Onko tämä sinusta syy eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksiköhän koulultakin on ilmoitus tehty. Lapsiko/lapsetko opettajalle puhuu vai joku muu. Vai "värittääkö" lapsi/lapset juttua vähän enemmän. Ei tuollaisessa mun mielestä mitään kovin pahaa ole ellei mies käyttäydy väkivaltaisesti sua ja lapsia kohtaan ja heittele tavaroita pitkin seiniä tai huuda humalapäissään lapsille yms. Sellaisia perheitäkin varmaan on missä tuollaisia tapahtuu. Tuntuu että jodenkin mielestä miehesi on kunnon alkoholisti joka ottaa päivittäin eikä vain viikonloppuisin. Eiköhän tuo ole aika yleistäkin monessa perheessä.

Miksiköhän koulultakin on ilmoitus tehty. Lapsiko/lapsetko opettajalle puhuu vai joku muu. Vai "värittääkö" lapsi/lapset juttua vähän enemmän. Ei tuollaisessa mun mielestä mitään kovin pahaa ole ellei mies käyttäydy väkivaltaisesti sua ja lapsia kohtaan ja heittele tavaroita pitkin seiniä tai huuda humalapäissään lapsille yms. Sellaisia perheitäkin varmaan on missä tuollaisia tapahtuu. Tuntuu että jodenkin mielestä miehesi on kunnon alkoholisti joka ottaa päivittäin eikä vain viikonloppuisin. Eiköhän tuo ole aika yleistäkin monessa perheessä.

poika on kuulemma muutaman kerran sanonut että isä on ollut humalassa niin siksi koulusta tehty ilmoitus

Eise muutu. Ihminen joilla päihde-ongelma eivät muutu josseivat itse sitä halua. Usko pois oon nähny niin paljon näitä tapauksia...on niitä jotka osaa rajottaa käyttöään mut sit näitä jotka sanoo "kyllä mä sit oon selvin kun pakko olla" niin se exäkin kehui mutta eipäs pakon edessäkään siihen kyennyt. Kusi monet asiat törttöilyllään... tiedostaa ongelmansa muttei ole valmis tekemään asialle mitään.hänkin sanonut ettei halua lopettaa,joten... voit toki jatkaa suhdetta mutta tulet väsymään siihen jossain vaiheessa lopullisesti.voitte yrittää asua erilläänkin niin mekin teimme ,ei auttanut varsinaiseen ongelmaan.mutta sain itselleni rauhaa eikä tarvinnut seurata tilannetta läheltä,riitelyt vähentyi...

Mutta olenko minä mikään sanomaan tai pyytämään muuttumaan, kun itsekkin kyllä tykkäään joskus alkoa ottaa? tosin en lasten nähden enkä haluaisikaan heidän nähden olla humalassa. Olen miettinyt, onko se liikaa vaadittu, jos pyydän että ei joisi niin nopeaa tahtia ja jois edes vasta kun lapset nukkuu.. En tiedä kai mä olen itsekkin jo sokaistunut tähän tilanteeseen, en tiedä.

Teidän molempien suhde alkoholiin kuulostaa aika vääristyneeltä.
Alkoholin ei pitäisi olla mikään peikko, joku salainen aine jota ei voida käyttää tai näyttää lasten läsnäollessa tai mitä pitäisi juoda aina humalaan asti.
Sekö olisi sitten sitä hyvää elämää, että mies vetäisisi kännit joka viikonloppuilta aina kun lapset nukkuu?

On ihan normaalia juoda se saunasiideri lasten läsnäollessa tai ottaa ruualla viinilasillisen, katsella lasten kanssa vaikka telkkaria illalla ja nautiskella lasillisen siinä muiden herkkujen lomassa.
Kukaan ei ole kännissä, kukaan ei saa traumoja, kukaan ei kärsi.

Jos mies kuitenkin kokee tarvetta humalahakuiseen juomiseen joka viikonloppu ja tosiaan se alkoholin nauttiminen on aina sen verran runsasta että on humalassa niin asiaan pitää puuttua.
Mies tarvitsee jonkun muun keinon käsitellä sitä stressiä ja ahdistusta, tuo ei ole pidemmän päälle terveellinen keino ja johtaa vain lisäongelmiin ja alkoholisoitumiseen.

Se että mies kokee ettei pärjää ilman tai pysty vähentämään kertoo jo riippuvuudesta ja vääristyneestä suhteesta alkoholiin, pitäisi ottaa aikalisä ja lopettaa se dokaaminen.
Jos mies ei itse näe tai myönnä ongelmaa, niin vastuullinen vanhempi ottaa eron.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Mieti jos lähtisit, et tietäis yhtään mitä siellä tapahtuu kun lapset ovat isänsä kanssa.
Nyt pystyt kuitenkin katsomaan että lapsilla on koko ajan kaikki hyvin.

Just tän takia en itsekään voi erota kun en luota että mies pystyis hoitamaan lapsia :/ en uskalla ottaa sitä riskiä että sattuis jotakin kun en ole paikalla. Niin pakko kestää ja pysyä tässä että voin valvoa ettei mitään satu.

Kyllä tuo on syy erota tai ainakin laittaa mies jo jonkinlaisen pakon eteen. En voi ymmärtää kommentteja että sehän on ihan normaalia vähän ottaa alkoholia. Aloittajahan sanoi että mies nuokkuu pöydässä ja on aina ihan kännissä niin kyllä se vaan lapsiin vaikuttaa. Ja tarvitseeko puolisonkaan tuollaista katsella? Minun omalla kohdallani miehen juominen näkyi meidän elämässämme (meillä myös 3 lasta) että hän oli aina poissa (ryyppyreissuillaan) ja lapset kyseli ja hätäili missä isä on. Ei juonut siis lasten nähden kun en antanut vaan piti semmoisia kolmen päivän ryyppyputkia milloin missäkin.

Kuulostaa ikävältä ettei mies tunnu ymmärtävän ongelmaa eikä ole valmis luopumaan juomisesta. Oman kokemuksen perusteella voin sanoa että ei se siitä miksikään muutu jos sen antaa vaan juoda. Sinuna laittaisin lapset etusijalle, heidän lapsuus kärsii tuosta.

Teidän molempien suhde alkoholiin kuulostaa aika vääristyneeltä.
Alkoholin ei pitäisi olla mikään peikko, joku salainen aine jota ei voida käyttää tai näyttää lasten läsnäollessa tai mitä pitäisi juoda aina humalaan asti.
Sekö olisi sitten sitä hyvää elämää, että mies vetäisisi kännit joka viikonloppuilta aina kun lapset nukkuu?

On ihan normaalia juoda se saunasiideri lasten läsnäollessa tai ottaa ruualla viinilasillisen, katsella lasten kanssa vaikka telkkaria illalla ja nautiskella lasillisen siinä muiden herkkujen lomassa.
Kukaan ei ole kännissä, kukaan ei saa traumoja, kukaan ei kärsi.

Jos mies kuitenkin kokee tarvetta humalahakuiseen juomiseen joka viikonloppu ja tosiaan se alkoholin nauttiminen on aina sen verran runsasta että on humalassa niin asiaan pitää puuttua.
Mies tarvitsee jonkun muun keinon käsitellä sitä stressiä ja ahdistusta, tuo ei ole pidemmän päälle terveellinen keino ja johtaa vain lisäongelmiin ja alkoholisoitumiseen.

Se että mies kokee ettei pärjää ilman tai pysty vähentämään kertoo jo riippuvuudesta ja vääristyneestä suhteesta alkoholiin, pitäisi ottaa aikalisä ja lopettaa se dokaaminen.
Jos mies ei itse näe tai myönnä ongelmaa, niin vastuullinen vanhempi ottaa eron.

Kyllä mä voinkin saunasiiderin ottaa ja mies saunakaljan, parikin, se ei mua haittaa ja olen itsekkin saattanut siiderin lasten nähden juoda tai viiniä lasin, MUTTA kun miehellä se tosiaan on humalanhakuista juomista ja saunassakin voi vetäistä tunnissa sen 4-5, miehellä huono viinapää ja siitä huomaa heti kun kännissä. Ei ole väkivaltainen tms. mutta siis selvästi huomaa että kännissä. Juo reippaasti sillon ku ottaa. Ja minun lapsuudenkodissa kans käytetty paljon alkoholia enkä tykännyt siitä yhtään, siksi mä inhoan sitä että lasten nähden ollaan kännissä oli väkivaltainen tai ei, mutta mä tiedän ettei se mukavaa ole lapsen mielestä.

Jos miehellä ei olisi alkoholi ongelmaa, hän lopettaisi tietenkin heti omasta tahdostaan, kun on kyse kuitenkin hänen lapsistaan.

Miten joku stressin vähennys voi olla tärkeämpi kuin omat lapset? Tai miten voi olla noin helvetin laiska tekemään asialle mitään?

Kuulostaa enemmän jos iltä, että sielä juodaan paljon useammin, koska tuo kuulostaa ihan kunnon alkkiksen käyökseltä jo. Mikään ei merkitse muua kuin oma napa. Perheestä viis.

Suoraan sanottuna, sinun miehesi EI välitä mitä lapsille tapahtuu. Olisi jo muuten tehnyt tottkai asialle jotain.

Säälittävän paskan oot miehekses valinnut.

Eroa nyt hemmetti ennenkuin se keksii jotain vielä itsekkäämpää.

Kyllä mä voinkin saunasiiderin ottaa ja mies saunakaljan, parikin, se ei mua haittaa ja olen itsekkin saattanut siiderin lasten nähden juoda tai viiniä lasin, MUTTA kun miehellä se tosiaan on humalanhakuista juomista ja saunassakin voi vetäistä tunnissa sen 4-5, miehellä huono viinapää ja siitä huomaa heti kun kännissä. Ei ole väkivaltainen tms. mutta siis selvästi huomaa että kännissä. Juo reippaasti sillon ku ottaa. Ja minun lapsuudenkodissa kans käytetty paljon alkoholia enkä tykännyt siitä yhtään, siksi mä inhoan sitä että lasten nähden ollaan kännissä oli väkivaltainen tai ei, mutta mä tiedän ettei se mukavaa ole lapsen mielestä.

Mies siis juo selvästi humalahakuisesti, mahdollisimman äkkiä känni päälle.
Oli huono viinapää tai ei, se on tässä aikalailla yhdentekevää mutta jos kiskaisee useamman bissen/siiderin tunnissa niin kyllähän se kertoo että känniä siinä ollaan hankkimassa.
Jos mies ei osaa ottaa kohtuudella, parempi olla kokonaan ilman tai juoda sitten pari kertaa vuodessa(jossain muualla kuin kotona) ne kunnon kännit.

Se että juo alkoholia lasten läsnäollessa ei ole väärin, se että on kännissä lasten läsnäollessa tai perheellisenä ihmisenä joka viikonloppu(olivat lapset nukkumassa tai ei) on väärin.
Jos ja kun mies ei osaa käyttää alkoa kohtuudella, se on edessä joko ongelman myöntäminen ja lopetus tai ero.
Ero todennäköisesti koska mies ei halua eroon alkoholista.

Mies siis juo selvästi humalahakuisesti, mahdollisimman äkkiä känni päälle.
Oli huono viinapää tai ei, se on tässä aikalailla yhdentekevää mutta jos kiskaisee useamman bissen/siiderin tunnissa niin kyllähän se kertoo että känniä siinä ollaan hankkimassa.
Jos mies ei osaa ottaa kohtuudella, parempi olla kokonaan ilman tai juoda sitten pari kertaa vuodessa(jossain muualla kuin kotona) ne kunnon kännit.

Se että juo alkoholia lasten läsnäollessa ei ole väärin, se että on kännissä lasten läsnäollessa tai perheellisenä ihmisenä joka viikonloppu(olivat lapset nukkumassa tai ei) on väärin.
Jos ja kun mies ei osaa käyttää alkoa kohtuudella, se on edessä joko ongelman myöntäminen ja lopetus tai ero.
Ero todennäköisesti koska mies ei halua eroon alkoholista.

nyt kun ollaan miehen kans keskusteltu, ei aio kokonaan ainakaan lopettaa. Voi kuulemma vähentää ettei juo niin paljoa kerralla ja juo vähemmän, mutta mä oon kyllä kuullut nuo lupaukset ennenkin. Uskonko siis ja jatketaan ja sama edessä taas jossain vaiheessa.. hylkäänkö mä miehen jos erotaan, niin huonolla hetkellä? alkoholismikinhan on sairaus. Mutta hankala toki saada apua kun mies ei myönnä ongelmaansa eikä halua apua. Mutta jos mä sairastuisin, en mä haluais että mies minut hylkää. :/

nyt kun ollaan miehen kans keskusteltu, ei aio kokonaan ainakaan lopettaa. Voi kuulemma vähentää ettei juo niin paljoa kerralla ja juo vähemmän, mutta mä oon kyllä kuullut nuo lupaukset ennenkin. Uskonko siis ja jatketaan ja sama edessä taas jossain vaiheessa.. hylkäänkö mä miehen jos erotaan, niin huonolla hetkellä? alkoholismikinhan on sairaus. Mutta hankala toki saada apua kun mies ei myönnä ongelmaansa eikä halua apua. Mutta jos mä sairastuisin, en mä haluais että mies minut hylkää. :/

Etkö vieläkään ymmärrä, että vaikka miehellä olisi "sairaus" hän ei välitä mitä lapsillesi tapahtuu. Se ei hänen perusluonnettaan tule muuttamaan. normaalisti olisi välittävä ihminen pahoillaan, ja yrittäisi jotain.
Ei se alkoholi välinpitämättömäksi 24h tee. Kyllä pitäis siinä vaiheessa jo hälytyskellojen soida viimeistään kun selviää!

Hän EI välitä. Ymmärrätkö?

Etkö vieläkään ymmärrä, että vaikka miehellä olisi "sairaus" hän ei välitä mitä lapsillesi tapahtuu. Se ei hänen perusluonnettaan tule muuttamaan. normaalisti olisi välittävä ihminen pahoillaan, ja yrittäisi jotain.
Ei se alkoholi välinpitämättömäksi 24/7 tee. Kyllä pitäis siinä vaiheessa jo hälytyskellojen soida viimeistään kun selviää!

Hän EI välitä. Ymmärrätkö?

Piti sanomani.

No jos mies ei halua lopettaa vaikka lastensuojeluilmoituksia on jo tehty, kertoo se mielestäni niin suuresta ahdingosta, ettet sä voi häntä auttaa. Kuka tahansa normaali ihminen säikähtäisi, että lapset viedään, ja lopettaisi. Miehelläsi on ongelma. Veikkaan, että sä tiedät hänen juomisistaan vain jäävuoren huipun.

Kyllä, on kurjaa miehelles, jos sä et voi tukea häntä sairaudessa. Mutta sun täytyy ymmärtää, ettet sä voi häntä auttaa, kun hän ei itsekään halua auttaa itseään. Sun miehes on tehnyt valinnan, lapsesi eivät ole saaneet päättää mihin perheeseen syntyvät. Tuollainen vahingoittaa lasta ennen pitkää, oli väkivaltaa tai ei. Sulla on velvollisuus ennen kaikkea lapsiasi kohtaan, miehesi on aikuinen ihminen, ja vastuussa omista asioistaan.

No jos mies ei halua lopettaa vaikka lastensuojeluilmoituksia on jo tehty, kertoo se mielestäni niin suuresta ahdingosta, ettet sä voi häntä auttaa. Kuka tahansa normaali ihminen säikähtäisi, että lapset viedään, ja lopettaisi. Miehelläsi on ongelma. Veikkaan, että sä tiedät hänen juomisistaan vain jäävuoren huipun.

Kyllä, on kurjaa miehelles, jos sä et voi tukea häntä sairaudessa. Mutta sun täytyy ymmärtää, ettet sä voi häntä auttaa, kun hän ei itsekään halua auttaa itseään. Sun miehes on tehnyt valinnan, lapsesi eivät ole saaneet päättää mihin perheeseen syntyvät. Tuollainen vahingoittaa lasta ennen pitkää, oli väkivaltaa tai ei. Sulla on velvollisuus ennen kaikkea lapsiasi kohtaan, miehesi on aikuinen ihminen, ja vastuussa omista asioistaan.

Sitä samaa tässä koitan sanoa...

Tässä moni sanonut sitä, että monessa perheessä tämmöistä, että mies ottaa ym. niin eroanko mä ihan "tyhmästä" syystä? Tai onko pikku asia jos mies haluaa viikonloppuna humalan saada kun arkisin selvä.?

Eroa hyvä ihminen. Ei lapsia viedä jos eroat, jos et eroa ja jos lapset usein kännisen kanssa, riski kasvaa. Muttei nyt tietysti heti huostaanoteta. Lapset kärsivät kun kouluskin puhuneet. Hyvä että tehty ilmoituksia ja että sossu ollut asiallinen.
Jos mies tekee jotain itselleen tai lisää juomista kun eroatte, ethän sinä sille mitään voi. Se on miehen oma päätös. Se jos sinä joskus otat kohtuudella, ei tarkoita ettet voisi kysenalaistaa miehen juomista. Kaksi eri asiaa. Eipä ne alkoholisteja hoitavatkaan absolutisteja ole.
Mistä tiedät ettei juo päivisinkin töissä vaikka?

Vaikka joisi vain viikonloppuisin, on iso ongelma koska on se juomisen PAKKO mikä kuuluu alkoholismiin. Ei voi eikä halua olla juomatta.

Sinulla on yksi ongelma, ja se on mies.

Mies ei halua korjata ongelmaa, joten ongelma on niin kauan, kunnes lapsesi huostaanotetaan.

Sitten onkin ihan sama, katotko vielä sitä kännistä äijää vai et.

Mutta jos se jää sulle tärkeämmäksi niin älä eroa.

Hei aloittaja !
Olen ollit samassa tilanteessa.

Olet aikuinen miehesi puolesta.
Riittäisi että huolehdit lapsistasi ja itsestäsi.
Alkoholistille juominen ei koskaan ole ongelma, eikä sairauden kautta kierrättäminen ja yärtäminen muuta tilannettasi mitenkään.
Lapsesi puheet koulussa syntyvät kotona tuntuvasta pahasta fiiliksestä.

Katsoin viisilapsisen perhern äitinä vuosikymmenen.
Alkoholi muutti koko perheen onnettomaksi, minut äitinä murehtijaksi,suojelijaksi ja ahdistuneeksi.
Myöhemmin kuvaan astui miehen vakava masennus, psyyken ongelmat ja pakkohoito itsariyrityksien takia.
Olin myös joutunut väkivallan kohteeksi. Lapseni annoin huostaan vapaaehtoisesti,muutin ystävän luo.
Mielialani,itsetuntoni,tulevaisuudenuskoni kaikki hyvä katosi.
Mies jatkoi tissutteluaan salassa. Puhalsi puhtaat, palasin.
10 vuotta, nyt lapset isoja , huostaanoton jälkeen kun palasivat kotiin.
Koska perheeni, omat rakkaat lapseni menetin mieheni juomiselle, otin juuri äsken eron. Olen tuhlannut elämäni ymmärtääkseni miestäni, TURHAAN!

Vastaus kysymykseesi:
Erittäin hyvä syy eroon.
Et voi parantaa häntä, lapsesi voit säästää, samoin itsesi katumukselta 50~senä.
Seksi ei toimi, rahat menee, olette silmätikkuina.
Tärkeimpänä kaikista:
kuormitut toisen aikuisen vääristä teoista kohtuuttomasti.
Lapsesi tarvitsevat ja ansaitsevat turvallisen, raittiin, lempeän kasviympäristön.
Kun edes mietit eroa, se indikoi että tilanne on kestämätön.
Alkoholistimies ei tule saamaan yhteishuoltajuutta, vaan valvotut tapaamiset.
Suosittelen pikaista asunnonhakua ja erotyön aloittamista myös henkisesti.
Se ei suju viikoissa eikä kuukausissa, se vie vuosia.
Rakasta itseäsi ja lapsiasi,lähde vielä kun voit !
Voimia :)

Kiitoksia viesteistä! Mukava kuulla että myös muut kokeneet samaa ja mukava kuulla muiden kokemuksia. Mies sanoo, että eron tullessa voi vähentää juomista ja olla juomatta silloin kun lapset hänellä.
Mies eilen sanoi, että se on minun vika että juo.. Syyttää ihan kaikesta minua.

Ja mies sanoi, ettei aio vähentää juomista siksi että minä sitä vaadin tai pyydän, vaan vähentää sitä itsensä takia omasta haluasta sitten. Ei siis sen takia vähennä että ei erottais. En tiedä sitte kuinka tosissaan on. Ja väittää että minä olen se joka tuijottaa vaan omaa napaa..

Faktahan on että vain miehesi voi tehdä päätöksen olla juomatta,sille et mahda mitään. Alkoholistille ei ole sellaista vaihtoehtoa kuin ottaa vähän,sillekään et mahda mitään.
Mille voit jotain on se millaisen lapsuuden annat lapsillesi,alkoholin varjossa eläminen ei ole onnellista,vaikka mies ei olisikaan öykkäri,niin humalainen isä on oikeasti pelottava ja outo ja jos lapsesi puhuu siitä jo koulussa niin kyllä omat hälytyskellot soisivat. Olen itse alkoholistin lapsi ja kaikkein eniten toivoin joskus sitä että äiti ja isä muuttaisivat erilleen..

Pakko kertoa vielä se, että miehellä on 1 itsemurhayritys takana, vajaa vuosi sitten tapahtui, ja siitä tuli ensimmäinen lastensuojeluilmoitus. Eilen sitten sanoi että minä ajoin hänet siihen pisteeseen, silloinkin oli puhetta erosta. Siksi pelko että tekee itselleen jotain jos jätän hänet.

Pakko kertoa vielä se, että miehellä on 1 itsemurhayritys takana, vajaa vuosi sitten tapahtui, ja siitä tuli ensimmäinen lastensuojeluilmoitus. Eilen sitten sanoi että minä ajoin hänet siihen pisteeseen, silloinkin oli puhetta erosta. Siksi pelko että tekee itselleen jotain jos jätän hänet.
Hän on aikuinen ihminen ja itse vastuussa omista tekemisistään,et sitä häntä mihinkään aja vaan hän ihan itse.

Yhteistyössä