onko tämä ihan tyhmää toimintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "åpoi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Å

"åpoi"

Vieras
Aamupala:
Paahdettua ruisleipää, juustoa, leikkele, salaatti, kurkku ja tomaatti.

10v heittelee tomaatit pitkin pöytää
-yyäää en syö mä en pidä tomaatista! Karjuu

5 v itkee huutaen kun näkee leivällään salaattia, juustoa ja kurkkua.
- eeeeiiii! En syö!

Raivoavat, huutavat toisilleen, murisevat ja kiukuttelevat.

Tämä on joka päiväistä.

Minä aikani paasaan ja mietin, onko tosiaan pakko syödä jos ei tykkää? Mutta toisaaltaan mietin, ei opi jos ei totuttele. 5 v ei pistä suuhun mitään harmaanruskeenvaaleasta sävystä poikkeavaa. Ei koskaan ole laittanut.
Laihtuu silmissä, oikeasti.

Kerroin tilanteen:

Nämä on aamupalanne ja ne syödään. Ne löytyy nenänne edestä päivällisellä, välipalalla ja lounaalla ja jopa iltapalalla niinkauan että ne menevät alas.

Tunnen itseni natsiksi.
Jokaisella lapsella on oikeus päättää itsestään.

Olen nyt lopen kyllästynyt närppimiseen, yököttelyyn ja ruuan aliarvostamiseen.
5 v neuvola ehdotti tarrataulua. Joo , söi sen verran että tuli tarra ja niitä kertyi 20 ja sai pikku lelun. Loppu syönti sen jälkeen.

Että tympäsee koska tajuan sen johtuvan vain minusta. Minun vika ja se tympäsee.

Tunkekaa niille lapsille kaikkea suuhun jo pienestä pitäen että oppivat syömään.

Tää ruuan kanssa temppuilu on helvettiä.

Nyt palaan takaisin keittiöön ja pidän tyyneyden ja linjan.

Siis sitä samaa tomaattipalaa tuputat niin kauan että se on syöty?? Ja sitä on närpitty ja heitelty pitkin pöytiä ja kuskattu jääkapin ja huoneenlämmön väliä pitkin päivää? Joo en söis minäkään. Mitä jos ottaisit aikalisän noiden ruokailuken kanssa ja vaihtaisit asennetta kokonaan? Teillä se on nyt valtataistelua ja lapset ovat jopa ehkä traumatisoituneet pakottamisesta. Mä muistan vieläkin ne kerrat, kun pakkosyötettiin, se oli kamalaa. Oma keho ja joku tunkee sinne jotain väkisin. Tomaatti sitä paitsi kirvelee monen lapsen (ja aikuisenkin suuta). Kuulostaa muutenkin siltä, että oisiko lapsillasiolla jotain aistiyliherkkyyksiä - tuo vain vaaleiden rokien syöminen kuulostaa vähän siltä.

No onko joku muu kasvis mikä menis? Jos se tomaatti on kynnyskysymys, niin sitten vaikka paprikaa. Kysy mikä käy, jotain on pakko vastata, ja sitä sit syödään.

Mä ymmärrän ton tomaatin, se kirvelee. En vieläkään pysty syömään kuin luumutomaatteja, ne ei vaan sovi kaikille. Tuputtaminen ja pakottaminen ei ole ok, moni aikuinen esimerkiksi inhoo puuroa, kun sitä oli pakko syödä lapsena.
Parasta, kun ei tee asioista iso numeroa ja jos ei syö niin sitten ei vaan syö. En ole vielä kuullut, että täällä olisi lapsia nälkään kuollut. Vaihe tuo on muiden joukossa, menee ohi tai onhan niitä nirsoja aikuisiakin, mutta sitten vaan on.

Jos ei syö niin ei syö. Keskustelkaa asiasta. Noin isojen kanssa voi jo sopia, että tiettyjä asioita maistetaan. Pakottaa ei voi. Ei kaikki aikuisetkaan syö kaikkea. Mullakin on iso lista kaikenmoista mitä en ole koskaan maistanut

Minulla on kolme lasta ja jokaisella on omat ruokamieltymykset ja inhokit. En tuputa, kun tiedän että itsellenikin jotkut asiat on vastenmielisia. Lapsena olin todella nirso, mutta nyt aikuisena syön lähes kaikkea, mutta jotkut tietyt asiat on sellaisia, jotka oikeasti oksettavat. KOskaan minulle ei lapsena ole mitään tuputettu ja pakotettu syömään. Järkyttävää sellainen on.

Mä laittaisin pöydälle kasvislautasen ja sanoisin, että jokainen saa valita sieltä vähintään 3 kasvispalaa ja syö ne ennen kuin poistuu pöydästä. Näin meillä on toimittu ronkeleiden kanssa. En tiedä onko oikein tai väärin toimittu, mutta toisaalta haluan opettaa lapset syömään myös terveellisiä ruokia ja toisaalta taas haluan antaa lasten syödä vapaasti mitä haluavat, ei pakottaen. Eli tällainen keskitien ratkaisu, jossa kasviksia on syötävä, mutta lapsi itse valitsee ne mitkä maistuu parhaiten.

Ja lisäyksenä vielä: meillä myös osa lapsista on sellaisia, että eivät vapaaehtoisesti KOSKAAN IKINÄ maista mitään uutta, joten siksi pientä houkuttelua ja maistamispakkoa on meillä käytetty. Helppoahan se on sanoa, että lasta ei saa pakottaa mitään syömään, jos ne omat lapset on kaikkiruokaisia ja normaalipainoisia. Mutta jos lapsi on luonnostaan sellainen, että ei uskalla kokeilla ja eläisi mieluusti pelkällä jugurtilla ja leivällä, niin sitten asia on vähän eri...

Yhteistyössä