Onko täällä vanhojen talojen omistajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fria

Vieras
Onko talosi suojelukohde?
Oliko talo rapistunut, ennen ostoasi?
Oletko remontoinut taloa?
Onko talossa "kummitellut"?
Jouduitko maksamaan talosta paljon? (mikäli se oli suojelukohde)
Oliko remontoiminen hankalaa, tietyissä puitteissa toimien?
Teittekö remontin itse vai teetittekö?
Käytittekö ulkopuolista suunnittelijaa pihan ja talon laittoon?
Oletko pitänyt talostasi?
Aiotko muuttaa talostasi tulevaisuudesta muualle?
Mitä kautta ostit talon?

Nimim. Innostunut eräästä vanhasta suojelukohteesta, joku ollut asumattomana piiiiitkään. 1800-luvun talo piharakennuksineen.

Meillä ei varsinaisesti ole noin vanha huusholli, rakennusvuosi on vasta 1910. Tämä on vanha maatila, joka on välillä ollut tyhjillään vuosia. Remonttia saa tehdä todella paljon ja yllätyksiä on tullut. Esim. Kun aloimme rakentaa kylppäriä sisälle, selvisi, että toisella puolelta taloa puuttui kantavia rakenteita. Itse ei ainakaan remppaa kannata tehdä, ellei todellakin ole kokemusta, se vie vain aikaa, rahaa ja hermot.
Koska kyse on suojelukohteesta, taitaa olla aika tarkasti määrätty mitä saa tehdä ja mitä materiaaleja käyttää. Esim. selvittäisin aika tarkkaan, millaisen keittiön ja kylpyhuoneen/vessan taloon saa rakentaa, ettei sitten tule yllätyksiä. Ongelma on myös tuo kylmillään olo, jos on ollut "peruslämpö" päällä vaikka onkin ollut asumaton, niin ei siinä mitään, mutta jos on käynyt pakkanen sisätiloissakin, niin voikin löytyä erilaisia vaurioita. Ainakin talo on todennäköisesti ikäistään huonommassa kunnossa, toki riippuen muistakin seikoista.
Jos kiinnostaa ja innostaa, niin siitä vaan. Lopputulos on varmasti aivan mahtava!
Mä menen nyt lyömään tapettia seinään... ;)

Yhteistyössä