Onko tämä mielestänne normaalia? (parisuhteesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palstavierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kauheen kiva, että sulla on aikaa jakaa kieliopillisia neuvoja. Voisit vaikka väsätä tänne palstalle ihan oman aloituksen siitä joka aamu, mikä on päivän kielioppiaihe? Yhdyssanat? Pisteet ja pilkut? Lauseen rakenne? Onko sopivaa käyttää murretta ainoastaan puhekielessä?

Mun mielestä jokseenkin huvittavaa, että sä jaksat päteä mielipidepalstalla kieliopin kanssa.

Vieläkin huvittavampaa on se, miten joku väittää kirjoitustaidon rappeutuvan ja suomenkielen taidon huononevan? Veikkaanpa, että 50 vuotta sitten, kirjoitustaito oli huomattavasti nykyistä heikompaa. Kuten myös murteet olivat huomattavasti voimakkaampia ja tulivat enemmän esiin arkipäivässä, kuin nykyään.
Ihmettelen myös suuresti jankutusta siitä, miten suomea ei osata kunnolla? Ihan samaa mieltä oltiin varmaan 300 vuotta sitten... Asia nyt kuitenkin on niin, että kieli muuttuu jatkuvasti.

Uskon, että sinunkin on vaikea ymmärtää 300 vuotta sitten kirjoitettua suomea. Onko niin, että sillon käytetty suomenkieli oli sitä oikeaoppista suomenkieltä, vai onko nykyinen oikeaoppista suomea?

Palstalle kirjoittaessani en ole järin kiinnostunut kirjoitukseni oikeaoppisuudesta, vaan lähinnä siitä, että asiani tulee esiin. Se, että sinä keskityt kieliopillisiin seikkoihin enemmän, kuin asiaan, on varmasti enemmän sinun ristisi, kuin minun.

Huokaus. Sinä et selvästikään ymmärrä kieliasioista yhtään mitään, joten en jaksa lähteä jankkaamaan kanssasi.

Sanon kuitenkin sen verran, että totta kai kieli muuttuu ja elää koko ajan, mutta kaikkia virheellisiä muotoja ei kuitenkaan tule hyväksyä normitettuun kieleen tällä varjolla. Ja tavallisen tallaajan vetoaminen kielen muutokseen on aika naurettavaa, kun yleensä on kuitenkin kyse laiskuudesta, huolimattomuudesta ja/tai osaamattomuudesta.

Mutta ihmettele ihan rauhassa. Minäkin ihmettelen, miksei mielipidepalstalla saisi kiinnittää huomiota kielioppi- tai kirjoitusvirheisiin.

Ei muuten tullut yllätyksenä, että toinen kielipuoli tykkää kommentistasi.

[QUOTE="Kira";30295410]Saa käyttää murretta ja yleispuhekieltä sekä puheessa että tekstissä, jos haluaa.

Esimerkiksi sanat "niinpä", "sisarus" ja "erilainen" ovat kovin yleisiä, mutta silti ne kirjoitetaan usein väärin, enkä todellakaan usko, että tässä on kyse mistään murre-erosta. Joten kyllä uskon, että myös sana "toisaalta" voi aiheuttaa vaikeuksia. Tuo "meillä nyt vain tehdään/sanotaan näin" -selitys ei ole kovin uskottava tässä tapauksessa.[/QUOTE]

Tuo kirjoittaja, jolle kuittailit (oliko se sinä? sori, nyt en muista enkä jaksa tarkistaa) kirjoittaa yleisesti kuitenkin sinänsä ihan hyvää tekstiä, joten itse olisin ohittanut koko toisaalta-sanan vääntelyn joko näppäilyvirheenä tai murresanana. Ja yleensä keskustelupalstoille ja vaikka facebookiin kirjoitetut viestit ovat jonkin verran huolimattomampia kieliasultaan kuin virallisemmat tekstit.

Suomessa on myös joitain tosi pieniäkin murresanojen alueita, yhden "pitäjän" tai jopa kunnan laajuisia, joten mistä sitä koskaan tietää. Ja esim. juuri tuo "niinpä" saatetaan kirjoittaa m:llä joko tietämättömän virheellisesti tai sitten murteellista puhetapaa mukaillen. Vähän samoin kuin joku voi kirjoittaa tarkoituksella "pändi" eikä bändi, "olumpialaiset" tai "residentti". Näissä vaan yleensä se luetaan tarkoituksellisena eikä virheenä, vaikka juuri puheessa moni tekee tämän tapaisia "virheitä" jatkuvasti.

[QUOTE="Kira";30295448]Huokaus. Sinä et selvästikään ymmärrä kieliasioista yhtään mitään, joten en jaksa lähteä jankkaamaan kanssasi.

Sanon kuitenkin sen verran, että totta kai kieli muuttuu ja elää koko ajan, mutta kaikkia virheellisiä muotoja ei kuitenkaan tule hyväksyä normitettuun kieleen tällä varjolla. Ja tavallisen tallaajan vetoaminen kielen muutokseen on aika naurettavaa, kun yleensä on kuitenkin kyse laiskuudesta, huolimattomuudesta ja/tai osaamattomuudesta.

Mutta ihmettele ihan rauhassa. Minäkin ihmettelen, miksei mielipidepalstalla saisi kiinnittää huomiota kielioppi- tai kirjoitusvirheisiin.

Ei muuten tullut yllätyksenä, että toinen kielipuoli tykkää kommentistasi.[/QUOTE]

joku muu on sanonut mikä on kieliopillisesti oikein ei päde. Se on vain yhden ihmisen mielipide asiasta ei tee siitä totuutta. Katsos suomessa on monta kieliopillisesti omaksuttua kirjoitus tapaa ja valitettavasti vaikka haluaisitkin sanoa mikä on tässä asiassa oikein tai väärin ei pidä paikkaansa. Minä esim puhun näin ja se on kieliopillisesti oikein katsos se tuo sitä monipuolisuutta kirjoitus kaunokirjallisuuden puolella :)

kirjoittaminen joka perustuu faktaaliseen falseuteen on kuivakkaa kuin kobin autiomaa eikä elävää.

[QUOTE="Kira";30295448]
[/QUOTE]

Minäkin pidän hyvästä suomen kielestä - mutta enemmänkin se on minulle tärkeää kirjallisuudessa. Mielipidepalstoilla yksittäisiin virheisiin puuttuminen tekee vain sen, mitä tässäkin ketjussa on nyt käynyt: sen sijaan, että puhuttaisiin ketjun aiheesta, aletaan kiistellä yksittäisen kirjoittajan kielellisestä osaamista ja siitä, mitkä ovat virheitä ja mitkä jotain muuta - eikä enää kukaan muista ketjun varsinaista aihetta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
joku muu on sanonut mikä on kieliopillisesti oikein ei päde. Se on vain yhden ihmisen mielipide asiasta ei tee siitä totuutta. Katsos suomessa on monta kieliopillisesti omaksuttua kirjoitus tapaa ja valitettavasti vaikka haluaisitkin sanoa mikä on tässä asiassa oikein tai väärin ei pidä paikkaansa. Minä esim puhun näin ja se on kieliopillisesti oikein katsos se tuo sitä monipuolisuutta kirjoitus kaunokirjallisuuden puolella :)

kirjoittaminen joka perustuu faktaaliseen falseuteen on kuivakkaa kuin kobin autiomaa eikä elävää.

:confused:

[QUOTE="Kira";30295448]Huokaus. Sinä et selvästikään ymmärrä kieliasioista yhtään mitään, joten en jaksa lähteä jankkaamaan kanssasi.

Ei muuten tullut yllätyksenä, että toinen kielipuoli tykkää kommentistasi.[/QUOTE]

On muuten aivan totta, etten ole erityisen perehtenyt kieliasioihin. Enkä ole niistä järin kiinnostunut. En jaksa keskittyä virheettömään kirjoitukseen, enkä käsittääkseni ole koskaan antanut ymmärtää, että pitäisin kieliopillisesti täysin oikein kirjoitettua tekstiä erittäin tärkeänä seikkana. Olen myös kohtuuttoman laiska ja pyrin menemään aina siitä, mistä helpoimmalla pääsee ja aivan varmasti olen myös osaamaton, mitä tulee kielioppiin. Enkä edes tunne siitä alemmuutta. Kuten en myöskään tunne tarvetta kehittää kirjoitustaitoani.

Onko muuten kaikki muut, kuin suomenkielen virheettömät taitajat tavallisia tallaajia? Vai liekö kyseessä taas yhden humanistin tapa yrittää korottaa itseään?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30295473:

katsoa mitä tulee. mut jokaisella on oma tapansa kirjoittaa sehän se pääpointti on. Se kirjoitus kieli ja puhekieli mikä on itselle ominaista ja tuo sitä hyvää olemista. Kun kirjoitus kieliä on suomessakin varmasti useita kymmeniä ellei satoja. Olisi väärin olettaa mielestäni että vain yksi tapa olisi oikea. Siis kieliopillisesti ja sanoa näin se on oikein.

[QUOTE="Kira";30295448]...

Mulla oli peruskoulussa äidinkieli 6-7. En ole käynyt lukiota yms. sivistävää koulutusta. Viimeiset 25v. olen tehnyt vain duunarin töitä samalla työnantajalla. Joten enhän mä voi osata kirjoitta oikein.

Hahaha! Onneksi en juonut kahvia, kun luin tämän. Näytölle olisi voinut muuten käydä huonosti. Saat ihan vapaasti uskotella itsellesi noin, jos siitä tulee sinulle parempi mieli :)

Kielinypertäjille: eräs kaikkein suurimpia kielivirheitä on pääasiasta eksyminen. Yo-aine menee hylkyyn automaattisesti, jos aihe ei vastaa otsaketta, olipa kieli vaikka kuinka puhdasta. Raportti/tiedote/essee on kertakaikkisen hyödytön, mikäli sisältö ei keskity olennaiseen, vaan harhailee missä sattuu.

Niinpä myös keskustelupalstalla pilkunnussinta on aivan samanlaista kielen väärinkäyttöä ja tyhmistelyä kuin se on IRL.

Aloittajalle: Kun olet selkeästi tottunut erilaiseen parisuhteeseen ja nyt jo vertailet seurustelukumppaniasi eksääsi eksän eduksi, niin eiköhän ole aika päästää tämä kala takaisin veteen ja lähteä etsimään seuraavaa?

• Tykkää
Reactions: AivanSama
[QUOTE="Kira";30295508]Hahaha! Onneksi en juonut kahvia, kun luin tämän. Näytölle olisi voinut muuten käydä huonosti. Saat ihan vapaasti uskotella itsellesi noin, jos siitä tulee sinulle parempi mieli :)[/QUOTE]

vaan se on antanut mulle laajemman ymmärryksen erinäisistä tavoista viestiä. mä en sano tässä asiassa mikä on oikein ja väärin mä oon kiitollinen siitä että näin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30295464:
Minäkin pidän hyvästä suomen kielestä - mutta enemmänkin se on minulle tärkeää kirjallisuudessa. Mielipidepalstoilla yksittäisiin virheisiin puuttuminen tekee vain sen, mitä tässäkin ketjussa on nyt käynyt: sen sijaan, että puhuttaisiin ketjun aiheesta, aletaan kiistellä yksittäisen kirjoittajan kielellisestä osaamista ja siitä, mitkä ovat virheitä ja mitkä jotain muuta - eikä enää kukaan muista ketjun varsinaista aihetta.

Totta, mutta tällä palstalla moderointi on löysää ja ketjut rönsyilevät muutenkin niin paljon, etten pitäisi satunnaista virheisiin puuttumista suurimpana ongelmana. Toki aloittajan kannalta on ikävää, jos ketju siirtyy kokonaan käsittelemään jotain muuta kuin alkuperäistä aihetta.

[QUOTE="Kira";30295522]Totta, mutta tällä palstalla moderointi on löysää ja ketjut rönsyilevät muutenkin niin paljon, etten pitäisi satunnaista virheisiin puuttumista suurimpana ongelmana. Toki aloittajan kannalta on ikävää, jos ketju siirtyy kokonaan käsittelemään jotain muuta kuin alkuperäistä aihetta.[/QUOTE]

Aloittajan aiheeseen ja mihinkään muuhunkaan liittymättä: vaikutat henkilöltä, jolla on Ongelma.

Mutta eihän minkään täällä tarttekaan mihinkään liittyä, niinkö se oli?

[QUOTE="Goldie";30295498]Mulla oli peruskoulussa äidinkieli 6-7. En ole käynyt lukiota yms. sivistävää koulutusta. Viimeiset 25v. olen tehnyt vain duunarin töitä samalla työnantajalla. Joten enhän mä voi osata kirjoitta oikein.[/QUOTE]

Sitten vaan avoimeen opiskelemaan äidinkieltä. Kaikkein tärkeintä on, että osaat kirjoittaa puhdasta suomea virheettömästi.

[QUOTE="Kira";30295522]Totta, mutta tällä palstalla moderointi on löysää ja ketjut rönsyilevät muutenkin niin paljon, etten pitäisi satunnaista virheisiin puuttumista suurimpana ongelmana. Toki aloittajan kannalta on ikävää, jos ketju siirtyy kokonaan käsittelemään jotain muuta kuin alkuperäistä aihetta.[/QUOTE]

Jos nyt jostain pitää huomauttaa, niin mieluummin sitten sivulauseessa niin, että omassa viestissä kuitenkin vastaa myös varsinaiseen asiasisältöön. Loppuun voi laittaa (halutessaan ;) ) jonkun huomautuksen tyyliin "muuten, se sana on "toisaalta" eikä "toisaaltaan". Itse en yleensä jaksa tuollaisista edes välittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30295450:
Tuo kirjoittaja, jolle kuittailit (oliko se sinä? sori, nyt en muista enkä jaksa tarkistaa) kirjoittaa yleisesti kuitenkin sinänsä ihan hyvää tekstiä, joten itse olisin ohittanut koko toisaalta-sanan vääntelyn joko näppäilyvirheenä tai murresanana. Ja yleensä keskustelupalstoille ja vaikka facebookiin kirjoitetut viestit ovat jonkin verran huolimattomampia kieliasultaan kuin virallisemmat tekstit.

Suomessa on myös joitain tosi pieniäkin murresanojen alueita, yhden "pitäjän" tai jopa kunnan laajuisia, joten mistä sitä koskaan tietää. Ja esim. juuri tuo "niinpä" saatetaan kirjoittaa m:llä joko tietämättömän virheellisesti tai sitten murteellista puhetapaa mukaillen. Vähän samoin kuin joku voi kirjoittaa tarkoituksella "pändi" eikä bändi, "olumpialaiset" tai "residentti". Näissä vaan yleensä se luetaan tarkoituksellisena eikä virheenä, vaikka juuri puheessa moni tekee tämän tapaisia "virheitä" jatkuvasti.

"Osaan kyllä halutessani kirjoittaa oikein, mutta en vain jaksa tehdä niin tällaisella hömppäpalstalla" on omasta mielestäni todella rasittava selitys virheille. Jos osaa kirjoittaa oikein, osaa kirjoittaa oikein myös mammapalstalla tai Facebookissa. Enkä nyt viittaa niihin puhekielisyyksiin, murteisiin yms. Miksi ihmeessä joku vaihtaisi jonkin virhemoodin päälle tänne tullessaan, jos vaikka töissä kuitenkin kirjoittaa ns. virheetöntä tekstiä? En oikein usko tuohon.

[QUOTE="Kira";30295559]"Osaan kyllä halutessani kirjoittaa oikein, mutta en vain jaksa tehdä niin tällaisella hömppäpalstalla" on omasta mielestäni todella rasittava selitys virheille. Jos osaa kirjoittaa oikein, osaa kirjoittaa oikein myös mammapalstalla tai Facebookissa. Enkä nyt viittaa niihin puhekielisyyksiin, murteisiin yms. Miksi ihmeessä joku vaihtaisi jonkin virhemoodin päälle tänne tullessaan, jos vaikka töissä kuitenkin kirjoittaa ns. virheetöntä tekstiä? En oikein usko tuohon.[/QUOTE]

En tarkoittanutkaan virhemoodia, vaan enemmänkin sellaista, että päästää niitä murresanoja helpommin tekstiin eikä esim. noudata pilkkusääntöjä tms. Pilkkusääntöjähän ei aina noudateta kaunokirjallisuudessakaan. Toki usein voi olla niinkin, etteivät ihmiset ole ihan varmoja pilkun paikasta tai etteivät vaan välitä. Ihmisten kommunikointi netissä tulee kuitenkin ihan mahdottomaksi, jos jokaiseen pieneenkin kielioppivirheeseen puututaan ja sitä aletaan ruotia puolen ketjun verran. Ja yksi keskustelupalstojen hyvä puoli on mielestäni se, että se mahdollistaa aika lailla tasa-arvoisesti kaikille mahdollisuuden mielipiteenvaihtoon.

On muuten aivan totta, etten ole erityisen perehtenyt kieliasioihin. Enkä ole niistä järin kiinnostunut. En jaksa keskittyä virheettömään kirjoitukseen, enkä käsittääkseni ole koskaan antanut ymmärtää, että pitäisin kieliopillisesti täysin oikein kirjoitettua tekstiä erittäin tärkeänä seikkana. Olen myös kohtuuttoman laiska ja pyrin menemään aina siitä, mistä helpoimmalla pääsee ja aivan varmasti olen myös osaamaton, mitä tulee kielioppiin. Enkä edes tunne siitä alemmuutta. Kuten en myöskään tunne tarvetta kehittää kirjoitustaitoani.

Onko muuten kaikki muut, kuin suomenkielen virheettömät taitajat tavallisia tallaajia? Vai liekö kyseessä taas yhden humanistin tapa yrittää korottaa itseään?

Miksi sitten pitää lähteä pätemään asiassa, josta ei oikeasti tiedä juuri mitään?

Tavallisilla tallaajilla viittasin juuri näihin henkilöihin, jotka eivät kieltä kovin hyvin osaa tai tunne ja esimerkiksi väittävät, että kielen muuttumisen nojalla suurin piirtein kaikki virheetkin ovat sallittuja.

[QUOTE="Kira";30295587]Miksi sitten pitää lähteä pätemään asiassa, josta ei oikeasti tiedä juuri mitään?

Tavallisilla tallaajilla viittasin juuri näihin henkilöihin, jotka eivät kieltä kovin hyvin osaa tai tunne ja esimerkiksi väittävät, että kielen muuttumisen nojalla suurin piirtein kaikki virheetkin ovat sallittuja.[/QUOTE]

oppii sanoo vanha sananlasku :)

mut mietis viel hetki sitä eli joku on sanonut sulle tai kirjoittanut ja päättänyt puolestasi että tämä tapa on oikea? tekeekö se siitä silti oikean? vai oliko se enempi suuntaa antava?

[QUOTE="Kira";30295587]Miksi sitten pitää lähteä pätemään asiassa, josta ei oikeasti tiedä juuri mitään?

Tavallisilla tallaajilla viittasin juuri näihin henkilöihin, jotka eivät kieltä kovin hyvin osaa tai tunne ja esimerkiksi väittävät, että kielen muuttumisen nojalla suurin piirtein kaikki virheetkin ovat sallittuja.[/QUOTE]

Sinähän tuon jänkkäämisen aloitit. Aivan sama ei lähtenyt pätemään vaan vastasi aloittajan kysymykseen (mikä oli oikein, kun taas sinun nillittämisesi ei suinkaan sitä ole). Oikeasti et taida juurikaan mistään mitään tietää - lietkö edes olemassa, vaiko trolli vainen vallatoinen vain?

Ja otsikon kysymykseen: onko tämä mielestänne normaalia? Minusta koko tämä ketju on epänormaalia, mutta surullisen tavallista kyllä...

ton että ku ntarpeeksi kaun ei välitä toisesta toisen unohtaa ja jos noin nopeesti homma on tossa. Niin aika vaikealta kuullostaa kuullostaa tänne siltä että henget ei kohtaa.

Yhteistyössä