Onko tämä nyt ihan ok. Miten teillä työterveydessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mietinpähän vaan, että miten se lääkäri/hoitaja toteaa sen ripulin? Meilläkin nykyään pitää AINA viedä saikkulappu, ennen sai olla pois 3 pv ilman turhia käyntejäö, niin en tiiä käytäntöjä.

Jos ottaa Imodiumia eikä sitten ripulitakkaan siellä vastaanotolla, niin pitääkö aamuriripaskat lorauttaa purkkiin aamulla? Vai mennääkö siellä vessaan, ja kuvanauhalle kooste tapahtumista?

Siis mitenkä se ripuli sille hoitajalle todistetaan?

Meillä voi olla 3 päivää pois omalla ilmoituksella. Tarkoituksena varmaan säästää työterveyskuluja vaikka kalliiksihan tämäkin tulee mikäli väärinkäytöksiä on (ja varmasti isossa paikassa onkin). Teillä nyt on miehen työnantaja laskenut että mieluummin maksaa työterveyshuollon kun antaa "ilmaisia" lomapäiviä niille väärinkäyttäjille. Työnantajathan voivat myös vihjailla työterveyslääkärille että kaikesta pikkuvaivasta ei saikkua tarvi, ei varmaan hyvien tapojen mukaista mutta näinkin on käynyt.
Mitenhän nuo työterveyslääkärin maksut menevät? Omaa lääkäriäni seuratessa olen tullut siihen johtopäätökseen, että heille maksetaan joku könttösumma per työntekijä käyntimäärästä riippumatta. Miksi työtervyslääkäri muuten kirjoittaisi esim. masennukseen mielialallääkereseptin vuodeksi ilman minkäänlaista seurantaa, kun kyseessä on uusi tapaus.

Meillä voi myös olla kolme päivää omalla ilmoituksella, siis että ilmoittaa omalle esimiehelle.

Olen työterveydessä töissä ja meillä ei kukaan hoitaja kirjoita sairaslomaa näkemättä.

Ja ei sitä ripulia "todisteta" :D
Yleensä, jos ennen on saanut olla sen kolme päivää omalla ilmoituksella ja nyt vaaditaankin lappu joka päivästä, tarkoittaa se sitä että jotain lusmuilijaa on alettu epäillä, olet se sitten sinä tai joku muu..
Eipä lorvikatarria vastaanotolla voi diagnosoida, mutta tuleehan jotain vaivaa lorvailijalle. Tai jos on alko maistunut, niin saattaa puntti vipattaa lähteä tytestä hakemaan saitsua kun tietää että vanha viina haiskahtaa.

Ikävänä puolena tässä on se, että ne tunnollisetkin työntekijät kärsivät ja menettävät oikein käyttämänsä etuuden :(

Viimeksi muokattu:
mietinpähän vaan, että miten se lääkäri/hoitaja toteaa sen ripulin? Meilläkin nykyään pitää AINA viedä saikkulappu, ennen sai olla pois 3 pv ilman turhia käyntejäö, niin en tiiä käytäntöjä.

Jos ottaa Imodiumia eikä sitten ripulitakkaan siellä vastaanotolla, niin pitääkö aamuriripaskat lorauttaa purkkiin aamulla? Vai mennääkö siellä vessaan, ja kuvanauhalle kooste tapahtumista?

Siis mitenkä se ripuli sille hoitajalle todistetaan?
Eipä sitä paljoa pysty todistamaan eli yleensä sitä saikkua kyllä kirjoitetaan. Itsekin joudun työssäni noita saikkulappuja kirjoittelemaan. Joskus kyllä tuntuu että ihmiset hakevat sitä saikkua aika hepposesti. Vähän on nuhaa niin ollaan saikulle jäämässä. Toinen mikä joskus työllistää minusta ihan turhaan on että oppilaitokset vaativat heti ensimmäisestä sairaspoissaolosta todistuksen. Eikö se nyt ole opiskelijan vastuulla miten koulua käy. Siis jos joku haluaa pinnata niin senkös pinnaa, itsellehän siinä hallaa tekee.

[QUOTE="vieras";26099794]Mitenhän nuo työterveyslääkärin maksut menevät? Omaa lääkäriäni seuratessa olen tullut siihen johtopäätökseen, että heille maksetaan joku könttösumma per työntekijä käyntimäärästä riippumatta. Miksi työtervyslääkäri muuten kirjoittaisi esim. masennukseen mielialallääkereseptin vuodeksi ilman minkäänlaista seurantaa, kun kyseessä on uusi tapaus.[/QUOTE]

Varmasti on erilaisia maksutapoja näissä työterveyksissä, mutta näillä käynti pakoilla pyritään karsimaan lusmuilut ja turhat saikku päivät pois, sillä jokainen sairaslomapäivä maksaa yritykselle todella paljon, ne nostavat myös yrityksen vakuutusmaksuja.

[QUOTE="vieras";26099809]Eipä sitä paljoa pysty todistamaan eli yleensä sitä saikkua kyllä kirjoitetaan. Itsekin joudun työssäni noita saikkulappuja kirjoittelemaan. Joskus kyllä tuntuu että ihmiset hakevat sitä saikkua aika hepposesti. Vähän on nuhaa niin ollaan saikulle jäämässä. Toinen mikä joskus työllistää minusta ihan turhaan on että oppilaitokset vaativat heti ensimmäisestä sairaspoissaolosta todistuksen. Eikö se nyt ole opiskelijan vastuulla miten koulua käy. Siis jos joku haluaa pinnata niin senkös pinnaa, itsellehän siinä hallaa tekee.[/QUOTE]

Juu, näitä on ja tulee aina olemaankin.
Harmittaa vaan näiden puolesta ketkä siitä sitten maksavat.

Ja joo, eihän se taksi paljon maksa. Mutta meilläkin voi joskus olla, että on kohtauksia useampia kuukaudessa. Et kyllä nekin pennoset voisi muualle laittaa kun taksi maksuihin..

Vähän asian vierestä mutta: Olen myös kaupungilla töissä ja meillä on tuo 3 pvää omalla todistuksella. Mitenkäs tälläinen tilanne: Otin yhden päivän sairaan lapsen takia. Samantien toinen lapsi sairastuu. Voinko ottaa ne kaksi päivää heti perään?

[QUOTE="aapee";26099551]Aika erikoista, et ne määräykset sitten muuttuu näin ihan yks kaks. Pulju ollu kuitenkin pystyssä montakymmentä vuotta. :/
Ei hyvä.[/QUOTE]
Työehtosopimuksetkin voivat määräävät näitä juttuja ja alkuvuodesta on aika moni sopimus uudistunut. Eli ei se aina ole työterveydestä tai pomostakaan kiinni...

[QUOTE="Minna";26099969]Työehtosopimuksetkin voivat määräävät näitä juttuja ja alkuvuodesta on aika moni sopimus uudistunut. Eli ei se aina ole työterveydestä tai pomostakaan kiinni...[/QUOTE]

No joo, mutta miksi pomo ei sitten sanonut sitä syyksi vaan syytti työterveyttä? Eikös se sopimusuudistus olisi hyvä syy ollut, ei olisi ketään tarvinnut "syytellä"?

Alkuperäinen kirjoittaja yrjötauti;26099925:
Vähän asian vierestä mutta: Olen myös kaupungilla töissä ja meillä on tuo 3 pvää omalla todistuksella. Mitenkäs tälläinen tilanne: Otin yhden päivän sairaan lapsen takia. Samantien toinen lapsi sairastuu. Voinko ottaa ne kaksi päivää heti perään?

No, mä olen siis pph ja jos mun lapset on sairaana ja ovet kii hoitolapsille niin sehän on palkaton mulle.
Et minä en ainakaan tiedä miten teillä menetellään :)

Miehesi voisi kysyä työnantajalta saako joskus pahan migreenikohtauksen iskiessä pitää palkattoman vapaapäivän. Siis jos se työterveyteen raahautuminen tuntuu ihan mahdottomalta.

Muuten tuo on ihan yleinen käytäntö. Vähentää tosi tehokkaasti lorvikatarripäiviä.

Työterveysasioissa on nyt huomioita yksi muutos; Kelahan korvaa osan työterveyshuollon kustannuksista työnantajalle. Nyt on ensimmäinen vuosi kun Kela on muuttanut noita perusteita enemmänkin.

Työnantajien on kehitettävä sellainen varhaisen välittämisen malli jossa sairaspoissaoloja on seurattava ja niihin on puututtava erittäin pikaisesti. Tarkoittaa siis sitä että jos ennen sait olla omalla ilmoituksella pois, voitkin nyt joutua aina käymään lääkärissä/työterveyshoitajlla. Työterveyshuolto kun ei oikein enää saa kirjata näitä omalla ilmoituksella olleita poissaoloja. Ja kaikesta täytyy pitää kirjaa.

Ym. asian lisäksi ei pidä enää ihmetellä että joutuu pomojen "puhutteluun" poissaolojen vuoksi- vaikka olisit vain sen 2 x 2 pv /vuosi pois. Varhainen puuttuminen on joku idiootti keksinyt mitoittaa tosi matalalle. Asioilla on aina puolensa. Hyvä että varhain puututaan, mutta rajoja olisi ollut ihan hyvä miettiä aavistuksen korkeammalle

Mä olen kyllä sitä mieltä että on pelkästään hyvä ja sairaspoissaoloja vähentävä asia että saa olla kolme päivää omalla ilmoituksella.
Kuvitelkaa että joku on flunssassa ja joutuu hakemaan sairauslomaa. Sitä saa esimerkiksi kolme päivää. Olisit kuitenkin työkuntoinen jo kahden päivän jälkeen. Mutta olet kolme päivää kotona kun sitä sairauslomaa on myönnetty.
Vastaavassa tilanteessa omalla ilmoituksella pois oleva palaisi töihin kahden päivän jälkeen.
Ainakaan meillä ei ole paljoa sairaspoissaoloja vaikka omalla ilmoituksella saakin olla pois. Kukaan ei ole turhaan kotona lintsaamassa. Ja kyllä, tiedän sen koska ajan kuukausittain kaikkien toimihenkilöiden työaikaraportit.

Työnantaja päättää vaatiiko lääkärintodisuksen heti ensimmäisestä päivästä vai vasta kolmannesta. terveysasema päättää saako lääkärintodistuksen puhelimitse vai ei.

[QUOTE="vieras";26099414]Ei taida olla työterveyshoitajan päätös, vaan teidän pomon.[/QUOTE]

Totta! ei työterveyshuolto näitä käytäntöjä määrää, vaan työnantaja.

Yhteistyössä