Onko tämä teoriani oikea? Terveysasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kunhan mietin

Vieras
Pohjustus:

Kaikki tietävät, että 2-tyypin diabetes on elintasosairaus ts. itse aiheutettu sairaus. Terveellisellä elämäntavoilla voi ehkäistä sairastumista -myös ne joilla on todettu raskausdiabetes ja/tai heikentynyt glukoosinsieto (joka on diabeteksen esiaste).

Heikentyneestä glukoosinsiedosta voi parantua terveillä elämäntavoilla ja ilmeisesti jopa myös 2-tyypin diabeteksestä (?!?). Olikohan Oprahissa juttu jostain miehestä, jolla todettiin 2-tyypin diabetes. Mies laihdutti 40 kg ja "is no longer diabetic". Mielestäni ohjelmassa todettiin juuri näin ja se jäi mieleeni.

Minulla on lähete glukoosirasituskokeeseen, jonne on mentävä tämän kuun loppuun mennessä. Olen jo aiemmin tänä vuonna tehnyt elämäntaparemontin ja olen laihtunut normaalipainon sisällä noin 4 kg. Paino putoaa edelleen pikkuhiljaa. Nyt se teoria: koska haluan saada mahdollisimman hyvät arvot rasituskokeessa, niin eikö minun kannatakin jättää rasituskokeeseen meno mahdollisimman myöhään. Tässä olisi vielä noin kaksi viikkoa aikaa treenata ja syödä terveellisesti (ja laihtua hiukan), voiko olettaa että olisi mahdollista saada kahden viikon kuluttua paremmat arvot kuin vaikkapa huomenna?

Varmasti joku ihmettelee miksi tämä on minulle niin tärkeää, mutta se vaan on. Jos menisin rasituskokeeseen huomenna ja jäisin yhden kymmenyksen päähän terveistä arvoista, jossittelisin maailman tappiin että olisiko sittenkin pitänyt mennä vasta muutaman viikon kuluttua (ja olisiko silloin tullut terveet arvot).

En osaa muuhun sanoa, mutta esim. Norjassa ja Ruotsissa on ihan virallisiisn ohjeistuksiin otettu vähähiilihydraattinen ruokavalio. Lääkärit suosittelevat sitä ensisijaiseksi hoitomuodoksi metaboliseen oireyhtymään, vaikeaan liikalihavuuteen ja kakkostyypin diabetekseen. Useimpien diabetes on parantunut tällä ruokavaliolla, eikä lääkityksen tarvetta enää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja suomi elää puskassa;24421004:
En osaa muuhun sanoa, mutta esim. Norjassa ja Ruotsissa on ihan virallisiisn ohjeistuksiin otettu vähähiilihydraattinen ruokavalio. Lääkärit suosittelevat sitä ensisijaiseksi hoitomuodoksi metaboliseen oireyhtymään, vaikeaan liikalihavuuteen ja kakkostyypin diabetekseen. Useimpien diabetes on parantunut tällä ruokavaliolla, eikä lääkityksen tarvetta enää ole.

Jep jep. Ja meillä Suomessa edelleen viralliset ruokasuositukset pursuaa hiilareita: pitäis syödä 6-8 (?) palaa leipää päivässä, puuroa, perunoita, riisiä....Hiilareita tarvitaan mutta ei niin paljon kuin nykysuositukset sanoo.

koska haluan saada mahdollisimman hyvät arvot rasituskokeessa, niin eikö minun kannatakin jättää rasituskokeeseen meno mahdollisimman myöhään. Tässä olisi vielä noin kaksi viikkoa aikaa treenata ja syödä terveellisesti (ja laihtua hiukan), voiko olettaa että olisi mahdollista saada kahden viikon kuluttua paremmat arvot kuin vaikkapa huomenna?

Osaako kukaan vastata tähän?

Kyllä mä uskoisin että sun teoria on ihan oikea. Ei ne arvot nyt ainakaan huonompaan päin mene, jos kerta elämäntavat paranee, eli ethän siinä mitään menetäkään!

Yhteistyössä