Onko tämä huono vai erittäin huono ajatus? Pikkulapsi ulkomailla isovanhempien kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matrjoshka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tottakai päästäisin, meillä on lapset olleet pienestä asti toisessa mummolassaa tuhansien kilometrien päässä ihan itekseen. Hieno mahdollisuus isovanhemmille ja lapselle.

Jos olisi vain viikko niin helposti antaisin mutta kaksi on jo liikaa. Poika on vielä niin pieni, tissilläkin vielä :( Tai jos pääsisi mies sinne mukaan... En tunne isovanhempia edes kovin hyvin koska emme puhu samaa kieltä! He asuvat kaukana ja olivat nyt lapsenlapsen 1vee synttäreiden aikana täällä kaksi viikkoa ja kun lapsi syntyi he olivat meillä kuukauden.

Ja oikeasti vielä mietit??

Aloitusviestin perusteella oli vastaamassa:
Ei TODELLAKAAN! Itse en päästäisi omaa 5,5v:kään yli YHDEN viikon matkalle. Tuo viikkokin olisi ok vain siksi, että ovat hoitaneet lapsiamme paljon.

Sitten luin eteenpäin ja kerroit vielä, että:
-Lapsi ei tunne isovanhempia lainkaan
- ÄITIKÄÄN ei tunne isovanhempia
-Lapsi ei ole ollut yötä erossa äidistä ikinä, nukkuukin kainalossa
-Lapsi on tissillä (mikä on mielestäni hyvä juttu, pisteet siitä!)

Näillä tiedoilla vastaisin toisin, kuin alunperin meinasin. Nimittäin: OLETKO HULLU, KUN EDES HARKITSET MOISTA?!

Eli kysymys kuuluukin:
Päästäisitkö 1,5v lapsen, jota edelleen imetän, minulle ja lapselle tuntemattomien isovanhempien kanssa kahdeksi viikoksi ulkomaille?

No, en todellakaan päästäisi!! Kamala yhtälö!

No juurikin näin. ELI erittäin huono ajatus.

Mitään ongelmaa en näkisi, jos lapsi olisi aiemminkin viettänyt aikaa isovanhempiensa kanssa, niin sama se periaatteessa kuinka kaukana olisi. Mutta hei teidän tilanteessa.. Älä viitsi...

[QUOTE="just";29424565]No juurikin näin. ELI erittäin huono ajatus.

Mitään ongelmaa en näkisi, jos lapsi olisi aiemminkin viettänyt aikaa isovanhempiensa kanssa, niin sama se periaatteessa kuinka kaukana olisi. Mutta hei teidän tilanteessa.. Älä viitsi...[/QUOTE]

Niin minä en tunne isovanhempia, mutta mieheni luonnollisestikin tuntee heidät ja luottaa heihin. Valitettavasti tämä surkea yhtälö on meidän tilanne ja lapsen ainoat isovanhemmat. Matka olisi vasta elokuussa kun lapsi on 1v10kk ja toivottavasti en imetä silloin enää. Mieheni mielestä asiassa ei ole ongelmaa päästää, mutta nyt kun olen hieman keskustellut miehen kanssa niin ei lapsi ole lähdössä... Tavallaan se ei olisi pojalle "ulkomaille" meno, koska se on pojan toinen kotimaa ja hänellä on sinne myös passi...

Niin minä en tunne isovanhempia, mutta mieheni luonnollisestikin tuntee heidät ja luottaa heihin. Valitettavasti tämä surkea yhtälö on meidän tilanne ja lapsen ainoat isovanhemmat. Matka olisi vasta elokuussa kun lapsi on 1v10kk ja toivottavasti en imetä silloin enää. Mieheni mielestä asiassa ei ole ongelmaa päästää, mutta nyt kun olen hieman keskustellut miehen kanssa niin ei lapsi ole lähdössä... Tavallaan se ei olisi pojalle "ulkomaille" meno, koska se on pojan toinen kotimaa ja hänellä on sinne myös passi...

Siltikin, lapsellesi he ovat ventovieraita ihmisiä. Ja tuo maa siltikin ulkomaa, ehkä kielikin vieraampi kuin suomi?

Itselläni pienemmät lapset ovat 13kk ja 3v ikäisiä. Kumpaakaan en päästäisi edes viikoksi, saati sitten kahdeksi, isovanhempien kanssa suomeen lomailemaan. Vaikka Suomi onkin se meillä kotona käytetty kieli.

Ikävä kyllä vanhempani ovat lapsille ainoat isovanhemmat ja luotan heihin, tai siis äitiini (isäni ei juuri tämän ikäisiä ole hoitanut). Kuitenkin kuopus on nähnyt isäni kerran ja isompi ehkä kolmesti, äitiäni ei kumpikaan heistä ole edes tavannut. Vaikka kuinka olen äitiini yhteyksissä liki päivittäin, lapsilleni hän on ihan vieras ihminen. Lähellä asuvat ystävämme ja kaverimme ovat lapsillemme paljon läheisempiä kuin omat isovanhemmat.

Muoks. Ja tosissaan äitini on hoitanut paljon esim veljeni kohta 1v täyttävää lasta joka tälläkin hetkellä on siis mummolassa hoidossa. Kunhan tuo tuosta vähän kasvaa heidän on varmasti paljon helpompi antaa lapsi vaikka mummon kanssa reissuun -tai jättää mummolle hoitoon siksi aikaa kun itse reissaavat- useammaksikin päiväksi kuin meidän.

Viimeksi muokattu:
Lapset oli tuossa iässä isovanhempien kanssa mökillä, joten olisin päästänyt myös ulkomaille. Onhan ne mummot ja papat saaneet meidät vanhemmatkin elossa täysi-ikäiseksi, tuskin ne ehtii lapsia tappaa siinä ajassa. Pidin lapsille suurena rikkautena sitä, että heillä on etuoikeus viettää aikaa isovanhempien kanssa ja oppia wanhan kansan taitoja ja asioita, joita minä tai isänsä eivät pystyisi opettamaan. Meillä oli kyllä myös sellainen tilanne, että mies oli pitkiä aikoja ulkomailla, minä olin töissä eikä lapset olisi päässeet kesällä samaan varapäiväkotiin joten isovanhemmat olivat loistava apu.

Tottakai joka perheessä on eri tilanne, joku ei kestä omaa ikäväänsä, joku toinen ei luota isovanhempiin, joku ei halua muuten vaan toisten hoitaa lapsiaan.

En päästäis. Mun kuopus on nyt 1v11kk eikä tulis mieleenkään laittaa häntä lomalle useammaksi yöksi muiden kuin vanhempiensa kanssa. Imetys loppui jo kesällä mutta silti hän kovasti vielä vanhempiaan tarvitsee, tietenkin. Esikoinen on pian 5v eikä ole koskaan yökylässä ollut, en häntäkään päästäisi noin pitkäksi aikaa vaikka tuntisin appivanhemmat ja he lapsen.

Sun tapauksessa en edes harkitsisi ja ihmettelisin kovasti jos lapsen isä olisi lasta reissuun päästämässä.
Ulkomaanmatkat ehdottomasti tosi tutussa seurassa ja yöstä tai kahdesta aloittaen (esim. risteily). Ja niin, että lapsella ja aikuisella on yhteinen kieli.

Lapset oli tuossa iässä isovanhempien kanssa mökillä, joten olisin päästänyt myös ulkomaille. Onhan ne mummot ja papat saaneet meidät vanhemmatkin elossa täysi-ikäiseksi, tuskin ne ehtii lapsia tappaa siinä ajassa. Pidin lapsille suurena rikkautena sitä, että heillä on etuoikeus viettää aikaa isovanhempien kanssa ja oppia wanhan kansan taitoja ja asioita, joita minä tai isänsä eivät pystyisi opettamaan. Meillä oli kyllä myös sellainen tilanne, että mies oli pitkiä aikoja ulkomailla, minä olin töissä eikä lapset olisi päässeet kesällä samaan varapäiväkotiin joten isovanhemmat olivat loistava apu.

Tottakai joka perheessä on eri tilanne, joku ei kestä omaa ikäväänsä, joku toinen ei luota isovanhempiin, joku ei halua muuten vaan toisten hoitaa lapsiaan.

Ihan olen samaa mieltä sunkin kanssa, mutta ap:n tapauksessa käsitin ettei lapsi tunne isovanhempiaan juuri lainkaan. Eli siltikin vaikuttaa erittäin huonolta ajatukselta.

[QUOTE="just";29424700]Ihan olen samaa mieltä sunkin kanssa, mutta ap:n tapauksessa käsitin ettei lapsi tunne isovanhempiaan juuri lainkaan. Eli siltikin vaikuttaa erittäin huonolta ajatukselta.[/QUOTE]

Totta, lapsen on tottakai hyvä tutustua isovanhempiin ja heidän kulttuuriin, mutta ensin niin että vanhemmat on mukana, tai ainakin toinen vanhemmista. Tietenkään ei 2-vuotiasta voi antaa hänelle ventovieraiden ihmisten matkaan vain siksi että ne sattuu olemaan isovanhemmat, lapsella täytyy olla joku tuttu turvana

Jos olisi vain viikko niin helposti antaisin mutta kaksi on jo liikaa. Poika on vielä niin pieni, tissilläkin vielä :( Tai jos pääsisi mies sinne mukaan... En tunne isovanhempia edes kovin hyvin koska emme puhu samaa kieltä! He asuvat kaukana ja olivat nyt lapsenlapsen 1vee synttäreiden aikana täällä kaksi viikkoa ja kun lapsi syntyi he olivat meillä kuukauden.

Anteeksi nyt vaan, MUTTA miten ihmeessä päästäisit vajaa 2-vuotiaan KAHDEKSI VIIKOKSI matkalle, jos et edes tunne isovanhempia hyvin!!???HUH huh miten ajattelematonta!! Ethän sä edes siis tiedä, että kykenevätkö hoitamaan noin pientä, ja usein aika holtitonta, 2-vuotiasta! Mitä tahansa saattaisi tapahtua. Jos siis isovanhemmat ei koskaan ole hoitanut lasta, eihän se ole lasta kohtaan oikein että olisi yhtäkkiä 2 viikkoa heidän kanssaan, aivan vieraita ihmisiä hänelle.

Todella typerä aloitus.

Ja kommentoin vielä että en edes päästäisi 2-vuotiasta, joka tuntee isovanhempansa, noin pitkäksi ajaksi.
Se perussääntö että lapsi kestää eron sen verran vuorokausissa, mitä vuosia on,- on hyvä nyrkkisääntö. Eli 2-vuotias on valmis olemaan erossa vanhemmistaan n. 2 vuorokautta. Ei yhtään sen enempää!

2 viikkoa noissa olosuhteissa on jo lähellä hylkäämiskokemusta...Mietippä hieman asiaa.

[QUOTE="Höh";29424772]Ei tämä aloitus ole typerä ( keskustelupalstalla kun ollaan), mutta isovanhempien ajatus on kyllä ihan hukassa. Missään nimessä en päästäisi noilla taustatiedoilla edes kesämökille kahdeksi viikoksi. Ettekö voisi jossain vaiheessa mennä koko perhe sinne ulkomaille?[/QUOTE]

On äidinkin ajatus aika hukassa, että edes harkitsee tällaista.

Ihmettelen näitä vastauksia; miten jonkun mielestä se on "hieno mahdollisuus" lapselle, että joutuu ulkomaille ventovieraiden ihmisten kanssa kahdeksi viikoksi KAKSI VUOTIAANA? Mitä hienoa tässä on? Se todennäköisesti aiheuttaisi aikamoiset traumat lapselle.

Ehtii se lapsi tutustua isovanhempiinsa myöhemmälläkin iällä.

Onpa vastuuttomia vanhempia taas liikkeellä, tässäkin ketjussa.

En todellakaan päästäisi, meillä nuorin on kohta 1v 9kk. 2 yötä putkeen on kerran ollut mummolassa, muuten välillä sen yhden. Ovat siis tuttuja pojalle, mutta en missään nimessä päästäisi noin pitkäksi aikaa. Ensi kesällekin suunnitteilla 2 päivän miniloma miehen kanssa, yhtään pidemmäksi aikaa en mummolaankaan halua jättää ilman vanhempia.

isommat käy isällään joka toinen viikonloppu ja kesällä ovat 1-2 viikkoa putkeen, silloin keskimmäinen lapsista ikävöi jo ensimmäisen viikon loppupuolella, on 6 vuotias. Toki ohi menee, mutta silloinkin on kuitenkin läheisen isänsä kanssa, ei mummon tai muun..

[QUOTE="hölmö";29424884]Luitkohan sää koko ketjun, vai ootko oikeesti noin yksinkertainen?[/QUOTE]Luin, eikä mielipiteeni muuttunut lukiessani. Ihan omakohtaisten kokemusten kautta säilytän mielipiteeni. Oli se sitten mielestäsi vaikka kuinka yksinkertaista.
=)

Luin, eikä mielipiteeni muuttunut lukiessani. Ihan omakohtaisten kokemusten kautta säilytän mielipiteeni. Oli se sitten mielestäsi vaikka kuinka yksinkertaista.
=)

Mää uskon että sä olet pelkkä provo, haluat tuolla vastauksellasi taas provoilla lisää. Kukaan täysijärkinen ihminen ei päästäisi pientä lasta vieraiden ihmisten kanssa noin pitkäksi aikaa pois. Järkky ajatus!!!!!!

Jatka sä provoilua vaikka jossain toisessa ketjussa.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Alkuperäinen kirjoittaja hölmä;29424908:
Mää uskon että sä olet pelkkä provo, haluat tuolla vastauksellasi taas provoilla lisää. Kukaan täysijärkinen ihminen ei päästäisi pientä lasta vieraiden ihmisten kanssa noin pitkäksi aikaa pois. Järkky ajatus!!!!!!

Jatka sä provoilua vaikka jossain toisessa ketjussa.
Kerroin vain oman mielipiteeni ja omasta kokemuksestani. Valitettavaa, että se ei ollut sama kuin sinulla.
=)

Kerroin vain oman mielipiteeni ja omasta kokemuksestani. Valitettavaa, että se ei ollut sama kuin sinulla.
=)

Lapsesi on siis noin vuoden ikäisenä ollut useamman viikon hänelle vierailla ihmisillä hoidossa ja kaikki meni hyvin, lapsi viihtyi ja homma toimin niin, että voisit tehdä toistekin? Vastasit ilmeisesti omasta näkökulmastasi ainoastaan, et ap:n tilanteesta? Minusta tuntuisi oudolta laittaa lapsi vieraille ihmisille kahdeksi viikoksi ulkomaille noin pienenä. En sano etteikö se voisi onnistua, mutta en ehdoin tahdoin tällaista tilannetta tekisi.

Lapsesi on siis noin vuoden ikäisenä ollut useamman viikon hänelle vierailla ihmisillä hoidossa ja kaikki meni hyvin, lapsi viihtyi ja homma toimin niin, että voisit tehdä toistekin? Vastasit ilmeisesti omasta näkökulmastasi ainoastaan, et ap:n tilanteesta? Minusta tuntuisi oudolta laittaa lapsi vieraille ihmisille kahdeksi viikoksi ulkomaille noin pienenä. En sano etteikö se voisi onnistua, mutta en ehdoin tahdoin tällaista tilannetta tekisi.

Korjaus, kahden vuoden ikäisenä tietty.

Yhteistyössä