Onko tämä teidän mielestä ihan ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta tuo on silkkaa nöyryyttämistä että pakotetaan syömään vaikka ei tykkää, ja joutuu istumaan tunnin pöydässä sen takia joka aamu. Ja varmaankin istuu sitten yksin siellä vielä. Minusta päiväkodin pitäisi uskoa sinun sanaa , jos sanot että sinun pojalle ei laiteta juustoa leivälle koska ei tykkää, niin se pitäisi olla ok ja sitä juustoa ei silloin laiteta.

[QUOTE="...";24034273]Juustohan on vaan kauhea kalori- ja rasvapommi, joten mitäpä tuo haittaa jos sitä ei opettele syömään? Siis ei lapsena tietenkään ole haittaa runsaasta energiasta ja juusto on hyvä kalsiumin lähde, mutta sit jos sitä oppii syömään ja pistelee aikuisenakin hurjasti, niin sit ei ole kovin terveellistä. En näe mitään järkeä tuollaisessa toiminnassa.[/QUOTE]

Joo juustosiivu on yleisin ylipainon syy lasten keskuudessa.
Mitähän epäterveellistä siinä on että syön joka päivä juustoa leivän päällä? Terve ja normaalipainonen olen.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmääää;24034391:
Minusta tuo on silkkaa nöyryyttämistä että pakotetaan syömään vaikka ei tykkää, ja joutuu istumaan tunnin pöydässä sen takia joka aamu. Ja varmaankin istuu sitten yksin siellä vielä. Minusta päiväkodin pitäisi uskoa sinun sanaa , jos sanot että sinun pojalle ei laiteta juustoa leivälle koska ei tykkää, niin se pitäisi olla ok ja sitä juustoa ei silloin laiteta.

Mun mielestä ei voi mennä sanelemaan, että mitä syödään ja mitä ei. Maistaminen ok, mutta se, kuinka usein ja kuinka paljon, kannattaa keskustella. Ei päiväkodissa oikeasti voi mennä niinkään, että vanhemmat sanelee, mitä lapset syö ja mitä ei. Poikkeuksena tietysti allergiat ja eettiset syyt. Tässä tapauksessa tosiaan ottaisin puheeksi sen pedagogisen perustelun toiminnalle ja yrittäisin sopia sille maistamiselle järkevän määrän, esim. tosiaan yksi haukkaus / viikossa.

En kyllä näe mitään järkeä päiväkodin toiminnassa. Mitä vaaraa siitä on, jos joku jättää syömättä inhoamansa ruoan? Kunhan aina toisinaan maistaa vähän, jos vaikka oppisi. Mutta jatkuva pakottaminen enemmän haittaa kuin mitä on hyötyä.

Itseäni ei painostettu lapsena syömään mitään, paitsi juomaan maitoni, muuten sain ronklata kohtalaisen rauhassa. Teini-ikäisestä lähtien olen syönyt ihan kaikkea. Paitsi juonut maitoa, sitä ainoaa, jonka juomista minulta vaadittiin vähän joka päivä. Olen pitkälti päälle 30 ja maitoa en juo vieläkään.

[QUOTE="Heh";24034400]Joo juustosiivu on yleisin ylipainon syy lasten keskuudessa.
Mitähän epäterveellistä siinä on että syön joka päivä juustoa leivän päällä? Terve ja normaalipainonen olen.[/QUOTE]

Luetun ymmärtämistä se näyttää ainakin heikentävän. Puhuin siitä, että jos sitä opettelee syömään ja sitten AIKUISENA(KIN) popsii YLETTÖMIÄ eli SUURIA määriä.
Sitä halusin sanoa, että melko turha elintarvike opetella syömään. Muualtakin saa kalsiumia.

Päiväkodissa olen töissä ja ei minusta ole oikein, että pakotetaan joka aamu syömään juustoa.. Meillä leivänpäälliset on aina ollut jokaisen päätettävissä, ottaako jotain vai ei. Vallankäyttöä vain tää taistelu!

Niin no minusta tuo menee niin että ei voi käskeä syöttää lapselle jotain sellaista mitä ei ole edes ruokalistoilla, mutta voi sanoa jos lapsi ei tykkää syödä millään jotain mitä on listalla. Siis ei voi sanoa esim. että "meidän Nico-Petteri ei syö margariinia ja teillä ei ole voita, ostakaa tänne sille voita" Mutta voi sanoa että "meidän Nico-Petteri ei tykkää yhtään paprikasta, jota teillä on täällä tosi usein, joten hän saa jättää ne sitten syömättä"

ei kyllä oikein ole! lastenhoitaja olen ja tällaisia tapauksia tulee välillä vastaan, ettei tykkää juustosta, leikkeleistä yms.. ei niitä tarvitse ottaa leivänpäälle jos ei halua. Kerran oli tyttö joka ei tykännyt maidosta. Perheen oli samoilla linjoilla, ettei tarvitse päiväkodissa juoda maitoa, vaan vesi riittää. Huolehtivat sitten muuten kalsiumin saannista kotona.

onko spagetin päälle pakko ottaa ketsuppia? Entä puuron päälle hilloa?? Kohtalaisen normaalisti syövällä lapsella on oikeus valita, ettei jotain leipänsä päälle laita. Miksi juustoa edes pitäisi oppia syömään?? Eihän aikusetkaan joka päivä työpaikkaruokalassa ota lautaselle sitä, mistä ei yhtään pidä. Maistamiseen kannustaminen on ihan ok, mutta ei mikään rääkkäys, valtataistelu ja pöydässä istuttaminen.

• Tykkää
Reactions: tytsi-89
Näitä kun lukee alkaa oikeasti miettiä ja pelottaa, miten aikanaan tytön hoidossa asiat hoidetaan :( No, tuollaisessa tilanteessa nostaisin kovan äläkän ja hakisin vielä taustatukea puheterapeutilta, joka on hoitanut tytön syömisongelmia 4kk ikäisestä. Tytöllä ei nykyään ole ongelmia syömisessä, kunhan pelataan tiettyjen sääntöjen mukaan (ja isoin on EI pakottamista). Helppo on mennä takapakkia, vaikean työteliään ja tuskaisen tien takan päästä taas eteenpäin...

Nosta meteli.

Itse en syö vieläkään niitä ruoka-aineita mitä lapsena pakotettiin oksennusrefleksin kera syömään, esim. hernekeitto, kaaliruoat, maksalaatikko, ensimmäisenä ajatuksena näistä ruoista tulee oksennus mieleen ja en todellakaan ole edes harkinnut koskevani yhteenkään sellaiseen ruokaan viimeisen 20v aikana.

Osa niistä ruoka-aineista mistä en pitänyt, ja joita ei pakotettu syömään kuten esimerkiksi juusto, sienet ja oliivit, ovat suurta herkkua nykyään.

[QUOTE="vieras";24034297]Juusto on aika voimakkaan makuista, miedotkin juustot. Ei mun mielestä lapsen tarvii kovin vooimakkaita makuja syödä, vaikka toki kaikkea pitää maistaa. Mutta siis ei tietenkään voi pakottaa syömään. Toi voi ihan oikeesti olla jopa traumaattista jos aina pakotetaan.

Mun mies saa aina hepulin jos lämmitän maksalaatikkoa. Oli kuulema joskus päiväkodissa pakotettu syömään ja jäi traumat.[/QUOTE]

haista ny sinäki kusipää pitkä vittu, eli jos sä et tykkää Mämmistä, ni kai mä saan tulla saatana pakottaa sua syämää sitä, tai josset tykää paskasta, ni kai mä saan paskoa sun suuhun ja pakottaa sut syömää sen!
Vittu ny saatana oikeesti hullu!!!

Minusta ei ole oikein. Lapsi oppii syömään juustoa myöhemmin tai sitten ei opi, ei siitä ole mitään haittaa, vaikkei söisi koskaan juustoa. Meidän lapsista yksi ei pidä ollenkaan juustoa enkä tosiaankaan sitä laita hänen ruokaansa. Puutu ihmeessä asiaan. Ties mitä traumoja lapsi saa tuollaisesta pakottamisesta.

Meillä ala-asteella pakotettiin syömään mummon muusia,ja edelleenkään en voi syödä sitä! (aikaa siitä on vain 25v) pelkästään haju muistuttaa siitä kauheudesta,kun yökkää ja yrittää niellä maidon/veden kera sitä mäskiä alas. (ala-asteen viimesillä luokilla sitä oppi jo piilottaan ruokaa papereihin,voirasioihin,poskiin ym,niin sai viedä lautasen pois) LAUTASEN OLI OLTAVA TYHJÄ,ja siihen aikaan opettaja annosteli ruoat.sitten vain posket tyhjiksi käytävän roskikseen ja näin säästy osan ruoan syömiseltä. En siis aio tehdä samaa virhettä omille lapsilleni/muiden lapsille,että on PAKKO syödä jotain tiettyä ruokaa jos kertakaikkiaan ei uppoa. Kokemuksesta voin sanoa että pakottamisesta voi jäädä kammo! ja päiväkoti-ikäinen ei vielä osaa tuollaista piilottamista,siksi lasta on suojeltava tuollaiselta kauhistukselta.

Mä aloin syömään juustoa vasta aikuisena.
Lapsena söin juustoa jos sitä oli ruoassa esim. lasagnessa kastikkeessa tai päällä.
Leipäjuusto ja raejuusto kyllä uppos.

Ihmettelen kans, et miks sitä juustoa ei voi jättää vaan pois. Sen ymmärrän että tilalle ei anneta muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti ja äiti;24034429:
Mun mielestä ei voi mennä sanelemaan, että mitä syödään ja mitä ei. Maistaminen ok, mutta se, kuinka usein ja kuinka paljon, kannattaa keskustella. Ei päiväkodissa oikeasti voi mennä niinkään, että vanhemmat sanelee, mitä lapset syö ja mitä ei. Poikkeuksena tietysti allergiat ja eettiset syyt. Tässä tapauksessa tosiaan ottaisin puheeksi sen pedagogisen perustelun toiminnalle ja yrittäisin sopia sille maistamiselle järkevän määrän, esim. tosiaan yksi haukkaus / viikossa.

Se on nimenomaan _eettinen_ kysymys, ettei lasta pakoteta syömään. :)

Toinenkin päiväkodin täti ja äiti kirjoittaa... eipä me olla koskaan pakotettu ottamaan leivän päälle mitään lisukkeita jos ei halua. Älytöntä mielestäni tuollainen, eikä tuohon voi löytyä mitään perusteluita. Kysy ne kuitenkin päiväkodista, kuuntele mitä tädeillä on sanottavaa ja sitten perustelet huolellisesti miksi toivot että jatkossa juusto jätettäisiin pois/maistaisi vaikka ihan pienen pienen palasen, jos se nyt on tuon pk:n linja.

Tämä ruoka-asia on välillä vähän haasteellinen, vaikka me olemme kyllä aina hyvin onnistuneet vanhempien kanssa luovimaan ja löytämään toimivat ratkaisut. Esimerkiksi lounas on kaikille sama, ei pienessäkään päiväkodissa jossa on esim. 25-40 lasta pysty mitenkään toteuttamaan muita kuin allergikkojen toiveita. Meillä on ollut käytäntönä, että vähän pitää maistaa kaikkea, mutta se on tosiaan vähän. Esim. yksi tuleva kouluunlähtijä inhoaa salaattia yli kaiken, niin hän maistaa joka päivä esimerkiksi porkkanaraasteesta pari kolme raastekikkaraa. Ja kun puuro on halpa ja terveellinen aamupala, niin puuroinhoajat saavat esim. ruokalusikallisen puuroa haluamillaan lisukkeilla/ilman, ja sen syötyään leipää tms. mahan täytteeksi. Ja toiset lapset ymmärtävät kokemukseni mukaan hyvin asioita kun selittää esim. "Nico-petteri inhoaa salaattia ylikaiken ja hänen on tosi vaikea syödä sitä. Siksi hän maistaa sitä vain ihan vähän joka päivä, mutta sinä voit silti syödä salaattia vähän enemmän sillä se on hyvin terveellistä ja sinulla ei ole vaikeuksia syödä sitä".

Teidänkö päiväkodissa on aamupalalla tosiaan joka päivä leipää ja juustoa?Mun mielestä juustoa on maistettava esim. se kerran viikossa, mutta ei voi pakottaa syömään päivittäin. Ei kaikkien tarvitse pitää juustosta.

Meidän päiväkodilla tarjotaan vain puuroa tai velliä voisilmällä. Harvoin, ehkä kerran kk on puurolle kisseliä tai mehukeittoa, mutta ei koskaan leipää tms, koska ovat niin kallista.

Vielä siis tarkennuksena pktäti nro 2 jatkaa... lounaista ei meidän päiväkodissa neuvotella (siis että saisi eri ruokia), mutta lapset saavat itse sanoa montako perunaa jne. ja miten paljon mitäkin. Samaten puuroa on useana aamuna viikossa kaikille se pienen pieni nökäre (se on se ns. perusaamupala ja leivät ym. lisukkeita sille), mutta lisukkeet siihen lapset päättävät itse. Samoin leivän päälliset voi valita itse, ottaako ketsuppia ruokaansa jne. Tavoitteena antaa lapsille mahdollisimman paljon valinnan vapautta niin, että tasa-arvo, terveellisyys ja talouspuoli otetaan huomioon. Toimii meillä hyvin.

Se on nimenomaan _eettinen_ kysymys, ettei lasta pakoteta syömään. :)

Mä en missään vaiheessa ole ollut sitä mieltä, että tää on ok. Olen koko ajan sanonu, ettei ole. Maistaminen silloin ttällöin ja pakottaminen syömään on eri asioita. Mä en voi sietää pakottamista ja meidän päiväkodissa sitä ei todellakaan tehdä. Meillä leivänpäälliset on vapaaehtoisia. Pääruokia maistetaan, mutta maistiaiset on tosi pieniä. Jos oikeasti on esim. niin, että lapsi syö kaikkea, mutta joku yks ruoka aiheuttaa oksennusrefleksin, on maistamisestakin luovuttu. Ja kuten jo aiemmin tuolla sanoin, ikinä ei ole tullut ongelmia lapsille selittää näitä asioita. Mutta olen sitä mieltä, että ei voi sanella päiväkotiin, miten siellä toimitaan. Siellä on omat kasvatuskäytännöt jne. ja joka perheelle ja lapselle ne ei voi olla omanlaisensa. Se on yhteisö, jossa lapsia kasvatetaan osana ryhmää, ei jokaista nicopetteri-kullannuppua sillä lailla, kun se perhe haluaa. Kasvatuskumppanuus molemmin puolin vaatii sitä, että keskustellaan ja perustellaan näkemyksiä. Ei heti kannata nostaa kamalaa meteliä ja vaatia ja soittaa johtajalle. Sitten toki, jos asiat ei etene, ja selkeästi toimitaan väärin.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
Mikä helvetti siinä on, että lapsia pitää nykypäivä pakotta, nykyään et saa antaa korvatillikkaa, et piiskaa, et tukistaa, mutta miksi saat pakottaa syömään paskaa? = Juustoa?

[QUOTE="pieras";24034225]" Hei tätiiiiii, miks nicopetterin ei tartte syödä juustoa? Onks mun pakko syödä sit tätä perunaa/salaattia/maitoa/leipää!?" Siinä sulle pedagogista perustelua... Mites selität muille lapsille miksi nicopetteri saa erityiskohtelua. Tai niitten lasten vanhemmille, jotka luonnollisesti tulevat tästä kuultuaan vaatimaan että eihän meidän lapsen tarvitse syödä sitä ja tätä kun se ei tykkää![/QUOTE]

Tän logiikan mukaan allergistenkin pitää syödä sitä juustoa....

Yhteistyössä