onko tämä oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Joanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Joanna"

Vieras
alan tosissani väsymään tuohon mun miehen käytökseen... meillä on 2 lasta, toinen aika kovassa menoiässä oleva taapero ja eskari-ikäinen.
Iskä on aina ollut tärkeä tälle isommalle kun "pojat ovat poikia". nyt ollaan sitten rakentamassa taloa ja mies onkin sitten aina siellä, raksalla siis. päivät töissä ja illat raksalla. ymmärrän kyllä että siellä on oltava jotta talo valmistuu mutta ärsyttää suunnattomasti tämä ajan vähyys jota lapsille antaa. oman jaksamiseni siirrän syrjään enkä valita siitä, vaan siitä että isä ei ole juuri koskaan lapsiensa kanssa.

Nyt piti käydä isommalle ostamassa uudet monot suksiin. no sen verran töiden jälkeen kävi että hakivat pojan kanssa ne monot. puin vielä lähtiessä pojalle päälle vaatetta että voivat sitten hetken eli max sen 15min minkä poika jaksaa umpihangella kokeilla niitä suksia. no ei kun tuliuvat niin suoraan sisälle poika. miksi? koska on kiireKIIREKIIRE niin saatanan kiire ettei jouda edes sen vertaa että olisi pihalla niitä suksia kokeillut sen hetken. antanut aikaa lapselle sen hetken. meinasin ite lähteä käyttään mutta en jaksa alkaa jo valmiiksi kiukkuista taaperoa pukemaan (joka on yhtä taistelua kuin myös riisuminen) sen hetken ajaksi että käydään kokeilemassa. eikä tämä meidän taapero varmasti jaksaisi istua pulkassa/vaunussa paikallaan että pidän poikaa pystyssä.

Talolla ei ole kiire, minusta. aivan sama meneekö kuukausi kaksi pidempään rakennuksella.olen sanonut miehelle ettei meidän elämä voi olla yhtä työtä ja raksaa tai siis hänen elämä. koska on meillä lapsiakin. eri asia jos oltais kahdestaan mutta pakkohan meidän on tänä 1 ja puolena vuoten elääkin normaalia elämääkin eikä vain sitäainaista KIIREKIIREKIIRETTÄ. Sanoin miehelle yksi ilta että miettii oikeasti tuota tilannetta lasten kannalta, varsinkin tämän isomman joka kaipaa isäänsä. no näköjään mietti tosiaan joo... sanoin myös miehelle että jos siihen taloon koskaan perhe muuttaa niin se perhe ei ainakaan ole onnellinen perhe. yhtä tappelua tämä elämä on muutenki miehen kanssa nyt.

tuntuu että meillä on 2 eri elämää. minä ja lapset ei vissiin kuuluta siihen muutakuin että "muutetaan sitten sinne" ja joo, meillehän se kotia tekee mutta alan olla vain niin vittuuntunut tuohon ettei lapsie huomioi ei yhtään. kiitos.

Mies parka, pitäis joka suuntaan revetä.

Mut ideana sellainen et eikö vanhempi pojista vois lähteä isin kanssa joku ilta raksalle mukaan tekemmän "miesten juttuja"?

ei oikein voi. siellä ei ole edes lämpöjä vielä joten aika kylmä tulee pojalle.. ja nyt tehdään yläkertaa joten sinne ei voi pieni mies kiikkua. kesällä ja syksyllä oli paljonkin mukana mutta ei nyt kun umpihanki siellä.

ja mies parka...on varmasti raskasta hälläkin. mutta minusta mikään ei mikään voi mennä sen edelle että hetken leikkisi lasten kanssa. on kyllä joskus illat kotona silloin minä menen esim lenkille ja otan omaa aikaa mutta meidön elämä on yhtä KIIRETTÄ nyt.

Noh, mies rakentaa taloa ja koittaa saada sen valmiiksi. Mietipä, haluaisiko hän ennemmin, että talo on valmis vai keskeneräinen? Hän tekee TEILLE taloa! Mutta koska ongemasta on tullut parisuhdetta rasittava tekijä, kannattaisi sopia yksi raksavapaapäivä, jolloin ei raksalla käydä ollenkaan vaan silloin mies olisi lasten kanssa.
Voisitko sinä mennä välillä sinne raksalle ja mies jäisi kotiin?

Noh, mies rakentaa taloa ja koittaa saada sen valmiiksi. Mietipä, haluaisiko hän ennemmin, että talo on valmis vai keskeneräinen? Hän tekee TEILLE taloa! Mutta koska ongemasta on tullut parisuhdetta rasittava tekijä, kannattaisi sopia yksi raksavapaapäivä, jolloin ei raksalla käydä ollenkaan vaan silloin mies olisi lasten kanssa.
Voisitko sinä mennä välillä sinne raksalle ja mies jäisi kotiin?

no tuotatuota..täytyy sanoa että aika mielenkiintoinen olettamus että minä voisin mennä sinne raksalle. tunnetusti naisethan osaa rakentaa taloa, laittaa lämpöeristeitä ymym... :D eli siis en, en todellakaan voisi mennä. teen enemmän tuhoa kuin hyötyä. ja just näitä kommentteja en tarvinnut kuten huomasit jos luit tekstin että tekee meille taloa. no hei haloo, kaitpa sen tiedän. enkä nyt tarvinnut miehelle sympatioita vaan tilanteeseen kommenttia että onko oikein. olisko muiden mielestä oikein? esim tuo mainitsemani esimerkki monoista?

No on ihan oikein. Miehellä on varmasti stressi koko talosta, ja haluaa saada sen valmiiksi ja koko urakan pois päiväjärjestyksestä. Ei sitä miestäkään varmaan jaksa kiinnostaa raksalla joka ilta yömyöhään riekkua, joten ymmärrän kyllä että on kiire valoisaan aikaan tekemään hommat pois.

Sä sitä vastoin oot typerä, mariseva ja kaikkeen tyytymätön valittaja, joka ei osaa ajatella mitään muuta kuin omaa napaa.

Meillä on joka viikko yksi vapaapäivä raksasta ja silloin mies on kotona ja minäkin voin päästä tuulettumaan. Auttaa kyllä jaksamisessa paljon. Muina päivinä en edes odota, että mies osallistuisi lasten hoitoon tai antaisi aikaa niille. Tämmöstä tämä raksa-aika nyt on mutta onneksi tämä on väliaikaista. Aluksi tuntui ettei mitään järkeä kun isä ei ole koskaan kotona mutta siihenkin on tottunut.

Mun mielestä sinun pitäisi nyt vähän miettiä tilannetta miehesi kannalta. Ei ne lapset siihen rakennusaikaan kuole. Parempi minusta olisi, että talo tulisi mahdollisimman nopeasti valmis ja sitten stressaava tilanne on ohi ja normaali arki taas jatkua. Muuten tuota stressi tilannetta vain pidennetään ja riitoja tulee lisää.

Mä en käsitä tuota että miehen olisi revettävä joka paikkaan rakennusaikana. Enkä käsitä sitä että sulle on ihan sama vaikka talo myöhästyisikin. Ja kun yleensä käy niin että hartiavoimin rakennettu talo myöhästyy joka tapauksessa niin kohta ei enää puhuta muutaman kuukauden myöhästymisistä vaan puolesta vuodesta eteenpäin..

Miehen ja naisen ajattelutapa eroaa niin paljon, sen takia niitä eroja tulee paljon rakennusaikana. Mies: On aikataulu missä pitää pysyä koska rakennustavara on mitoitettu tulemaan tietyn aikataulun mukaan. Ja mitä enemmän nyt tehdään niin sitä nopeammin tulee valmiiksi ja päästään normaalitilaan ja pystyn taas oelmaan perheen kanssa. Nainen: Sinne se taas menee hommiin eikä sitä pätkääkään kiinnosta että me jäädään tänne yksin. Ei sillä niin väliä vaikka hommat ei valmistu ajallaan, kunhan mies vaan viettää aikaa meidän kanssa. ... ... Mikä ihme siinä hommassa nyt kestää, sen talon piti olla jo valmis!! Siis, ihan tahallaan venyttää rakennushommia ettei sen tarvitsisi olla meidän kanssa. Ihan paska koko ukko!!

Kyllä sä siellä raksalla pystyt hommia tekemään. Mies voi neuvoa ja sitten kun siellä on niitä sisähommia niin silloin varsinkin pystyt tekemäään hyvinkin paljon. Reippaasti vaan hommiin jos kerran miehen aika lasten kanssa olisi sulle niin tärkeää.

Ja on todella tyypillinen naisellinen olettamus että sinä et pysty mitään siellä tekemään. Varmasti auttaisi miestäkin tosi paljon jos sinne esim. viikonloppuna menisitte yhdessä ja painaisitte hartiavoimin töitä koko päivän, tällöin mies voisi sitten viikolla pitää mahdollisesti muutaman tunnin vapaata. Ja sitten tosiaan kun tulee niitä maalaus- ja tapetointihommia niin sitten pärjäät jo ihan itseksesi siellä ja voit miehelle antaa ansaitun vapaan lasten kanssa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: moekoe
no joo...kylläpä oli bluella viisaat neuvot. mies ei edes päästä mua sinne yksin hommiin. tiedätte varmaan ettei ihan neuvomalla onnistu nuo hommat jos jollain on älyä rakennushommista. no, joo eli minun haukkumiksi meni tämä joten poistun nyt paikalta. ja meidän lainathan ei kuulu kellekkään joten siitäkään puolesta en teinä huolehtisi. teidän mielipide tuli selväksi-. minun on tämä että isän kuuluu olla lastenkin kanssa. vaikka sen talon viivästymisen uhalla. en tiennyt että se tämmöistä olisi..

nainen on naiselle susi. täytyy sanoa taas.

[QUOTE="alkup";25425524]no joo...kylläpä oli bluella viisaat neuvot. mies ei edes päästä mua sinne yksin hommiin. tiedätte varmaan ettei ihan neuvomalla onnistu nuo hommat jos jollain on älyä rakennushommista. no, joo eli minun haukkumiksi meni tämä joten poistun nyt paikalta. ja meidän lainathan ei kuulu kellekkään joten siitäkään puolesta en teinä huolehtisi. teidän mielipide tuli selväksi-. minun on tämä että isän kuuluu olla lastenkin kanssa. vaikka sen talon viivästymisen uhalla. en tiennyt että se tämmöistä olisi..

nainen on naiselle susi. täytyy sanoa taas.[/QUOTE]

Aha! Siis etkö osaa maalata seinää, tai tapetoida tai kasata esim. kylppärinkaappeja, auttaa lattianlaitossa, katonlaitossa tai seinän levyttämisessä. En muuten minäkään, jos en olisi oman talon rakennusaikana saanut neuvoja ja tehnyt apuna... !!

Musta ihan viisaita neuvoja.

Minkähän takia me ei rakennettu vaan ostettiin valmis. Tuotahan tuo on ja sitten uuteen taloon muuttaa valmis eroperhe. Tottakai mies haluaa talon nopeasti valmiiksi ja tottakai sinä haluat isän lapsille. Pienten ?asten kanssa rakentaminen ei vaan onnistu jos joku ei jousta tai sitten rakennetaan niin, että joku tekee kaiken valmiiksi.

no, kaks taloa on rakennettu ja noinhan se raksa-aika menee...molemmilla kerroilla on ollut pikkuinen ja uusi vauva tulossa, ekaa taloa kun tehtiin, kotona yksi lapsi, toista taloa tehdessä, kotona kolme lasta ja neljäs masussa...
Mies kävi päivän palkkatyössä ja oli illat (yötkin joskus) ja viikonloput, lomat raksalla, minä hoidin kodin, lapset ja ylipäänsä kaiken muun elämän. Raksalla käytiin silloin tällöin 1-2h lasten kanssa "auttelemassa", käytännössä siivoilin vähä paikkoja ja paistettiin nuotiolla/takassa makkaraa :)
TAlo valmistui 8kk:ssa ja mukavahan täällä on nyt asustella!!

Anna ap vähän armoa miehellesi, lyhyt aika elämässä se raksa-aika kuitenkin on ja teidän oerheen hyväksi se mies siellä raataa! Kyllä ne lapset pärjää, kun vaan sinä päätät pärjätä!

Ja sen verran ap sanon että kun me rakennettiin niin mulla oli kaksi alle nelivuotiasta ja kolmas mahassa. Mä oli vastuussa kaikesta yksin. Miehelle kun tuli komennus juuri silloin kun selvisi koska talopaketin saamme. Mies oli 6viikkoa kerrallaan ulkomailla ja viikon lomalla kotona, jolloin oli raksalla. Vuoden mies oli poissa ja talo oli valmis ja me muutettu sisään kun mies kotiutui. Kolmas lapsemme syntyi kaksi viikkoa miehen kotiutumisen jälkeen.

Että vaikea on tilanteesi, kurja on olla yksin vastuussa lapsista, mutta muista että se ei ole pysyvä olotila vaan mitä paremmin kestät sitä nopeammin homma tulee valmiiksi.

Sano miehelles ettäottaa vuorotteluvapaata tms. niin voi olla päivät raksalla ja illat kotona. Mikset mene lasten kanssa pariksi tunniksi silloin tällöin. Meillä ne ainakin tykkää olla mutta harmillisen vähän on voitu olla kun nuorin on sairastanut lähes koko ajan mitä ukko raksalla illat ollut. Olisin niiiin onnellinen jos lapset olis terveitä (sairastaisivat vain normi nuhakuumeet) ja voisin elää normaalia elämää. Mutta ei täällä minä taas jökötän neljän seinän sisällä sairaan lapsen kanssa. ei paljoa voi rakentamiseen osallistua vaikka haluaiskin.

Alkuperäinen kirjoittaja raksamiehen vaimo myös;25425636:
Sano miehelles ettäottaa vuorotteluvapaata tms. niin voi olla päivät raksalla ja illat kotona. Mikset mene lasten kanssa pariksi tunniksi silloin tällöin. Meillä ne ainakin tykkää olla mutta harmillisen vähän on voitu olla kun nuorin on sairastanut lähes koko ajan mitä ukko raksalla illat ollut. Olisin niiiin onnellinen jos lapset olis terveitä (sairastaisivat vain normi nuhakuumeet) ja voisin elää normaalia elämää. Mutta ei täällä minä taas jökötän neljän seinän sisällä sairaan lapsen kanssa. ei paljoa voi rakentamiseen osallistua vaikka haluaiskin.

Millaisella miljonäärillä on varaa ottaa vuorotteluvapaata siksi aikaa, että saa talon rakennettua? Jotain armoa sille miehellekin.

Mä kyl ymmärrän et ap ei pääse raksalle auttamaan kun täytyyhän lapsiakin jonkun hoitaa, mutta kannattaisi kyl miettiä, kuinka paljon mieheltä vaati.Eehkä olisi hyvä sopia jotkut pelisäännöt, koska en usko että kukaan mies jaksaa työtä, raksaa sekä nalkuttavaa vaimoa. Neuvoisin kuitenkin lopettamaan uhkailun sillä, ettei perhe yhdessä muuta tai on onneton jos muuttaa, tarpeeksi stressiä jo miehellä.

"oikein" taitaa olla se, ettei rakenna taloa kun lapset on pieniä.

Me ostettiin vanha talo, jossa ei ollut mitään akuuttia remontoitavaa. Pientä sisäremppaa on tässä sitten tehty pikkuhiljaa, nyt 10 vuotta suunniteltuamme tehdään se iso remppa, eli keittiö ja kylppäri.

Ruma ja kämähtänyt tämä on, mutta mitä sitten? Mikään oiekasti ASUMISEEN liittyvä ei ole epäkunnossa (vesi, viemärit, lämmitys, sähköt). Tänä vuonna sitten saan kauniit kaapit ja laatat.

Minkähän takia me ei rakennettu vaan ostettiin valmis. Tuotahan tuo on ja sitten uuteen taloon muuttaa valmis eroperhe. Tottakai mies haluaa talon nopeasti valmiiksi ja tottakai sinä haluat isän lapsille. Pienten ?asten kanssa rakentaminen ei vaan onnistu jos joku ei jousta tai sitten rakennetaan niin, että joku tekee kaiken valmiiksi.

Näinhän se on. Se rakennusaika on tosiaan sellaista aikaa, mikä vie miehen mennessään, jos kaikkea itse tekee. Ei se siellä itsestään valmistu, ja moni rakennusvaihekin on vielä sellainen, että pitää tehdä esim. ennen talven tuloa. Kyllä mä uskon, että se harmittaa lasten puolesta. Mutta jos sen oman ja itserakennetun talon haluaa, niin jotain uhrauksia on pakko tehdä. Tästä syystä meillä ei ole itserakennettua taloa, eikä omakotitaloa ensinkään. Kumpikaan ei edes haluaisi ryhtyä sellaiseen touhuun. Siihen suostuisin, että talo tulisi meille avaimet käteen periaatteella eikä mitään, yhtään mitään, tarvitsisi itse tehdä.

Olisko miehellä mahdollisesti viikonloppuisin tunti tai pari siinä aamusta aikaa? Ja sen jälkeen viettäisi taas rakennuksella loppupäivän. Onko sulla mahdollista saada ketään jelppimään, jos viettäisit kahdenkeskistä aikaa eskarilaisen kanssa?

[QUOTE="huh";25425652]Millaisella miljonäärillä on varaa ottaa vuorotteluvapaata siksi aikaa, että saa talon rakennettua? Jotain armoa sille miehellekin.[/QUOTE]

Meillä on tuttavapiirisssä muutamakin pariskunta, jossa mies on ottanut vuorotteluvapaata juurikin rakentamista ajatellen. Aika ison loven se kai lompakkoon tekee.. vaikka ei nämä tuttavat todellakaan ole mitään miljonäärejä, tavallisia lapsiperheitä vain.

[QUOTE="alkup";25425524]no joo...kylläpä oli bluella viisaat neuvot. mies ei edes päästä mua sinne yksin hommiin. tiedätte varmaan ettei ihan neuvomalla onnistu nuo hommat jos jollain on älyä rakennushommista. no, joo eli minun haukkumiksi meni tämä joten poistun nyt paikalta. ja meidän lainathan ei kuulu kellekkään joten siitäkään puolesta en teinä huolehtisi. teidän mielipide tuli selväksi-. minun on tämä että isän kuuluu olla lastenkin kanssa. vaikka sen talon viivästymisen uhalla. en tiennyt että se tämmöistä olisi..

Ongelma; sinä pyysit kommentteja, sinä sait niitä. Nyt kun kommentit eivät olekaan omien ajatustesi suuntaisia olet sitä mieltä että nainen on naiselle susi.

Ihan varmasti on puolisoita jotka ajattelevat samoin kuin sinä. Sitten on meitä realistesempia kumppaneita jotka ajattelemme kokonaisuutta toisella tavoin. Olen itsekin sitä mieltä että rakennusaikaan sisältyy paljon tunteita ja se ei ole kivaa aikaa kenellekään.

Jos kerta lapsi on ollut mukana kesällä ja syksyllä niin ei se kuulosta edes pahalta jos juuri nyt on sitten muutama kuukausi toisin. Valitettavasti mä olen myös miehesi puolella ja pidän sua kohtuuttomana. Joten sun mittapuun mukaan olen sitten susi....

No voi kyynel sun kanssasi. Eka viestisi olisi mennyt paineiden purun piikkiin, jos olisit edes yhteen saamaasi vastaukseen suhtautunut ymmärtäväisesti. Vaan ei, suutut vaan kun sulle muistutetaan, että miehelläkin on rankkaa.

Okei, olishan se miehesi voinut sen vartin lapsen kanssa viettää, mutta sillä varmaan oli metrinen työlista päässään sillä hetkellä. Teet kohtuuttoman suuren numeron yhdestä tapauksesta ja säälittelet lasten kohtaloa, vaikka todellisuudessa sä ryvet itsesäälissä kuin paraskin marttyyri. Sopikaa vapaapäiviä silloin tällöin, kuten moni on ehdottanut, mutta älä takerru liikaa miehesi yksittäisiin arviointivirheisiin.

Varmaan miehelleskin kelpais viettää arki-iltoja kotona lasten kanssa, mutta vaimonsa emmä osaa -asenteen takia sillä ei ole vaihtoehtoja. Ei ne kaikki raksahommat mitään rakettitiedettä ole ja normiälyinen ihminen osaa tehdä monta juttua perässä kun ensin näytetään miten. Mallioppiminen ei edellytä kiveksiä. Toisaalta, jollei helpotkaan hommat edes neuvomalla mene jakeluun kuten väität, niin sitten onkin kyllä parempi pysyä poissa raksalta. Silloin vaan pitää malttaa olla narisematta, kaivaa itsestään sisukkuutta ja kestää ikävä kausi loppuun.

Tokihan tän kaiken tiesit tulevaksi kun päätöksen talon rakennuksesta teitte? Se on kuitenkin lopulta aika pieni aika elämästä.

Mun mielestä ois ihanaa jos mies olis illat pois kotoa joskus.

Yhteistyössä