Onko täällä teini-ikäisten vanhempia? Passitatteko nuorenne hakemaan kesätöitä/autatteko jos passitatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meritähti

Aktiivinen jäsen
09.05.2007
3 722
0
36
Tampere
Tuli vaan mieleen kun on taas ne ajat jolloin kesätyöhakemuksia oikein vyöryy työmaille.

Välillä tulee vastaan niitä hakemuksia jossa lukee: "Nuoresta iästäni johtuen minulla ei vielä ole työkokemusta" Ja sitten kun tsekkaat iän, niin tyyppi on 21...
Ja sitten on 16-kesäisiäkin joilla on jo cv pitkällä, vaikkakin sisältö voi olla "vaatimaton" Tuppaa vaan olemaan niin että jos ei tuohon ikään ( parikymppiseen ) vielä mitään ole tehnyt ja syynä on vain "nuori ikä", niin vaikuttaapi aika laiskalta eikä kauheasti työnantajia kiinnosta.

Kannustatteko itse nuorianne töitä hakemaan vai oletteko sitä mieltä että koululaisen kuuluu lomailla ja töiden aika on myöhemmin?

Toinen mitä olen ihmetellyt, niin eikö useimmat vanhemmat auta nuoriaan hakemusten teossa, vai eikö vanhemmillakaan ole osaamista/ideaa siitä mitä työhakemukseen voisi kirjoittaa. Nuorten hakemusten laatu kun on...no uskomatonta. Siltikin, vaikka monta sataa oikeasti tosi huonoa hakemusta tulee selattua niin on hienoa että nuoret on ainakin hakeneet töitä.

Minä kannustin käymään/soittamaan rohkeasti eri työpaikoille, ja jos tunsin jonkun jostain yrityksestä sanoin teinille että soittaa xxxxxx:lle.

Sitä kautta poikani sai kesätyön, eka kesä ruohonleikkuutta, työ jatkui päivystysvuoroina viikonloppuisin talvella eri kiinteistöhommissa. Sinä kesänä kun täytti 18 sai vastuulleen suuren firman sähköhuoltotyöt kesälomittajana. Poikaparalla oli kyllä vastuusta vatsa sekaisin välillä, mutta pärjäsi.
Tästä hyvästä hän on saanut hyvin töitä nyt vanhempanakin, täyttää kesällä 23.

Varsinaisen eka työnsä hän hommasi itse, toimi vuoden pizzakuskina viikonloppuisin kun oli 15 - 16 v.

Tytöllä oli vaikeampaa saada hommia, mutta kun kerran sai jalan oven väliin niin...

Hienoa! Ei ole niin väliä mitä ne ekat hommat on kunhan niitä on. Myöhemmin kun hakee töitä alalta kun alalta, niin sitä arvostetaan että on jo nuorena tehnyt hommia.

Varsinkin mulla rekrytoijana, kun olen töitä tehnyt jo 14 kesäisenä ja pimeesti sitäkin ennen, on vaikeuksia ymmärtää ettei mitään ole tehnyt vaikka ikää jo on.

Mulla ei teinejä mutta 16 vuotiaana olin itse jo tehnyt kolmea kesätyötä alkaen 14 vuotiaasta ( taimitarha, kennel, jäätelönmyyjä ). Mulle vain vinkkasi vanhemmat että " tuolla olisi töitä". Ainoa mihin äiti taisi hakea mun puolesta oli taimitarha kun olin 14 vuotias. Mutta silloinkin mun luvalla.

Kannustettiin kyllä poikaa kohta 17v ja autettiin tekemään hakemuksen pohjakin, kummisetäkin auttoi sitten tekemään sen 'virallisemman' hakemuksen jolla sinne haastatteluun sitten pääsikin. =)

Tämä varmaan riippuu paljon tilanteessa. Jos perheessä on useampia lapsia ja asutaan maalla ja vanhemmat käyvät töissä... Niin miten on aikaa kuljettaa kortitonta töissä, jos on matkaa. Jos taas asuu julkisten kulkuneuvojen äärellä tai kylillä (pyöräilymatkan päässä ), niin työnteko varmasti onnistuukin. Toki maaltakin voi hyvällä tuurilla saada jonkun työpaikan, varsinkin noita konehommia jos sattuu maatilalla olemaan.

Mutta yritän kannustaa kyllä hakemaan töitä ja opastaa parhaani mukaan. Vaikka mikä minäkään olen opastamaan, ennen 18v ikää olin ollu vaan töissä isälläni pari viikkoa. Sitte 19v ikäsenä syntyki jo esikoinen ja nyt 25v ikäsenä mun työkokemus on siis n. 9kk ja kolmatta odotan. Noh, oon mä kuitenkin pari ammattia ehtiny tässä hommaamaan...

Musta on hienoa että autetaan siinä hakemuksen teossa, kun nuorilla ei useesti ihan hirveitä meriittejä vielä ole, joten sillä hakemuksen tekstillä on entistä suurempi merkitys.

Mä haluan joka kesä antaa mahdollisuuden muutamalle nuorelle. Meille otetaan vuosittain noin 20 kesätyöntekijää ja otan yleensä 15 vähän vanhempaa ja 5 alaikäistä 15v ylöspäin. Nuorimmilla kun ei kokemusta vielä oikein ole niin kaikki on hakemuksesta kiinni että kutsutaanko haastatteluun.

Meillä kolme poikaa, mutta eivät ole vielä kesätyöiässä, kun vanhinkin on vasta 9-vuotias. Itse aloittelin kesätöitä jo ala-asteen viimeisillä luokilla hernepellon merkeissä...:D Ja siitä lähtien olin kyllä koululaisena/opiskelijana kaikki kesät ainaki osaksi töissä, yhtä kesää lukuun ottamatta. Miehellänikin on samantyylinen tausta. Ja samaan kannustamme aikanaan omat poikammekin.

Toinen ääripääesimerkki lienee mieheni pikkusisko, joka asuu vielä vanhempiensa luona ja ei ole eläessään tehnyt päivääkään töitä. Ikää 28v, eikä vielä ole valmistunut ammattiin, opiskelee kyllä. Opiskelut ovat ns. vaiheessa (vakiovastaus, jos asiaa sattuu kysymään).

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Toinen ääripääesimerkki lienee mieheni pikkusisko, joka asuu vielä vanhempiensa luona ja ei ole eläessään tehnyt päivääkään töitä. Ikää 28v, eikä vielä ole valmistunut ammattiin, opiskelee kyllä. Opiskelut ovat ns. vaiheessa (vakiovastaus, jos asiaa sattuu kysymään).

Toivottavasti valmistuu alalle, jolla on todella pulaa työntekijöistä, koska muuten voi tuolla taustalla olla toooodella vaikea työllistyä :/

En pakota, itse saa valita jos tarvitsee rahaa. Rahaa voi tienata myös pulloja keräämällä tai metsän antimia keräämällä. Ja jos maatilalla asuu, niin kotonakin on töitä. Sama varmasti koskee monia yrittäjien lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En pakota, itse saa valita jos tarvitsee rahaa. Rahaa voi tienata myös pulloja keräämällä tai metsän antimia keräämällä. Ja jos maatilalla asuu, niin kotonakin on töitä. Sama varmasti koskee monia yrittäjien lapsia.

Näissä on vaan se huono puoli, että ne ei näytä niin hyvältä cv:ssä.. :(

Näissä on vaan se huono puoli, että ne ei näytä niin hyvältä cv:ssä.. :(

On ne parempi kuin ei mitään.

Meillä ei ole vielä ihan ajankohtaista, täyttää vasta syksyllä 14, joten eipä noita hommia tuon ikäiselle vielä juuri ole, yleensähän pitää olla vähintään 15 v.

Töihin tietysti. Leireille apuopettajaksi, lastenvahdiksi, naapurin nurmikkoa leikkaamaan, ihan mitä vaan.

14-vuotias on kesän teatterissa, ja saa siitä pientä palkkaa. Menossa on neljäs kesä, ja juuri nauroi, että säästetyillä teatterirahoilla hän voi vaikka aikanaan käydä autokoulun.

Mun 15-vuotias ysiluokkalainen oli tutun firmassa TET-jaksolla kasilla ja on sitten päässyt sitä kautta tekemään töitä lomilla. Nyt kyselin helmikuussa, että onko hakenut kesätöitä ja on kuulemma hakenut ja saanut samasta firmasta töitä.
On innokas ja hyväkin tekemään töitä ja koulukin menee kivasti, mutta varmasti osasyynä intoon on se, ettei kotona raha tipu puista eli tietää että rahan saanti vaatii myös työntekoa eikä isin tai äidin lompakolla käyntiä.

no kun se aika koittaaa, että on laillista tehdä työtä, niin tottakai autan. siis eikö 15v saa ola kesätöissä?
mutta ei haittaa jos ei mitään työtä saakkaan, monet nuorten kesätyöt pelkkää hyväksikäyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:

Toivottavasti valmistuu alalle, jolla on todella pulaa työntekijöistä, koska muuten voi tuolla taustalla olla toooodella vaikea työllistyä :/

Mun DI-pikkuveli ei myöskään ollut ollut missään kesätöissä vuotta ennen valmistumistaan, mutta valmistui nopeaan tahtiin ja tekee melkoista uraa nyt... Riskinottoa kuitenkin, itse olin ekan kerran kesätöissä 15-veenä, mutta silloin töitä saikin helpommin kuin nykyään.

Meillä vanhempi lukion ekalla ja kuopus kahdeksannella. Työpaikka haetaan itse (kun tulee ajankohtaiseksi), mutta hakemuksenteossa autamme tietenkin. Isompi on tehnyt harrastukseensa liittyen (palkatonta) pienempien ohjaamista, nuorempi ei vielä mitään. Kesäisin ovat olleet harrastuksiin liittyvillä leireillä ja kielikursseilla. Tänä kesänä lukiolainen tekee pari viikkoa harrastukseen liittyvään palkkatyötä+leirillä, on neljä viikoa kielikurssilla ja lopun aikaa lepää:) Pienemmällä ei palkkatyötä ja kielikurssi on vain kaksi viikkoa, muu ohjelma samaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:

Mun DI-pikkuveli ei myöskään ollut ollut missään kesätöissä vuotta ennen valmistumistaan, mutta valmistui nopeaan tahtiin ja tekee melkoista uraa nyt... Riskinottoa kuitenkin, itse olin ekan kerran kesätöissä 15-veenä, mutta silloin töitä saikin helpommin kuin nykyään.

Meillä piti suorittaa tietty määrä pakollista työharjoittelua ennen kuin sai DI-todistuksen. Harjoittelu tehtiin yleensä kesäisin ja palkallisena.

Alkuperäinen kirjoittaja hn:
no kun se aika koittaaa, että on laillista tehdä työtä, niin tottakai autan. siis eikö 15v saa ola kesätöissä?
mutta ei haittaa jos ei mitään työtä saakkaan, monet nuorten kesätyöt pelkkää hyväksikäyttöä.

14-vuotias saa mennä kesätöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mun 15-vuotias ysiluokkalainen oli tutun firmassa TET-jaksolla kasilla ja on sitten päässyt sitä kautta tekemään töitä lomilla. Nyt kyselin helmikuussa, että onko hakenut kesätöitä ja on kuulemma hakenut ja saanut samasta firmasta töitä.
On innokas ja hyväkin tekemään töitä ja koulukin menee kivasti, mutta varmasti osasyynä intoon on se, ettei kotona raha tipu puista eli tietää että rahan saanti vaatii myös työntekoa eikä isin tai äidin lompakolla käyntiä.

Meillä homma on ajateltu niin, että rahaa tippuu alaikäisellekin, koska ollaan velvollisia lapsi elättämään.

Mun 19-vuotias tyttö ei ole vielä kertaakaan saanut kesätöitä. Tyttö on hakenut 15-vuotiaasta asti töitä joka kesä, käynyt tyrkyllä firmoissa (isänsä oluti vielä kuskina, että todellakin on käynyt), laittanut hakemuksia, soittanut ja kirjoittanut, mutta ei nappaa. Ainut duuni, mitä on saanut, on mainostenjako, jota hän onkin nyt neljä vuotta tehnyt pitämättä siitä lomaa viikkoakaan, mutta "oikeaakin" työtä olisi kiva saada. Ei me osata miehen kanssa enempää auttaa, ei ole edes suhteita.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mun 19-vuotias tyttö ei ole vielä kertaakaan saanut kesätöitä. Tyttö on hakenut 15-vuotiaasta asti töitä joka kesä, käynyt tyrkyllä firmoissa (isänsä oluti vielä kuskina, että todellakin on käynyt), laittanut hakemuksia, soittanut ja kirjoittanut, mutta ei nappaa. Ainut duuni, mitä on saanut, on mainostenjako, jota hän onkin nyt neljä vuotta tehnyt pitämättä siitä lomaa viikkoakaan, mutta "oikeaakin" työtä olisi kiva saada. Ei me osata miehen kanssa enempää auttaa, ei ole edes suhteita.

kiva typo, siis isänsä ollut...

Yhteistyössä