Onko tämä korvatulehdusta vai normaalia flunssaan kuuluvaa juttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Viime viikolla minulla oli kunnon räkätauti ja viikonloppuna tuntui, että en ole aivan tolpillani. Menin päivystykseen ja valitin, että tuntuu, ettei tämä flunssa nyt parane ja aivan kuin olisi korvatulehdus vasemmassa korvassa. Lekuri katsoi korvat ja sanoi, että vasemmalla puolella on vaikkua - ei näe kunnolla, mutta mitä hän näkee, hänestä korva vaikuttaa terveeltä. Oikealle puolelle hän kanssa kurkkasi ja näki selvemmin, kanssa terve - ei tulehdusta. Tutki sitten poskiontelot (kun pyysin, että katso nekin varmuudeksi). Sieltä syyllinen löytyi, molemmissa poskionteloissa tulehdus.

Mutta edelleen koen, että vasen korva ei ole kunnossa. On tukkoinen ja kun nukun vasemmalla kyljellä, korvaan sattuu vietävästi. Päivällä tuntui vasen korva kumman nesteisen tuntuiselta. Oikea korva sen sijaan tänään aukesi ja tuntuu jo ihan hyvältä. Joudun vielä myös niistämään jonkin verran, niin kun kunnolla niistän, vasen korva rutisee ja paukkuu tosi ilkeän kuuloisesti, on niistämisen jälkeen pitkän aikaa entistä omituisemman tuntuinen.

(Ja erikoista tänään oli se, että viime perjantaina mies joutui lasta käyttämään päivystyksessä, kun lapsikin valitti korviaan. Lekuri oli todennut lapsen molemmat korvat tulehtuneiksi ja antoi antibioottikuurin. Tänään lapsella oli ollut neuvolalekurin luo aika. Mies sanoi tuosta lapsen korvatulehduksesta neuvolalekurille. Lekuri katsoi lapsen korvat ja sanoi, ettei täällä mitään tulehdusta ole. Missä nämä lapsen korvat on katsottu? Mies sanoi, että perjantaina päivystyksessä.)

Juu meilläkin katottiin päivystyksessä että kamala tuledus ja seuraavana pvänä yksityisellä ei mitään tietookaan tulehduksesta....lääkärikin sano että ei ne yleensä päivässä parane!Muista että poskiontelo/korvatulehdus paranee 75%ilman kuuria jos vain jaksat niistää...

Poskiontelotulehdus voi aiheuttaa painetta korviin... Odota että kuuri on ohi (ja vielä viikko sen jälkeen) ja mene uudelleen lääkäriin jos olo ei helpotu... Mä monesti luulin että on korvatulehdus mutta 90 prosenttia tapauksista oli poskiontelotulehdus.

mulle korvalekuri sanoi, että jos aikuisella on korvatulehdus, niin yleensä silloin on myös poskiontelontulehdus. Sama pöpö aiheuttajana. Itse söin joskus 3 kuuria putkeen, kun ontelot ei suostuneet paranemaan, ja loppuviimeksi ainoa mikä auttoi, oli punkteeraus 3x viikon välein. Tuon jälkeen hommasin itselleni sarvikuonon, ja sen jälkeen ei ole poskiontelot vaivanneet, kunhan muistan aloittaa huuhtelun heti, kun nuha tekee tuloaan. Suosittelen lämpimästi!

Antibioottien sijaan kannattaa käyttää nenäkannua. Jo kun flunssan ensioireet tulevat, on kannuttaminen hyvä aloittaa - ja jatkaa pari kertaa päivässä. Kun vesi tulee rööreistä läpi, ei sinne jää muhimaan mikään tulehdusta aiheuttava. Tämä siis aikuisille.

Itse sain ennen pari-kolme flunssaa vuodessa, aina meni poskionteloihin ja antibioottikuuriksi. Sitten eräs lääkäri (Mehiläisessä, ei siis mikään hihhuli :) suositteli nenäkannua. Aloitin käytön ja tuon jälkeen en ole saanut yhden yhtä poskiontelontulehdusta. Flunssa kyllä ilmaantuu edelleen 2-3 kertaa vuodessa mutta kannuttelulla ja levolla olen parantunut.

Itselläni korvatulehdus on kipeimmillään pari päivää ennen kuin korvaan kertyy nestepinta. On todella turhauttavaa, kun kipu on kova ja itse tietää, että korva on tulehtumassa, mutta lääkkeitä ei saa ennen kuin lääkäri näkee siellä korvassa märkää. Jos ne antibiootit vain sais silloin, niin sitä märkää ei sinne edes pääsisi kertymään, eikä kuulo rasittuisi. Lisäksi ei tarvitsisi montaa päivää olla kipeänä.
Sulla voi aivan hyvin olla korvatulehdus, sitä ei vaan siinä vaiheessa pystytty näkemään kun lääkärissä kävit.

Itselläni korvatulehdus on kipeimmillään pari päivää ennen kuin korvaan kertyy nestepinta. On todella turhauttavaa, kun kipu on kova ja itse tietää, että korva on tulehtumassa, mutta lääkkeitä ei saa ennen kuin lääkäri näkee siellä korvassa märkää. Jos ne antibiootit vain sais silloin, niin sitä märkää ei sinne edes pääsisi kertymään, eikä kuulo rasittuisi. Lisäksi ei tarvitsisi montaa päivää olla kipeänä.
Sulla voi aivan hyvin olla korvatulehdus, sitä ei vaan siinä vaiheessa pystytty näkemään kun lääkärissä kävit.
Korvetulehduksen ensisijainen hoito on tulehduskipulääkkeet, ja niitä saa apteekista ihan ilman lääkärikäyntiäkin. Antibiootteja tarvitaan hyvin harvoin, mutta yleensä potilaat ne välttämättä haluavat, jolloin lääkäri ne kirjoittaa, vaikka sairaus menisi pois ilmankin. Ilmeisesti on vain kiva tuhota elimistön terveellisetkin bakteerit ja luoda antibioottiresistenttejä sairauksia.

Korvetulehduksen ensisijainen hoito on tulehduskipulääkkeet, ja niitä saa apteekista ihan ilman lääkärikäyntiäkin. Antibiootteja tarvitaan hyvin harvoin, mutta yleensä potilaat ne välttämättä haluavat, jolloin lääkäri ne kirjoittaa, vaikka sairaus menisi pois ilmankin. Ilmeisesti on vain kiva tuhota elimistön terveellisetkin bakteerit ja luoda antibioottiresistenttejä sairauksia.

On se kivaa tuhota elimistön tarpeelliset bakteerit joo. Paljon, paljon hauskempaa kuin vaurioittaa KUULOAAN, jota kuitenkin tarvitsee loppuelämänsä. Suolistobakteerit elpyvät, mutta toistuvien tulehdusten vaurioittama kuulo ei palaudu.

Meistä osa käy töissä, joissa ei voi käydä, jos on käytännössä kuuro korvatulehduksen ajan, koska korvat ovat täynnä märkää. Kaikki eivät saa viikkokausia sairaslomaa, odotellen kaikessa rauhassa että josko se burana ja yrttitee nyt auttaisi, ja jos ei auta, niin mikäpä hätä tässä, annetaan tulehduksen levitä poski-ja otsaonteloihin sekä silmiin, mitäpä se haittaa toikkaroida kuurona ja sokeana, mitäpä minusta. Tulehdus on hoidettava, että voi päästä takaisin töihin ja parantua. Itse en ikinä tahallani riskeerasi tärkeitä aisteja, en näköä, enkä kuuloa, vain siksi että joku on noin teoriatasolla huolissaan paksusuoleni tasapainosta. Niin kauan kuin sillä persesilmällä ei näe eikä kuule, on tässä priorisoitava muut elimet etusijalle.

Yhteistyössä