Onko tämä ns. normaalipiirre, vai erityispiirre (lapsessa)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Kyseessä siis lapsi, jonka "käyttäytyminen" pistää silmään. Tuo käyttäytyminen on ehkä vähän huono sanavalinta, mutta en nyt muutakaan keksi.

Lapsi omaa TODELLA paljon tietoa. Hän suorastaan imee itseensä tietoa ja on siis kovin kiinnostunut erilaisista asioista...ei ole ehkä käytännönihmisiä, vaan sellainen "kirjaviisas".

Hän tietää suunnilleen kaiken mahdollisen historiasta ja avaruudesta, sekä hyvin paljon kaikenmaailman kemiaan ja fysiikkaan liittyvästä asiasta.

Puhetapa lapsella on hyvin kirjakielimäinen, vaikka muu perhe puhuu lähinnä puhekieltä. Sosiaalisissa tilanteissa lapsi on hieman kompuroiva...tietyllä tapaa vähän ujo, vaikka toisaalta koko ajan äänessä, koska hänellä on tietynlainen tarve koko ajan olla keskustelussa mukana. Eikä siis sillälailla small tolk-tyylisesti, vaan teoreettisella tasolla. Jos vaikka jutustellaan nuotion äärellä niitänäitä, niin lapsi kertoo liekin lämpötiloja liekin värin perusteella. Pikku-vanha taitaa olla oikea nimitys lapsen puhetavalle.

Kun lapsi kohtaa tilanteen, johon hänellä ei ole vastausta (vastaan tulee vaikka liikennemerkki, jota lapsi ei tunnista, vaikka haluaisi) se selvästi vaivaa lasta...ikäänkuin hän kokisi suurta atrvetta saada heti selville, että mikä liikennemerkki oli kyseessä.

Onko tälläisella lapsella vain keskivertoa suurempi "tiedonjano" vai onko kyse erityispiirteestä? Ja jos on, niin mistä?

Voi olla aspergeria, jos sosiaalisesti ei esim. tunnista toisten tunteita. Tai sitten voi olla vaan pikkuvanha "proffa", jolla edessä loistava tulevaisuus ammatillisesti (yliopisto ja tutkijan ura, lääkäriksi ym kuten minä), mahdollisesti tosin sosiaalisen kömpelyyden vuoksi koulukiusaamisen riski olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26845616:
Mulla on yksi tuollainen 11v professori tuossa vieressä just. :):heart: Saattaahaan tuossa jonkinlaisia 'erityispiirteitä' ollakin, mutta haittaakse?:rolleyes:

Ei misään nimessä haittaa. Mä vaan itse olen nyt tässä kohtaa tiedonjanoinen...liekö erityispiirre sitten mullakin? :D

No voi olla tai olla olematta. Miksi pitää hakemalla hakea jotain diagnoosia, jos tuo ei merkittävästi haittaa elämää? Ihmisiä on erilaisia ja jokaisesta varmasti löytyy jotain poikkeavaa jos tarpeeksi kauan etsii.

Useimmilla ihmisillä on autismin kirjon piirteitä, mutta vain osalla meistä diagnoosiin asti.

tumblr_lqtubaAuC31qinu8jo1_400.jpg

• Tykkää
Reactions: MorbidMama ja Data
Kuulostaa Aspergerilta (tai muulta autismin kirjon lievältä puolelta).

Sinänsä ei elämää haittaa, mutta minusta on ihmisen itse hyvä tiedostaa, että on "eriainen" johtuen aivojen rakenteesta tms. mille ei voi mitään. Helpottaa nimittäin itseymmärrystä kovasti esim. ihmissuhteissa.

Mulla tuli heti mieleen asperger. Se on siis autismin yksi muoto. Siihen liittyy juuri vahvasti tuo erityinen kiinnostus joihinkin asioihin ja vaikeudet sosiaalisissa tilanteissa. Ovat myös usein aivan erityisen lahjakkaita joissakin asioissa.

Esimerkiksi yksi tietämäni aspergerpoika oli semmoinen, että oli aivan erityisen kiinnostunut kaikista teknisistä vempeleistä ja kaikesta, mitä tähän liittyi. Oppi lukemaan jo neljän vanhana ja puhe oli juurikin semmoista kirjakielimäistä. "levy jäi myös usein päälle", eli ei päässyt joistakin asioista "yli", vaan hoki niitä hokemistaan. Sosiaalisissa tilanteissa oli onneton ja leikkikin usein yksin.

Googlaile aspergerin oireyhtymä ja katso natsaako sinusta tähän lapseen. Netissä pystyy myös muistaakseni tekemään semmoisen suuntaa-antavan asperger testin. Voihan myös vaan olla, että lapsi on vain tuommoinen ilman, että olisi mitään "vikaa". Kaikkihan me ollaan erilaisia :)

[QUOTE="vieras";26845627]Voi olla aspergeria, jos sosiaalisesti ei esim. tunnista toisten tunteita. Tai sitten voi olla vaan pikkuvanha "proffa", jolla edessä loistava tulevaisuus ammatillisesti (yliopisto ja tutkijan ura, lääkäriksi ym kuten minä), mahdollisesti tosin sosiaalisen kömpelyyden vuoksi koulukiusaamisen riski olemassa.[/QUOTE]

Sen kummempaa syväanalyysiä en osaa antaa, eli en tiedä miten on tuon toisten tunteiden tunnistamisen laita esim. on.

Olen kahdesti törmännyt tällaiseen kuvailemaani lapseen. Sen lähemmin en kumpaakaan lasta tunne, mutta isommassakin porukassa tällainen lapsi "osuu silmääni", koska hänen käytöksenä on voimakkaasti erilaiksta, kuin muiden lasten.

Ja ihan vaan siis tiedonjanosta olen liikkeellä...tiedän kyllä mikä on adhd, mutta asperger on mulle aivan tuntematon. Kyllä siitä mm. tällä palstalla paljon puhutaan, mutten tiedä ketään kellä se on, enkä sitä kautta ymmärrä yhtään, että mistä puhutaan, kun siitä puhutaan :)

[QUOTE="vieras";26845662]Kuulostaa Aspergerilta (tai muulta autismin kirjon lievältä puolelta).

Sinänsä ei elämää haittaa, mutta minusta on ihmisen itse hyvä tiedostaa, että on "eriainen" johtuen aivojen rakenteesta tms. mille ei voi mitään. Helpottaa nimittäin itseymmärrystä kovasti esim. ihmissuhteissa.[/QUOTE]

En usko, että ADL-toimintojen sujuvuus tarkoittaa, että ASD olisi lievä. Vai onko lievä sellainen, jonka erilaisuuden nentti voi hyväksyä esim. erikoislahjojen takia?

• Tykkää
Reactions: Morrigan
Sen kummempaa syväanalyysiä en osaa antaa, eli en tiedä miten on tuon toisten tunteiden tunnistamisen laita esim. on.

Olen kahdesti törmännyt tällaiseen kuvailemaani lapseen. Sen lähemmin en kumpaakaan lasta tunne, mutta isommassakin porukassa tällainen lapsi "osuu silmääni", koska hänen käytöksenä on voimakkaasti erilaiksta, kuin muiden lasten.

Ja ihan vaan siis tiedonjanosta olen liikkeellä...tiedän kyllä mikä on adhd, mutta asperger on mulle aivan tuntematon. Kyllä siitä mm. tällä palstalla paljon puhutaan, mutten tiedä ketään kellä se on, enkä sitä kautta ymmärrä yhtään, että mistä puhutaan, kun siitä puhutaan :)

A-diagnoosit, kuten lahipiirini niita kutsuu, kuuluvat samaan autismin kirjoon, eli adhd/add, asperger, autismi... Ei ole olemassa aivan selkeaa rajaa naiden valilla.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mun serkun lapsi on aspergeri ja monologien ja monotonisen puhetavan lisäksi silmiinpistävin piirre oli se, ettei poika muista koskaan ketään eikä etenkään nimiä. Tosin vanhemmiten on alkanut muistaa. Oma poika on professori, joka imee itseensä kaiken tiedon ja todellakin ärsyyntyy jos ei tiedä jotain. Tietopelit ovat ihan suosikkeja, ikää 9v.

• Tykkää
Reactions: astrolabe

Uusimmat

Yhteistyössä