Onko tämä sitten reilua? Tuli mieleen yhteiset rahat vs omat..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm.. ja mies ei ole ahne rahalle, jos laittaa ylityöt perheen edelle?
Tosin mehän emme tiedä todellista tilannetta, esim miksi ylitöitä tehdään, onko ns pakotettu tekemään.
Itseäni kyllä vituttaisi kaikenlainen eriarvoisuus suhteessa.

Jos mies kutsuu, on vanhojen tapojen mukaan kohteliasta tarjota, mutta ei pakollista :) Mutta jos haluaa puolittaa laskun, kannattaa olla tosi hyvä tyyppi :D

Mitä tulee tähän aiheeseen tässä ketjussa, niin en käsitä naisia joilla on mielestään käyttöoikeus toisen tienaamiin rahoihin. En vaan käsitä. Että on puolisoita, joilla on käyttöoikeus jopa toisen säästöihin. Ei hemmetti.

No jotkut perheet yhdessä päättävät, että rahat ovat yhteisiä.,Mitä väärää siinä on jos kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Miksi se risoo muita ihmisiä niin paljon että joillain perheillä kaikki on yhteistä?

Mitä sanotte.. vaikka olisi omat rahat, aika helvetin monessa tapauksessa perheeseen tuleva lisäraha vaikuttaa molempien elämän laatuun..
Esim: meillä yhteiset rahat MUTTA minun ylityö palkkojen ansiosta meillä on uudet huonekalut ymym

Mitä sanotte.. vaikka olisi omat rahat, aika helvetin monessa tapauksessa perheeseen tuleva lisäraha vaikuttaa molempien elämän laatuun..
Esim: meillä yhteiset rahat MUTTA minun ylityö palkkojen ansiosta meillä on uudet huonekalut ymym

No nyt mä kysyn, että valitsisko ne lapset mieluummin sen, että äiti ja isi olisi edes illat niiden kanssa vanhoilla sohvilla vai uudet sohvat ja aina poissa olevan äidin/isin?

[QUOTE="vieras";28022376]No niin, ja mikä kohta sitten on siinä epäreilua jos molemmilla on satunnaisia ylitöitä?
Eihän siinä kumpikaan kanna toista enemmän työtaakkaa!

Nyt puhuttiin tilanteesta jossa TOINEN tekee ylitöitä ja paljon. Yllättävää että juuri sinä ymmärsit väärin.[/QUOTE]miten niin satunnaisia ylitöitä? mistä sinä tiedät paljonko meillä mies tekee ylitöitä? mutta se että toinen on jatkuvasti töissä ei ole ainakaan meillä sulkenut pois toisenkaan omaaelämää vaikka lapsia on. samallalailla pääsen harratamaan vaikka mies olisi viikot poissa. ja vaikka olisi kaikki illat töissä. jos ei itse osaa järjestää arkeaan niin sehän on omaa tyhmyyttään ei toisen ylitöiden.

miten niin satunnaisia ylitöitä? mistä sinä tiedät paljonko meillä mies tekee ylitöitä? mutta se että toinen on jatkuvasti töissä ei ole ainakaan meillä sulkenut pois toisenkaan omaaelämää vaikka lapsia on. samallalailla pääsen harratamaan vaikka mies olisi viikot poissa. ja vaikka olisi kaikki illat töissä. jos ei itse osaa järjestää arkeaan niin sehän on omaa tyhmyyttään ei toisen ylitöiden.

Missä ne lapset sitten on, jos mies on töissä ja sinä kykenet harrastamaan??? Tämähän onkin mielenkiintoista?

Minä en ole niin paljoon rahaan rakastunut etteikö mieheni voisi ihan rauhassa tarvitsessaan käydä nostamassa minun tililtäni rahaa, eikä todellakaan tarvitse eritellä mihin sitä tarvitsee. Ja yhtä lailla maksoin veronpalautuksillani molepien autojen huollot (ja ovat muuten paperilla molemmat miehen, ou mai gaad).
Minulla on hitusen parempi palkka kuin miehellä, mutta maksan vuokran ja ruuat, sekä annan hänen tililleen rahaa koska hänellä on isommat velat (vanhoja) maksettavana. Ja aiemmin oltiin vuorotellen hoitamassa lapsia kotona, tottakai työssäkäyvän rahoja sai käyttää molemmat.
Ei meistä kumpikaan ihan turhuuksiin käytä.

Mä olen niin vanhanaikainen että mielestäni tuo on epäreilua. Tai no, ei välttämättä epäreilua koska miehen rahojahan ne on mutta mä kannatan vahvasti yhteisiä rahoja perheessä. Ei täällä ainakaan kukaan rahoja "hassaa" vaan käytetään sen mukaan miten sitä on. Kotityötkään ei aina jakaudu tasaisesti mutta meillä ei niitä arvioida tai lasketakaan. Se tekee joka ehtii/pystyy/jaksaa, sama rahojen kanssa.

Jos mies ja nainen menee yhteen, perustaa yhteisen kodin ja perheen niin silloin pitää olla kaikki yhteistä, myös rahat. Itse en vois ikinä kuvitellakaan olevani avioliitossa jossa joitain asioita jaotellaan sun ja mun- menetelmällä. Mun mielestäni esim. menojen jakaminen pilkuntarkasti puoliksi kuuluu vain kämppäkavereille, ei avioliittoon.

Tällä palstalla ei näytä olevan muuta mallia kuin pilkun tarkka jakamainen tai toisen rahojen täysi sosialisointi omaan käyttöön.

Ilmeisesti suurin osa palstalaisista ansaitse merkittävästi vähemmän kuin puolisonsa. Itse olen saanut sellaisen kasvatuksen, joka on ohjannut hyvän koulutuksen hankkimiseen ja tätä kautta riittävän ansiotason saavuttamiseen, myös ilman miestä.

Meillä jos mies tekis ylitöitä, niin hänen olisivat rahat. Mun rahat käytetään elämiseen ja mies säästää omansa (ja tämä kärjistäen). Mutta aattelen, että meidän lapsillepa säästää, taloudellisesti tulen joka tapauksessa toimeen ilman mieheni rahoja ja vaikka muuttasinkin muualle joko lasten kanssa tai ilman, niin talouden puolesta tultais toimeen.

Mutta tosiaan lastentekoon ryhdyin vasta kun Loin tienaamaan sen verran, että saan lapset yksinkin huollettua.

Itse olen joutunut ylitöitä jonkin verran elämässäni tekemään, ja voin vakuuttaa että ei se ylitöissä oleva puolisokaan vietä "omaa aikaa". Ihan hiton paljon kivempi olla kotona omien lasten kanssa.

Ylipäätään olen sitä mieltä, että kaikilla perheenjäsenillä kuuluu olla sama elintaso. Ihmisistä riippuu sitten, miten se toteutetaan. Itse olen kouluttautunut hyvin ja etsinyt kaltaiseni puolison, joka viihtyy perhevapailla. Toimii.

Missä ne lapset sitten on, jos mies on töissä ja sinä kykenet harrastamaan??? Tämähän onkin mielenkiintoista?

Mun mies tekee usein pitkiä työpäiviä, ja meillä on 8kk ikäinen poika. Tuttavaperheen tyttö käy parina iltana viikossa poikaa hoitamassa jolloin mä meen jumppaan.

Niin ja ap:n kysymykseen, mun mielestä kun perhe perustetaan niin silloin tulot ja menot on yhteisiä (ei tietenkään niin että toinen raataa töissä ja toinen tuhlaa kaiken).

Hah, juu, ei tulisi meillä kuuloonkaan. Jos mies tekee 12-tuntisen päivän viikonloppuna ja minä pyöritän tätä kotirumbaa, ovat rahat molempien. Kuten meillä onneksi on, ilman mitään keskusteluja edes.
Ihan hullua tuollainen ajaatusmaailma edes, että toinen kävis vaan kotona nukkumassa ja syömässä (valmiissa pöydässä?) ja pitäisi kaiken itsellään.

[QUOTE="höh";28026276]Hah, juu, ei tulisi meillä kuuloonkaan. Jos mies tekee 12-tuntisen päivän viikonloppuna ja minä pyöritän tätä kotirumbaa, ovat rahat molempien. Kuten meillä onneksi on, ilman mitään keskusteluja edes.
Ihan hullua tuollainen ajaatusmaailma edes, että toinen kävis vaan kotona nukkumassa ja syömässä (valmiissa pöydässä?) ja pitäisi kaiken itsellään.[/QUOTE]

No eihän sillä ylitöitä tekevälläkään mitäännomaa vapaa-aikaa ole. Ajatellaan että mies tekisi uransa takia vaikka puoli vuotta ylitöitä, ja ei saisi paljoa viettää aikaa lastensa kanssa, tai omassa harastuksessa... niin onpa kiva, vaimo jäkättää ja vaatii tienisteistä itselleen vähintään puolet. Hirveen kiva :D

Mitenköhän meillä.. Mies tekee ajoittain lisätyötä, josta saa rahaa normi kk palkan päälle, mutta yksi ja sama tulo joka kk + lapsilisät. Asumme vuokralla, ja mä maksan vuokran yksin. Mies maksaa auton yksin, jolla mä pääasiassa ajan. Jotkut kalliit asiat, kuten ulkomaanmatkat ja huonekalut, ovat miehen maksettavia, pienemmät maksut menee about 50/50.

En ymmärrä ongelmaa :D. Olen nyt hoitovapaalla ja mies töissä. Tekee välillä ylitöitä mutta kyllä kaikki niiden hyödyt menee ihan tähän perheeseen ja taloprojektiin. Iha samalla tavalla kuin mun töissä ollessa matkatöistä kertyvät 'ylimääräiset' käytetään perheyritykseen.

Toki joskus sillä ylimääräisellä voi ostaa jotakin mitä itse hinkuaa mutta ei ole niin tarpeellista. Kuten mies hankkii haluamansa, aina vain isomman telkkarin ja minä tilailen laatukosmetiikkaa ;).

No eihän sillä ylitöitä tekevälläkään mitäännomaa vapaa-aikaa ole. Ajatellaan että mies tekisi uransa takia vaikka puoli vuotta ylitöitä, ja ei saisi paljoa viettää aikaa lastensa kanssa, tai omassa harastuksessa... niin onpa kiva, vaimo jäkättää ja vaatii tienisteistä itselleen vähintään puolet. Hirveen kiva :D

Ei tässä nyt olekaan kyse vapaa-ajasta, vaikka se noin yleensä onkin tärkeää, että sekä isällä että äitillä on mahdollisuus saada välillä myös omaa aikaa. Kysehän on siitä, että jos toinen painaa vaan töissä niinkuin haluaa, eikä tee perheen kanssa ikinä mitään ja hamstraa ne kaikki tienestitkin vain itselleen, niin mikä perhe se sellainen on? Miehellä on ilmainen kodin- ja lastenhoitaja kotona. Hyvä diili hänen puolestaan, ei siinä mitään, mutta ei tuollainen minusta ole parisuhdetta tai perhettä nähnytkään.

Missä se jäkättävä vaimo on muuten puolta vaatinut? Eiköhän se kohtuus ole, että toinen ei elä ylitöissä koko elämäänsä, mutta jos niitä hommia täytyy paljon tehdä, niin myös muu perhe hyötyy niistä tuloista. Mistä tämä fifty-fifty taas tuli?

Viimeksi muokattu:

Uransa takia puoli vuotta ylitöitä? Helvetti noi hommat tehdän silloin, kun ollaan lapsettomia tai sitten joskus myöhemmin, kun lapset ovat tarpeeksi vanhoja.

Minkä helvetin takia tehdä lapsia, jos niistä ei itse voi huolehtia? Ukko on töissä kaiket illat ja 8 kk ikäinen lykätään vieraalle hoitoon, että äiti pääsee jumppaan. Joopa joo...

Uransa takia puoli vuotta ylitöitä? Helvetti noi hommat tehdän silloin, kun ollaan lapsettomia tai sitten joskus myöhemmin, kun lapset ovat tarpeeksi vanhoja.

Minkä helvetin takia tehdä lapsia, jos niistä ei itse voi huolehtia? Ukko on töissä kaiket illat ja 8 kk ikäinen lykätään vieraalle hoitoon, että äiti pääsee jumppaan. Joopa joo...

Ei kaikki halua lykätä uralla etenemistä hamaan tulevaisuuteen. Joskus voi tulla eteen projekti, joka ihan totta kannattaa ottaa vastaan :) Ei se ole kaikille niin mustavalkoista, että ollaan samalla tuotantolinjalla loppu elämä ja muuta ei koskaan edes tavoitella.

Tietysti sen pitää olla tasapuolista, ja jos noin olisi niin totta kai vauvaa hoitaa joku sen aikaa, että äiti saa jumpata.

Ei kaikki halua lykätä uralla etenemistä hamaan tulevaisuuteen. Joskus voi tulla eteen projekti, joka ihan totta kannattaa ottaa vastaan :) Ei se ole kaikille niin mustavalkoista, että ollaan samalla tuotantolinjalla loppu elämä ja muuta ei koskaan edes tavoitella.

Tietysti sen pitää olla tasapuolista, ja jos noin olisi niin totta kai vauvaa hoitaa joku sen aikaa, että äiti saa jumpata.

Eipä halua ei, mutta josko se työ on tärkeämpää kuin lapset niin miksi alkuunkaan tehdä lapsia?

Eikö sitten vaan voisi keskittyä uraansa ja antaa niiden ihmisten tehdä lapsia, jotka oikeasti niistä haluavat huolehtiakin.

Yhteistyössä