeakoulutettu heillä ei ole edes koulupuolentutkintoa vrt. lähihoitajat ja sosionomi AMK (alempikorkeakoulututkinto). Pph.t ovat kurssitettuja,eivätkä näin ollen ole edes päteviä päiväkotiin. Pitkä matka lastentarhanopen tehtäviin, joihin sosionomeilla on pätevyys.

En nyt muista miten monta opintoviikkoa kuului tuohon tutkintoon, sitä ei suinkaan käyty putkeen, vaan töiden ohella, eli välillä viikon verran, välillä pari jne... Mutta todistuksessa lukee selvästi, että sillä pääsee ammattikorkeaan jatkamaan lukuja.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Perhepäivähoitaja ei ole korkeakoulutettu heillä ei ole edes koulupuolentutkintoa vrt. lähihoitajat ja sosionomi AMK (alempikorkeakoulututkinto). Pph.t ovat kurssitettuja,eivätkä näin ollen ole edes päteviä päiväkotiin. Pitkä matka lastentarhanopen tehtäviin, joihin sosionomeilla on pätevyys.

Näin vaan on, paperissani se seisoo.

No ei voi...

perusteleppas.

Sinun täytyy olla ylioppilas tai sinulla täytyy olla kouluasteen tutkinto takana. Pph kurssit eivät riitä. Eli eka kannattaa käydä lähihoitajaksi.

Siis minua ei ole ainostaan kurssitettu, vaan takana on tosiaan ammattitutkinto.

Näin vaan on, paperissani se seisoo.

Ammattikorkeaan on tiukat pääsykokeet, ei sinne ihan suorinta tietä mennä, eka täytyy päästä pääsykokeisiin ja selviytyä sitten niistä. Mun aikana hakijoita, suosittuun ammattikorkeaan (niissäkin on eroja, toisiin pääsee pinemmillä pistemäärillä), oli yli 400 ja opiskelupaikan sai 40.

Siis minua ei ole ainostaan kurssitettu, vaan takana on tosiaan ammattitutkinto.
Ammattitutkinto on aivan eri asia kuin perustutkinto. Sä et todellakaan pääse lukemaan perhepäivähoitajasta sosionomiksi. Oot näköjään aika tollo.

Yhteistyössä